Always Outnumbered (1998)

Alternatieve titel: Always Outnumbered, Always Outgunned

geregisseerd door Michael Apted
met Laurence Fishburne, Bill Cobbs en Daniel Williams

Socrates is een ex-crimineel die zijn straf heeft uitgezeten. Hij droomt van een rustig bestaan en een normale baan, maar dat is niet zo eenvoudig met zijn verleden. Als Socrates de jonge Darryl ontmoet, ziet hij in dat tijdens zijn verblijf in de gevangenis, de criminaliteit in zijn buurt alleen maar erger is geworden. Om het goede voorbeeld te geven moet hij zich eerst van zijn slechtste kant laten zien.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Vond de film een beetje te pretentieus. Hij is wel goed geacteerd, en er zaten wel goede momenten in, maar erg geweldig vond ik 'm geloof ik niet. 2 en een halve ster.

Niet geweldig maar ik heb me toch vermaakt door het prima acteerwerk.

avatar van NERD
Fishburne is echt geweldig in deze rol, een erg sympathieke film zonder dat er veel ongeloofwaardige dingen gebeuren. Heel mooi

4 sterren.

wel interessant om naar te kijken, maar hijs idd iets té.

avatar van Anatolia
Rare film. Het verhaal kwam maar niet op gang.

Edit: Bij nader inzien, wil ik het een voldoende geven. De film wist me wel te grijpen.

Nomak
Dit was nog eens een aangrijpende film als die oude man op dat bankje achterblijft.
Ik probeer hem te vinden op dvd, maar ik ben hem nog niet tegengekomen. Op internet bestellen doe ik liefst niet, ik vertrouw het niet zo.

Dit is zeker 4,5 waard.

Nomak
Gisteren nog eens bekeken, voor de 4de keer en ik verhoog mijn stem naar 5*. Deze film benadert de perfectie.

Fishburne is echt geweldig in deze rol, een erg sympathieke film.
Geweldige film de 4 sterren meer dan waard.

avatar van Vascago
Aardige film door het goede acteerwerk en de mooie dialogen. Maar ook af en toe ongeloofwaardig, ik heb iig nog nooit iemand zo zien soliciteren en hij had ook wel de politie kunnen bellen ipv de moeder van dat vermoorde jochie en te gemaakt. De soundtrack is wel oke. Aan het eind zeveren ze wat te lang door. Dat stukje was dan weer minder.

avatar van Spetie
Boeiende film, die nog niet door zo heel veel mensen bekeken is.

Laurence Fishburne zet een goede acteerprestatie neer in deze film. Hij speelt ingetogen en overtuigend de man, die zijn verleden achter zich wil laten, maar er constant weer aan herinnerd wordt, vooral bij het zoeken naar werk. Naast Fishburne doet de rest van de cast het ook goed, al haalt niemand het niveau van Fishburne.

Daarnaast wordt er een overtuigend en realistisch beeld geschetst, van hoe moeilijk het is voor een ex-gevangene om weer een normaal leven te krijgen, omdat bijna iedereen je immers beoordeelt op je verleden. De soundtrack is fijn, niet al te druk en past goed bij het verhaal. Het voelt oprecht en eerlijk aan, zonder te verdrinken in over sentimenteel gedoe. Alleen het einde laat iets te lang op zich wachten. Verder is het mooi gemaakt stukje cinema.

avatar van mystica
Mooie film, goed verhaal, goed geacteerd. De film pakt je en boeit tot het eind.

avatar van Filmkriebel
In ieder mens schuilt een held

Warme (TV)-film over een man die ontdekt dat zijn naasten beminnen veel meer rijkdom aan zijn leven geeft dan al het geld dat hij niet heeft. Fishburne is ontroerend in zijn rol en doet wat zijn hart hem ingeeft. Of het een verwaarloosd jongetje is, zijn oude aan kanker lijdende vriend of een vriend met relatieproblemen... Socrates is er steeds om hen te helpen. Dit is voor vele zwarten de bittere realiteit in de VS : werkloos, gevaarlijke buurten en soms enkel jezelf om op te rekenen.Always outnumbered is een film met een mooie boodschap maar spijtig genoeg niet meesterlijk genoeg geregisseerd om een klassieker te worden. De schijt-kleuren en het minst geweldige beeldformat waarop de dvd is uitgebracht dragen hier ook al niet aan bij.

Goeie film over een ex-gevangene die een nieuw bestaan probeert op te bouwen. De film speelt zich af in de zwarte gemeenschap van het getto van Los Angeles. Een verhaal dat rustig wordt opgebouwd en waarbij het hoofdpersonage goed wordt neergezet en boeiend is. Uiteraard ook ten verdienste van Laurence Fishburne.