The Passion of the Christ (2004)
Genre: Drama
Speelduur: 127 minuten / 120 minuten (cut version)
Alternatieve titel: The Passion Recut
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mel Gibson
Met onder meer: Jim Caviezel, Maia Morgenstern en Monica Bellucci
IMDb beoordeling:
7,3 (268.792)
Gesproken taal: Hebreeuws en Latijn
Releasedatum: 1 april 2004
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Passion of the Christ
"By his wounds, we were healed."
The Passion of The Christ is een film over de laatste twaalf uren van het leven van Jezus van Nazareth. De film opent in de Olijventuin (Getsemane) waar Jezus naartoe gaat om te bidden na het Laatste Avondmaal. Jezus verzet zich tegen de verlokkingen van Satan. Verraden door Judas Iscariot, wordt Jezus gearresteerd en meegenomen binnen de stadsmuren van Jeruzalem waar de leiders van de Farizeeërs hem confronteren met beschuldigingen van heiligschennis en hem ter dood veroordelen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,3 / 268792)
- Hê Kainê Diathêkê (BoekMeter)
- The Passion of the Christ (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Jesus
Mary
John
Peter
Magdalen
Caiphas
Annas
Judas Iscariot
Pontius Pilate
Claudia Procles
Video's en trailers
Reviews & comments
sinterklaas
-
- 11816 berichten
- 3317 stemmen
Toch wel een erg facinerend werkje van Mel Gibson. Dit keer een Jezusverhaal waarin je inderdaad gewoon 2 uur lang het lijden van Jezus te zien krijgt. Opmerkelijk is dat dit eens een keer een film is waar geen Engels in word gesproken maar gewoon Latijns. Film duurt 2 uur maar het lijkt alsof hij al in een kwartier is afgelopen. Misschien omdat het maar over 1 onderwerp gaat.De film begint al met de doodsangsten van Jezus en uiteindelijk word ie gevangen en gewoon de hele film door gemarteld en vernederd en uiteindelijk ook gekruisigt. Tussendoor krijg je nog wat flash-backs te zien van oa de laatste avondmaal, maar de film doelt gewoon meer op het lijden van Jezus. Of dit als effectbejag word bedoeld denk ik wel.
Jezus is ook erg mooi nagespeeld door Jim Cazeviel, voor de rest zien die martelscenes er ook erg intens en pijnlijk uit en alles word ook op een hele explicite wijze in beeld gebracht. die scene met die glasscherven op zo'n mepper vond ik wel erg pijnlijk en natuurlijk ook de kruiziging. En uiteindelijk eindigt het ook dat Jezus weer is opgestaan uit de dood en je alleen de gaten in zijn handen ziet.
Al met al een zeer boeiende schokkende Jezusverhaal. Mooi geregiseert en eindelijk ook eens niet in het Engels. Vond dit weer een geslaagde film van Gibson. Ook al speelde hij er zelf niet in.
4,0*
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
Het grootste deel van de film wordt gesproken in het Aramees. De Romeinen spraken Latijn en de Joden spraken Hebreeuws.
bild
-
- 318 berichten
- 0 stemmen
De harde en vele martelingen zou de passie van Jezus moeten tonen. Ik vermoed toch dat dat de bedoeling was van Mel Gibson. Om de passie van Jezus te tonen vind ik dit toch een beetje een goed idee, om een film te maken juist waarin Jezus gemarteld wordt.
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
De harde en vele martelingen zou de passie van Jezus moeten tonen. Ik vermoed toch dat dat de bedoeling was van Mel Gibson. Om de passie van Jezus te tonen vind ik dit toch een beetje een goed idee, om een film te maken juist waarin Jezus gemarteld wordt.
Met `passion` wordt in de titel geen passie, maar lijdensweg bedoelt.
Het komt op mij over dat dit jou even ontgaan was. Kan gebeuren. 
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk,maar ik heb ze dan zelf ook niet gelezen. Jij wel?
Nee, maar het is wel een boeiend onderwerp en er zijn genoeg theologen die hele studies naar historisch materiaal over het leven van Jezus hebben gemaakt en anderen die er leesbare boeken over hebben geschreven. En dat is, buiten de bijbel en de apocriefe evangelien, verbazingwekkend weinig.
.
Tja, de kerk bestempelt alles wat afwijkt van haar conventionele, Christelijke denkwijze nu èènmaal als omstreden.
Dat klopt en Gibson is een conservatieve Katholiek die ze daar in volgt.
Ik kan me niet voorstellen dat Gibson daarbij geen bijbelstudie heeft gedaan naar het evangelie van Johannes, om zo meer duidelijkheid en inzicht te krijgen in de werkelijke betekenissen van Johannes` teksten.
Vast en zeker, maar "werkelijke betekenissen"zijn in dit geval per definitie interpretaties die niet uit de bijbel komen en ook niet uit ooggetuigeverslagen die min of meer uit de tijd zelf komen. Dat probeerde ik te zeggen, omdat ik dacht dat je daar een beetje vanuit ging.
En dus net zo betrouwbaar als de bijbel zelf.
Ik denk dat menig gelovige het daar zeer mee oneens zou zijn, maar ik had je eerste bericht anders geinterpreteerd dan je blijkbaar denkt. Het kwam nogal over alsof je dacht dat Gibson zich op min of meer officiele geschiedschrijving had gebaseerd. Daar denk je dus anders over.
De evangeliën van Johannes, Lucas, Matteus en Marcus werden zelf jaren, zo niet eeuwen, mondeling overgeleverd, voordat ze in het nieuwe testament werden opgetekend. Erg onbetrouwbaar dus. Voor mij staat dat gelijk aan interpretatie van die evangeliën. Maar goed, da`s een heel andere discussie die weinig met `the Passion of the Christ` te maken heeft.
In dat laatste kan ik, als ongelovige, een heel eind meegaan. Het vier evangelieen zijn trouwens niet eeuwen mondeling rondgegaan, maar zijn van een paar decennia na de dood van Christus. Het evangelie van Johannes is van wat latere datum (ongeveer 110 na Christus).
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Ik kan me niet voorstellen dat Gibson daarbij geen bijbelstudie heeft gedaan naar het evangelie van Johannes, om zo meer duidelijkheid en inzicht te krijgen in de werkelijke betekenissen van Johannes` teksten.
Vast en zeker, maar "werkelijke betekenissen"zijn in dit geval per definitie interpretaties die niet uit de bijbel komen en ook niet uit ooggetuigeverslagen die min of meer uit de tijd zelf komen. Dat probeerde ik te zeggen, omdat ik dacht dat je daar een beetje vanuit ging.
Werkelijke betekenis is in dit geval inderdaad interpretatie. Niet enkel van Mel Gibson, maar zeker ook zoals algemeen aanvaard wordt. De film zou anders voor gelovigen onherkenbaar kunnen overkomen.
En dus net zo betrouwbaar als de bijbel zelf.
Ik denk dat menig gelovige het daar zeer mee oneens zou zijn, maar ik had je eerste bericht anders geinterpreteerd dan je blijkbaar denkt. Het kwam nogal over alsof je dacht dat Gibson zich op min of meer officiele geschiedschrijving had gebaseerd. Daar denk je dus anders over.
Ja, eigenlijk denk en hoop ik dat Gibson zich heeft gebaseerd op zowel de bijbel alswel de geschiedschrijving. ( hoe officiëel dat dan ook mag zijn) De boeken en denkwijzen uit de middeleeuwen zullen, naar mijn mening, ongetwijfeld veel invloed hebben gehad op de manier waarop wij vandaag de dag het Christendom ervaren/beleven. Ik heb er dan ook geen moeite mee als Gibson dit als referentie zou hebben gebruikt.
De evangeliën van Johannes, Lucas, Matteus en Marcus werden zelf jaren, zo niet eeuwen, mondeling overgeleverd, voordat ze in het nieuwe testament werden opgetekend. Erg onbetrouwbaar dus. Voor mij staat dat gelijk aan interpretatie van die evangeliën. Maar goed, da`s een heel andere discussie die weinig met `the Passion of the Christ` te maken heeft.
In dat laatste kan ik, als ongelovige, een heel eind meegaan. Het vier evangelieen zijn trouwens niet eeuwen mondeling rondgegaan, maar zijn van een paar decennia na de dood van Christus. Het evangelie van Johannes is van wat latere datum (ongeveer 110 na Christus).
Als jij zegt dat de mondelinge rondgang enkele decennia is geweest, wil ik daar gerust met je in mee gaan. Vaststaand feit blijft echter wel dat het rond gaande zinnetje op de lagere school al na 4 a 5 minuten niet meer herkenbaar was. Laat staan een compleet evangelie na, pakweg, 30 jaar.
bild
-
- 318 berichten
- 0 stemmen
Met `passion` wordt in de titel geen passie, maar lijdensweg bedoelt.
Het komt op mij over dat dit jou even ontgaan was. Kan gebeuren.
Ja inderdaad, mijn excuses. Maar mijn stem blijft hoor. Het is nog altijd te veel martelen en te weinig daarrond.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Jezus wordt gevangen genomen en wat volgt is de complete lijdensweg van hem. Passion of the Christ laat langdurig alle martelingen zien die hij moet ondergaan: van het spugen in het gezicht tot het vastnagelen aan het kruis. Mel Gibson bindt er geen doekjes om en concentreert zich voornamelijk op het bloedvergieten met enkele verplichte flashbacks van Jezus in betere tijden. Soms ongemakkelijk zwaar gewelddadig en daardoor ook saai.
Niet al te denderend vond ik het, maar gelukkig had deze film ook een paar pluspunten. Het herkennen van christelijke elementen en een uitdrukking zoals je handen wassen in onschuld is altijd wel leuk. Nog leuker dat ik toch ook wat nieuwe dingen heb opgepikt. Zo heel erg goed ken ik het passieverhaal van Jezus ook weer niet. Qua productie slaagt de film gelukkig nog het meest, zodat het gelukkig niet al te slaapverwekkend wordt.
dolby digital
-
- 30 berichten
- 21 stemmen
in deze film wordt het lijden en de martelingen van jezus veel en goed in beeld gebracht , daarom is de film ook zo aangrijpend
plus de christelijke elementen worden ook getoont
maar mel gibson heeft ermee een sterke film gedraaid
Hemelbewoner
-
- 172 berichten
- 183 stemmen
als ik kommer en kwel wil zien kijk ik wel naar RTL boulevard...
1*
SanderX
-
- 30 berichten
- 63 stemmen
als ik kommer en kwel wil zien kijk ik wel naar RTL boulevard...
1*
Wat een vergelijking. Ik snap niet dat je deze film zo afkeurt. Ik ben zelf ook niet christen, maar toch vond ik dit een mooie film.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
als ik kommer en kwel wil zien kijk ik wel naar RTL boulevard...
1*
Als ik slechte grappen wil horen, kijk ik wel naar Comedy Central
Thom1994
-
- 1312 berichten
- 672 stemmen
Een erg harde film met een voor mijn gevoel veel te lange scene waarin "Jezus" werkelijk helemaal kapot wordt gemaakt met allemaal verschillende wapens , maar het is wel de waarheid. En de mensen die deze film zien moeten wel beseffen dat het niet een romantische film is, maar als je Mel Gibson een beetje kent, en dat dan combineert met het "vreselijke" verhaal van Jezus, dan is iets als dit gewoon voorsplbaar.
Hemelbewoner
-
- 172 berichten
- 183 stemmen
misschien eens bij de dokter langs gaan, letters horen is niet best...
en als je het niet wil zien, dan scroll je lekker door 
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Je kijkt naar een zender en hoort grappen, lijkt me toch correct 
MartiN_
-
- 100 berichten
- 110 stemmen
[quote="Remi81" De vele negatieve reacties op de film hebben er mee te maken dat velen niks van Jezus en het evangelie willen weten omdat ze dan geconfronteerd worden met hun eigen zondigheid. quote]
Alsjeblieft zeg, wat een domme opmerking...
Maar goed over de film, veel bloed, eindeloos gemartel, leedvermaak, onrecht en verbijstering, heeft zeker indruk gemaakt, maar niet echt een film om met je vriendin te kijken zeg maar.
Maar goed, mensen die gelovig zijn kijken natuurlijk met hele andere ogen naar deze film, dus kan me best voorstellen dat mensen deze film hoog waarderen.
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Maar goed, mensen die gelovig zijn kijken natuurlijk met hele andere ogen naar deze film, dus kan me best voorstellen dat mensen deze film hoog waarderen.
Hoezo? Je kunt je er toch ook gewoon open voor stellen? Dan hoef je niet gelovig te zijn om deze film hoog te beoordelen.
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
De harde en vele martelingen zou de passie van Jezus moeten tonen. Ik vermoed toch dat dat de bedoeling was van Mel Gibson. Om de passie van Jezus te tonen vind ik dit toch een beetje een goed idee, om een film te maken juist waarin Jezus gemarteld wordt.
passie betekent in dit verband , of bij v. in de Mattheus Passion "lijden".
de film heet dus niet de passie vam Christus maar het lijden van Christus
en dat lukt Gibson aardig, want dien jezus krijgt een flink pak op z'n godverdomme!!
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
jezus krijgt een flink pak op z'n godverdomme!!
Is het nou echt nodig om de passie op deze manier te verwoorden?
De vele negatieve reacties op de film hebben er mee te maken dat velen niks van Jezus en het evangelie willen weten omdat ze dan geconfronteerd worden met hun eigen zondigheid.
Alsjeblieft zeg, wat een domme opmerking...
Mwah..voor iemand die niet gelovig is kan dit als een domme opmerking overkomen. Voor een gelovige zou er, vanuit diens beleving en overtuiging, een behoorlijke kern van waarheid in kunnen zitten.
Ik persoonlijk denk dat veel mensen moeite hebben met deze film, omdat het lijden van Christus moeilijk in een religieus context te plaatsen is. De `Passion` kan daardoor overkomen als een film met overdreven veel bloed en martelingen, die de grens van het sadisme ruimschoots overschreden heeft. Voor de vorming van het Christendom, was de lijdensweg echter van essentieel belang en ik denk dat Mel Gibson dat hier prima heeft weergegeven.
latrat
-
- 264 berichten
- 580 stemmen
ik vind het gebruik van spoilertags om de 'plottwists' in dit verhaal aan te duiden wel grappig.
Pasen, jongens.
guretsidal
-
- 11 berichten
- 0 stemmen
Arnhemmer, klasse kerel. Dat noem ik nu nog eens het niveau hier optillen!
latrat
-
- 264 berichten
- 580 stemmen
Is het nou echt nodig om de passie op deze manier te verwoorden?
Mwah..voor iemand die niet gelovig is kan dit als een domme opmerking overkomen. Voor een gelovige zou er, vanuit diens beleving en overtuiging, een behoorlijke kern van waarheid in kunnen zitten.
Waarom zou iemand een 'eigen' waarheid kunnen hebben met betrekking tot iemand anders' beweegredenen?
Daar kan je dingen over vermoeden, maar niet weten, laat staan dat iemands beweegreden afhankelijk zijn van jouw waarheid? :-s
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Waarom zou iemand een 'eigen' waarheid kunnen hebben met betrekking tot iemand anders' beweegredenen?
Daar kan je dingen over vermoeden, maar niet weten, laat staan dat iemands beweegreden afhankelijk zijn van jouw waarheid? :-s
Ben ik hier nu de enige die er absoluut geen flauw idee van heeft, wat latrat hier nu eigenlijk probeert te zeggen? 
@ latrat: Graag nogmaals, maar dan in begrijpelijk en gangbaar Nederlands a.u.b. 
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Ik denk dat ik het weet.
Over iemand anders beweegredenen, kun je moeilijk een 'eigen waarheid' van maken. Omdat het om iemand anders beweegredenen gaat en diegene daarvoor ook redenen heeft om zulke beweegredenen te hebben.
Zoiets denk ik.

chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
en dat lukt Gibson aardig, want dien jezus krijgt een flink pak op z'n godverdomme!!

Ben ik hier nu de enige die er absoluut geen flauw idee van heeft, wat latrat hier nu eigenlijk probeert te zeggen? 
@ latrat: Graag nogmaals, maar dan in begrijpelijk en gangbaar Nederlands a.u.b.
Nee hoor
.
Haar slechte argumenten houden zich schuil achter haar moeilijk taalgebruik
.
(althans, als het goede argumenten waren, had zij ze wel in normaal, gemiddeld Nederlands naar voren gebracht
)
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Ik denk dat ik het weet.
Over iemand anders beweegredenen, kun je moeilijk een 'eigen waarheid' van maken. Omdat het om iemand anders beweegredenen gaat en diegene daarvoor ook redenen heeft om zulke beweegredenen te hebben.
Zoiets denk ik.
Hoelang heb je daar op zitten zweten?
( en zelfs dan weet je `t nog niet zeker.) Ik had na 5 minuten, en een barstende koppijn, de moeite al opgegeven. 
Haar slechte argumenten houden zich schuil achter haar moeilijk taalgebruik
.
(althans, als het goede argumenten waren, had zij ze wel in normaal, gemiddeld Nederlands naar voren gebracht
)
Geweldige verklaring, chevy93!!!
Zo kan dus (bijna) niemand haar tegenspreken!
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
ik vind het gebruik van spoilertags om de 'plottwists' in dit verhaal aan te duiden wel grappig.
hahaha. ja inderdaad 
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
ik vind het gebruik van spoilertags om de 'plottwists' in dit verhaal aan te duiden wel grappig.
, straks kom je erachter dat hij geschopt wordt ipv geslagen 
Geweldige verklaring, chevy93!!!
Zo kan dus (bijna) niemand haar tegenspreken!
Eigenlijk best wel slim 
Gerelateerd nieuws

Opnames van 'The Passion of the Christ'-vervolg moeten volgend jaar beginnen: 'Het wordt een hele LSD-trip'

Dit is wat we weten over 'The Resurrection of the Christ' van Mel Gibson: 'De grootste film in de wereldgeschiedenis'

'The Passion of the Christ' van Mel Gibson morgenavond op televisie

Alec Baldwin en het schietincident op de set: Dit zijn vijf andere ernstige ongelukken
Bekijk ook

The Song of Bernadette
Drama, 1943
28 reacties

Apocalypto
Actie / Avontuur, 2006
1.874 reacties

Kongen av Bastøy
Drama, 2010
140 reacties

Urga
Drama, 1991
20 reacties

Samsara
Drama / Romantiek, 2001
26 reacties

The Greatest Game Ever Played
Drama, 2005
46 reacties
Gerelateerde tags
christendomjewryromeinse rijksufferingapostlelast supper romanbijbelcrucifixionsatanmissionmartelenwreedheidjesus christgraphic violencechristelijke filmaramaicjesus christ graphic violenceancient language film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








