Logan (2017)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door James Mangold
met Hugh Jackman, Patrick Stewart en Dafne Keen

In 2029 is de mutant bevolking aanzienlijk geslonken en de X-Men zijn ontbonden. Logan (Hugh Jackman) zijn vermogen om zichzelf te genezen is slinkende en hij ontfermt zich nu samen met de mutant Caliban (Stephen Merchant) over de zieke Professor X (Patrick Stewart) in een schuilplaats op de grens met Mexico. Zij zullen daar de rest van hun leven ondergedoken blijven. Maar wanneer een jonge mutant op de vlucht voor een gevaarlijke organisatie zijn pad kruist, kan hij zich niet langer verstoppen en voelt hij zich uiteindelijk gedwongen haar te helpen.

avatar van Aminam019
[quote]Karst schreef:

Waarom maakt Logan Pierce niet gewoon af in plaats van hem in een greppel te laten dumpen. Waarom blijven ze bij de Munsons slapen als ze weten dat ze achtervolgt worden door moordenaars. Hoe komen die andere kinderen op de verzamelplek zonder hulp? Warom worden die niet achtervolgt?Waarom gaat Wolverine überhaupt dood aan adamantium, dat slaat nergens op. En zo zijn er nog wel een paar dingen helaas. En dan begin ik maar niet over het misselijkmakende einde met haar Daddy, daddy. alsjeblieft zeg, mag ik een teiltje...

Dat Logan vergiftigd word door zijn adamantium slaat wel ergens op. Dit is zelfs in de strip bekend. Logan was eerst de enige die dat experiment kon overleven door zijn extreme helende krachten. Ook in de strip is een aantal x duidelijk gemaakt dat vanwege het adamantium in zijn lichaam zijn helende krachten niet meer op volle kracht werken omdat ze constant moeten vechten tegen de vergiftiging van binnen uit. Dit eist uiteindelijk zijn tol zoals dit ook naar boven komt in de film. In de comic heeft marvel inmiddels wolverine ook laten sterven. Ook in deze comic waarin we kunnen lezen over de laaste 3 dagen van wolverine komt de vergiftiging weer naar boven. (Uiteindelijk sterft hij in de comic ook door het adamantium maar dit komt omdat hij overgoten met een vloeibare variant)

avatar van Justinw
Logan is een film die Marvel op dit moment nodig had naar mijn mening.

Ten eerste ben ik niet perse een fan van superhero movies, al mag ik graag kijken naar goede varianten hiervan. Ik was ik een beetje klaar met de ophemeling van The Avengers en de meeste films die daarom heen hangen. Het werden teveel standaard formule films waar ik weinig plezier meer aan kon beleven. DC wordt vaak afgeschreven tegenover Marvel, terwijl Marvel naar mijn mening ook veel steken laat vallen. De laatste jaren kwam hier wel een tegengeluid op door films als Deadpool en Guardians of the Galaxy die een frisse wind gaf tussen al deze andere Marvel films.

Logan doet dat in zekere zin ook, met name in de volwassenheid van de film. Logan is een gekwelde persoon die uitstekend wordt vertolkt door Hugh Jackman. Patrick Stewart is ook ijzersterk en zorgt voor de enige komische noot in Logan.

Toch vindt ik dat de film op een gegeven moment te langdradig werd, het had naar het einde toe best wat korter gemogen. Ook het einde vond ik wat clichématig en simpel. De R-rating van Logan is zeker een pluspunt en draagt bij aan de volwassenheid van de film. Als alle actie off-screen plaats ging vinden werkt deze film gewoon niet.

Het is het allemaal net niet, alleen doet Marvel hier naar mijn mening zeker een stap in de goede richting naar films die wat meer body en diepte kennen.

avatar van n00r
Ik heb nog nooit een X-men of Wolverine film gezien. Geen idee hoe mensen deze serie noemen. Ik snapte dus niet de hele film maar dat maakt de film niet slecht.

Ik snapte namelijk niet waarom er een van de hoofdrolspelers in de rolstoel zat maar buiten dat was er niet veel niet te snappen. Het verhaal is erg sterk en goed geacteerd.

Het enige minpunt is dat hij te lang duurt. In het midden hadden echt wel een paar stukjes weg gelaten mogen worden. Verder een goede film

7,3/10

avatar van Woltertjes
Wat een film! Genieten.

Justinw
Je vermeld de hele tijd Marvel hier Marvel daar en Logan komt natuurlijk uit de comic stal van Marvel maar Logan staat compleet los van de Marvel Cinematic Universe.
Dus de r-rating van deze film en de look & feel zul je daar niet hoeven te verwachten. Dus Captain America, Iron Man, Thor, Avengers en GotG zullen op zelfde voet blijven doorgaan (en dus ook hetzelfde publiek blijven bedienen).

Warner DC verfilmd de DC comics
Marvel zelf The Avengers (Iron Man, Cpt.America, Hulk,etc etc)
20th Century Fox maken de X-Men films (incl Logan & Deadpool) en Fantastic Four

De rechten voor Spider-man liggen bij Sony, die hebben voor tijd de rechten uitgeleend aan Marvel Cinematic Universe.

avatar van Justinw
horizons

Ik snap welke kant je op wil, en een groot deel van het publiek vindt films die de richting van The Avengers opgaan en dergelijke erg goed. Ik heb het hier dan alleen ook over mijn eigen mening, en ik zou graag zien dat ze meer de route van films als Logan zouden nemen. Maar ik weet dat ik mijzelf waarschijnlijk valse hoop geef.

avatar van mcdaktari
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het nu zo stilletjes aan wel gedaan was met die X-Men en Wolverine films en dat ze hun beste tijd wel gehad hadden, maar dan komt Logan, en het blijkt nog een hele beste film te zijn ook. Wat een genot om naar te kijken, gelijk vanaf het begin af aan. Als ze dit niveau hebben dan mogen ze wat mij betreft nog wel ff doorgaan bij Marvel. Nu nog even wachten tot de bluray versie er is, dan heb ik de hele reeks compleet.

n00r schreef:

7,3/10

Serieus... Je gaat naar deel 17 in een 40delige reeks. Zonder voorkennis. Ongeveer 43 jaar aan informatie, diverse tijdlijnen en wat al niet meer. Cudo's.

Ik ben iemand die elke comic van de X-Men én Wolverine stuk voor stuk gelezen heeft en het grootste gedeelte tot op de dag van vandaag in bezit heeft. En deze film was fantastisch. Van begin tot eind.
Kloppen er stukken niet? Jazeker, want hier sterft Logan niet. Het is dan ook ''the death of wolverine''. Bestaan Eden? Fuck yeah. Magneto en dochter + zoon (specifiek in die volgorde) zorgen daar wel voor.
Ik ben heel blij met deze film omdat het een heel wijd spectrum open gooit voor vervolgen.

avatar van n00r
TheThirdMark schreef:

Serieus... Je gaat naar deel 17 in een 40delige reeks. Zonder voorkennis.

Ja waarom niet? Het maakt mij nooit zoveel uit als het om superheldenfilms gaat of ik nou de vorige delen heb gezien. Het gaat mij er meer om dat ik hem gewoon goed vond. Fijn toch?

avatar van max cady
Heerlijke volwassen Wolverine film zoals ik denk dat het hoort. Ik heb er echt van genoten. Een aardig verhaal en mooie beelden oa van de omgeving en de wonden van Logan. Dit is echt wel de beste wolverine film buiten de X-men serie om, zonder twijfel. Ik moest bij het kijken wel af en toe denken aan Mel Gibson in blood father, komt denk ik door de combinatie van baard hemd en leeftijd ..

Dan nog iets,.. persoonlijk vind ik dat je niet mag/moet stemmen op de film als je niks van voorgaande delen (X-men/wolverine) hebt mee gekregen .. 4****

Ze hadden van mij trouwens al die films r-rated mogen maken, heerlijk!!

avatar van horizons
Wat een onzin die opmerking. Je kunt Logan heel goed standalone kijken.

Even heel eerlijk. Hoe is het mogelijk dat deze film hier 3,75 scoort??
Ik ben gek om x-men en alles wat ermee te maken heeft maar bij deze film ben bijna weggelopen uit de bios. Over smaak valt natuurlijk te twisten maar vergeleken met de rest van de reeks is dit een zeer negatieve film met een teleurstellend einde. Een echte tegenvaller

avatar van JacoBaco
Fender005 Even heel eerlijk. Je kunt hier toch alle berichten lezen? Inmiddels is al het positieve wel gezegd over deze film, dus als je het echt wil weten, begin maar op pagina 2.

max cady schreef:
Ik moest bij het kijken wel af en toe denken aan Mel Gibson in blood father, komt denk ik door de combinatie van baard hemd en leeftijd.

En toch is onze Mel al 13 jaar ouder dan Hugh, maar met baard is dat moeilijk te zien inderdaad en Hugh ziet er extra verrot uit in deze film.

Ik moest vooral denken aan Joel uit de game The Last of Us voor de PS4. KLIK Sowieso lijkt Logan de film wel een beetje op deze game qua sfeer en in The last of Us speelt ook een jong meisje een sleutelrol.

avatar van cantforgetyou
Op zich best een goede film. Ik ben alleen op een te laat tijdstip naar de bios gegaan, waardoor ik af en toe in slaap viel. Dus kan niet helemaal objectief beoordelen. Ik vond het begin niet echt denderend. Later werd de film beter. Toch af en toe verveeld, vandaar dat ik in slaap viel. Einde werd weer beter. Ben wel een beetje klaar met al die MARVEL films. Ik weet het nu wel. Vechten, krachten, bla, bla, bla.

avatar van JacoBaco
cantforgetyou Interessant om te zeggen dat je wel een beetje klaar bent met de MARVEL films, want Logan van FOX staat dusdanig op zichzelf dat het eigenlijk niet matched met de bekende formule van MARVEL. In andere woorden: Logan is (positief) afwijkend.

P.S. Niet dat ik MARVEL films slecht vind, maar hoger dan 3,5* scoren ze bij mij gemiddeld niet.

avatar van max cady
Idd. Met Marvel ben ik ook wel een beetje klaar. Veel van het zelfde en allemaal erg druk en constante actie waar ik moe van word. Wolverine is een vak apart wat mij betreft .. Spider-Man ben ik dit jaar dan wél weer benieuwd naar. Word een hit or mis als je het mij vraagt ..

Ik vind het een goede film, waarin Hugh Jackman, de hoofdrol Wolverine weer uitstekend vertolkt.
Wat melancholisch, dramatische, aktie film.
Film kijkt zich zeer makkelijk weg, de tijd vliegt.

Zwolle84
En weer niet. Wat is dat toch met Wolverine? Het gaafste karakter van de X-Men maar solo gaat het drie keer op rij fout. Niet eens per se slecht, maar zo saai en langdradig.

avatar van horizons
Oemf. Zwolle84 ik had eigenlijk verwacht dat jij deze wel goed zou vinden.

Elke keer als ik iemand woord saai zie gebruiken bij deze film heb ik geen idee hoe ze dat kunnen vinden. Dit was gewoon top sfeer van begin tot eind.

Zwolle84
Nee, verre van. Het kwam allemaal veel te krampachtig op me over, dat 'laten we het nu eens over de realistische en neerslachtige boeg gooien' zonder daar een interessant verhaal tegenover te zetten. Zo voorspelbaar allemaal en vooral ook véél te lang.

De actiescènes waren erg mooi, dat wel. Maar voor de rest een misser.

avatar van horizons
Verhaal? Dit ging over karakters.
En het was verre van krampachtig.

Ik was dus oprecht verbaasd toen ik achteraf zag hoe laat we uit de bioscoop kwamen.

Zwolle84
Ik was verbaasd dat de zon nog niet was opgekomen. Had m'n zonnebril al op.

avatar van John Milton
Ik had ook een hoger cijfer verwacht van jouw kant.
Vond het zelf echt een topfilm, nieuwe benchmark voor superheldenfilms.

Van de 51 films uit 2017 die ik zag staat Logan zelfs nog net in de top 5!

Zwolle84
Het valt me - uitzonderingen daargelaten - ook wel op dat mensen die doorgaans niet zo van de superheldenfilms zijn deze film hoog waarderen. Ik ben erg van de Marvels en kreeg hier niet het juiste gevoel bij. Tussenwalenschipgevalletje.

Maar meningen verschillen natuurlijk, om er nog maar een dooddoener in te gooien.

avatar van Alathir
Ik ben toch lichtjes teleurgesteld. De verwachtingen waren vrij hoog door de monsterscore van 8.5/10 op IMDB. Hier scoort Logan wat lager maar nog steeds hoog. Ik had het X-Men gevoel niet echt bij deze film. Ja, volgens mij was het dát dat ik het meeste miste.
Ik kreeg hier al snel een 'The Revenant' gevoel bij en daar bleef ik ook na afloop achter met een 'mwah was wel oké maar daar stopt het dan ook'. Aan de acteerprestaties van een Leonardo DiCaprio of een Hugh Jackman ligt het helemaal niet. Ze speelden hun rol allebei met verve. Het meisje vond ik echter lichtelijk irritant wanneer ze haar mond opendeed, vooral haar 'battlecry' en dat Spaanse gemekker was al niet veel beter.

Het begint eigenlijk al meteen met wat ik het hoogtepunt van de film vond. De film neemt goed zijn tijd en daar is in principe niets mis mee maar naar het einde toe begon het toch een beetje te slepen. Qua verhaal valt er maar weinig te vertellen. Het gaat voornamelijk over de aftakeling van Logan,
waarbij je slechts enkele flitsen ziet van de oude Wolverine. De film wist wel enige bezorgdheid en medelijden omtrent Logan bij me op te wekken, wat ik op bepaalde momenten eerder niet wou zien.
Ik snakte op bepaalde momenten toch naar de oude Wolverine... ik vind hem de coolste van heel de Marvel en DC wereld. Dat is waarschijnlijk ook de verdienste van Hugh Jackman.

Hier en daar zijn er wel luchtigere momenten zoals tijdens het diner bij de familie die ze uit de nood hadden geholpen of wanneer Charles zijn pillen pakt en zijn tong uitsteekt. Of 'That's Chuck' ipv Charles haha.
Ook als je het eindgevecht ingaat, besef je al snel dat Logan het loodje gaat leggen. De hele film werkt er naartoe. Dat maakt de film , ondanks het anti-Hollywood-einde, erg voorspelbaar. De actie voelde ook vrij repetitief ondanks dat het wel heftig in beeld werd gebracht. Logan is bovendien makkelijk als standalone film te kijken. Hetgeen wat je echt moet weten, wordt in de dialogen min of meer aangehaald. Ik ga voor een ruime 3*.

Ik kreeg ook geen X-men gevoel maar misschien is dat niet zo verrassend aangezien het zich afspeelt in een tijdperk waar de meeste X-men zijn uitgestorven of vermoord. Het gaf een wat onpersoonlijke indruk. Vond ook dat de overgebleven mutanten (kinderen) te laat werden voorgesteld, op dat moment was de toon al een beetje gezet.

Het is een bruut van een film, toch harder dan we van de meeste superheldenfilms gewoon zijn. Dat wordt bij het begin al duidelijk en tussendoor zijn er ook wat verrassingen (zoals het gastgezin dat koelbloedig wordt uitgemoord). De humor ertussendoor is onverwacht en werkt wel. De ontmoeting met slechterik Pierce (Boyd Holbrook, gekend uit de netflix serie Narcos), en later Laura (die Logan zijn dochter blijkt) zijn leuke scènes. Charles als Alzheimerpatiënt is een totaal ander figuur, confronterend en niet slecht gespeeld. De combinatie met een aftakelende Wolverine zorgt ervoor dat ‘Logan’ eigenlijk niet zo’n plezier is om naar te kijken. Hoewel de ondergang van de X-men niet volledig in beeld komt, is de sfeer toch anders en veel grimmiger.

‘Logan’ duurt jammer genoeg veel te lang voor wat het verhaal maar voorstelt. De personages handelen los van elkaar en lijken meer tegen dan met mekaar te werken wat de vaart en beslissingen niet ten goede komt. De interessante interacties in het begin maken dan weer plaats voor sentimentele dialogen die zichzelf herhalen. Charles werd om den duur een irritant oudje dat in elke zin ‘Logan’ kreunde. Er was totaal geen klik met de dochter, dat familiale hadden ze er gerust kunnen uitlaten en vervangen door iets anders. Het einde zag je aankomen en had hierdoor niet zoveel impact maar wordt wel vooraf gegaan door een spannend stuk waarin de mutanten samenwerken om de slechteriken uit de weg te ruimen.

Algemeen geen slechte actiefilm maar het valt helaas uit de boot.

avatar van Harley Quinn
Bah, wat een ongezellige film. Het is gewoon triest om te zien hoe een ooit zo krachtige mutant als Charles Xavier is gereduceerd van een grootheid naar een nobody - die ook nog eens te vaak het werkwoord 'fuck' vervoegd. Dat slaat voor mij de plank volledig mis. Het pást gewoon niet. Een R-Rating? Prima. Daar heb ik geen moeite mee, maar gebruik het dan effectief.

Natuurlijk spreekt het voor zich dat dit verhaal rauwer is en de vrolijkheid ver te zoeken valt. In deze, voor mutanten apocalyptische, toekomst rest er weinig anders als bitterheid. We volgen een uitgebluste​ en aan het einde van zijn krachten geraakte Wolverine, die het meeste van de tijd door het beeld strompelt, trachtend zich staande te houden. Hulde voor Jackman; hij is en blijft Wolverine met een grote kern Logan. Voor mij het enige personage met daadwerkelijke diepgang in deze prent. Zijn aftakeling, wilskracht en worstelingen kwamen uitstekend uit de verf. Aan hem ligt het ook zeker niet; hij draagt de film.

Maar... alweer een roadmovie, alweer een speciaal kind dat beschermd moet worden, alweer zo'n Max Max-achtige meets Midnight Special etc setting, alweer een standaardpakket​ aan bad guys en alweer een saai, langdradig stuk voorafgaand aan de voorspelbare finale. Ik word er een beetje moe van.

Wetend dat dit geen X-Men stijl zou worden, was ik enigszins voorbereid. Toch is mijn beeld van hen nu verkloot en daar baal ik van. Om Charles zo onwaardig te portretteren. Nogmaals, bah. Ieder zijn meug, maar mij kon het niet bekoren.

avatar van Donkerwoud
John Milton schreef:
Vond het zelf echt een topfilm, nieuwe benchmark voor superheldenfilms.

Ik had totaal niet dat gevoel. Bij bijvoorbeeld 'The Dark Knight' (2008) liep ik weg met het gevoel dat geen superheldenfilm meer hetzelfde zou zijn, maar bij 'Logan' proefde ik vooral vijf seizoenen van Breaking Bad erdoorheen. En dan vind ik dat BB een grens opzoekt, terwijl deze film uiteindelijk best braafjes is ingekleurd, met een erg klassieke western-toop (of cliché...) : de stervende, bittere revolverheld vindt zichzelf in een protegé die hij moet beschermen. Hij doet nog even 'iets goeds' voordat hij het loodje legt. Dan had ik zelf meer met 'True Grit' (2010) en 'Unforgiven' (1992).

avatar van John Milton
Wat kan ik zeggen. 5 seizoenen Breaking Bad proeven in een Wolverine film was misschien wel precies wat ik wilde. Ik vond TDK heerlijk, vooral toen hij uitkwam, maar ik moet ook zeggen dat ik nieuwe Nolans een andere categorie vind. Ik doelde vooral op 'dit soort' superheldenfilms, als je begrijpt wat ik bedoel.

avatar van Donkerwoud
Nou is Breaking Bad ook wel erg tof (en die klauwen van Wolverine trouwens ook!) Maar ik was hyped omdat ik van meerdere mensen gehoord had dat het echt een herschrijving van het superheldengenre zou zijn, en dat zie ik er gewoon niet in.