The Artist (2011)

Frankrijk / België / Verenigde Staten
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Michel Hazanavicius
met Jean Dujardin, Bérénice Bejo en John Goodman

Hollywood, 1927. George Valentin (Jean Dujardin) is de superster van de stomme film. De komst van de geluidsfilms betekent de doodsteek voor z’n carrière en George raakt in de vergetelheid. Voor de jonge figurante Peppy Miller (Bérénice Bejo) daarentegen gaat een nieuwe wereld open met grenzeloze mogelijkheden. ‘The Artist’ vertelt het verhaal van hun verweven levens.

napoleoncomplex
foskea schreef:
Heeeeel bijzondere film. Ik moest wel even wennen, maar na 5 minuten zat ik er
helemaal in. Ook de kleding vond ik fantastisch. Helaas heb ik niet kunnen ontdekken
wie de ontwerper(ster) is. Een film die je zeker moet zien!!!!

Mark Bridges (onder andere bekend van Magnolia) was de costume designer, maar de meeste kledingstukken zijn vintage/ dan wel niet een kopie van originele art deco stukken. Vooral de hoofdrolspelers (d.w.z. Bérénice Bejo) moesten het stellen met kopieën, omdat de authentieke flapperstijl-stukken teveel beschadigd/ aangevreten waren (motten). Peppy Miller werd vooral geïnspireerd door een jonge Joan Crawford (Our Dancing Daughters) & Clara Bow (aannemende dat zij tweeën – samen met Zelda Fitzgerald – het toonbeeld van de flappergirls waren). De stijl-invloeden van John Gilbert en Douglas Fairbanks zijn duidelijk terug te zien in het uiterlijk van George Valentin.

avatar van Donkerwoud
Fuck...nu al uit de roulatie bij onze bioscoop. Behoorlijk zuur.

avatar van 3bdelilah
Wat een heerlijke filmposter, heeft wat van hoge klasse... Of dat wel daadwerkelijk zo is, is een ander verhaal maar het gemiddelde cijfer ziet er heel aardig uit. Misschien dat ik 'm gauw ga bekijken.

avatar van Menno
Wat een vermakelijk schouwspel is The Artist! Er zitten meerdere scènes in die me tot in de vergetelheid bij zullen blijven. Ik noem een ontmoeting op een trap, ik noem een jas aan een kapstok, maar er zijn er meer. De fotografie van de film is echt verbluffend; wat een stijl en wat een gratie. De adverteerders van dure luchtjes en fancy kleertjes hebben weer inspiratie voor jaren.

Is er dan niets mis met deze flic? Tja, .. er is wellicht een probleem met de lichtvoetigheid. De film ontsnapt net niet genoeg aan de lacherigheid die er inmiddels aan de stomme film kleeft. De associatie bij stomme film ligt toch dicht bij de komieken Laurel en Hardy, Buster Keaton en heel veel anderen. Aan die associatie ontsnapt The Artist niet en om die reden durf ik er net niet alle vijf de sterren volledig aan te geven.

Maar laat het duidelijk zijn dat iedereen die zich liefhebber noemt van film en haar geschiedenis zo goed als verplicht is om deze film te gaan zien.

avatar van Metalfist
Maar zo'n 16% dat de film onder de 4* geeft, een stuk beter dan ik had verwacht. Ben nog aan het nadenken over mijn toplijst voor 2011 maar deze staat zeker en vast in de top 3.

avatar van wibro
Metalfist schreef:

Wacht maar eens zo gauw de film te downloaden is. Dan regent het weer lage cijfers van users die hem nog niet eens afgekeken hebben.

avatar van AGE-411
wibro schreef:

Idd. Kan niemand geen scriptje schrijven dat in werkt op het MM-scriptje, zodat deze film niet in de top recent komt?
Desalniettemin verwacht ik wel een top250-notering voor deze film tussen de 200 en 250.

Maar hetgeen ik nog het meest hoop is dat deze film een nieuwe trend zet. Het concept is geweldig, alleen weerhoudt het verhaal me grotendeels van een echt hoge score (ik heb 'slechts' een 4,0 in mijn gedachten). Ik zou dit concept eens toegepast willen zien op een geweldig verhaal.

Reinbo
Liefelijk filmpje, maar zeker niet meer dan dat. Het gegrijns begon me eigenlijk na een 15 minuten wel tegen te staan, toen de film plots een geweldige wending leek te nemen maar dat bleek slechts een droom te zijn

Verder best leuk om tussen al het 3d geweld plots met zo/n retrowerkje te komen, maar echt bijzonder wordt het nergens. Het kabbelt een beetje volgens verwachting richting eind. Eind was wel weer aardig, dus vandaar nog een 3,5*

avatar van Naomi Watts
Bedankt voor de spoiler . Melding gemaakt.

Reinbo
Ik had wel spoiler tags geplaatst, blijkbaar iets mis gegaan. Maar ach zo'n grote spoiler is het nu ook weer niet.

Reinbo
Ach, leuk die retrostemmen. Moet zeggen dat ik er nu een paar dagen later nog steeds positief aan terug denk. Film verdient wel wat meer aandacht. Ben overigens niet zo bang dat de film hard daalt als die online beschikbaar komt. De meesten zullen zich toch wel tweemaal bedenken voordat ze een stomme zwartwit film gaan kijken. En zij die het wel doen hebben grote kans te vallen voor de charmes van dit werkje.

avatar van Nicolage Rico
Ik ga maar weer eens richting LantarenVenster van de week.

avatar van Klara de Koe
Jammer dat de helft van de film uit drama bestaat, meer in de stijl van het begin van de film zou veel beter zijn geweest.

Heb net de trailer gezien , ziet er erg goed uit...de muziek in de trailer vind ik al geweldig

avatar van Nicolage Rico
De trailer is - net als de film - prachtig, maar bevat wel een hoop spoilers.

avatar van nognooit
Ik snap ook niet waarom zoveel trailers dat tegenwoordig doen, merendeel van de film ronduit verklappen. Bij The Artist had ik de trailer na afloop gekeken en het verbaasde me hoeveel de trailer laat zien. Als de trailer nog vers in het geheugen zit kan het de film behoorlijk verpesten, kan ik me voorstellen.

avatar van Nicolage Rico
Hoewel the Artist natuurlijk wel erg voorspelbaar is.

avatar van timburton
Wat een prachtfilm! Film zoals men dat ooit bedoeld had. De scènes zijn fantastisch, het filmwerk is prachtig, het acteerwerk is geniaal en de muziek is waanzinnig. Vooral de scène waarin de hoofdrol verkeert in een nachtmerrie waar alles en iedereen geluid maakt, behalve hij. Geniaal! Heb hier weinig slechts aan toe te voegen. Dit is vermaak van het hoogste niveau en dat zal het na meerdere keren te hebben herzien ook zo blijven! Voor mij was dit de film van 2011!

wibro schreef:

Ik denk dat, tenzij The Artist inderdaad in een populaire MM-lijst komt te staan, niet veel zal worden bekeken en gekend door de downloadmeute.

The One Ring schreef:

4* Zeker een van de parels van 2011. En er zijn al zoveel goede films gemaakt dit jaar.

Inderdaad! Niet dat dit ook maar iets met deze film te maken heeft, maar ik moet zeggen dat het een prachtjaar was, vooral vergeleken met 2010. Of erger, 2009 ..

Vandaag de schitterende soundtrack op de kop kunnen tikken.

avatar van BlueJudaskiss
Wauw, 10 euro bij Play.com. Niet gek!

ik heb hem voor iets meer dan 10 euro, ik dacht 12.99euro, in mediamarkt meegenomen.

avatar van Rianneke_Dan
Wat een prachtige film was dit zeg! Heerlijk om deze in de bioscoop te hebben gezien, want dat is The Artist zeker waard. Zal later nog een review schrijven, maar voor nu: ge-wel-dig

avatar van Metalfist

Had wel gedacht dat je dit ging kunnen waarderen, wat vond je wederhelft ervan of heeft die nog naar Glee zitten kijken?

avatar van Rianneke_Dan
Nee hoor, we zijn samen naar de bioscoop geweest vandaag Hij vond de film ook erg goed, een 4.5* is toch weer een mooi cijfer van zijn kant

avatar van Metalfist
Mooi zo Ben benieuwd naar de reviews

avatar van Naomi Watts
Metalfist schreef:
wat vond je wederhelft ervan of heeft die nog naar Glee zitten kijken?

Als pasgeboren Gleek zie ik het daglicht nog wel .

Prachtige film, waar vooral het charisma en de screen presence van Dujardin en vooral de prachtige Bejo centraal staan. Erg authentiek, sterk retro perspectief met de nodige kenmerken (vond wel de full frame jammer) en met twee zeer charismatische hoofdpersonen. Bejo voegt zich voor mij persoonlijk nu naast Monroe, Hayworth, Mansfield, Maitland, Wray, Bergman, Bacall etc. Erg lastig te realiseren dat Bejo een hedendaagse actrice is. Erg blij met deze stap terug in de tijd, hopelijk zet dit een hele revival hype in werking. En ik moet het weer zeggen maar wat een filmjaar is dit zeg. Goddamn.