The Concorde ... Airport '79 (1979)

Alternatieve titel: Airport '80: The Concorde

Avontuur / Thriller

geregisseerd door David Lowell Rich
met Alain Delon, George Kennedy en Sylvia Kristel

Paul Metrand vliegt de Concorde van Parijs naar New York, samen met copiloot Peter O'Neill en zijn voormalige liefde Isabelle. In New York moet een groot aantal leden van het Amerikaanse en Russische Olympische team worden opgepikt en vervolgens naar het Europese vasteland worden gevlogen. Op het moment dat de vlucht wordt voorbereid, is op een andere plaats een aantal wetenschappers bezig met de voorbereidingen voor een proef met een nieuwe raket. Die zal worden afgevuurd op een testvliegtuig, maar door een fout in de computer wordt plotseling de Concorde het doelwit.

Rare bij elkaar geraapte cast. Film stelt niet veel voor, maar is best om aan te zien.

Prachtige reclamefilm voor de Concorde, voor mij het mooiste vliegtuig voor personenvervoer ooit. Alleen: de kunstjes (horizontaal en verticaal rollen, duikvlucht) kun je hiermee echt niet uitvoeren zonder de vleugels van de romp te scheuren. Ook nu weer een cast met klinkende namen, waarvan alleen George Kennedy degene is die in alle vier de Airport-films heeft gespeeld. Overigens vond ik de ontploffing op het eind ongeloofwaardig (niet spectaculair genoeg).

avatar van henkula
Mogelijk een van de slechtste films die ik ooit heb gezien, na het bijna neerstorten gaan de passagiers even zo vrolijk in het toestel op weg naar Rusland, dat is misschien wel een spoiler, maar wat te denken van de eigenaar die met stoel en al door de vloer gaat van het vliegtuig, ik bleef er bijna in.

avatar van TerryA
dit is zonder twijfel de slechste film ooit met alain delon ... en misschien zelfs ook de slechste film ooit met Sylvia Kristel

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Wederom met vaste kracht Kennedy maar ditmaal werd het dieptepunt bereikt. Hierna stopte de filmmaatschappij met dit type rampenfilms. Benedengemiddelde, matige film en tevens slechtste deel uit de reeks.

avatar van 606
Komt op tv vandaag zender RTL 4 om 14.30.

avatar van 606
Soms heel nep, maar is ook langdradig.
Wel is er soms licht puntje in de scènes.
Acteerwerk was op zich nog wel te doen.

2 sterren

movies2323
Het script is zo en zo verschrikkelijk slecht.
Het vliegtuig wordt achtervolgd door een raket en de reactie van de piloot is '' ik vraag me af wat mijn horoscoop vandaag gezegd heeft.
Of Het vliegtuig valt bijna in het water, en wat een verschrikkelijk moment had moeten zijn heeft de piloot de volgende reactie Ik ben bang dat we natte voeten zullen krijgen!
Haha, belachelijk!
Verder klopte de film ook natuurkundig niet, volgens de traagheidswet kan een vliegtuig niet van zo'n kleine afstand, nog een botsing me het water ontsnappen, terwijl een jet met een veel lagere massa en hogere acceleratievermogen dat niet onstnapt (!), en ook nog een dergelijke explosie met zich meebrengt....
Het camerawerk en special effects waren slecht, maarja de film is ook best oud dus dat vergeef ik nog wel, maar het script was erg zwak, en het realiteitsgehalte was zeer laag, want de reactie van de personages klopten en pasten totaal niet met de traumatiserende situatie('s)
Op sommige delen was het nog wel een heeeeeeeeel klein beetje spannend (wel goed moeten zoeken en lang moeten wachten) en daarom toch nog een

Blijven voor me persoonlijk altijd weer heerlijke films.

avatar van Phantasm
Zo slecht vond ik deze niet, heb me er wel mee vermaakt.

avatar van Tweetie
De minste van de vier. Gelukkig heeft Geoge Kennedy weer een grote rol.
De vliegscenes en de Concorde zelf zijn erg mooi en spectaculair, maar het verhaal is flut.

Het is eens een leuke film om te bekijken.
De beelden zijn mooi, maar geloofwaardig is het allemaal niet.

avatar van BlueJudaskiss
In een qua beeldverhoudingen verknipte RTL-versie gezien, helaas. Heel boeiend was het allemaal niet en evenmin geloofwaardig, maar toch heb ik altijd een zwak voor dit soort films. De dingen waar het publiek zo om mocht lachen toen zijn me ontgaan.

RTL 4 haalt de film The Concorde: Airport ’79 uit de programmering. In plaats daarvan zendt het tv-station zondag om 6.35 uur ’s ochtends de film The Deal uit. Dat heeft de tv-zender vandaag gemeld. The Concorde gaat over wetenschappers die een nieuwe raket willen afvuren op een testvliegtuig, maar door een fout is plotseling een ander vliegtuig doelwit. RTL 4 vindt het ongepast om de film uit te zenden, na de ramp met het vliegtuig van Malaysia Airlines in Oekraïne.

Bij de ramp met het uit Amsterdam vertrokken vliegtuig kwamen bijna 300 mensen om het leven. Vermoedelijk was er sprake van een aanslag.

In de jaren 70 werden er veel rampenfilm gemaakt (ik keek ze ook als kind destijds graag) en een aantal daarvan gingen over vliegtuigen. Deze film gaat dus over de fraaie Concorde, die met name in het begin mooi in beeld wordt gebracht. Helaas is dat eigenlijk ook tevens het beste aan de hele film, want de rest van het achterlijke verhaal stelt weinig voor en boeiend of spannend wordt het ook nergens. Wat helemaal triest is zijn eigenlijk de special effecten (stuk voor stuk lachwekkend slecht om te zien) en het visuele gedeelte in de film, want alles zag er gewoon erg nep en zeer goedkoop uit. De film duurt met bijna twee uren ook veel te lang, waardoor het niet alleen een lange zit is om deze film helemaal uit te kijken maar ook vooral een pijnlijke zit (kont en ogen). Dat laatste heb ik grotendeels opgelost door de film regelmatig vooruit te spoelen (is ook echt nodig indien jezelf niet wilt pijnigen).

De cast voor deze film is overigens best indrukwekkend met o.a George Kennedy (die in de jaren 70 vrijwel altijd te zien was in rampenfilms) als de piloot van de Concorde en de destijds flamboyante Franse Alain Delon, ook als piloot en copiloot van Concorde. Beiden deden het verdienstelijk (niet meer ook) en met name dan veteraan George Kennedy. Verder heeft nog onze eigen "Emmanuelle" ster Sylvia Kristel een domme rol in deze film en hetzelfde geldt eigenlijk voor Robert Wagner. Sylvia Kristel speelde overigens best beroerd, maar ze werd wel nog overtroffen door de vreselijke uitziende Avery Schreiber die veel gelijkenissen had met de bekende pornoacteur Ron Jeremy.

Nee, deze rampenfilm kun je beter overslaan (op de eerste paar minuten na, waarin de Concorde in volle pracht is te zien), want deze film is letterlijk en figuurlijk niet meer dan een "ramp" om naar te kijken.

avatar van filip500
zo slecht dat het soms grappig wordt