• 8.254.768 stemmen

Geregisseerd door: Lewis Teague

Met onder meer: Robert Forster, Robin Riker en Michael V. Gazzo

Releasedatum: 27 mei 1981

Plot Alligator

"It lives 50 feet beneath the city. It's 36 feet long. It weighs 2,000 pounds...And it's about to break out!"

Een baby alligator wordt door de wc getrokken. In de riolering leeft hij van laboratorium dieren, die een hormonenbehandeling hebben gehad. Hierdoor groeit hij uit tot een verschrikkelijk monster dat dood en verderf zaait in een stad.

imageimageimageimage

Basto

Blijft wat mij betreft de beste B monstermovie die er is.

Top cast (Foster, Silva), sterk scenario (Sayles), geweldig monster, goede humor, volop horror shots, en de Anchor Bay dvd heeft echt een goede transfer (in tegenstelling tot de vreselijke Nederlandse dvd.)

Blijft geweldig!

avatar van Perry Meer

Perry Meer

Leuke enge grote krokodillenfilm.

avatar van joolstein

joolstein

Regisseur Lewis Teague, een voormalig protegé van Roger Corman, keert met deze uitstekende actie-horror terug naar de monsterfilmformule van de uit de kluiten gewassen wezens uit de jaren '50 en de latere 'Nature Gone Amuck' uit de jaren '70. John Sayles (Piranha ,The Howling, Battle beyond the Stars), een andere Corman compagnon, baseerde het script op een stedelijke legende uit 1935 en een kortstondige rage om babyalligators als huisdier te houden. Zijn scenario is doorspekte hij met verschillende spitsvondigheden. Een monsterfilm met alle facetten van het sub-genre; illegaal in het riool gedumpte honden vol met hormonen laten het groeien tot een reusachtig formaat en militairen, politie en wetenschappers die de bevolking proberen te beschermen. De tweede helft doet dan ook erg denken aan eveneens fijne Them! (1954) De claustrofobische rioolstelsels met het altijd aanwezige geluid van druipend water voegen daarnaast veel sfeer toe. Robert Forster is perfect in de rol van rechercheur David Madison. Heerlijk naturel en ongedwongen (gaaf was de terugkerende grap over het haaruitval) Het bloed is niet extreem, maar het is er in overvloed. Er is een groot aantal scènes waarin slachtoffers verschillende ledematen verliezen, of in stukken worden gekauwd. Twee scènes sprongen er voor mij bovenuit; de eerste keer dat de krokodil verschijnt in de achtergrond en de jongen op de duikplank terwijl de lichten aangaan. Met een enorme hoeveelheid aan entertainmentwaarde; goede uitvoeringen, geestige script, en prima spanning en schrik momenten, is dit voor mij tot nu de beste krokodillenfilm die ik heb gezien (misschien zelfs wel de allerbeste die er tot nu toe bestaat!)

avatar van DiDa

DiDa

Heerlijke foute pulp film. Had deze nog nooit gezien. Het tempo is prima en de krokodil ziet er eigenlijk best goed uit. Forster is ook prima als detective Madison. De bruiloft scene is misschien wel het hoogtepunt.

Deed me een beetje denken aan een Dick Maas film...

avatar van mikey

mikey

DiDa schreef:

Deed me een beetje denken aan een Dick Maas film...

prooi lijkt gebaseerd op alligator

avatar van DiDa

DiDa

mikey schreef:

prooi lijkt gebaseerd op alligator

Idd, Dick Maas had ook voor een alligator in de Amsterdamse grachten kunnen kiezen...:)

avatar van clubsport

clubsport

Toch wel eenblij vlagen een vermakelijke monster b film over een uit de kluiten gewassen alligator

Het is dan wel geen Jaws maar de film heeft toch wel zijn aardige momenten en het beest is nog niet eens zo heel slacht in beeld gebracht .

Wel grappig dat de dame die de reptiel expert speelt nooit te weten komt dat het monster haar huisdier was .

avatar van Shadowed

Shadowed

Oké.

Horrorfilm met een redelijk budget en daar ook zijn voordeel mee uit weet te trekken, maar verder een groot gebrek aan creativiteit kent. Dat is dan ook het voornaamste kritiekpunt, want zonder creativiteit of vernieuwende elementen zal een horrorfilm zoals deze niet snel vervolgdelen krijgen. Logisch dan ook dat Alligator niet heel bekend is gebleven.

Niettemin komt de film snel opgang en begint direct met een legende die we wel vaker in spookverhalen horen. De rioolalligator is zeker geen onbekend verhaaltje en deze film maakt er goed gebruik van. Niet dat de film voor de volledige speelduur aanvoelt als een legende, maar waar het zijn inhoud vandaan heeft gehaald mag duidelijk zijn. Altijd leuk natuurlijk.

Acteerwerk is verder van hoger niveau in vergelijking met andere horrorfilms. Alhoewel ieder personage alles behalve goed uitgewerkt is bereikt het nergens een dramatisch niveau wat veelvoorkomende irritaties uit de weg gaat. Niet iedereen speelt overigens goed, enkele leden acteren nog steeds als zoutzakken, maar het algemene niveau ligt best hoog.

Effecten zien er ook goed uit en de krokodil mag er best wezen. Zodra de film groots uitpakt zegeviert de actie met volle macht. De meer intiemere scenes werken iets minder goed, maar de rioleringen weten alsnog een sfeervolle locatie te zijn. De wat meer alledaagse locaties zijn van wat lager niveau, maar ook dit is nergens echt storend.

Wel is het verhaal een storende factor vanwege heel weinig vernieuwende scenes. Wat monsteractie en "spannende" scenes, maar nergens vernieuwende technieken of bijzondere elementen die deze film een extra tikje kunnen meegeven. De sfeer die deze film hanteert is bekend en de formule van het verhaal is dat ook. Alligator krijgt nergens echt een kans om te shinen en dat is jammer.

Het blijft allemaal relatief vermakelijk en de anderhalve miljoen aan budget weet veel goed te maken. Mocht dit een kleinere horrorfilm zijn geweest dan was het allemaal uiteraard minder geslaagd geweest. Een korte, niet al te vervelende horrorfilm die de middelmaat helaas nooit weet te overstijgen. Genoeg voor een voldoende, maar geen hoge voldoende.

Shadowed schreef:

Oké.

Horrorfilm met een groot budget en daar ook zijn voordeel mee uit weet te trekken, maar verder een groot gebrek aan creativiteit kent. Dat is dan ook het voornaamste kritiekpunt, want zonder creativiteit of vernieuwende elementen zal een horrorfilm zoals deze niet snel vervolgdelen krijgen. Logisch dan ook dat Alligator niet heel bekend is gebleven.

Groot budget? Hoe kom je daarbij?

Overigens staat de bekendheid van Alligator vooral onder druk door het gebrek aan een goede blu ray release. De rechthebbende liggen met elkaar overhoop. Is een van de meest gevraagde titels binnen ‘het milieu’. Een goede release zou de film veel aan bekendheid doen winnen.

Ik blijf m geweldig vinden. Dat komt natuurlijk ook omdat het een van de films was die mij als puber verliefd deed worden op Cinema en een zwak heb voor reptielen. Daarnaast is het voor een low budget film enorm goed gemaakt. Slim script ook van John Sayles.

avatar van Shadowed

Shadowed

Basto schreef:

Groot budget? Hoe kom je daarbij?

Bedankt voor de tip, de woordkeuze is in dit geval wat ongelukkig. Ik pas het even aan.

Een betere release is altijd welkom, maar ook dan betwijfel ik het of de film een grote reeks of status zou hebben gekregen. Je mag hem altijd geweldig vinden, maar kan jij elementen opnoemen die van deze film een echt grote, bekende en klassieke film kunnen maken? Ik niet in ieder geval, en ik heb daar al mijn argumenten voor gegeven in mijn recensie. Echt low budget vind ik het overigens niet. Een anderhalf miljoen lijkt me zeker voor die tijd nog best ruim. Zo'n scene als die krokodil die voor het eerst boven komt duiken dwars door de straat heen, ik betwijfel of films met enkel een stuiver aan budget dat na kunnen doen.

Shadowed schreef:

Alligator steekt boven gelijksoortige Jaws rip offs uit omdat het

Vooral focust op de detective en zijn problemen en relaties. Dat geeft de film een hart.

De personages vrij goed uitgewerkt zijn

Het nog steeds de beste krokodillen film is.

De scenes in het riool geweldig zijn

Het een intelligent scenario heeft

Het precies de juiste ballans tussen drama en fun heeft.

Verder is dit onder de liefhebbers een hele bekende titel. Het grote publiek zal er idd niet snel interesse in tonen, maar dat er geen fatsoenlijke release is, helpt niet.