Alex Cross (2012)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Rob Cohen
met Tyler Perry, Matthew Fox en Rachel Nichols

De rechercheur en psycholoog Alex Cross onderzoekt de gruwelijke moorden van de huurmoordenaar Michael Sullivan, bijgenaamd 'The Butcher'. Hij is een meesterbrein onder de seriemoordenaars en weet Cross steeds te omzeilen en hem tevens naar een ethisch breekpunt te brengen, zowel als agent als vader. Maar dan ontdekt Cross bewijsmateriaal dat naar het onvoorspelbare wijst, een openbaring die alles kan veranderen...

avatar van Leo1954
DiskjockeyEast schreef:
WEl lekkere wegkijker... Haalt het niet bij andere psycho-wants-revenge-on-cop genres, maar Fox zet toch echt een puike idioot neer.. Cross is compleet gemiscast, maar door het redelijke verhaal is het goed weg te kijken. Even niet letten op de neppe explosies.. Ik geloof dat Cohen ongeveer 1 vijfde van het budget had dat hij voor F and the Furious destijds had....

Ben het met je eens over de miscasting van Cross, dat viel mij ook op. Verder een lekker actiefilmpje, zo nu en dan wel erg onwaarschijnlijk. Als je het niet al te serieus neemt och. De verlaten panden in Detroit vond ik wel erg gaaf. 'The Butcher' was natuurlijk heel leuk neergezet. Ga die twee films met het figuur Alex Cross met Morgan Freeman eens bekijken.

avatar van Minken
Matig, zeer matig. Het rammelde van alle kanten en het acteerwerk was soms lachwekkend. Vooral ''the Butcher'' met zijn zogenaamde psychopaat trekjes.

Goede misdaadthriller met voldoende actie.
Ook het verhaal vond ik wel prima, soms wel wat brutaal, maar dat maakte het net zo interessant.
Het verbaasde me wel dat ik plots Jean Reno zag opduiken, in een kleine maar wel belangrijke rol, altijd leuk om deze Franse klasse-acteur bezig te zien.
Kortom: dit is een goede politiefilm, warm aanbevolen.

Deze film bracht helaas niet wat ik er van verwacht had.
Ik heb vrijwel alle boeken van James Patterson over Alex Cross gelezen en dan krijg je een bepaald beeld van een personage. Een personage dat door Morgan Freeman perfect ingevuld werd en ook de sfeer in die 2 films past bij de boeken.
Deze film is echt op zichzelf staand en weet zich helaas niet aan de middenmoot te onttrekken.
De film krijgt van mij 2,5* en dat is voor een groot deel te danken aan de tenenkrommende laatste scene met Jean Reno, die was echt zo slecht.

avatar van mixmaster
leuk vermaak maar geen topper , genoeg actie en sensatie maar het is allemaal niet echt overtuigend en ook het acteerwerk is niet al te best.

toch leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Allepinie
Wat een waardeloze film. Sommige shots waren de moeite waard, maar het acteerwerk, de dialogen en de verhaallijn waren om te janken. Overslaan is mijn devies.

avatar van roeman
Ik heb me uitstekend vermaakt, met deze niet hoogdravende pretentieloze film. Geen hoogvlieger maar een goede middenmoot film. Aardig acteer werk. Soms wat vervelende camera bewegingen. Goede muziek en aardige dialogen. Goede film voor een middag waarop je toch niets anders te doen heb. Ik heb me niet verveeld voor 101 min. lang.

avatar van Filmfan74
Dertien in een dozijn- film. Hij is niet echt slecht, maar ook niet echt goed. Matthew Fox probeert er met zijn toegetakelde uiterlijk (wat ziet hij eruit!) wat diepgang te brengen. Leuk geprobeerd, maar lukt niet echt. Tyler Perry weet geen moment te overtuigen, wat de boel aardig omlaag haalt.

avatar van DragQueen
Redelijke Thriller, die voldoende actie te bieden heeft. Het acteerwerk is wel aardig, maar niet grandioos. Qua verhaal miste de uitvoering wel wat, om het tot een onderhoudende film te maken. Het tempo was gelukkig wel goed, en de film kijkt lekker weg. Al is het geen hoogvlieger, toch enigszins vermakelijk. 2,5 Ster.

Het leek wat te gaan worden toen The Butcher in beeld kwam maar daarna werd het een standaard 'good guy cop vs. evil maniac' verhaal.

avatar van otherfool
En ja hoorrr, we hebben er weer ééntje in de categorie 'domste film van het jaar'.

Het personage Alex Cross kennen we natuurlijk nog uit Kiss the Girls en Along Came a Spider, alwaar de rechercheur werd gespeeld door de immer uiterst betrouwbare Morgan Freeman en niet de uitbuikende nobody Tyler Perry. Ander verschil: die films waren A-list Hollywood producties, terwijl deze Alex Cross bij vlagen meer lijkt op een goedkope TV-film.

Goed, dan gaan we naar het verhaal. Nu ja, verhaal, een volkomen onbegrijpelijke smurrie rond een huurmoordenaar die om onduidelijke redenen onduidelijke mensen op onduidelijke manier om het onduidelijke leven probeert te brengen. Naar wie of wat we zitten te kijken blijft in het ongewisse, en de volstrekt willekeurige 'uitleg' die zo nu en dan door de helderziende Cross en zijn mede rechercheurs wordt gegeven valt gewoonweg niet te volgen. Volslagen random gevolgtrekkingen slepen het geheel naar de twist van de dood van Cross' vrouw waarna de film werkelijk helemaal ontspoort. Hoe slecht kun je een verhaal opbouwen?

Wat een slechte cast ook, vooral Reno zou zich kapot moeten schamen. Dat typetje van Cross' moeder ook, een vreselijke rol. De enige die nog weet te overtuigen is Fox die een aardige a-typische rol heeft. Maar manmanman, wat is dit voor de rest een hopeloos slechte film.

1*.

Prima vermaakt maar inderdaad zeer matig acteerwerk van vooral Reno en dan metname die laatste scene.Echt heel slecht.

avatar van Natasja888
Hele goeie film. Zeer spannend goeie acteurs.

avatar van Rodger
Prima film, niks mis mee...
Ook zeker geen topper, maar goed avond vullend...
3.0

avatar van obiwan1958
akkoord met hierboven,maar toch een 4 door Matthew Fox niet te doen als psychopaat,zoals er in werkelijkheid velen rondlopen....

avatar van Al DeNiro
Goede actie en Fox, alleen jammer dat Perry niet zo dominant aanwezig is als Alex Cross.

avatar van mar007
otherfool schreef:
dan gaan we naar het verhaal. Nu ja, verhaal, een volkomen onbegrijpelijke smurrie rond een huurmoordenaar die om onduidelijke redenen onduidelijke mensen op onduidelijke manier om het onduidelijke leven probeert te brengen. Naar wie of wat we zitten te kijken blijft in het ongewisse.

Ik vond dit ook een zeer matige film.

avatar van frolunda
Vrij standaard thriller met tal van onlogische wendingen en een teleurstellend einde.Het acteren ging wel maar Jean Reno liep er hier wel erg verloren bij.Niet best al werd gelukkig nooit echt saai.

avatar van sinterklaas
Een nieuwe acteur die ik mag vertoeven (heb hiervoor nog niks van hem gezien) Tyler Perry, die hier een prima rol neerzet als een politieagent in Detroit in Alex Cross, een misdaadfilm die gewoon volgens de oude toer het wraakthema uit de mottenballen haalt (Alex Cross is er één van...). Hier moet hij werk maken van verschillende behoorlijk slim inelkaar gezette moorden die worden gepleegd door "The Butcher", die ook lekker gestoord, maar kei-slim aan het werk is. Alex Cross lijkt zich echter niet opgewassen te voelen tegen The Butcher, die de wet steeds weer een stapje voor is. Totdat zijn vrouw word vermoord.... (ik zei het toch, oud wraakthemaatje)

Het verhaal is al tig keer eerder gebruikt maar Alex Cross is zeker de moeite waard vanwege de vette actiescenes die lekker gelikt gemonteerd worden en de preciesie van The Butcher, die het ritme er prima inhoud. Het acteerwerk is ook erg goed te doen, Edward Burns zet een onvergetelijke rol neer als Cross's bijdehante collega, en ook leuk om een bijrol van Jean Reno te mogen vertoeven. (herkende hem pas wel later, aangezien ik hem met een baard gewend ben)

Prima actiefilm.

avatar van LOTR-lover
Vind dit toch wel een gemiste kans, waar qua casting toch een hoop steken zijn laten vallen. De casting van Tyler Perry is wat mij betreft de hoofdreden van het falen van Alex Cross. Hij geeft z'n personage geen diepte mee, creeert geen gevoel van sympathie, helemaal niks. Als je als kijker onverschillig bent tegenover de hoofdpersoon dan word het een lastig verhaal.

Zelfs uit de killer hebben ze nagelaten het maximale eruit te halen. Plus het feit dat ik het nogal slordig vind dat ze de killer als The Butcher aankondigen, hij in de film vervolgens als Picasso word aangeduid eenmalig om ook weer niet meer op terug te komen.

4/10 (IMDB)

avatar van rep_robert
Inderdaad een vrij oppervlakkige film.

Het plot klinkt uiteindelijk veel spannender dan de film ook is. Je verwacht een Se7en achtige film, maar komt er nog geen mm van in de buurt.

De serial killer laat weinig tot de verbeelding toe en al met al verpest dit de spanningsboog behoorlijk. Het kat en Het dramatische toontje rondom het gezin van Alex Cross en het seksleven van zijn partner Thomas met mede collega Monica laat ook te wensen over. Dit komt ook mede door de acteurs, die eigenlijk het charisma missen om een film te dragen. Vooral de onbekende Perry als Cross mag nog niet eens de veters strikken van Morgan Freeman. Hoe hij sommige theorieën zo abrakadabra uit de hoge hoed weet te toveren levert ook onbedoeld humoristische momenten op.

De film is verder wel erg vlot en ondanks de vele minpunten best onderhoudend. Het is alleen geen hoogvlieger en kent ook geen memorabele momenten.

avatar van AmazingPP
Filmfan74 schreef:

Dat dacht ik dus ook. Het lijkt haast wel of de man zwaar ziek is geweest.

avatar van AmazingPP
Middelmatige thriller naar de boeken van James Patterson. Ten eerste zat ik steeds te denken: waar ken ik The Butcher nou toch ook alweer van? Pas halverwege de film besefte ik dat het Mathhew "Lost" Fox was. Nou ja, zie mijn post hierboven. Dan de casting van Perry. Ik weet niet wie deze gok gemaakt heeft, maar naar mijn mening fout gegokt. De man doet verschrikkelijk zijn best om overtuigend over te komen, maar helaas, wat mij betreft dan. Het was op zich best een onderhoudende film; ik bedoel: je wilt toch weten hoe het afloopt, maar als geheel was hij rommelig en nergens echt nagelbijtend spannend. Jammer. Gemiste kans. Had veel meer van gemaakt kunnen worden. Gekeken vanaf Blu Ray. 2,5 *

Redelijke politie film, boeiend en vlot. Maar toch wel beetje vlak plot. Net een serie.

avatar van Decec
Een goede actie/misdaad/mysterie/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Af en toe te snel camerabeweging...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Aardige film waarin twee rechercheurs achter een psychopaat aan zitten. Een standaard verhaal voor een thriller als deze (maar op een paar momenten toch nog verrassend uit de hoek weet te komen). Een nogal rommelig begin waarbij de personages slecht geïntroduceerd worden. Echt goed wordt het niet, maar het kijkt wel gemakkelijk weg en Matthew Fox is wel vermakelijk als de psychopaat.

Ik snap niet dat deze film zo'n lage score heeft. Er zit een goed verhaal in. Veel aktie, spanning en emotie. De acteurs zijn goed gekozen. Kortom zeer goed . 4 ****

avatar van tattoobob
Matige film met matige acteerprestaties....ook de inhoud van de film is weinig verrassend.
Een film om snel te vergeten.

avatar van Glennekeeeee
Het is niet de eerste verfilming van dit personage en ook niet de beste maar toch een best leuke film. Op zich is de film een 13 in een dozijn thrillertje die ook nergens echt voor een verrassing kan zorgen maar al bij al bleef de film wel genietbaar. Tyler Perry vond ik overtuigend als Dr Cross, zowel in deel 1 waarin hij zichzelf onverslaanbaar waant als in het tweede deel waarin hij twijfelt aan z'n kunnen (ook al is dat niet echt goed uitgewerkt). Burns is een prima sidekick die voor de interactie moet zorgen maar het is vooral Mathew Fox die de show steelt als joker-achtige seriemoordenaar vol psychopatische neigingen. In het eerste deel krijgt hij veel screentime en overtuigd hij volledig als badguy. spijtig genoeg hebben ze de finale voor hem wel fluttig uitgeschreven.

Ik kan zeker en vast begrijpen dat mensen dit een slechte film vinden want veel nieuws is er niet te vinden maar mij deed het inderdaad denken aan de foute 80's thrillers en die nostalgie overvloedde de minpunten van deze film. geen aanrader maar op een zaterdagnacht kan deze film je zeker bekoren

avatar van Daan258
frolunda schreef: