• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.334 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.551 acteurs
  • 199.097 gebruikers
  • 9.377.366 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Blair Witch Project (1999)

Horror / Mockumentary | 86 minuten
3,26 3.549 stemmen

Genre: Horror / Mockumentary

Speelduur: 86 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Daniel Myrick en Eduardo Sánchez

Met onder meer: Heather Donahue, Joshua Leonard en Michael C. Williams

IMDb beoordeling: 6,5 (312.787)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 7 oktober 1999

Plot The Blair Witch Project

"Everything you've heard is true."

Drie filmstudenten reizen naar het Black Hills bos om een documentaire te maken over de legendarisch Blair-heks. Na een tijd rondgelopen raken Heather, Josh en Mike verdwaald, onderkoeld en opgejaagd. Uiteindelijk wordt er nooit meer iets van ze vernomen. Tot een jaar later hun filmmateriaal wordt gevonden...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Heather Donahue

Joshua Leonard

Michael Williams

Short Fisherman

Interviewee (onvermeld)

Fisherman With Glasses (onvermeld)

Man in Yellow Hat (onvermeld)

Interviewee with Child (onvermeld)

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

  • 14934 berichten
  • 1625 stemmen

biggy schreef:

Ben toch maar een paar km omgefietst

Hehe, altijd mooi als een film zo'n angst teweeg kan brengen.


avatar van congo

congo

  • 898 berichten
  • 0 stemmen

John Lee Hooker schreef:

(quote)

Hehe, altijd mooi als een film zo'n angst teweeg kan brengen.

hahaha, of gewoon de avondvierdaagse in de bossen


avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

  • 14934 berichten
  • 1625 stemmen

Dat is niet eng met zo'n grote groep.


avatar van congo

congo

  • 898 berichten
  • 0 stemmen

John Lee Hooker schreef:

Dat is niet eng met zo'n grote groep.

Wel als je de groep kwijtraakt


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

congo schreef:

(quote)

Helemaal met je eens. Hun wanhoop wordt prachtig geacteerd. Dat zorgt natuurlijk voor een hoop realisme.

Ze hebben de acteurs gewoon zonder scenario of wat dan ook het bos in gestuurd. De acteurs wisten niet wat ze moesten verwachten, en de regisseurs hebben ze daarna gewoon de stuipen op het lijf gejaagd. Dus de angst was gewoon echt, dat is gewoon ook de kracht. Leuk weetje


avatar van congo

congo

  • 898 berichten
  • 0 stemmen

Ja zoiets heb ik ook gehoord. Altijd leuk als mensen hun acteurs op een unieke manier laten acteren.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Ja zeker. Dit is ook eigenlijk de moeder van alle found-footage films he, tenminste deze maakte het genre erg populair. Bijna alle andere found-footage films vielen voor mij hierbij in het niet. Ze hadden ook een website gelanceerd destijd, om de film nog mystieker te maken. Bijna iedereen trapte in de "goof" en geloofde dat dit om echt materiaal ging. De film koste volgens mij maar $ 35.000 en heeft volgens mij iest van $140 miljoen in het laatje gebracht in het eerste weekend. Erg knap voor een film waar eigenlijk niks in gebeurd. Het beste special effect wat je tegenkwam in deze film was een bosje bij elkaar gebonden takjes. Maar dat soort dingen, plus de pure angst maakte de film tot een hype, geniaal gedaan gewoon. Tegenwoordig moeten we het helaas doen met rotzooi zoals Chronicle. Cloverfield en [REC] waren nog wel aardig gedaan, maar kwam allemaal niet echt over omdat je toch teveel ziet in die films. Het is de kunst van het weglaten wat het hem doet. Een soort van Lou Reed onder de films.


avatar van congo

congo

  • 898 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:
Ja zeker. Dit is ook eigenlijk de moeder van alle found-footage films he, tenminste deze maakte het genre erg populair. Bijna alle andere found-footage films vielen voor mij hierbij in het niet. Ze hadden ook een website gelanceerd destijd, om de film nog mystieker te maken. Bijna iedereen trapte in de "goof" en geloofde dat dit om echt materiaal ging. De film koste volgens mij maar $ 35.000 en heeft volgens mij iest van $140 miljoen in het laatje gebracht in het eerste weekend. Erg knap voor een film waar eigenlijk niks in gebeurd. Het beste special effect wat je tegenkwam in deze film was een bosje bij elkaar gebonden takjes. Maar dat soort dingen, plus de pure angst maakte de film tot een hype, geniaal gedaan gewoon. Tegenwoordig moeten we het helaas doen met rotzooi zoals Chronicle. Cloverfield en [REC] waren nog wel aardig gedaan, maar kwam allemaal niet echt over omdat je toch teveel ziet in die films. Het is de kunst van het weglaten wat het hem doet. Een soort van Lou Reed onder de films.


Absoluut! Zoals Cannibal Holocaust de moeder van alle kannibalenfilms is, is The Blair Witch Project de moeder van alle foundfootage films. Ik vind het genre opzich wel leuk, maar er zitten toch wel een paar stinkers in hoor. [Rec] en Cloverfield vind ik geweldige films, maar Chronicle heb ik nog niet gezien. Dat was wel een erg geanticipeerde film van dit jaar. Dus daar moet ik nog een keer de tijd voor nemen. Maar eigenlijk kan geen van hen echt The Blair Witch Project overtreffen, deze film raakte mij zo: ik zal de nacht nooit meer vergeten dat ik 'em zag. Angstaanjagend gewoon!


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Nou ik ben echt heel benieud wat je van Chronicle vind. Ik vond het echt een bout film.


avatar van congo

congo

  • 898 berichten
  • 0 stemmen

Hahaha, het idee klinkt eerlijk gezegd op sommige aspecten ook best wel ridicuul, maar soms werkt een frisse aanpak voor mij ook wel. Ik zal dus wel zien, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat die The Blair Witch Project gaat overtreffen. Of nauwelijks voorstellen? Dat gebeurd gewoon niet.


avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

  • 14934 berichten
  • 1625 stemmen

congo schreef:

maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat die The Blair Witch Project gaat overtreffen.

Chronicle is ook geen horror... enige overeenkomst is de mockumentary-achtige vorm.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

John Lee Hooker schreef:

(quote)

Chronicle is ook geen horror... enige overeenkomst is de mockumentary-achtige vorm.

Nee maar wel found-footage, dus vandaar dat iemand de vergelijking gaat trekken.


avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

  • 14934 berichten
  • 1625 stemmen

Lees: dat is de enige overeenkomst, verder is het een heel ander genre. Dus kun je naar mijn idee niet spreken van 'overtreffen'.


avatar van congo

congo

  • 898 berichten
  • 0 stemmen

John Lee Hooker schreef:

(quote)

Chronicle is ook geen horror... enige overeenkomst is de mockumentary-achtige vorm.

Dat weet ik. Een soort superhelden-achtige-film in de dagelijkse samenleving.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

John Lee Hooker schreef:

Lees: dat is de enige overeenkomst, verder is het een heel ander genre. Dus kun je naar mijn idee niet spreken van 'overtreffen'.

Ja ik lees goed, had het ook niet over het hoofd gezien hoor. Maar Chronicle wil wel voort varen op het succes van, en dat mislukt ziekelijk. Het maakt niks uit of het horror (dit was ook zeker geen horror maar goed) of dat het over superhelden gaat. Het concept blijft op het zelfde neerkomen. Er worden beelden gevonden die met een handycam zijn gefilmd en vervolgens moet dat de kijker verbaasd doen staan. Nou bij deze film lukte dat voledig en bij Chronicle niet. Op die basis trek ik mijn vergelijking. De films worden vrij verhaalloos verteld. Het is alsof je al ware een documantaire van gevonden beeldmateriaal te zien krijgt. Waar dat op dat moment over gaat is niet echt belangrijk [REC] en Cloverfield onderscheiden zich meer van deze film dan Chronicle doet. Maar het blijft allemaal vergelijkbaar, ongeacht waarover het gaat.


avatar van congo

congo

  • 898 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

(quote)
Ja ik lees goed, had het ook niet over het hoofd gezien hoor. Maar Chronicle wil wel voort varen op het succes van, en dat mislukt ziekelijk. Het maakt niks uit of het horror (dit was ook zeker geen horror maar goed) of dat het over superhelden gaat. Het concept blijft op het zelfde neerkomen. Er worden beelden gevonden die met een handycam zijn gefilmd en vervolgens moet dat de kijker verbaasd doen staan. Nou bij deze film lukte dat voledig en bij Chronicle niet. Op die basis trek ik mijn vergelijking. De films worden vrij verhaalloos verteld. Het is alsof je al ware een documantaire van gevonden beeldmateriaal te zien krijgt. Waar dat op dat moment over gaat is niet echt belangrijk [REC] en Cloverfield onderscheiden zich meer van deze film dan Chronicle doet. Maar het blijft allemaal vergelijkbaar, ongeacht waarover het gaat.

Ben ik het ook mee eens. Ik moet overigens zeggen dat ik vind dat Chronicle wel een beetje horror-elementen heeft maar dan totaal anders dan de normale norm. Verder vind ik inderdaad dat alle handycam-films met elkaar te vergelijken zijn. Horrorfilm of superheldenfilm. It doesn't matter.


avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

  • 14934 berichten
  • 1625 stemmen

Het is wel vergelijkbaar maar The Blair Witch Project bevat toch veel meer het first-person gevoel. Chronicle heeft dan wel found-footage beelden maar daar ervaar je een veel grotere afstand tussen jou als kijker en de personages zelf.

congo schreef:

maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat die The Blair Witch Project gaat overtreffen. Of nauwelijks voorstellen? Dat gebeurd gewoon niet.

Ik vind dus echt dat je hier niet kan spreken van overtreffen. Het zijn eigenlijk twee totaal verschillende films ondanks ze een soort gelijke manier van filmen bevatten. Als je zegt: ''ik kan me nauwelijks voorstellen dat Chronicle dit zenuwslopende camerawerk gaat overtreffen'' kan ik daar wel mee instemmen.


avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

  • 1316 berichten
  • 785 stemmen

wibro schreef:

Ook ik zou in zo'n situatie enorm in paniek geraakt zijn. De kunst is in zo'n situatie je hoofd er bij te houden en puur intuïtief te handelen.

Het lijkt me inderdaad verstandig je hoofd erbij te houden (bijv. de rivier volgen, die lopen doorgaans niet in cirkels). Het lijkt me dan weer onverstandig om intuitief te handelen (angst is een slechte raadgever).


avatar van Franza

Franza

  • 276 berichten
  • 472 stemmen

Ik vond het echt een saaie film...

Er gebeurt eigenlijk helemaal niks!

Leukste deel van de film vond ik de aftiteling toen ie eindelijk afgelopen was!


avatar van ElineVisjes

ElineVisjes

  • 9 berichten
  • 33 stemmen

Heerlijk dat je met "less is more" eigenlijk superveel kan bereiken!


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4028 berichten
  • 3633 stemmen

Blijft een heerlijke film. Een van mijn favoriete horrorfilms en eigenlijk films in zijn algemeen. Psychologische horror door niet teveel te laten zien is zoveel effectiever dan alles voorkauwen. Echt een film die je fantasie prikkelt, en door het niet teveel laten zien nog een enigszins realistische inslag heeft.

Ook slim zijn de regelmatige kleine wendingen die het fris houden. Het groeiende wantrouwen onderling, de daardoor ook goed gekozen samenstelling van drie, de hele groepsdynamiek maakt het allemaal erg interessant. Misschien komt het omslaan van de houding van Josh wat sterk over, maar zoiets is ook niet ongewoon als iemand zijn breekpunt heeft bereikt. Niet iedereen uit zijn twijfels en ergernissen gelijk natuurlijk. Er zit ook steeds wel de nodige tijd tussen de verschillende shots. Uitstekend zolang je hem niet te vaak in korte tijd kijkt.


avatar van van duijn

van duijn

  • 935 berichten
  • 845 stemmen

Is de mini-game slender hier ook van afgeleid? Het lijkt er verdacht veel op als ik naar de trailer kijk


avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

  • 1066 berichten
  • 98 stemmen

Yep Het is weer herfst, de blaadjes vallen, guur weer aan het worden en vrijdagavond mag ik weer mee gaan stappen met Heather, Joshua en Mike.. Lekker het ' verlaten ' bos in.. Wachten tot het nacht wordt en steeds meer verdwalen.. De tent in en 's nachts wakker worden door... ja, door wat eigenlijk..

Oftewel : op de bank met een heerlijke Belgische Bier in mijn handen, open haard aan, de wind die waait om het huis en mijn ogen strak staren naar de buis.. Steeds meer ingetrokken worden in de oneindige verlatenheid van het mysterie.. Vreemde takkensculpturen, krakende houtklappen in de nacht, kinderstemmetjes...

Yep, het is weer herfst.. En dan altijd 1 keer The Blair Witch ontmoeten en daarna wat huiverend in mijn bedje liggen terwijl de herfst om het huis dwaalt en het haardvuur zachtjes dooft..

Maar ik ben wel thuis... Ik wel...


avatar van Dennis Evahi

Dennis Evahi

  • 842 berichten
  • 565 stemmen

... "wat ruist er door het struikgewas?!" ...

Jeetje, boring... waarom nou deze film?!

Echt aleen maar bewegende takken en idem camera beelden. Finterdun verhaal. Nou, nou, whooo eng hoor. Groep 8 niveau op kamp. Het acteer werk van het meisje is wel briljant want ze kan wel heel goed angstg kijken en doen. Doet enorm haar best om dat zo over te laten komen. Lucky shot van de makers. Met ultra minimale materialen en budget de opbrengst weten te vermenigvuldigen. Duimpje op voor het creatieve proces!


avatar van H1DD3

H1DD3

  • 435 berichten
  • 433 stemmen

Super saaie film die totaal niet eng is. Dat meisje kan wel acteren maar ik vond haar zo nu en dan ook irritant. Verder zijn de rolspelers gewoon dwaas door hun naief gedrag.


avatar van rubenvanb

rubenvanb

  • 31 berichten
  • 35 stemmen

Hele sfeervolle , spannende , enge film


avatar van Keutul

Keutul

  • 299 berichten
  • 1120 stemmen

Na 12 jaar heb ik deze film nog eens gezien, en ik ga mijn stem niet veranderen. Ik ben het ermee eens dat het veelal geristel is, vage beelden en dat het soms lang duurt. Maar het blijft een leuk concept en het is zeker wel spannend. Ik bleef geboeid en de acteurs doen het erg goed. Het lijkt net echt. Je moet de film wel in zijn tijd plaatsen, toen waren er nog niet zo'n goede camera's en geen mobieletelefoons. En deze film was erg vernieuwend toen.


avatar van LimeLou

LimeLou

  • 2048 berichten
  • 777 stemmen

Geweldige low-budget film, en de eerste in de reeks 'handcam horror'-films. Dat je uiteindelijk de blair witch niet eens te zien krijgt maakt de film lekker zenuwslopend en de 3 hoofdpersonages komen veel natuurlijker en minder geforceerd over dan bij bijvoorbeeld Paranormal Activity.

Erg origineel


avatar van Pazmaster

Pazmaster

  • 2776 berichten
  • 5882 stemmen

Veel geschreeuw, weinig wol. De acteurs doen het niet eens zo slecht maar het verhaal heeft weinig om het lijf. Er hangt een vervelende sfeer waarbij er veel tegen elkaar geschreeuwd wordt. En bovendien krijg je eigenlijk niet eens wat te zien. Ik vond het nergens echt spannend worden en het einde van de film is ook niet echt goed te noemen. 2 kleine sterren


avatar van dylan D.

dylan D.

  • 16 berichten
  • 31 stemmen

Nou ik heb deze foundfootage film vrijdag gezien op ned3 door de vele goede reviews had ik heel veel ervan verwacht maar ik vond het een goed verhaal maar het het is heel slecht uit gevoerd

. Je moet zoiezo meegaan in een camera die zwart staat en bang woorden van geluiden en z'on type ben ik niet maar bij PA is 1. Mooier gefilmd 2. Beteren acteurs 3. Meer actie

het enige stukje dat leuk was waaren de laatste 10 minuten maar het is geen slechten film

Ik zeg toch probeer hem eens te kijken want als die angst van geluiden toch bij jou licht is dit heel eng

2*