When Time Ran Out... (1980)

Alternatieve titel: Een Uur tot de Ondergang

Avontuur

geregisseerd door James Goldstone
met Paul Newman, Jacqueline Bisset en William Holden

Shelby (William Holden) opent een weelderig palace-hotel op een afgelegen eiland waar in de buurt naar olie wordt geboord. Hank (Paul Newman) is de Chef van een ploeg die naar olie spoort en er achter komt dat een vulkaanramp zich aandient. Maar niemand luistert naar de raad van Hank, totdat...

Een van de laatste stuiptrekkingen van het genre rampenfilm voordat het voor jaren in de mottenballen verdween. En terecht, deze film is niet zo slecht als The Swarm (kon ook bijna niet), maar het is net zo goed niet veel soeps. Soap-achtige toestanden en has been sterren worstelen zich door een script dat uit de computer komt, net zolang todat iedereen in slaap is gesukkeld en we het uitbreken van de vulkaan missen. En de special effects die daarvoor zijn gebruikt, zijn al in de 50er jaren beter gezien.

avatar van Quentin
Verschrikkelijk scenario, elk denkbaar disaster-cliché dat we in eerdere films (van Allen) voorbij zagen komen wordt erbij gesleept, maar toch enigszins vermakelijk door de cast. kleine 2*

"My time is payed for by the taxpayers of New York"

Ik hou normaal gesproken wel van dit genre. Lekker ouderwetse '80s filmsfeer, vooral dankzij de immer sfeer verhogende score, ook door kapsels en aankleding, dialogen en het goede ouderwetse stuntwerk.
Er zitten ook wat sneren in de film, zoals in mijn aangehaalde quote.
De vloedgolf was best goed gedaan. De brug over de lavastroom was slechts suggestief (rode lampen) in plaats van realistisch. Het rampengedeelte werd ook wel wat te lang uitgemolken.

Het is niet te zien dat aan de film 20 miljoen dollar is besteed, zal wel aan de acteurs zijn opgegaan.
Acteren is erg goed, veel aandacht voor mimiek via lange close-up shots en daardoor goede uitbeelding van emotie. Paul Newman was altijd al een favoriet van mij, Bisset en Holden zijn natuurlijk ook prima.

avatar van badfans69
De enige reden dat ik de film keek was Paul Newman, maar zelfs hij kon de film niet redden.
Vooral de cgi (special affects) vallen tegen.

Allmovie link
Link @ wiki

avatar van Dievegge
Dit geen rampenfilm, maar een rampfilm.

avatar van BlueJudaskiss
Slaapverwekkende eerste helft, maar zodra de rampen in beeld komen kon ik me best vermaken. Zoals Dreiecke het inderdaad mooi verwoordt: de ouderwetse sfeer en aankleding doen ook een hoop. En zo'n scene als bij de brug doet het bij mij altijd erg goed.

ach wat intresseert mij dat hoe ze acteren en of het geloofwaardig is of niet welke films van die soort zijn het wel? het gaat mij om de film de effecten van de vulcannen en zo gewoon genieten. maar die films zijn niet voor iedereen maar jammer dat men zo weinig films als deze kan kopen in belgie of nederland. het is spanned genoeg net als vele van die films wanneer de hell losbreekt en al de rijken en dikke nekken met hun geld en al de rest beginnen te panikeren of zo als is deze film de tekens gewoon aan hun laars lappen en denken dat zo is gewoon niets is. neen ik vind het gewoon prachtig wanneer all die rijke lekker doorgaan met hun feest en de vulcan explodeert en er schiet zo een brok kokende puin in de form van een stuk steen en schiet recht in dat hotel dat explodeert alsof er een bom is opgevallen of gesmeten. neen de is niet saai of slecht maar gewoon lekkere rampen film meer moet dat niet zijn en dat de acteurs zoals men hier zegd slecht acteren dan is het maar zo maar dan heb je dan toch een van de allerbeste acteurs die niemand moet zegen wat hij of zei moet doen en dat is de natuur zelf altijd weer opnieuw waar het ook is wat het ook doet het komt met vol geweld spreekt met een stem die zelfs een opera zanger niet kan na botsen die iedereen laat beven het kijkt niet naar het uiterlijk niet wat het aan heeft geen enkel regisseur die hem kan bevelen zelf de aller beste acteur in de wereld kan hem of haar niet aan hij of zei heeft geen oscar nodig geen talent of wat dan ook. wanner hij zijn aantree maakt doet hij het altijd perfect en maakt geen enkel fout hij schreeuwd en roept maar niemand kan beweren dat dit niet de allerbeste acteur is? hij geeft je een show en laat u dan achter met verbazing en je hoort hem voor een tijdje niet meer ook al is hij aanwezig. niemand die hij nodig heeft geen rijkdom geen enkele diamant kan hem of haar op andere gedachten brengen als hij of zei hun show komen brengen elk wezen op aarde valt of light aan zijn of haar voeten ieder mens op aarde kust de grond voor hem of haar voor welke acteur in de wereld gaat men dat doe? en ook al zij er in de film speciale effecten toch zijn er weinig mensen die niet van hun show genieten oke het is niet hun fout als de effecten geen werking hebben ze moeten het doen met computer ze kunnen niet live acteren omdat er nergens geen plaats voor hun live show is. en dank zei deze acteurs kunnen we altijd genieten van zo films ook al is het soms grappig en de levende acteurs met hun moeten spelen en de film dan geen klote waard is omdat ze er geen verstand van hebben om met hun om te gaan. maar ik geniet altijd weer opnieuw van zo films zeker als die natuurrampen voorkomen in de films. oke het is niet de beste film over een vulcan uitbarsting maar wat maakt het uit als je er voor bent. de ene beter dan de anderen dat zijn andere films ook. dus geef ik 4 sterren omdat ik houw van de films en voor mijn vulcan die mij altijd weer doet genieten van zijn spektakel.

avatar van mrklm
Destijds bespot met bijnamen als 'When Ideas Ran Out' en 'The Blubbering Inferno' omdat producer Irwin Allen het concept van de rampenfilm met een cast van oudgediende sterren in de jaren '70 al flink had uitgemolken. Wie films als The Poseidon Adventure (1972) en/of The Towering Inferno (1974) (nog) niet gezien heeft, zal allicht minder moeite hoebben met deze herhaling van zetten uit die films. Maar de vertolkingen in deze rampenfilm zijn weinig inspirerend en de special effects vallen ronduit tegen. De finale, waarbij overlevenden via een krakkemikkige brug een rivier van lava moeten oversteken, wordt weliswaar maximaal uitgemolken maar weet, mede dankzij de prima score van Lalo Schifrin, toch nog de nodige spanning op te roepen.