The Adventures of Tintin (2011)

Alternatieve titel: De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met de stemmen van Jamie Bell, Andy Serkis en Daniel Craig

De nieuwsgierige reporter Kuifje en zijn trouwe hondje Bobbie ontdekken dat een model van het prachtige oude zeilschip 'De Eenhoorn' een geheim met zich meedraagt. Meegevoerd in een eeuwenoud mysterie, krijgt hij het aan de stok met de boosaardige Sacharin, die weet dat Kuifje een belangrijke aanwijzing bezit naar de grote schat van de snode piraat Scharlaken Rackham. Geholpen door de moedige Bobbie, de onstuimige kapitein Haddock en de stuntelige detectives Jansen en Janssen, reist Kuifje de halve wereld af, constant op de hielen gezeten door de vijand. Hij moet slimmer en sneller zijn dan de rest om het Geheim van de Eenhoorn te ontrafelen...

avatar van Jordy
digitaal grimeren

Walkure
Ik lees nu een aantal keren dat de zalen waar Kuifje speelde niet vol waren, toeval? Of loopt de film gewoon niet?

avatar van oemoemenoe
weet bijna zeker dat die kuif niet digitaal is.......

avatar van Drs. DAJA
Nee, ik loop ook altijd met zo'n opgezwollen ballonhoofd rond...

Dick2008
Walkure schreef:

Ik vind het wel raar dat bij IMDb bij genre geen familie staat, want je zou toch denken..... Ik zou het weekend even afwachten.

Walkure schreef:

Inderdaad best vreemd. Maar ik vermoed dat daar met deze word of mouth snel verandering in komt. Denk ook dat het veel mensen ontgaan is. Maandag en dinsdag zijn niet de meest logische dagen voor voorpremieres.

theonering
oemoemenoe schreef:
weet bijna zeker dat die kuif niet digitaal is.......

Nou, ik denk het we aangezien ze telkens met een helm oplopen.

Walkure
Reinbo schreef:

Dat zou kunnen ja, dan is het nog even afwachten. Niettemin blijft het wel opmerkelijk.

Reinbo schreef:

Had ook verwacht dat een film als deze in december uitgebracht zou worden. Echt veel concurrentie qua grote familiefilms hebben ze ook niet echt, en als deze tegen die tijd al uitgeraast is zal hij rond de kerst ook wel niet heel goed meer lopen. Ook niet echt een film die je op maandagavond gaat kijken.

avatar van eltorro
In Amerika komt hij wel uit rond kerst, en in ons land valt natuurlijk niet zoveel te halen qua opbrengst.

Montorsi schreef:

Denk dat die rustig tot na de kerst geld blijft binnen scheppen. Duidelijk een film die langzaam door dieselt en bovendien een prima familiefilm voor tijdens de kerstdagen.

Maar inderdaad niet echt een maandagavondfilm....

avatar van Montorsi
in Europa als geheel kun je anders aardig wat ophalen. Raar dat hij in de VS dan 'pas' gaat draaien, dat is om heel andere reden (piraterij) weer een vreemde keuze.

Reinbo
In de USA kennen ze Kuifje niet. Door een groot succes in het buitenland hopen ze het USA publiek warm te krijgen. Maar opmerkelijk is het wel.

avatar van Montorsi
Aha daar valt wat voor te zeggen, al heb ik er zo mijn twijfels over dat Europees succes Amerikanen over de streep trekt. Is dat een bekend verschijnsel? Eerder iets wat je andersom zou verwachten eigenlijk.

Reinbo
Als de film door Europese stemmers op imdb hoog scoort, kan dat natuurlijk helpen..... Meestal gaat het inderdaad andersom.

Gemengde gevoelens. Keek ontzettend uit naar deze film. En vooral qua uiterlijk werden die verwachtingen meer dan waargemaakt. Film ziet er echt fantastisch uit. Motion-capture werkt perfect en ook weer eindelijk eens een film waarbij 3D iets toevoegt.

Maar er zijn ook minpuntjes. Zo had ik gedurende het eerste deel van de film totaal geen gevoel bij de film. Ik zag wat er gebeurde maar het kon me maar bar weinig schelen. Dat zit hem voor mij vooral in het personage Kuifje. Het mist iedere vorm van achtergrond en heeft eigenlijk nauwelijks karaktereigenschappen. Dat maakt het ontzettend moeilijk om mee te leven. Pas vanaf de introductie van Haddock kwam ik wel echt in de film.

Vanaf dat moment heb ik ook genoten van deze avonturenfilm die een mooi eerbetoon aan Hergé is geworden en die al met al toch wel smaakt naar meer.

Hier overigens voor de liefhebbers een uitgebreide recesie die ik schreef voor mijn filmblog: Tim's Filmblog - filmmad.wordpress.com

Reinbo
Goede review. Je legt inderdaad wel goed je vinger op een zere plek. En dat is dat Kuifje geen motief heeft. Dat maakt het inderdaad wat lastig om echt mee te leven. En inderdaad lukt dat pas nadat Haddock wordt geïntroduceerd. Ook in de stripboeken een veel leuker personage dan Kuifje, die ik altijd saai heb gevonden.

avatar van de-alchemist
Ik heb er van genoten. De sfeer van de strips komt er zeker in terug. Je kunt zien dat Spielberg met veel respect voor het bronmateriaal te werk is gegaan. De nieuwste animatie technieken maken dat het er allemaal prachtig uitziet. Het was spannend en vol avontuur. Enige kritiek puntje is dat ik Kuifje een beetje karakterloos vind. Maar dat is ook in de strip altijd zo geweest naar mijn mening. Het stoorde verder niet. Captain Haddock daarentegen is voortreffelijk neer gezet.
_________________

avatar van Chimpz
timbo_ schreef:

Ik vond het persoonlijk een dappere, en respectabele keuze dat ze trouw blijven aan Hergé's visie. Hij heeft er voor gekozen om Kuifje zo eendimensionaal te maken en hem geen achtergrondverhaal of motivatie mee te geven, en uiteindelijk is het zijn materiaal dat je hier adapteert. Als je er je eigen personage van wil maken dat hij niet is, moet je maar een eigen franchise verzinnen. Heel eerbiedwaardig dat ze hun verfilming zo oprecht maken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld al die horror-remakes tegenwoordig.

Of dat de film effectief ten goede komt is een andere zaak, al zal het vooral niet-fans storen, natuurlijk.

Reinbo schreef:

Toch heb ik me er in stips eigenlijk nooit zo aan gestoord. Nu had ik echt moeite met meeleven. Vijf minuutjes achtergrond had wat dat betreft al heel veel gescheeld vermoed ik.

Chimpz schreef:

Ik begrijp het idee er achter ook wel maar voor mij werkt het personage Kuifje in de strips veel beter dan in de film. Overigens reken ik me zelf eigenlijk wel tot de Kuifje fans (heb alle stripboeken gelezen en heb tv-serie (alleen al voor het heerlijke Nederland-Russisch) ook thuis staan maar dat terzijde.

avatar van Chimpz
timbo_ schreef:

Tja, daar hadden de makers gelukkig teveel respect voor. Kuifje heeft nu eenmaal geen achtergrondverhaal; ik ben zelf heel blij dat ze het niet nodig vonden om hun eigen ideeën toe te voegen aan een iconisch personage.

avatar van Herr Oxnard
Weet iemand of de Nederlandse versie met belgische stemmen is zoals de serie hier te zien was?

avatar van Lord Flashheart
Walkure schreef:
In Utrecht ook, lege zaal. Het was de late voorstelling weliswaar, maar een man of 20 in een zaal waar er zeker 200 inpassen, is niet veel. Wel heerlijk rustig overigens en ik heb dan ook een lekker uiltje geknapt tijdens de langdradige, bombastische actiescènes, ondersteund door de afgezaagde orkestrale riedels van John Williams. Spielberg zou een tegeltje aan de muur moeten hangen met "Less is More", of iets dergelijks. Vermoeiend. 2,5*

eltorro schreef:

Hij komt hier juist eerder uit zodat de de buzz die hier ontstaat kunnen gebruiken. In Amerika kent niemand Kuifje. Europa is van levensbelang voor slagen van deze film. Tenminste dat menen de makers.

edit: wat Reinbo zei

Reinbo schreef:

Donderdag is volledig ingeburgerd als premieredag dus zou weekend nog even afwachten. Bovendien verschijnen recensies vandaag ook pas in kranten. Hebben toch nog steeds een grote signaalfunctie voor de gemiddelde bezoeker.

avatar van tommykonijn
Gisteren naar de middagvoorstelling geweest van deze film in 3D. De strips van Kuifje heb ik nooit echt gelezen. Maar misschien ga ik dat nu wel doen. Deze film vond ik namelijk erg leuk.

Ik had een kinderachtige film verwacht, maar door de namen Steven Spielberg en Peter Jackson ben ik er toch heen gegaan. Gelukkig maar, want de film is absoluut de moeite waard. Alleen jammer dat de film al enkele minuutjes bezig was toen we binnenkwamen (er staan twee kassa's, en er was maar één open... duurde dus ontzettend lang). Dus ik moest er wel even inkomen. Maar gelukkig was dat snel gebeurd. Ook jammer was dat onze 3D-brillen niet zo goed gepoetst waren en sommige dingen soms moeilijk te zien waren (bijv. het onderschrift). Dat was dus wel jammer. Maar gelukkig was de rest super. Er zaten een aantal geweldige scenes in. Bijv. de scenes op het schip, waar Kuifje en de kapitein de vogel achterna zitten op die motor in de stad. Of het einde waar Captain Haddock tegen Ivanovich Sakharine vecht. Maar ook op de 'niet-actie' momenten is de film heel vermakelijk. De personages zijn leuk (Bobby had hier een leuke rol), de gebeurtenissen zijn leuk en de muziek is leuk.

Deze film zorgde voor een vermakelijke middag. Misschien bekijk ik hem wel nog een keer. Maar ik koop hem sowieso wel als hij uit is. Een erg leuke film. Aanrader!

avatar van Ajax&Litmanen1
Dagblad de Gelderlander is erg positief, geeft 4/5 * en dat mag je bijzonder noemen, want die reviewers zitten meestal verzuurd elke film af te kraken.

Ik ben toch ook best wel benieuwd geraakt naar de film, terwijl ik heel weinig altijd met Kuifje had. Al had ik er nooit een hekel aan hoor, zeker niet.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Wat een onzin.