Airport '77 (1977)

Alternatieve titel: Airport 1977

Drama / Actie

geregisseerd door Jerry Jameson
met Jack Lemmon, Christopher Lee en Brenda Vaccaro

Philip Stevens vliegt met een groep VIP's naar de grote opening van zijn kunstcollectie, als een groep kapers gas inzetten om de overige passagiers verdoven. De bedoeling van het drietal is om de kostbare kunstschatten aan boord te stelen, maar het hele plan valt in duigen als de 747 neerstort in de 'Bermuda driehoek'. Het vliegtuig stort in zee en zinkt snel naar de bodem van de oceaan; de passagiers hebben de klap op het water echter wel overleefd. Op het vasteland wordt een immense reddingsoperatie gestart om het vliegtuig (zonder het in tweeën te laten breken) naar de oppervlakte te brengen.

avatar van Ralfke
Ik vond dit een hele spannende, beklemmende film. Zeker als je je voorstelt dat JIJ daar op de bodem van de oceaan zit en je niet wegkunt. ***1/2.

avatar van bramnoor
Ik heb 'm toendertijd in de bios gezien.
Wat een spektakel (ik was ook pas 13)
Nu vind ik 'm wel aardig als je van rampenfilms houd.
Maar hij kan niet tippen aan The Poseidon Adventure

avatar van De Knip
Mwah wel aardig.....
Leuk om een oudere James Stewart te zien

**1/2

Moesten de inzittenden van de eerste "Airport"-film nog min of meer op eigen kracht zich zien te redden, in "Airport 1975" schoot de US Air Force te hulp en nu lijkt de complete US Navy te zijn uitgevaren of uitgevlogen. Spectaculaire reddingsoperatie (net als in het vorige deel) en niet bedoeld voor mensen die last hebben van claustrofobie of hydrofobie (angst voor benauwde ruimten of water).

avatar van xangadix
Of aviofobie (angst voor vliegen).

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Wederom een clichématig deel uit de serie Airport. Dit deel kent echter redelijk wat spanning maar boven het gemiddelde steekt deze rampenfilm niet uit. Zou nog een vervolg krijgen. Het verschrikkelijke Airport Concorde.

Heerlijke films met veel sterren je moet er wel van houden maar ik ben er gek op

avatar van Mr. Chiel
Hoe kan een 12+ film nu in de middag op tv komen? Zullen ze d'r stukken uitgehaald hebben? Vreemd...

* edit: al twee keer eerder in de middag, ook door andere omroepen.

avatar van Scorpio11
Misschien leuk voor de rampenfilm liefhebbers. Ik vond het bagger.

Ieder zijn smaak is voor mijn pure cult

avatar van matthijs_013
Eens met stinissen. Rampenfilms vervelen nooit. Ik kan niet wachten The Poseidon Adventure nog 'ns uit de kast te halen! Maar eerst deel 4 kijken, natuurlijk!

Leuke smaak heb je Mathijs.

avatar van Phantasm
Deze vind ik spannender dan de vorige 2 delen, kijkt verder lekker weg.

avatar van Tweetie
De beste van de vier. Goed opgebouwd en weer een klein rolletje voor George Kennedy. Spannend! Nou ben ik een liefhebber van 70s films, dus dat scheelt denk ik wel.

Redelijk goede rampenfilm die het vooral van zijn cast moet hebben, er zitten namelijk wel wat grote namen uit de filmgeschiedenis in, o.a. James Stewart, Olivia de Havilland, George Kennedy en vele andere.
Ik vond de film de eerste mal dat ik hem zag, in de jaren '70 dus, best wel spannend, nu is ie wat traag, maar dat heeft natuurlijk met de tijdsgeest te maken.
De beelden van de redding van het vliegtuig waren wel indrukwekkend toen en zijn dat nu eigenlijk nog wel een beetje, als je rekening houd met de middelen die men toen had tegenover nu, filmisch gezien bedoel ik dan.

Hoewel de film totaal ongeloofwaardig was, was dit wel weer een heerlijke typische jaren 70 rampenfilm die zich heerlijk wegkeek. De film is eigenlijk één en al spektakel en de cast is wederom indrukwekkend. O.a. met George Kennedy die destijds in vrijwel elke vliegtuigrampenfilm een rol had. Zeker als kind zijnde vond ik dit soort films vroeger altijd boeiend en spannend om te kijken en het is best wel leuk om dit soort films zo op zijn tijd weer eens terug te zien. De jaren 70 waren het tijdperk van de vliegtuigramp films, daarna heeft men volgens mij vrijwel geen vliegtuigramp films meer gemaakt. In deze film zitten natuurlijk ook weer een aantal typische Hollywood sentimentele clichés maar die moet je gewoon met een korreltje zout nemen.

Aardige film waarin een vliegtuigkaping binnen de Bermuda driehoek verkeerd afloopt. Een typische Hollywood rampenfilm uit de jaren 70 met de verplichte sterrencast en een lange en saaie inleiding om ze allemaal voor te stellen. Daarna een stuk onderhoudender en hier en daar zelfs een beetje spannend. Een nipte 3.0 sterren.

avatar van baspls
"I want to harvest the sea for food and save millions of people from starvation."

In de jaren '70 waren rampen-films helemaal in. Een van de bekendste was de Airport-serie over (meestal waargebeurde) Vliegtuigcrashes. Dit derde deel beloofd op de poster nog beter te worden als de vorige delen. Dit is wel het enige deel in de serie dat niet is gebaseerd op een echt ongeluk en dat is te zien, het is erg onrealistisch.

Zoals meestal bij een '70s rampenfilm heeft de film een heuse sterrencast. Persoonlijk keek ik de film voor de onlangs overleden Christoper Lee (dit was een film met hem die ik nog niet had gezien) maar daarvoor hoef je het niet te doen. Hoewel Lee weer sterk speelt is zijn rol beperkt tot een passagier op het vliegtuig, die ook sterft. Lee Grant was ontzettend vervelend de hele tijd tegen iedereen aan het kiften, vooral tegen 'haar echtgenoot' Christopher. George Kennedy die in vrijwel alle vliegtuig-films uit die tijd speelde was wel best aardig. Jack Lemmon speelde een prima hoofdpersoon maar verder vond ik het acteerwerk een beetje waardeloos, erg houterig.

Het duurt even voor de film op gang komt maar door de editing verloopt de film toch wel vrij vlot voor die tijd. Het is duidelijk dat de film in studio is opgenomen maar dat zie ik wel door de vingers. De opname waren prima gedaan en de cameraman maakte mooi gebruik van het widescreen beeld. Het over grote deel van de film was een beetje gedateerd, met name de bluescreens, maar wat ik echt schitterend vond waren de beelden van het vliegtuig boven donkerblauwe wolken, echt prachtig.

Uiteindelijk loopt de film uit op een grote propaganda-reclame voor de Amerikaanse marine. De film heeft af en toe wel een beetje spanning en aan spektakel ontbreekt het zeker niet. De film is wel erg onrealistisch, een vliegtuig houdt het echt niet zo goed vol onder water en is echt niet zo solide als een onderzeeër als ze hem omhoog trekken. Ook lijkt het vliegtuig me een beetje apart: draaiende stoelen, passagiers die de hele vlucht vrij door het vliegtuig bewegen, en rare moderne snufjes zoals voorgangers van de CD/laser-disc.

Al met al was het best een aardig filmpje, ik heb me tenminste nog een beetje vermaakt en de onderwaterscènes waren best aardig gedaan. Prima film.

avatar van clubsport
beetje nostalgie is altijd wel leuk om te kijken , deze had ik nog nooit gezien maar was wel vermakelijk .
Ja als het nu vergelijkt met bv titanic dan stelt deze natuurlijk niet veel meer voor maar hij heeft wel zijn spannende momenten .

avatar van W.V.
Van alle airport films, vind ik dit de beste, mede doordat Jack Lemmon hier een geweldige rol neerzet, meestal gingen de bekende sterren als ze in een rampenfilm speelden op hun routine acteren, immers het draaide om de actie en special effects. Zoniet Jack Lemmon, hij zet een geweldige rol neer. Koppel dat aan de voor die tijd spectaculaire redding dan heb je gewoon een goede film en zeker de moeite van het bekijken waard.

avatar van Graaf Machine
Heb net de poster geplaatst bij een spelletje (link de movieposters), maar nu valt me op dat het perspectief van de afbeelding wel heel mal is. De positie van het vliegtuig en de waterlijn kloppen voor geen meter. De staartvleugel van het vliegtuig steekt half boven water uit, terwijl de cockpit vele meters onder het oppervlak hangt. Toch lijkt het vliegtuig min of meer horizontaal op de rand van de afgrond te liggen.

avatar van john mcclane 2
cijfer ook voor deel uit nostalgie .
Maar ik vond de de vliegtuig onderwater scene's erg beklemmend .
Was ook niks gewend maar het idee om met zijn alle in een vliegtuig diep in de oceaan te zitten lijkt me erg heftig.

avatar van clubsport
overigens vond ik deze van de 3 toch wel het best .