The Valley of Gwangi (1969)

Sciencefiction / Western

geregisseerd door Jim O'Connolly
met James Franciscus, Gila Golan en Richard Carlson

De roekeloze cowboy Tuck Kirby hoort van een vreemde man dat er ergens in de Forbidden Valley een Tyrannosaurus Rex moet leven. Tuck is vastbesloten om het dier te vangen en wil het naderhand aan een Mexicaans circus verkopen. Helaas is de dinosaurus, ook wel Gwangi genaamd, niet erg dol op buitenstaanders.

avatar van bioscoopzaal
Leuke b-film met ontzettend veel geslaagde stop-motion effecten van grootmeester Ray Harryhausen. Alleen jammer dat het plot verzandt in teveel geklets en vervelend romantisch gekeuvel.

Gelukkig is er nog de paarse Gwangi die vakkundig korte metten maakt met een aantal dinosaurussen, een handjevol cowboys, een olifant en een kerk. Zo worden ze niet meer gemaakt.

2.5 sterren.

neo (crew)
Een en al vermaak deze film

avatar van bioscoopzaal
Inderdaad, al is het einde nogal letterlijk geript uit King Kong ...

avatar van Betamax
Aardige film.
King Kong is toch anders aan zijn eind gekomen?

avatar van ecnaegnev
Vandaag op VHS gevonden onder de titel 'De wraak van de dinosaurus'.
Zal hem deze week zeker eens kijken !

avatar van RuudC
Ray Harryhausen valt in de categorie genieën die een middelmatige film met het juiste zetje erg vermakelijk kunnen maken. The Valley Of Gwangi gaat over een stel cowboys die in hun eigen achtertuin dinosaurussen vinden en exploiteren. Eigenlijk is het gewoon King Kong in het wilde westen. De enige echte vermaakwaarde zit ‘m in de monsters. Zowel wanneer de hoofdrolspelers achterna worden gezeten als de gevechten tussen dinosauriërs onderling. De leukste mensenrol is weggelegd voor die professor, die bij vlagen hilarisch is. De finale in de kerk is erg de moeite waard. Jammer dat dit soort films erg moeilijk te vinden zijn.

James Franciscus klinkt overigens als Scott van The Thunderbirds. Qua tijd zou het kunnen kloppen, maar na gecheckt te hebben, blijkt hij niets te maken te hebben met deze serie. Sneu dat het minipaardje trouwens nergens meer terugkomt.

avatar van mr rumson
De doorgewinterde western liefhebber zal wel niet zoveel op hebben met dit soort mixen tussen western en Sciencefiction. Persoonlijk sta ik wel voor dit soort films open als ze de moeite waard zijn om te kijken .En ik moet zegen daar is deze film voor mij niet helemaal in geslaagd.
Het verhaaltje is nog niet eens zo onaardig al is het allemaal niet zo origineel en de film doet mij dan ook denken aan King Kong alleen dan met een dinosaurus.
OP de dag van vandaag en zeker met films zoals jurassic park zien de dino's er knullig uit.
Maar het zou niet eerlijk zijn om de film daar op af te rekenen.
Wel had ervoor mij wat meer pit en spanning in gemogen. Nu kreeg ik het gevoel dat ik naar een kinderfilm keek.
Wat voor mij overblijft is een film die bij vlagen aardig was en toch leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van alexspyforever
Een mix tussen western, sci-fi en avonturenfilm. Het resultaat is een aardig filmpje dat lijkt op een voorloper van Jurassic Park. Ook de vergelijking met KIng Kong kan je maken maar dan met een dinosaurus ipv een reuzenaap in de hoofdrol. De stopmotion effecten zijn goed gedaan al vond ik die op bepaalde momenten wel storend. Zo is er een olifant en een klein paardje niet gekozen voor echte dieren en krijg je dus onnatuurlijke houterige bewegingen. Andere minpunten zijn het blijkbaar obligatoire irritante jochie dat anderen steeds in de problemen brengt maar uiteraard er zelf niet aan gaat hoe graag de kijker dat ook zou willen, de olifant die niet echt als een olifant klinkt en de manier waarop de dinosaurus wordt vervoerd. Ze hebben alle moeite van de wereld om hem te vangen, maar eens gevangen kan een houten kooi zonder dak hem blijkbaar gevangen houden terwijl hij daarvoor nog door een rotswand heen brak!. Ook de finale was beetje flauw. Het verhaaltje, de actie en het hele circussfeertje was leuk, maar het bleef voor mij nogal op een familiefilm niveau. Er is gewoon te weinig drama en horror om Gwangi iconisch te maken zoals zijn voorganger Gojira/Godzilla.