Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 115 minuten
Alternatieve titel: Come as You Are
Oorsprong:
België
Geregisseerd door: Geoffrey Enthoven
Met onder meer: Tom Audenaert en Robrecht Vanden Thoren
IMDb beoordeling:
7,3 (7.974)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 24 november 2011
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Hasta la Vista!
Drie jonge gasten houden van wijn en vrouwen. Het eerste proeven ze met plezier, maar het tweede hebben ze nog nooit mogen smaken. Onder het mom van een wijntour reizen de drie naar Spanje om eindelijk van de grond te gaan. Niets zal hen tegenhouden. Zeker niet het feit dat de eerste blind is, de tweede in een rolstoel zit en de derde volledig verlamd is.
Externe links
Acteurs en actrices
Philip
Lars
Jozef
Claude
Geert - Philip's Dad
An - Philip's Mom
Sommelière
Roger
Nurse
Maarten - Lars' Dad
Video's en trailers
Reviews & comments
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3865 stemmen
Ik vind de film zelfs eerder een belediging dan een steun voor de gehandicapte medemens dus kon het niet meer met je oneens zijn.
Verder vind ik dat nog het meest storende. De film is niets meer dan een soort van American Pie maar doordat het over gehandicapten gaat worden Hasta la Vista! ineens allemaal superlatieven toegeschoven die de film verre van verdient.
Maar begint een beetje een fenomeen te worden. Intouchables kampte ook al met die maarschappelijke verheerlijking die op weinig gebaseerd was. Verschil was dan weer dat, dat wel een prima film was.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3277 stemmen
Een soort van "American Pie maar dan met gehandicapten" is een door jou toegeschoven status die deze film 'verre van verdient'. Waarom zou dit een belediging voor gehandicapten zijn, of is American Pie ook een belediging voor geile pubers?
De begeleidster was niet gehandicapt, maar wel dik en eenzaam. Wekt dit wat jou betreft dan ook teveel "maatschappelijke verheerlijking" op?
kayladdiction.
-
- 20 berichten
- 12 stemmen
Zo zie je maar, ook Belgen kunnen er wat van!
Ik heb er niet veel over te zeggen, maar het was een machtige film.
Het was eerst een beetje een taboe van gehandicapte mensen en seks, maar dit is zeer mooi uitgewerkt en zeer aangrijpend!
Mescaline
-
- 7089 berichten
- 3235 stemmen
Dat wist ik allang dat belgen wel degelijke films kunnen maken 
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3865 stemmen
Een soort van "American Pie maar dan met gehandicapten" is een door jou toegeschoven status die deze film 'verre van verdient'. Waarom zou dit een belediging voor gehandicapten zijn, of is American Pie ook een belediging voor geile pubers?
De begeleidster was niet gehandicapt, maar wel dik en eenzaam. Wekt dit wat jou betreft dan ook teveel "maatschappelijke verheerlijking" op?
American Pie met gehandicapten zijn jou woorden, niet de mijne. Ik zei enkel dat het niveau van de film en humor American Pie niet ontstijgt.
Beledigende zit hem er meer in dat film gehandicapten neerzet as een ander soort mensen. Waarbij het blijkbaar volledig uitgesloten is dat ze op een normale manier aan liefde of seks kunnen komen. Heb daar wat moeite mee.
En ook de trucjes die ervoor worden gebruikt storen. Jozef zo'n flauw lachje meegeven om hem wat onnozeler te maken. Houd daar niet van.
Die maatschappelijke verheerlijking reken ik trouwens de film niet aan. Meer de kijk/recensent.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3277 stemmen
American Pie met gehandicapten zijn jou woorden, niet de mijne. Ik zei enkel dat het niveau van de film en humor American Pie niet ontstijgt.
Wat is het verschil? "De film is niets meer dan een soort van American Pie" zijn jouW woorden, niet de mijne 
Wees reëel. Mensen aLs in deze film bestaan, en hebben vaak moeite om aan een normale manier aan liefde en sex komen. Het is geen onbekend probleem. De hoofdrolspeler was notabene compleet verlamd op zijn hoofd na.
Tsja, ik zie het niet als trucje, maar het kan dat je er niet van houdt en het niet grappig vindt.
In zoveel films heeft een acteur een "trekje" of een bepaald kenmerk om hem wat grappiger te maken o.i.d.
Als jij dat in dit geval beledigend vindt omdat hij nou eenmaal gehandicapt is dan vraag ik me af wie er nou bezig is met "maatschappelijke verheerlijking". Jij, of wij (ik).
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3865 stemmen
Wat is het verschil? "De film is niets meer dan een soort van American Pie" zijn jouW woorden, niet de mijne
Inderdaad. Waar ik het woord gehandicapten dus niet noem. Vind het gewoon niet meer dan een soort van American Pie film. Of daar nu gehandicapten de hoofdrol in spelen of niet maakt daar verder niets bij uit.
Wees reëel. Mensen aLs in deze film bestaan, en hebben vaak moeite om aan een normale manier aan liefde en sex komen. Het is geen onbekend probleem. De hoofdrolspeler was notabene compleet verlamd op zijn hoofd na.
Beweer ook niet dat dergelijke mensen niet bestaan. Maar de vraag is of je het als een zo vaststaand feit moet presenteren. Ik denk van niet.
Tsja, ik zie het niet als trucje, maar het kan dat je er niet van houdt en het niet grappig vindt. In zoveel films heeft een acteur een "trekje" of een bepaald kenmerk om hem wat grappiger te maken o.i.d.
Als jij dat in dit geval beledigend vindt omdat hij nou eenmaal gehandicapt is dan vraag ik me af wie er nou bezig is met "maatschappelijke verheerlijking". Jij, of wij (ik).
Kan dergelijke trucjes over algemeen niet waarderen maar door handicap krijgt daardoor wel een andere lading. Het beeld dat in film wordt geschetst wordt er nog eens wat extra door versterkt. Onnodig wat mij betreft.
En nogmaals over die maatschappelijke verheerlijking (ben woord trouwens nu al beetje beu). Ik beoordeel film gewoon als film en heb mijn mening daar over gegeven. In recensies gaan mensen er ineens maarschappelijke functie van film bijhalen. Vind dat zoeken naar iets. Meer zeg ik niet over die maatschappelijke verheerlijking (laatste keer dat ik het gebruik
).
helleke
-
- 967 berichten
- 1168 stemmen
Ik vind de film zelfs eerder een belediging dan een steun voor de gehandicapte medemens dus kon het niet meer met je oneens zijn.
Verder vind ik dat nog het meest storende. De film is niets meer dan een soort van American Pie maar doordat het over gehandicapten gaat worden Hasta la Vista! ineens allemaal superlatieven toegeschoven die de film verre van verdient.
Maar begint een beetje een fenomeen te worden. Intouchables kampte ook al met die maarschappelijke verheerlijking die op weinig gebaseerd was. Verschil was dan weer dat, dat wel een prima film was.
Troost u, ik ben zelf fysisch gehandicapt (verlamd tot aan de borst door een auto-ongeval), en deze film is hoegenaamd geen belediging.
Ofwel weet je niet hoe gehandicapten denken.
Humor (zelfs over gehandicapten) is een even groot recht voor ons, als voor valide personen.
In tegenstelling tot de American Pie reeks, zitten er in deze film veel herkenbare momenten in, qua reageren in bepaalde situaties en tegen bepaalde personen.
Deze film is wel gebaseerd op waargebeurde feiten, of heb je die reportage nog niet gezien van diene Engelse voortrekker die met zijn ouders naar Spanje trok, op zoek naar 'het ondenkbare'?
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3277 stemmen
Ik snap dan ook niet hoe het een belediging kan zijn als twee fysiek zwaar gehandicapten, en een geestelijk gehandicapte een reis als deze weten te maken, zij het met de nodige ongemakken die hun handicap met zich meebrengt. Ik kan daar alleen maar waardering en respect voor hebben, en hun beweegredenen begrijpelijk. Mensen halen een maatschappelijke functie bij de film, omdat hij die ook gewoon heeft natuurlijk. Daarbij is het ook nog gewoon een leuke film.
Je kunt een film ook slechts als "film" beoordelen, maar dat vind ik maar een beperkte manier van filmkijken. Ik heb films 5* gegeven terwijl ze technisch dramatisch zijn en waar het acteren te slecht voor woorden is. Toch heb ik er zo van genoten dat hij voor mij 5* waard is. Call me sentimental. 
disneystore
-
- 1760 berichten
- 0 stemmen
Deze film met American Pie vergelijken is totaal bullshit. American Pie zijn kinderachtige grappen en gaat vooral over ontmaagding. Deze film gaat niet over ontmaagding, het gaat zoveel verder dan dat. Het gaat over worstelen met een handicap en een laag zelfbeeld en toch nog grenzen kunnen verleggen. Het gaat over vrijheid, liefde en ook eenzaamheid. Als jij dit als American Pie humor ziet heb je de film totaal niet begrepen en ga ik akkoord met Hannibal. Ik zie ook niemand op zo'n dramatische en ontroerende wijze doodgaan in American Pie. Deze film maakt je aan het huilen, en ik ben benieuwd of een enkele persoon die American Pie heeft gezien ook maar een enkele traan heeft gelaten. Dit vergelijken met platte Amerikaanse komedie's over feesten, alcohol, sex, kotsen, masturbatie etc, dat het op zo'n idiote manier wordt gebracht is echt een schande voor de makers van deze film.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3865 stemmen
Troost u, ik ben zelf fysisch gehandicapt (verlamd tot aan de borst door een auto-ongeval), en deze film is hoegenaamd geen belediging.
Ofwel weet je niet hoe gehandicapten denken.
Humor (zelfs over gehandicapten) is een even groot recht voor ons, als voor valide personen.
Was al beetje aan het wachten op een dergelijke reactie waardoor discussie meteen doodslaat dus ga het hier verder ook bij laten. Maar niet voordat ik toch even opgemerkt heb dat de veronderstelling dat ik zou menen dat humor een minder groot recht is voor een minder valide persoon werkelijk nergens op gebaseerd is.
Vraag me ook oprecht af hoe iemand op basis van bovengenoemde discussie tot die conclusie kan komen.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3277 stemmen
Voornamelijk door onderstaande quote, vermoed ik...
Kan dergelijke trucjes over algemeen niet waarderen maar door handicap krijgt daardoor wel een andere lading. Het beeld dat in film wordt geschetst wordt er nog eens wat extra door versterkt.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3865 stemmen
Zie niet hoe die opmerking leidt tot de stelling dat ik minder valide mensen een minder groot recht op humor toedicht.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3277 stemmen
Dat jij dat persoonlijk zou vinden hebben noch jij, noch helleke beweerd.
Je hebt wel gezegd dat je de film een belediging vindt voor gehandicapten, en helleke, zelf invalide, geeft aan er niet door beledigd te zijn.
Een invalide persoon die een flauw lachje heeft, heeft een extra lading omdat zijn handicap extra wordt versterkt. Waarom vind je de film geen belediging voor Hollanders, want die worden als stereotiepe blaaskaken en ruziezoekers afgeschilderd? Zo zijn alle Hollanders toch ook niet? Daarom is het ook een komedie, en heeft Jozef een flauw lachje en dikke brillenglazen. Als George Clooney deze rol had gespeeld dan was het niet erg overtuigend geweest.
helleke
-
- 967 berichten
- 1168 stemmen
Troost u.
Het zijn meestal valide personen die korte tenen hebben, als het gaat over grappen over/met invalide personen.
Terwijl de invalide personen dikwijls niets liever hebben.
Der zullen altijd uitzonderingen zijn die zich beledigd voelen, maar dat heb je bij valide mensen ook.
De één kan al wat meer verdragen dan een ander.
Dus zoals Hannibal hierboven aanhaalt.
Die vrees voor belediging geldt dan evengoed voor andere groeperingen? 
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3865 stemmen
Dat jij dat persoonlijk zou vinden hebben noch jij, noch helleke beweerd.
Je hebt wel gezegd dat je de film een belediging vindt voor gehandicapten, en helleke, zelf invalide, geeft aan er niet door beledigd te zijn.
Een invalide persoon die een flauw lachje heeft, heeft een extra lading omdat zijn handicap extra wordt versterkt. Waarom vind je de film geen belediging voor Hollanders, want die worden als stereotiepe blaaskaken en ruziezoekers afgeschilderd? Zo zijn alle Hollanders toch ook niet? Daarom is het ook een komedie, en heeft Jozef een flauw lachje en dikke brillenglazen. Als George Clooney deze rol had gespeeld dan was het niet erg overtuigend geweest.
Het lachje is natuurlijk ook niet waar ik over val, is enkel een versterking die wat extra irritatie oproept. Het probleem zit hem er wat mij betreft in dat het drietal juist als zo'n apart groepje wordt neergezet. Het wordt allemaal zo vanzelfsprekend gepresenteerd dat minder validen alleen met elkaar optrekken en of liefdde en seks per definitie onbereikbaar zijn. Heb daar simpelweg moeite mee.
Maar we vallen wat in herhaling.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3865 stemmen
Dus zoals Hannibal hierboven aanhaalt.
Die vrees voor belediging geldt dan evengoed voor andere groeperingen?
Oh absoluut. Ben het daar ook volledig mee eens. Mijn pleidooi zou ook op bijna iedere Nederlandse film over Marokkanen of Turken kunnen slaan. Die worden ook bijna structureeel als een aparte groep geportretteerd. En ook dat stoort me en vind ik beledigend voor de gemiddelde Turk of Marokkaan.
MizKriz
-
- 160 berichten
- 155 stemmen
Ik vond deze film wel een pracht van een film.
Geen belediging zoals hier al vermeld staat.
Beetje humor erin, en vooral, 't is een positieve film.
Japie1971
-
- 160 berichten
- 211 stemmen
Ik denk dat een uitgebreide discussie als bovenstaande het doel en de nut van de film perfect naar boven haalt. Zonder hierbij partij te kiezen voor een van de deelnemers aan de discussie.
Het onderwerp, dat wat mij betreft zowel origineel als aangrijpend is, verdient onze aandacht. Of je de film nu goed of slecht vond, dit doel is in ieder geval bereikt.
helleke
-
- 967 berichten
- 1168 stemmen
Moet zeggen dat ik het lef van de makers ook nog wel waardeer.
Zoveel lef hoefde de regisseur niet te hebben.
Het is gewoon een waargebeurd verhaal die hij verfilmd heeft. 
Mescaline
-
- 7089 berichten
- 3235 stemmen
Toch wel een komische zet om een film met een vrij zwaar verhaal en grotendeels meer drama dan comedy met zo poster te gemoed te komen, dit vind ik een positieve zet om toch meer mensen te lokken en mensen eerst te laten denken dat het zo typische american pie film zou worden.
Dit is alles behalve het geval, dat er hier sowieso al vergelijkingen worden gemaakt na het zien van deze film is helemaal apart. Afgezien van de poster en het feit dat iedereen maagd is heeft het voor de rest helemaal niks met elkaar gemeen.
Waar american pie een vermakelijke grappige film is, is Hasta La Vista een film met een zwaardere boodschap en staat dit veel dichter bij de realiteit. Dit stuk schrijf ik expres omdat ik hier al een paar keer die vergelijking zag en dat echt niet vond kloppen.
Hasta La Vista heeft mij zeer positief verrast, de karakters en de roadtrip komen allemaal heel geloofwaardig over en om dit drama niet te zwaar te maken is goed gebruik gemaakt van passende humor op precies de juiste momenten.
Eigenlijk heb ik op deze film maar 1 puntje op te noemen, en dat is dat de plotselinge relatie tussen Jozef & Claude voor mij gevoel een beetje misplaatst was.
Voor de rest vind ik de uitwerking juist erg goed gedaan, ik denk dat ze uit het verhaal haalde wat erin zat en dat de acteurs deze film met veel gevoel en liefde gemaakt hebben.
Kortom: Hasta La Vista is alles behalve een standaard filmpje, de personages zijn levensecht en de reis is hartverwarmend.
4,5*
Kippie.
-
- 426 berichten
- 1019 stemmen
120 minuten lang genieten.
Zet je vooroordelen over de combinatie "seks en gehandicapten" aan de kant: deze film is genieten met een hoofdletter G. Lang geleden dat ik zo geraakt werd door een film, dat geldt voor zowel het komische als het dramatische aspect. Stuk voor stuk aimabele personages met zeer veel humor. Verwacht geen klucht, want deze film heeft een zware ondertoon. Dat maakt 'm ook zo bijzonder.
Deze humor moet je liggen, maar als dit jouw soort humor is zul je veel lachen. Geen enkele scène duurt te lang, alles past precies in elkaar. Geweldige dialogen ook. Het stuk waarin de Hollanders geparodieerd/geportretteerd worden is echt fenomenaal. Erg herkenbaar ook. Ik voelde me absoluut niet aangevallen, in tegenstelling tot enkelen bij me in de zaal.
Het enige minpuntje is het einde. Ik had graag gezien dat de film zou eindigen bij het roepen van Lars. Een beetje jammer!
Ik doe dit niet vaak, maar voor deze film maak ik een uitzondering. Ik waardeer deze heerlijke, hartverwarmende film met 4,5*.
snellejelle1985
-
- 37 berichten
- 410 stemmen
geweldig leuke film! meteen de leukste die ik dit jaar heb gezien. ik heb zelf een paar jaar met verstandelijk en ook lichamelijk gehandicapten gewerkt ( onder andere zoals phillip, helemaal verlamd maar wel verstandelijk normaal )
en dit soort onderwerpen zijn daar de orde van de dag. deze film geeft dat op een leuke manier weer. ik denk dat dit zelfs heel leuk is voor hen om deze film te zien! ik lees reacties van mensen die vinden dat de gehandicapte een beetje belachelijk worden gemaakt, maar dit vind ik persoonlijk absoluut niet.
super leuke film. ik krijg meteen zin om mijn werk in de zorg weer op te pakken ( werk nu in een fabriek omdat dit gewoon beter verdiend )
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7287 stemmen
Gniffelen en glimlachen.
Een fijne feelgoodfilm van onze zuiderburen, over een drietal gehandicapte jongemannen die op seksreis gaan. In Spanje schijnt namelijk een bordeel te zijn dat speciaal open staat voor deze doelgroep. Een vermakelijke tragikomedie is het gevolg, waarbij de film het iets meer van de traan moet hebben dan van de lach. Niet dat er amper gegniffeld kan worden, maar sommige grappen liggen er wel een beetje dik bovenop.
Dit kan verder weinig kwaad, evenals het voorspelbare verloop van deze reis, omdat de karakters al snel door de kijker worden omarmd. Soms had een en ander best wat gewaagder gemogen, maar het algehele gevoel dat de film oproept is hartverwarmend. En daarom is het waarschijnlijk verstandig geweest om niet al te diep te gaan. Ondanks het trieste einde blijft er namelijk toch een glimlach rond de lippen overheersen.
Zowel de DVD als de bluray-editie bevat een behoorlijke dosis bonusmateriaal: Een 'Making of', interviews met de cast & crew en de première in Oostende. In totaal zo'n 70 minuten aan extra's. Tevens bevat de bluray als extraatje de DVD.
Goed.
Met dank aan DFW voor het recensie-exemplaar.
TrueLoveOne
-
- 36 berichten
- 40 stemmen
Er zit een wijze les in deze film: durf te leven en haal eruit wat erin zit!!
Of je nu minder valide bent of niet, dat gaat voor iedereen op!
Aangrijpend verhaal, en gewoon een goede onderhoudende en humoristische film, helemaal niks mis mee!! Hulde voor de filmmakers!
Het laatste nieuws

Geprezen biografische sportfilm 'Moneyball' met Brad Pitt verdwijnt binnenkort van Netflix

Oekraïense postapocalyptische oorlogsfilm 'Atlantis' is een kijktip op NPO Start Plus

Zaterdag kijk je op televisie naar Robert De Niro in de legendarische maffiafilm 'Casino'

Dit is alles wat je moet weten over de komende Netflix-film 'War Machine' van Patrick Hughes
Bekijk ook

The Broken Circle Breakdown
Drama / Muziek, 2012
405 reacties

Loft
Thriller / Mystery, 2008
851 reacties

The Next Three Days
Drama / Thriller, 2010
491 reacties

De Helaasheid der Dingen
Drama / Komedie, 2009
418 reacties

Rundskop
Drama / Misdaad, 2011
490 reacties

Hysteria
Komedie / Romantiek, 2011
54 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.

