• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.467 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.761 acteurs
  • 199.135 gebruikers
  • 9.379.407 stemmen
Avatar
 
banner banner

Drive (2011)

Misdaad / Drama | 100 minuten
3,64 4.408 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 100 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Nicolas Winding Refn

Met onder meer: Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston

IMDb beoordeling: 7,8 (755.177)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 3 november 2011

Plot Drive

"There are no clean getaways."

In Drive staat een Hollywood-stuntrijder centraal, een eenzaat van nature, die er een bijverdienste als bestuurder van de vluchtwagen in de criminele onderwereld op nahoudt. Hij haalt zich de woede op de hals van een van L.A.'s gevaarlijkste mannen nadat hij de ex-criminele echtgenoot van z’n mooie buurvrouw helpt bij een klus die helemaal fout afloopt. De enige manier om haar te beschermen en in leven te blijven is doen wat hij het beste kan: rijden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

Ik prikkel al lang niet meer, ik reageer alleen als m'n naam genoemd wordt

en als iemand beweert meer in de inhoud te zien, dan ben ik wel benieuwd.

(mag ook net zo cryptisch, zei ik al)


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Dreiecke schreef:

(quote)

Ik ben het daar niet mee eens. Ik kan mij zelfs helemaal indenken dat Refn het ook heel grappig vindt, jij blijkbaar niet. Als je zijn interviews ziet speelt hij nog steeds met het publiek, buiten de film om dus.

Dat doen wel meer regisseurs, Lynch bv.

Het zijn overigens Refn's raadseltjes, niet van MM gebruikers

Natuurlijk ben je het daar niet mee eens maar het maakt niet uit want niemand geeft er iets om.

Zijn publiek vraagt niet echt om iets, behalve jij en Xav dan. Niemand vraagt om meer verduidelijking om jasjes, haaien of iets dergelijks dus dan vraag ik me af wat er te lachen valt, ik zou eerder gaan huilen omdat er zo weinig mensen geïnteresseerd zijn in jasjes en haaien die de eigenlijke betekenis van de film onthullen.

Refn doet het fout als er niemand verder iets in ziet behalve een paar fanatieke puzzelaars.


avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

Lol

Ik dacht dat je het zelf ook een goede film vond op grond van wat je ziet.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1680 stemmen

Dreiecke schreef:

Ik prikkel al lang niet meer, ik reageer alleen als m'n naam genoemd wordt

en als iemand beweert meer in de inhoud te zien, dan ben ik wel benieuwd.

(mag ook net zo cryptisch, zei ik al)

Ik heb ook meer 'moeite' met xav dan met jou. Blijkbaar heb jij wel begrepen dat het prikkelstadium al lang voorbij is. Bovendien heb ik jou niet kunnen betrappen op neerbuigende teksten.


avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

Ik begrijp xav wel helemaal en de 'playfulness' van Refn kun je niet leuk vinden, of niet opmerken, maar het is wel z'n stijl en hij houdt het zo lang mogelijk vol, denk ik.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1680 stemmen

Ik heb ook helemaal niets tegen Refn en zijn stijl, chapeau. Het gaat mij louter en alleen om de manier van 'discussieren' door xav.


avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

  • 13163 berichten
  • 0 stemmen

Uitgebreid artikel via Mubi en een interview met Refn.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Zo, na drie maanden en 185 pleuri's ben ik dan eindelijk in het bezit van hét jasje. Oké, niet het jasje maar wel een tot in de details nagemaakte custom versie die zo goed past dat ik het zelf amper geloof. Nu nog een tandenstoker en een hamer om het af te maken, en wellicht een rijbewijs.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Vergeet je 16 continuiteitsfoutjes niet.


avatar van Mr Thee

Mr Thee

  • 1589 berichten
  • 1206 stemmen

Mr_White schreef:

Zo, na drie maanden en 185 pleuri's ben ik dan eindelijk in het bezit van hét jasje. Oké, niet het jasje maar wel een tot in de details nagemaakte custom versie die zo goed past dat ik het zelf amper geloof. Nu nog een tandenstoker en een hamer om het af te maken, en wellicht een rijbewijs.

Scoort vast aardig dit weekend!


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Rotterdammers doen niet aan carnaval maar wel aan foute kledij.


avatar van Barry83

Barry83

  • 714 berichten
  • 698 stemmen

Film begon hoopvol en spanning zat er goed in. Maar werd helaas al snel langdradig. Ook het einde vond ik erg zwak en matig. Vond wel een pluspunt dat er als vrouwelijke hoofdrolspeelster dit keer eens een normale natuurlijke mooie dame gebruikt werd in plaats van altijd die overdreven knappe modellen


avatar van Chainsaw

Chainsaw

  • 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Paar offtopic berichten verwijderd. Nu graag weer gewoon over de film, mensen.


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4083 stemmen

Fortune schreef:

Dit is niet uit de film Drive maar uit een andere film maar duidelijk een link naar de achterliggende gedachte van Refn

Geloof je het zelf?


avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

  • 4648 berichten
  • 2102 stemmen

Wat een geweldige film.

Ik verwachtte op grond van het cijfer en enkel recenties iets meer dan het gemiddelde Gone in 60 Seconds of Fast/Furious, maar dit is echt niet te vergelijken. De film kent een hele mooie mix tussen actie, spanning en gevoel. De zwijgzame hoofdrolspeler is een apart maar boeiend personage.

Daarnaast ook nog eens mooi gefilmd met als meest geniale vondst de achtervolging aan het begin: de hele chase is vanuit de auto gefilmd. Niet één shot van buiten. Daarnaast bevindt de camera zich continu op de bijrijdersstoel. Hierdoor zoog de film me helemaal IN de auto en was het alsof ik meereed. Knap hoe je na 40 jaar car chases in films toch nog wat nieuws kan verzinnen.

Er zaten wel wat onnozele dingen in, zoals het jasje met bloed waarmee hij rond blijft lopen, maar met name snapte ik niet, waarom hij op het laatst bij het strand dat masker op had. Dat had niet echt toegevoegde waarde. Het einde was ook ietwat dubieus.

Oh ja, en een hele toffe soundtrack. Deed me bij vlagen denken aan enkele grimmige nachtscènes uit het Miami Vice van Michael Mann.

4.5 sterren


avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

  • 2806 berichten
  • 9511 stemmen

Captain Pervert schreef:

Daarnaast ook nog eens mooi gefilmd met als meest geniale vondst de achtervolging aan het begin: de hele chase is vanuit de auto gefilmd. Niet één shot van buiten.

Zonder de Blu-ray te consulteren kan ik veilig zeggen dat dit niet 't geval is.


avatar van Valii

Valii

  • 206 berichten
  • 303 stemmen

Men moet het nu niet doen laten voorkomen alsof je bij Drive een beetje vrijelijk kan associëren om schijnbaar symbolische beelden en gebeurtenissen betekenis te geven.


avatar van Cleanshot

Cleanshot

  • 657 berichten
  • 1330 stemmen

Te langdradig in het begin, waardoor ik afhaakte.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik zie in drive de ultieme popcorn movie. Eerst is het stil en langzaam wordt het warmer. En dat plots popt het open met veel geweld, om daarna opengereten verorberd te worden. Het is de ultieme liefdesverklaring van Refn aan Hollywood.


avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

  • 4648 berichten
  • 2102 stemmen

Ik keek deze film met een hoop bier op, maar kreeg hem naar mijn idee toch nog goed mee. Toch snap ik een aantal dingen niet.

Wie kan mij uitleggen:

- Waarom hij met een mes in zijn buik dood lijkt, en daarna doodleuk wegrijdt?
- Waarom hij iemand omlegt met het masker op? Terwijl vermommen niet echt zinvol was?
- Waarom hij de hele tijd in een bloederig jasje loopt en niemand dat raar vindt?


Is het echt allemaal zo quasifilosofisch?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

De laatste vraag beantwoord ik met ja. Daarmee zijn de overige vragen ook beantwoord, lijkt me.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

En weer een hooponzin verwijderd hier. Graag gewoon over de film nu.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Captain Pervert schreef:
Ik keek deze film met een hoop bier op, maar kreeg hem naar mijn idee toch nog goed mee. Toch snap ik een aantal dingen niet.

Wie kan mij uitleggen:

- Waarom hij met een mes in zijn buik dood lijkt, en daarna doodleuk wegrijdt?
- Waarom hij iemand omlegt met het masker op? Terwijl vermommen niet echt zinvol was?
- Waarom hij de hele tijd in een bloederig jasje loopt en niemand dat raar vindt?


Is het echt allemaal zo quasifilosofisch?


Zo kort mogelijk:

- steekwonden zijn zelden fataal tenzij je een hoofdader of belangrijk orgaan raakt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de steekwond hem verzwakt.
- Verschillende theorieën zijn mogelijk, maar het wordt 'aangenomen' dat het niet zozeer een vervomming is als een metafoor dat hij zich ziet als de helden van de films waarvoor hij normaal de stunts doet. Het masker dus als verlenging van zijn eigen waanideeën.
- Hoe vaak zie jij een vreemd figuur op straat waarvan je pretendeert het niet te zien? Sowieso loopt hij ook over een filmset, daar kijkt niemand op als er een kerel onder bloed of wat dan ook voorbij loopt (zal wel bij een film horen).


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

denk dat hij wel dood is, maar zijn rit er eentje in het hiernamaals is. zijn taak zit er immers op, hij heeft de dame gered. Dus kan hij sterven. Daarbij zie ik het graag dat hij een soort engel/ superheld (masker) is, die zijn missie volbracht heeft. In weze is Drive een superheldenfilm. Althans, zo zie ik het graag. Anderen zien er weer Jezus in die zijn leven geeft en herreist.


avatar van Ashley Jones

Ashley Jones

  • 8 berichten
  • 71 stemmen

Wat een slechte film! Ik snap echt de positieve reacties hier niet. Hier viel gewoon niets te beleven en geen enkele soort van creativiteit of enige vorm van genialiteit te bespeuren. zware afrader voor mij.


avatar van voskat

voskat

  • 1026 berichten
  • 1088 stemmen

Als ik een beetje door de pagina's blader, dan merk ik dat er aardig wat mensen zijn die Drive als een soort documentaire proberen te interpreteren.

Tip: Deze film is poëzie, geen proza.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1979 stemmen

voskat schreef:

Tip: Deze film is poëzie, geen proza.

Op zich best eens met de strekking van je bericht, dat heeft alleen niks met het verschil tussen poezie en proza te maken. Ten eerste is er zat poezie waarbij je kan puzzelen en interpreteren, ten tweede is er zat proza (meerendeel) waarbij je dat niet hoeft.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik geloof dat hij er meer op duidt dat er niet een 'juiste' verklaring is, maar dat men juist vrij mag associeren.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1979 stemmen

Zou kunnen, ook daarmee blijft het mijns inziens vooral getuigen van een vooroordeel ten opzichte van proza.