I Am Number Four (2011)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door D.J. Caruso
met Alex Pettyfer, Timothy Olyphant en Teresa Palmer

Negen buitenaardse baby's met menselijke kenmerken vluchten van hun thuis planeet Lorien om zich te verschuilen op Aarde. Ze worden gevolgd door de Mogadorians die hun eigen planeet vernietigd hebben om de baby's op te sporen. De baby's hebben allemaal een eigen lijfwacht en ze zullen superkrachten krijgen wanneer ze ouder worden. Ze hebben allemaal een nummer van één tot negen en kunnen ook alleen in die volgorde vermoord worden. Number Four (Alex Pettyfer), ook John Smith genaamd, verhuist naar Paradise, Ohio en wordt vrienden met de vriendelijke fotograaf Sarah. Na zijn hele leven op de vlucht te zijn geweest is Number Four verliefd geworden en heeft hij iets om voor te vechten.

avatar van Decec
Een goede SF/Drama/Romantiek/Thrillerfilm...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Heerlijk genoten...

avatar van Captain Pervert
Vreselijk vervelende kinderfilm waarin niet alleen highschooltieners spelen, maar de hele film speelt zich ook nog eens voor 70% op een highschool af.

Van alle superheldenfilms of daarbij aanleunende genres bevat I Am Number Four veruit het slechtste verhaal. We zien NIKS van de thuisplaneet van de tieners, we horen niks over hun achtergrond, we weten niet wat de Mogadorians willen en waarom ze precies jacht maken op de tieners, waarom dit in een speciale volgorde moet en we zien uiteindelijk niet eens de inhoud van dat blauw kistje.

De grote ironie is dat deze film - aldus de aftiteling - is gebaseerd op een boek. Nou, OF het is een gigantisch kutboek, OF de makers hebben het niet gelezen. Want JUIST wanneer een boek de basis vormt voor een film, zou je toch een gedegen verhaal moeten krijgen?

Niet alleen het verhaal is dus slecht, maar het script is ook stom. Het is vreselijk saai en in de eerste driekwart van de film gebeurt bijna niks anders dan het afdraaien van hopeloze clichés, compleet met de nerd en de quarterback. Af en toe bedient de film zich ook nog van cheap scares, schrikmomenten.

De production values zijn wel oké. Het ziet er allemaal redelijk uit. Maar omdat je niks weet over de personages en het allemaal zo vreselijk slecht geschreven is, interesseert het je als kijker geen mallemoer wat er op het scherm gebeurt.

Het enige leuke aan de film is Kevin Durand, die zich sinds zijn fantastische optreden als schurk in Lost verzekert weet van een constante stroom aan rolletjes als badguy. Maar met deze rol kon hij kennelijk niet veel want ik vond de schurken weinig indrukwekkend.
Het hondje levert zo ongeveer de beste acteerprestatie af van de hele cast.

Het einde hint overduidelijk naar een vervolg, maar ik zie op IMDB bij geen van de castleden een vervolg gepland staan. MOOI.

Gauw vergeten.

0,5 sterren

avatar van arno74
Leuke film, vooral gericht op de jeugd, waarbij je niet al te veeleisend moet zijn. Enigszins voorspelbaar, maar desondanks niet slecht. Goede tempo, redelijk verhaal, en genoeg actie maken de film lekker onderhoudend. Het had zeker beter gekund, maar desondanks vond ik het geen slechte film.

avatar van AC1
AC1
Dat de acteur die sherriff Set Bullock vertolkt in de prachtige Deadwood serie geen goede acteur is spreekt voor zich (hij heeft nu eenmaal wel die ultieme sherriff look) maar hier (als de bewaker en vaderfiguur van het hoofdpersonage) wordt het wel behoorlijjk pijnlijk. Voor de rest is deze film MTV generatie bogus ... een slechte film vol met goedkope, sensationele prikkels en dus wel bekijkbaar.

Beste mensen, geef deze film toch geen 4 sterren, dat doet alleen maar afbreuk aan de echte goeie films die werkelijk 4 sterren verdienen.

Al is het niet mijn genre.Vond het best goed ineen steken!

avatar van nadrin
Voorspelbare jeugdfilm. Ik kan best geloven dat dit een topper voor hen is

avatar van krosnicky
goeie film zoon actie film voor 14 jarige maar het zag er goed uit hopelijk komt er nog een vervolg

avatar van MacHop
Ondanks dat dit genre films me niet heel erg kan boeien, toch wel uit te houden deze film. Het blijft natuurlijk een vreemd verhaal maar de special effects etc. zijn goed en er wordt aardig in geacteerd.
Als je fan bent van SiFi, dan is dit vast een hele goeie film.

een goede film met een spannend open einde hoewel de volgorde van de gebeurtenissen verkeert is en de seizoenen in de film niet kloppen vond ik dit een hele goede film met goede acteurs. voor iedereen die zegt dat dit een kinderfilm is dat is het ook de film is kinderachtig voor volwassenen maar als tiener vond ik dit een hele goede film mensen boven de 18 zijn te-oud voor deze film en zullen de film ook niet leuk vinden

avatar van Velazques
Waarmee maar weer eens bewezen is dat alle aliens Amerikanen zijn, die behoefte hebben aan contact en liefde.

avatar van ambrosini
Goeie film, verhaal is zeker niet slecht.. een vervolg hierop zou ik zeker niet adviseren..

Van de week gezien op TV. Het begon lekker mysterieus, iets dat de spanning goed opbouwde. Gaandeweg de film wist de film toch je aandacht erbij te houden. De laatste 20 minuten vond ik echter afzien en vond ik het einde 'te simpel'. Jammer, er had hier meer potentie ingezeten.

Njah.

Je kan er moeilijk om heen ... Twilight. In alles een stevige kopie. Gebaseerd op een aantal boeken, gestructureerd in meerdere behapbare delen, snel verfilmd. Dit soort reeksen worden tegenwoordig wel vaker opgezet (Hunger Games), maar ze zijn niet allemaal even succesvol. Zo blijkt ook met deze film, want Number 5-9 blijven achter.

Maar ook setting en verloop van plot zijn bijna exacte kopies. Het kleine dorpje, de hunkie teens, de liefde tussen het mensenmeisje en de vreemde jongen ... beetje actie op het einde. Vervang de vampieren door aliens en je komt echt een héél eind. Wel met de opmerking dat Twilight dan kwalitatief nog wel een stapje hoger staat.

Effecten zijn niet goed (zeker op het einde niet, die beesten waren niet om aan te zien), de bad guys zijn echt lame en het acteerwerk is aardig ondermaats. Daar waar er bij Twilight dan nog wat interne conflicten waren, is dit gewoon een basic good vs bad verhaaltje met een zéér mager plot achter (al waren de andere delen waarschijnlijk bedoeld om het verder uit te diepen).

Sowieso behoor ik al niet tot de doelgroep, dan nog vond ik dit een zeer magere blauwdruk van de betere films in dit genre. Maar goed ook dat de andere delen even weer opgeborgen zijn.

avatar van Petina

ambrosini, Ik ben toch niet jouw zoon???

avatar van Kondoro0614
I Am Number Four

Als het aan mij ligt is deze film zo slecht nog niet. Ik had hem al een tijdje in mijn Netflix lijst staan. Een kameraad en ik verveelde ons op het moment, dus gingen we maar voor I Am Number Four. Nou goed, ik moet toegeven dat de tieners in deze film weer het hoogste hand krijgen, met hier een daar een te kleffe / overdreven drama / liefdes scene langs kwam, was er aan actie niks te klagen. Ook het sciencefiction gedeelte van de film is niet mals, en ook goed gemaakt!

Alex Pettyfer als 'John Smith' speelde zijn rol aardig. Timothy Olyphant als de 'beveiliger' van John ging al wat eerder dood maar speelde zijn rol ook aaridg. Teresa Palmer speelde haar rol ook aardig, eigenlijk speelde ze allemaal hun rol wel aardig.. Daar ben ik snel over uit

Het verhaal van I Am Number Four was prima in elkaar gezet. Het concept was wel leuk! Alleen bij de overdreven drama en of liefdes scene's viel je half in slaap maar, dat maakt niet uit. Actie was prima!

Een verfilming van het eerste deel van de Pittacus Lore Lorien Legacies Trilogy; I Am Number Four. Persoonlijk was ik zeer pissig toen ik hoorde dat er niet meer films kwamen, omdat er wel meerdere boeken zijn (en elk boek is weer beter dan de vorige). Ik ben bang dat dat te maken heeft met het feit dat I Am Number Four niet veel uitleg geeft over de Lorien Legacies zelf. Dat is jammer. Misschien waren er dan wel meer mensen geboeid en meer films gekomen.
Naast dat ene kritiekpuntje vind ik wel dat de film de verhaallijn in het boek goed heeft gevolgd. Er ontbraken, naar mijn gevoel, niet veel onderdelen.

Ik ken persoonlijk de boeken niet. Maar na deze film ben ik zeker van plan ze te gaan lezen want wat vond ik deze film mooi. Op een of andere manier zijn de films waarvan ik hou voor de meerderheid van de mensen slecht beoordeeld. Het is erg jammer met dit einde dat er geen deel 2 op de planning staat maar na een tijdje zoeken op internet vind je veel petitie's om er toch eentje te maken. Dus kunnen we daar nog altijd op wachten.

Geweldige science-fiction aktie speelfilm van genoten.
Spannend en een heel leuk verhaal, een echte aanrader voor de liefhebber.

avatar van panax
prima film
onbekende goeie acteurs !
goeie special effects
kijkt lekker weg !!

avatar van mcdaktari
panax onbekende acteurs? Als je weinig films kijkt dan kan ik me voorstellen dat het onbekende acteurs zijn, maar iemand die redelijk veel films kijkt moet de acteurs toch kennen uit o.a. Magic Mike, Hitman, Warm Bodies, om er maar een paar op te noemen.
Weet iemand trouwens of er nog een keer een vervolg gaat komen?

avatar van LauraArsenal
Aardige jeugdfilm, spannend en geeft entertaining. Natuurlijk geen topwerk, kan er volledig inkomen dat mensen dit totaal geen mooie film vinden. Iedereen zijn stijl, ik vond hem in ieder geval goed.

avatar van aSMoDeuS
LauraArsenal schreef:
[..]geeft entertaining.[..]

Is dat iets nieuws? Entertaining kunnen geven?

Als je al anglicismen gebruikt...

avatar van Antonev
Nou, dat viel helemaal niet tegen. Vlotte Actie/Si-Fi film met een redelijke verhaallijn, veel actie en links en rechts best mooie effecten. Prima cast en Teresa Palmer was weer prachtig, zoals gewoonlijk.

avatar van Phantasm
Prima film die lekker wegkijkt.

avatar van IH88
“I play a lot of Xbox.”

Verrassend leuk. Het verhaal mag dan soms wat kinderachtig aandoen en spannend wordt het eigenlijk niet, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt met aangenaam acteerspel en spectaculaire actiescènes. Vooral de jongere garde doet het goed en het is jammer dat Teresa Palmer zo'n kleine rol heeft. Want haar spectaculaire entree en scherpe oneliners smaken naar meer. Hoofdrolspeler Pettyfer loopt wat verdwaasd rond, maar hij heeft een aardige chemie met Agron. I Am Number Four is al met al een fijne film met een goede balans tussen een coming of age verhaal en spectaculaire sci-fi elementen.