Doodslag (2012)
Genre: Thriller
Speelduur: 87 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Pieter Kuijpers
Met onder meer: Theo Maassen, Gijs Scholten van Aschat en Maryam Hassouni
IMDb beoordeling:
6,7 (2.502)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 12 januari 2012
On Demand:
Bekijk via Videoland
Bekijk via NPO Start
Bekijk via NLZIET
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Doodslag
Max (Theo Maassen) oefent al twintig jaar het vak van ambulancebroeder uit. Hij heeft geen vrouw, geen kinderen maar wel een buurvrouw als vriendin waar hij regelmatig mee scharrelt. Hij krijgt op een bepaald moment een nieuwe collega, een Marokkaans meisje waar hij goed mee overweg kan. Op een dag moeten ze met de ambulance naar een spoedbevalling maar een groep jongeren blokkeert de weg. Max slaat, daartoe mede aangezet door een tv-optreden van een beroemde cabaretier (Gijs Scholten van Aschat), op dat moment van zich af, waardoor juist de ellende begint.
Externe links
Acteurs en actrices
Max
Felix
Amira
Mo's father
Bettie
Abel
Boris
Jos
Mr. De Wolf
Mrs. Hendriksen
Video's en trailers
Reviews & comments
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Prima film die je aan het nadenken kan zetten. Het verhaal is interessant en sterk maar de uitwerking is iets minder. Na afloop was ik tevreden maar ik had ook het gevoel dat het beter kon. Zo kon ik mij niet genoeg inleven in het personage van Theo Maassen. Nu vind ik hem sowieso geen geweldige acteur. Hij heeft een goede kop en is spontaan maar hij komt nooit overtuigend over in zijn films. Het feit dat Max in een soort psychose belande ontging mij een beetje. Wat dan wel weer erg meehielp was de geweldige soundtrack. Een van de grootste pluspunten van de film. Het einde vond ik oke maar nogmaals, het was mooier geweest als ik me meer had kunnen inleven in Max.
Kortom: Deze film is absoluut het kijken waard maar er had meer uit gehaald kunnen worden. Dan heb je ook nog het nederlandse acteerwerk. Op Amhali na was het niet overtuigend. Ik vind vooral Stefan van de Walle eigenlijk een slechte acteur. Misschien hadden ze toch stukken beter onbekende mensen kunnen casten. Ook voor die scootoo boy's.
N23
-
- 649 berichten
- 255 stemmen
''You either die a hero or you live long enough to see yourself become the villain.'' (The Dark Knight)
Los van het geheel, gaat deze film voornamelijk over het onderwerp. En ik ben van mening dat Max een held is. Na die fatale vechtpartij zie je een held (helaas )doordraaien.
En dat de dood van dat tuig gerechtvaardigd is. Eigen schuld. Ik had ook liever die andere dood gezien. Maar ik kom hier niet praten over mijn mening, maar dit wilde ik toch even zeggen.
Dat een film zulke emoties losmaakt zegt dat dit een zeer goede film is. En iedereen (zelfs 'het tuig') speelde hun rol bijzonder sterk. Ook vond ik de bijrollen van cabaretiers (denk aan Eric Sauders en Najib Amhalli) en het blikje bekende gezichten (die overigens geen benoemingswaardige rol hadden) een nuchtere toevoeging.
Ik zou graag zien dat deze film op scholen gedraait zou worden, om een beetje hufterigheid uit te bannen.
@merlijn82, een mooi stukje.
dit0rz
-
- 33 berichten
- 41 stemmen
Prima nederlandse film
niet alle personages overtuigen maar gelukkig de hoofdpersonages wel.
najib speelde zijn (kleine) rol trouwens geweldig.
lekkere soundtrack.
3
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Sterk op veel vlakken. Ben het alleen niet eens met de weg van verhaal wat verteld wordt, en dan doel ik op het segment van Gijs Scholten van Aschat , als pijnlijk niet-overtuigende cabaretier. Tuurlijk is het een manier om de discussie te vertalen, maar was dit de beste manier? Ik ben van mening dat dit op een andere manier net zo overtuigend was, maar dan geloofwaardig. Want het cabaretteketet van Scholten van Aschat is nogal nep. Ik denk ook dat als deze handelingen van de man in het 'echt' worden uitgevoerd, en een groter mediacircus omheen gekweekt werd. Het verhaal waar het om gaat steekt wel sterk in elkaar, is gewaagd en zet de kijker tot nadenken. Theo Maassen is geknipt voor de rol, die hij voortreffelijk speelt. Daarnaast zijn de ballen van regisseur Pieter Kuijpers duidelijk aanwezig. Mooie, inventieve en sprankelende ideeën werken op zowel de emotionele- als de verstandszenuw. Een film waar over na gesproken wordt.
Het einde snap ik dan weer niet: Waarom rijdt Max zijn auto en zichzelf kapot op de mooiste dag uit het leven van zijn gewaardeerde collega? Dit snap ik niet helemaal. Het einde heb ik hierdoor dus ook als teleurstellend ervaren.
N23
-
- 649 berichten
- 255 stemmen
@IcU Omdat zij hem meermalen afwijst, en mede daardoor draait hij door. Toen ze ging trouwen was het dus allemaal voor niets geweest. Max gaat dus een einde aan zijn leven maken, neemt nog wraak op de cabaratier en als Max dan in wilt rijden op de groep bedenkt hij zich op het laatste moment.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Ja zoals N23 het interpreteert heb ik het uiteindelijk ook begrepen. Maar, en dat gaf ik in mijn eerdere review ook al aan, het feit dat hier onduidelijkheid over ontstaat verbaast mij niet. Dat heeft naar mijn idee alles te maken met de gebrekkige uitvoering van de gevoelens van Max voor zijn vrouwelijke collega.
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
In mijn ogen was er niets dan waardering voor de collega. Daarom kwam de actie ook vreemd over.
Ik vraag mij ook af of het doel ook daadwerkelijk een onschuldige groep mensen overhoop te rijden was. Hij ging achter mensen met schuld aan. Mensen die zijn ondergang hebben betekent. En zelfs deze mensen komen tijdens zijn acties niet om het leven. Dus waar komt dat inrijden (dus massamoord) vandaan? Los van het bedenken, die intentie was er. En dan ook nog op een collega waar hij veel waardering voor heeft gehad. Die verkniptheid komt nergens in terug.
N23
-
- 649 berichten
- 255 stemmen
@IcU In de film zie je een paar keer dat Max contact met haar wilt, buiten het werk om. En meer van dat soort kleine tekentjes, zoals hoe hij naar haar keek (kan ook gewoon toeval zijn/ aan mij liggen).
En dat Max verknipt was (aan het einde) was wel duidelijk, toen hij van dat tuig excuses vroeg (en kreeg onder dwang) en de tong uit sneed van de cabaratier. En ik denk dat hij wel wilde inrijden op zijn ex collega maar niet op de groep kinderen? K hoop dat je er een vredig antwoord in vindt
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Ach ja de film gaat gewoon wat over de top zo op het einde. Dan is het inderdaad niet meer even geloofwaardig en goed verklaarbaar. Wat mij betreft ook het minste gedeelte van de film.
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
@IcU K hoop dat je er een vredig antwoord in vindt
Niet echt. Puur omdat hij niemand heeft vermoord tijdens zijn razernij. Kan nergens een motief voor moord vinden. Het mooie van het hele verhaal was dat er juist waardering tussen de twee was. Hij kwam voor haar op. Hij nam het haar niet kwalijk van dat gedoe in de rechtbank. Het kan een roep om aandacht zijn? Dat hij expres misreed zodat zij hem nog eens zou zien. Laten we het er maar op houden dat het wat mager is uitgewerkt.
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Nee, na TBS kan Kuijpers mij weer niet overtuigen met een 'inhaken op het maatschappelijk probleem van het moment' film. Dat begint allereerst bij het scenario vol met zwakke en makkelijke teksten de boventoon voeren. Logica wordt vaak aan de kant gezet voor acties en dialogen die vooral handig zijn om het plot zo snel mogelijk van A naar B te krijgen. Verder helpt het natuurlijk ook niet dat Maassen geen acteur is. Ja, door grotendeels zichzelf te zijn weet hij een stuk natuurlijker over te komen dan zijn collega's (zie het contrast met de eerste ambulance broeder van Max die zijn zinnen verkondigt alsof hij op de bühne staat) maar als het op nuances aankomt schiet Maassen toch echt te kort. Zo was het mij wel duidelijk dat Max sterke gevoelens had voor Amira, alleen kwam dat meer omdat ik zag dat dat de bedoeling was, en niet omdat ik het daadwerkelijk voelde. Scholten van Aschat en Hassouni zijn dan gelukkig goed genoeg om Maassen op die momenten genoeg te dragen om het niet te laten in zakken, maar de overtuiging ontbreekt wel.
Verder kent de technische uitwerking van de film twee gezichten. Aan de ene kant zijn de cinematografie en montage goed, en de muziek zelfs uitstekend, maar aan de andere kant slaan de stylistische keuzes van Kuijpers de plank volledig mis. De hoofdstuk-opzet is compleet nutteloos. Ik snap de momenten waarop Kuijpers besluit een hoofdstuk te eindigen en/of te beginnen, alleen is de toegevoegde waarde mij een compleet mysterie. Hetzelfde geldt voor de keuze om één hoofdstuk in zwart-wit te doen, want de sfeer is over de gehele lijn van de film zo neerslachtig dat het eerder afleidt dan iets toevoegt. Dat gevoel wordt alleen maar versterkt doordat de andere drie hoofdstukken stylistisch amper verschillen. Ja, één hoofstuk heeft iets geliktere kleuren en ik meende dat het laatste hoofdstuk weer iets 'grittier' is gefilmd, maar die verschillen zijn zo miniem dat ik niet eens zeker weet of er echt verschillen zijn of dat ik mezelf dit alleen maar doe geloven om ergens het gevoel te krijgen dat het een bedoeling heeft.
En dat gevoel werd na de film alleen maar sterker want met de conclusie was er wat mij betreft geen enkele voldoening van ook maar iets. En dat kan toch niet de bedoeling geweest zijn.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Verder helpt het natuurlijk ook niet dat Maassen geen acteur is.
Het kan dat jij hem geen goede acteur vindt, maar hij is het natuurlijk wel. En cabaretier, dat ook.
thehenk
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Veelbelovend maar jammer
Vooral jammer dat er in deze film zo'n groot onderscheid wordt gemaakt tussen goed of fout,
Deze film had moeten zijn zoals het gaat in de echte wereld, geweldplegers worden verkeerd afgebeeld, het wijkt te ver af van hoe het echt gaat in nederland, iedreen die weleens opsporing verzocht heeft gekeken weet wat ik bedoel, tevens cijfers liegen niet
vooral jammer dat nederlanders worden wegezet als racisten.
allochtone mannen die willen niet gehopen worden door vrouwen en het borsteltje mag niet van varkens haar zijn, dat is hoe het gaat in de echte wereld.
deze film draait het precies om
nederlanders worden weg gezet als racisten, autochtonen worden weggezet als veelplegers terwijl allochtonen worden wegegzet als 'weinig plegers' terwijl het juist andersom is.
De trailers zijn helemaal zot, ik zie wel van 1 kant mensen ''haat'' dingen zeggen, maar niet van de andere kant. ik kan genoeg haat tirades van moslims bij pauw en witteman opsnorren die ze konden gebruiken voor de trailers, maar natuurlijk die gebruiken ze niet.
jammer dat deze maatschappelijk beladen film zo richting gekleurd is, goed wordt fout en fout wordt goed.
jammer.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Ik ben het met je opmerking over de campagne helemaal eens. Heb de film nog niet gezien maar het nodigt me in ieder geval n.a.v. de campagne zeker niet uit hem te gaan zien.
Dat de maker zijn politieke voorkeur niet onder stoelen of banken steekt (hij heeft tenslotte ook de 'stem TEGEN' campagne gemaakt bij de laatste verkiezingen) moet hij vooral zelf weten, maar het is voor mij een beetje (veel) teveel van het 'goede'. Het is net zo kortzichtig om Henk en Ingrid over één kam te scheren als om elke Marokkaan een mes in de handen te geven. In beide gevallen polariseer je de boel naar een oninteressant gegeven.
Deze film lijkt me dus een preek voor eigen parochie.
Ik blijf elke keer maar weer aan Battlestar Galactica denken waarbij dat zwart-witte denken ook compleet over boord is gegooid en ik heb nog nooit zulk interessant drama gezien.
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
Uitermate belabberde recensie die de plank volledig mis slaat.
Ik kan goed tegen negatieve kritieken op films die ik wel goed vind alleen de argumenten die jij er voor aandraagt zijn gewoonweg belachelijk.
Vooral jammer dat er in deze film zo'n groot onderscheid wordt gemaakt tussen goed of fout, Deze film had moeten zijn zoals het gaat in de echte wereld, geweldplegers worden verkeerd afgebeeld, het wijkt te ver af van hoe het echt gaat in nederland,
Er wordt totaal geen onderscheid gemaakt tussen goed in slecht in deze film en juist dat is waarop de film tot nu toe geprezen wordt! Er wordt een situatie genomen waarbij je er een groot etisch probleem ontstaat. De kant die je kiest ligt aan jezelf, er wordt niks voor je ingevuld. Max slaat uiteindelijk ook door, bedoel je daarmee dat hij het goede deed? Als hij niks gedaan had was het een van de vele problemen geweest die er op dit moment in Nederland afspeelt, en ja die problemen spelen zich af, het is niet voor niets dat er een reclamespotje over op Tv is.
vooral jammer dat nederlanders worden wegezet als racisten.
allochtone mannen die willen niet gehopen worden door vrouwen en het borsteltje mag niet van varkens haar zijn, dat is hoe het gaat in de echte wereld.
deze film draait het precies om
Tja, wat moet ik hier van zeggen, dit is gewoon niet waar! Het is één Nederlander die in de film als racist wordt weggezet, Max geeft in zijn rol aan dat het niks met de jongen te maken dat had en het groepje jongens is Nederlands en gaat om met meerdere buitenlandse mensen. Hoe kom jij er dan nog bij dat Nederlanders worden weggezet als racisten? Absolute onzin.
autochtonen worden weggezet als veelplegers terwijl allochtonen worden wegegzet als 'weinig plegers' terwijl het juist andersom is.
Dit is wederom gewoon niet waar, het meisje van buitenlandse komaf bij de ambulancedienst is toch ook geen veelpleger? Daarbij is naar mijn mening wat het héle groepje jongeren doet fout. Je kunt daar niet meteen de conclusie uit trekken dat buitenlanders worden afgeschilderd als veelplegers, de Nederlandse jongeren doen immers even hard mee.
De trailers zijn helemaal zot, ik zie wel van 1 kant mensen ''haat'' dingen zeggen, maar niet van de andere kant. ik kan genoeg haat tirades van moslims bij pauw en witteman opsnorren die ze konden gebruiken voor de trailers, maar natuurlijk die gebruiken ze niet.
Ik denk dat het beter is om de film op de film te beoordelen en niet op een simpel trailertje...
jammer dat deze maatschappelijk beladen film zo richting gekleurd is, goed wordt fout en fout wordt goed.
jammer.
Dat is dus gewoon niet het geval, geef maar eens voorbeelden (en deze keer niet van die voorbeelden als buitenlanders worden afgeschilderd als veelplegers, want dat is gewoon niet waar.) Waar je dit in de film terug ziet. Ik ben er vrijwel zeker van dat je geen goede kunt noemen.
tevens cijfers liegen niet
Welke cijfers?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Waarom wordt er in de campagne dan wel duidelijk een lijn gekozen die je als 'PVV bashen' kunt omschrijven?
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ja, leg de SIRE film naast de trailer van Doodslag en zoek de verschillen.
Ik moet deze film nog zien trouwens.
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
De campagne is een actie van de overheid en staat verder los van de film.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Thehenk heeft er inderdaad niet veel van begrepen. Zit er helemaal naast in zijn betoog. Verder heeft maxroelofs al uitgelegd waarom, helemaal eens.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
De campagne is een actie van de overheid en staat verder los van de film.
Ik bedoelde dus:
Waarom wordt er in de trailer dan wel duidelijk een lijn gekozen die je als 'PVV bashen' kunt omschrijven?
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
De campagne is een actie van de overheid en staat verder los van de film.
En mij gaat het om geloofwaardigheid naast al dan niet 'politieke correctheid'.
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
@ Stephan
Wat bedoel je precies met PVV-bashen en hebben we het wel over dezelfde trailer? Ik volg je even niet meer.
Ik had het over het campagnefilmpje van de overheid. Dat die een kant kiest oké, in de film wordt het echter niet gedaan.
@ dreiecke
Het kan zijn dat je het niet geloofwaardig vindt, zo heb ik de film echter niet ervaren.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
@ Stephan
Wat bedoel je precies met PVV-bashen en hebben we het wel over dezelfde trailer?
Naast de "doe eens normaal man" siert deze nu ook de "lijn".
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
Dan had ik het inderdaad over een ander filmpje. Weet je zeker dat deze door de makers van Doodslag is gemaakt. Het kan ook gewoon een amateurwerkje zijn van een Youtube gebruiker.
Ik denk daarbij dat het PVV-bashen niet zo bedoelt is want het komt in de film zelf totaal niet naar voren. Het groepje opstandige jongeren bestaat uit Nederlanders én buitenlanders.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Naast de "doe eens normaal man" siert deze nu ook de "lijn".
Dat lijkt me nou niet echt de originele trailer. Snapte al niet wat je bedoelde. In ieder geval, misschien moet je gewoon eens de film gaan kijken en dan verder oordelen. In mijn ogen doet de film niks meer en niks minder dan relevante maatschappelijke zaken aan het daglicht brengen en 'dwingt' het de kijker tot nadenken zonder daarbij zelf met het vingertje te wijzen.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
@ Stephan
Wat bedoel je precies met PVV-bashen en hebben we het wel over dezelfde trailer? Ik volg je even niet meer.
Ik had het over het campagnefilmpje van de overheid. Dat die een kant kiest oké, in de film wordt het echter niet gedaan.
@ dreiecke
Het kan zijn dat je het niet geloofwaardig vindt, zo heb ik de film echter niet ervaren.
Als je de trailer en het campagnefilmpje naast elkaar legt zie je verschillen.
Dit heeft betrekking op geloofwaardigheid, realisme en wellicht politieke correctheid van de trailer (en film?).
Zoals ik al zei moet ik de film nog zien en gaat het nu even over het beeld wat de trailer geeft naast wat de overheid als ervaring of beeld uitdraagt.
Dus in hoeverre is de film als realistisch te beschouwen?
Volgens jou volkomen (lees ik hier), volgens anderen niet helemaal (lees ik hier).
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Weet je zeker dat deze door de makers van Doodslag is gemaakt. Het kan ook gewoon een amateurwerkje zijn van een Youtube gebruiker.
Wat denk je zelf?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Dat lijkt me nou niet echt de originele trailer. Snapte al niet wat je bedoelde. In ieder geval, misschien moet je gewoon eens de film gaan kijken en dan verder oordelen. In mijn ogen doet de film niks meer en niks minder dan relevante maatschappelijke zaken aan het daglicht brengen en 'dwingt' het de kijker tot nadenken zonder daarbij zelf met het vingertje te wijzen.
Ik zal inderdaad na het bekijken concluderen of het een objectieve benadering is of geraffineerde propaganda. De trailers zijn in ieder geval vrij duidelijk.
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
Ik zou de film maar gewoon gaan kijken. Je kunt dan zelf het beste oordelen over of het realistisch is of niet. Ik vind het zelf zoals al gezegd een realistische afschildering van een maatschappelijk probleem. De overheid kiest duidelijk één kant, wat ook wel moet want ze zijn de overheid. Tegen het einde aan wordt de film een stuk interessanter. Realistisch of niet, daar zullen de problemen bij veel mensen ontstaan.
@ Stephan
''Wat denk je zelf?''
Ik denk dus niet dat het een officiële trailer is die is. Dit komt mede erdoor dat de trailer totaal niet overeenkomt met de film. Als je kunt aantonen dat het wel een officiële trailer is wil ik dat best aannemen hoor.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ik vind het verder opvallend dat je in je repliek aan thehenk z'n uitspraak "cijfers liegen niet" er uit filterde.
De overheid kiest duidelijk één kant, wat ook wel moet want ze zijn de overheid.
En dit vind ik echt ongefundeerde onzin.
Het laatste nieuws

Netflix-kijkers reageren op 'Kidnapped: Elizabeth Smart': 'Moeilijk om naar te kijken'

Waargebeurde oorlogsfilm 'The Endless Trench' is een verscholen pareltje op Netflix

Drie Netflix Originals om te kijken na 'Blind Sherlock'

Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio is morgen op televisie
Bekijk ook

Loft
Thriller / Mystery, 2008
851 reacties

TBS
Thriller / Misdaad, 2008
755 reacties

Daglicht
Thriller / Mystery, 2013
152 reacties

Nachtrit
Drama / Misdaad, 2006
266 reacties

Nuit Blanche
Actie / Misdaad, 2011
43 reacties

Plan C
Misdaad / Komedie, 2012
190 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.

