The Shining (1980)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

avatar van H1DD3
Ja, was hij ineens in een papegaai verandert?

avatar van fappie
Ik vond de film wel goed, maar ik had er meer van verwacht..

avatar van DVD-T
Wat had je verwacht dan?

DVD-T schreef:
Wat had je verwacht dan?

Ik vond de film niet echt spannend... ik had meer schrikmomenten verwacht en iets meer spanning.. mja dat blijft altijd persoonlijk..

avatar van roebftb
Creepy, maar ik heb deze ook 12 jaar geleden voor het laatst gezien.

avatar van wildcatje
iedereen heeft het altijd over 1 van de engste film allertijden. helaas vond ik hem eerder 1 van de slechtste die ik heb gezien. het acteerwerk van jack vond ik goed. het kind en de vrouw vond ik vaak nogal lachwekkend. verder voor mij veel te langdradig. geen schrikmoment maar ook niet een creepy sfeertje voor mij.

doe mij dan maar (volgens anderen) de "slechte horror-remakes" van tegenwoordig.

Pastichio Rocker
Nou, je hebt hier dan duidelijk niets te zoeken.

avatar van MNV2
wildcatje schreef:

Dat vind ik persoonlijk altijd één van de domste argumenten om een film af te kraken: 'het is niet eng genoeg'. Een film kijk je eerder voor het verhaal, de spanning en de sfeer en die is in deze film meesterlijk.

het acteerwerk van jack vond ik goed.

Zou maar erg zijn als je dat niet vond..

het kind en de vrouw vond ik vaak nogal lachwekkend.

Shelley Duvall en Danny Lloyd zijn door Kubrick heel selectief gekozen voor een reden, het zijn goede acteurs en ze zijn perfect gecast om deze rollen te spelen.

verder voor mij veel te langdradig.

Als je gewoon bent om crappy horrorfilms te zien van nog geen 90 minuten zul je wel weinig geduld hebben voor een klassieker van dit kaliber..

geen schrikmoment maar ook niet een creepy sfeertje voor mij.

De reusachtige, koele lokaties oogden toch heerlijk creepy, maar dat zal wel weer kwestie van mening zijn.

Jep, ga maar lekker Saw V of Scream 3 kijken..

avatar van AmazingShikoku
Wat een meuk zeg, zelfs stoned zou deze film mij nog niet kunnen pruimen. Ik zat maar wat naar mijn scherm te staren en de film kon me dus absoluut niet boeien

avatar van Friday the 13 th
Beetje flauwe uitleg, vind je dat zelf niet? Je kan op zijn minst een paar argumenten geven waarom je hem slecht vond. Een 0,5 is een zéér overdreven score. Er zaten zéér spannende momenten in.

avatar van brucecampbell

Stond je TV wel aan?

avatar van MNV2

0.5/5

Ach, typisch weer zo iemand die wilt opvallen door zichzelf belachelijk te maken.

0.5/5

Geef dan geen beoordeling. Film is na een half uur nog nauwelijks begonnen.....

Pastichio Rocker
Hij had al veel eerder gestemd dan vandaag.

avatar van Hip-Hop Drunkie
fappie schreef:
Ik vond de film wel goed, maar ik had er meer van verwacht..

Je had misschien liever Patrick Bateman met een bijl gezien ipv Jack Torrance LOL

Hip-Hop Drunkie schreef:

Hahah, tjah.. die scene heb ik wel heel vaak gezien jah geniaal! Ode aan Bateman.
Mja.. Ik vond die achtervolgingsscene's wel vet, maar ik had niet echt het gevoel dat er iets ergs ging gebeuren. Mja ik vond het een goede film hoor.. alleen iets minder dan verwacht Jack Nicholson speelt wel ontzettend goed!

Reinbo schreef:

Geef dan geen beoordeling. Film is na een half uur nog nauwelijks begonnen.....

Dat is het totaal niet. Ik heb gewoon de neiging sommige films ineens te gaan waarderen die ik toen ik wat jonger was mij eigenlijks niet zo konden boeien. Met 'The Shining' was dit dus niet het geval ondanks een tweede kans. Anders had hij van mij ook gewoon een 0.5 gekregen hoor.

Mijn hoogste eis aan een horrorfilm is dat de film op zijn minst op enige manier een enge spanning moet opwekken. Met de typische stijl van Kubrick ging dit aan mij helaas totaal voorbij.

avatar van rep_robert
Maar toch, de film begint ook pas na een half uur na een opbouwperiode........

Half uur moet je ook niet te letterlijk

Zeg het dan ook niet.

Half uur moet je ook niet te letterlijk

Misschien jouw 0,5* dan ook maar niet....

AmazingShikoku schreef:

En als het dan meer een psychologische thriller is dan een horrorfilm?

Reinbo schreef:

Misschien jouw 0,5* dan ook maar niet....

Het ding met The Shining is toch dat het overal als eerste als horrorfilm staat omschreven en niet als psychologische thriller.

avatar van rep_robert
Maar toch, the Shining(gebasseerd op ong. een half uur) even slecht vinden als Disaster Movie, dat gaat er bij mij gewoon niet in

AmazingShikoku schreef:

Tuurlijk want als jij natuurlijk een film niet goed genoeg vindt om uit te kijken onthoudt jij dagen lang nog precies op welke tijd de timer stond toen je stopte met kijken. Accepteren dat iemand een andere mening heeft is dan ook moeilijk voor sommige mensen....

Ik accepteer je mening wel, hecht er alleen niet zo veel waarde aan. je hebt de film immers niet gezien... slechts een stukje aan het begin. En laat deze film nu net langzaam op gang komen.....

Ben wel benieuwd onder wat voor omstandigheden je de film hebt gekeken.

rep_robert schreef:

Disaster Movie is dan ook nog een schande voor elke film die ooit een 0,5 heeft gekregen.

oke heb de film nog niet gezien, het boek wel en die vond ik niet echt bepaald eng ofzo,

Pastichio Rocker
Mensen zonder enige vorm van inlevingsvermogen moeten dit soort films niet kijken.

avatar van clockwork72
inderdaad