The Next Three Days (2010)

3,67

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Haggis
met Russell Crowe, Elizabeth Banks en Liam Neeson

Het leven lijkt perfect voor John Brennan. Totdat zijn vrouw Lara opgepakt wordt voor een gruwelijke moord die ze niet heeft gepleegd. Drie jaar later doet John er alles aan om zijn gezin bij elkaar te houden. Hij voedt hun zoon op, geeft les op school en doet er alles aan om haar onschuld te bewijzen. Als ook het laatste beroep wordt afgewezen en Lara suïcidaal wordt besluit John dat er maar één oplossing mogelijk is; hij moet zijn vrouw uit de gevangenis bevrijden. Hij bedenkt een gedetailleerd vluchtplan en stort zich in een gevaarlijke en onbekende wereld. Uiteindelijk alles op het spel zettend voor de liefde van zijn leven. Remake van de Franse film Pour Elle.

462 BERICHTEN 80 MENINGEN
avatar van Naomi Watts
geplaatst: 6 januari 2012, 17:56 uur [permalink]
Prima remake. Deze vlak na Pour Elle gezien om een beter beeld te krijgen tussen de contrasten van de 2 films en ondanks dat Haggis bijna een exacte kopie maakt doet ie gelukkig wel een aantal dingen beter.

Vooral erg blij met het feit dat Haggis rustig de tijd neemt. De boel genoeg uitdiept en door de vele key events kan ie daar effectief naar toewerken. Crowe en Banks komen er ook veel beter uit, meer chemie, sterker uitgediepte relatie, door het voortkabbelende tempo wordt de moedeloosheid van John veel beter weergegeven en natuurlijk is de production value veel hoger. Ook krijgen bepaalde personages veel meer significantie.

Al blijven de toevalligheden erg spijtig maar de film is toch wel best spannend. Enorm sterke cast (Crowe, Neeson, Banks, Wilde en natuurlijk held Lennie James), de high production value en de nodige aanpassingen op het originele script zijn zeer welkom. Fijn dat Hollywood ook eens bewijst dat er ook positieve kanten zijn aan zo'n remake. Ook lijkt het plan van John veel doordachter dan zijn Franse collega.

Goede en gewenste remake.

avatar van queenie
geplaatst: 7 januari 2012, 19:17 uur [permalink]
Mooie film!! Hij blijft je boeien tot het eind. 4*

avatar van pierre18
geplaatst: 14 januari 2012, 22:56 uur [permalink]
Prima film. Net zo goed als de opmerkingen van de schrijvers voor mij. Elk bericht snijdt hout en klopt in mijn ogen.
En voor degene die nog gaat kijken? Lekker onderuit zakken en genieten!

avatar van Gon1234
geplaatst: 20 januari 2012, 22:39 uur [permalink]
Een film die niet alleen barst van de mooie vrouwen, maar ook nog eens een film die je tot het einde van de film op het puntje van je stoel laat zitten!

Ik heb me super vermaakt tijdens het kijken van deze film, zo'n spannende actie-thriller film als deze kom je niet vaak tegen! Er zit veel afwisseling van gebeurtenissen in waardoor je telkens weer in een totaal nieuw en spannend verhaal terecht komt, binnen het grote verhaal. Hierdoor blijft de film gedurende 122min interessant.
Wat ik wel erg jammer vond is dat aan het einde de film wat mij betreft iets te cliche werd. Het laatste half uur wist ik al wat er allemaal ging gebeuren, en schakelde deze spannende actie-thriller om in een standaard actie film waar veel toevalligheden in voor kwamen. Dit vond ik erg jammer, wanneer ze wat meer originaliteit in het einde gestopt hadden, had deze film vast en zeker in mn top-10 gestaan!

Maar ondanks dat scoort deze film alsnog erg hoog bij mij, en geef ik deze film 4*, een cijfer die ik maar zelden weg geef!

avatar van voomzap

geplaatst: 24 januari 2012, 22:56 uur [permalink]
Weet iemand of deze film qua verhaal identiek is aan Pour Elle uit 2008 ? Of heeft dit een ander verloop? Anders een beetje vervelend om een film "opnieuw" te kijken...

avatar van SPT
SPT
geplaatst: 28 januari 2012, 11:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
voomzap schreef:

Verder vond ik de punten waar de Next Three Days wel z'n eigen weg inslaat niet zo geslaagd. Bijboorbeeld het vliegticket dat de vader van Julien te zien krijgt. In Pour Elle valt zijn blik er bij toeval op, in de NTD gaat de vader de spullen van Julien doorzoeken. Dat geeft het karakter van de vader toch een heel andere lading, en kwam op mij een beetje geforceerd over.

Dan de dierentuin. Dat op verjaardagsfeestjes wel eens activiteiten buitenshuis worden ondernomen mag toch als bekend worden verondersteld. In Pour Elle had Julien onder de nieuwe paspoorten een hotel geboekt, waar hij zijn zoontje liet wachten, waar zij zich konden omkleden en afspreken met het echtpaar voor het delen van de auto. Alles netjes georganiseerd. In NTD rijden ze samen naar bekenden om het zoontje op te halen. Op die manier lopen ze natuurlijk het risico herkend te worden, wat ook gebeurd.

Daarna vind ik die zelfmoordpoging zowaar nog idioter. Als ze het niet met het plan eens is het jongetje later weer terug te halen, kan ze hem toch gewoon proberen hem duidelijk te maken dat zij het risico van later ophalen groter acht dan nu ophalen? Of desnoods hysterisch gillen dat ze geen meter verder wil en niet wil vluchten als ze niet het jongetje ophalen? En dan rijden ze daarna nota bene naar de politieafzetting om even wat mensen op te pikken. Terwijl je zag dat daar allemaal politieagenten iedereen staan te controleren. Dat sloeg wat mij betreft echt helemaal nergens op.

Kortom: hoewel ik de film wat hoger had gewaardeerd als ik Pour Elle niet net een paar dagen eerder had gezien, vind ik dat Pour Elle wel degelijk nét iets sterker in elkaar steekt, en karakters en de sfeer beter weet neer te zetten.

geplaatst: 1 februari 2012, 22:39 uur [permalink]
Ik vond het maar matigjes: schuldig? Onschuldig? Leeft ie werkelijk in een eigen wereld? En deze vragen lieten mij vliegen van de één naar de andere kant. Ik had het gevoel een beetje te zwerven in de film.
Maar in het tweede uur, wanneer de rode draad zichzelf vindt en de zwerftocht aan het bakenen gaat wordt het dan ook echt smeuïg tot op het bot. Verwachtingspatronen werden diffuus geworpen en deden me op het puntje van me stoel zitten. Ja, eerste uur was net voldoende om uit te kijken voor mij, maar het tweede uur compenseert tot in de stoutste verwachtingen. Alles bij elkaar een 3,5*

geplaatst: 2 februari 2012, 15:47 uur [permalink]
Schitterende film! Van het begin tot het eind. Russell Crowe zéér goed. *4!

avatar van voomzap

geplaatst: 7 februari 2012, 13:55 uur [permalink]
SPT schreef:
Ik heb hem meteen naar Pour Elle gekeken, en ik kan je zeggen dat ik de Next Three Days een beetje een domper vond. Niet alleen de verhaallijn is vrijwel identiek aan Pour Elle, zelfs de dialogen zijn nu en dan vrijwel woord voor woord vertaald. Nu kan ik me wel voorstellen dat veel Amerikanen geen zin hebben om naar een Franse film te kijken, en hij dus zodoende meerwaarde heeft, maar voor mensen die de Franse versie al gezien hebben ontbreekt nu de spanning/verrassing. Verder vond ik de punten waar de Next Three Days wel z'n eigen weg inslaat niet zo geslaagd..

- Thanx. Laat ik deze remake lekker links liggen. Ik vind de Franse taal sowieso geen enkel probleem. Vaak zelfs veel mooier dan Amerikaans. Jammer dat zowel Amrikanen als Fransen in de filmwereld te maken hebben met zo'n kortzichtig publiek dat geen enkele moeite wil doen om de taalkundige horizon te vebreden.

In Nederland schijnt een groot deel van het kijkvee ook niet los te willen breken uit de wei waarin ze al vele jaren grazen. Jammer.. want oefening baart kunst en een beetje moeite doen kan het leven uiteindelijk zo verrijken...

Al moet ik de hand in eigen boezem steken wetende dat ook uit Aziatische landen nog zo veel origineels en moois ligt te wachten tot ik zelf de stap waag en deze flauwe grappen achter me kan laten.

avatar van Ceeda7
geplaatst: 10 februari 2012, 20:37 uur [permalink]
Leuke en spannende thriller. Altijd fijn om Crowe een overtuigende rol te zien neerzetten. De film is nergens saai, de vaart blijft er goed in. Maar al bij al niets nieuws onder de zon.

avatar van NERD
geplaatst: 12 februari 2012, 13:23 uur [permalink]
Mooi hoe Russell Crowe een karakter neerzet waarvan ik gedurende de hele film z'n wanhoop voel, zonder dat het overdreven of irritant wordt.

Toch een behoorlijk sterke film, begin ook wel een beetje fan van Paul Haggis te worden.

geplaatst: 14 februari 2012, 16:02 uur [permalink]
Net gekocht na de goede bovenstaande recensie... straks maar eens kijken

avatar van Salto
geplaatst: 26 februari 2012, 04:08 uur [permalink]
Hele goede film aan de ene kant. Heb er echt van genoten en de spanning was om te snijden... Maarrrrr.... Sinds die rechercheur zich ermee ging bemoeien had ik soms zoeiets van ... Hhhmppfffffff.... Die gozer staat wel elke keer op het juiste moment op de juiste plek. En dat gedraai met het kwartje....... Hmmmmpffffff....

avatar van Salto
geplaatst: 26 februari 2012, 04:09 uur [permalink]
3,5 sterren. Als bovenstaande anders was geregeld.... Had het zeker 4 sterren gekregen van mij.

puckb96
geplaatst: 26 februari 2012, 11:53 uur [permalink]
Hoogste tijd dat ik deze film eens ga checken.

avatar van espa joe
geplaatst: 25 maart 2012, 12:08 uur [permalink]
Wauw, wat een boeiende film!

puckb96
geplaatst: 25 maart 2012, 13:12 uur [permalink]
Ik heb hem gezien en persoonlijk vind ik het 1 van de betere misdadige thrillers de laatste tijd in omloop. Spannend, en Russell Crowe speelt natuurlijk zoals altijd weer subliem.

avatar van rep_robert
geplaatst: 28 maart 2012, 16:55 uur [permalink]
Prima film met een uitstekende Crowe in de hoofdrol. Hij weet de film in zijn eentje te dragen en zorgt ervoor dat -ondanks dat de film zelf eigenlijk niet zo heel veel voorstelt qua plot(ik had zelf graag de moedeloosheid van Crowe's personage beter uitgewerkt zien worden)- de ruim 2 uur makkelijk uit te zitten valt.

Ruim 3*

avatar van aburex
geplaatst: 29 maart 2012, 16:14 uur [permalink]
Schitterende film met een fantastische cast. Heb de originele film niet gezien, maar dat hoeft ook niet want om deze te overtreffen?: nou ja. Het verhaal wordt langzaam opgebouwd tot een fantastische climax aan het einde. Gewelige film!! Zeker een aanrader.

geplaatst: 8 april 2012, 23:10 uur [permalink]
TOP film zeg. echt een aanrader

geplaatst: 9 april 2012, 00:19 uur [permalink]
Goede acteerprestatie van Russell Crowe en bovendien een boeiend verhaal, maar toch wist het mij niet helemaal te pakken. Ik vond de 122 minuten ook best een lange zit. Ik zie overigens nu pas in de credits dat Liam Neeson een rolletje had, was me tijdens de film totaal niet opgevallen op de een of andere manier.

avatar van El  Loco
geplaatst: 12 april 2012, 19:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
What if you had 72 hours to save everything you live for?

Geregeld neem ik willekeurig een film op omwille van de acteurs die er in meespelen en hier was dat het geval met Russel Crowe en Liam Neeson, toch twee acteurs die een film naar hun hand kunnen zetten. Toen ik even op Moviemeter kwam kijken, stegen mijn verwachtingen door de goede score die de film hier krijgt, dus was ik benieuwd wat het ging worden met The Next Three Days.

Een veelbelovende cast is, zoals vaak gebleken geen absolute zekerheid voor een goede film, want van The Next Three Days had ik toch veel meer verwacht. Het begon allemaal nochtans wel vrij goed met de ruzie in het restaurant en de onmiddellijke arrestatie, zonder een ellelange intro of andere tijdrekkers. Jammer genoeg kon het middenstuk me een pak minder boeien. Er waren veel momenten waar ik deels of compleet afhaakte, zoals de ontmoetingen tussen John de andere moeder of wanneer hij zijn valse documenten probeert vast te krijgen. De reden waarom ik toch besloot om de film uit te zitten, was omdat ik benieuwd was hoe John zijn vrouw ging bevrijden, maar dat bleek ook niet al te best te zijn. Waar het middenstuk problemen heeft om boeiend te blijven, heeft het einde enorm veel last met de bekende clichés, want de laatste 45 minuten van de film is eigenlijk een vat vol clichés van het genre. Bovendien gaat toch ook zo gemakkelijk voor John om met zijn vrouw te ontsnappen uit het ziekenhuis. Het hele gebouw is omsingeld door agenten, maar toch slagen ze erin om te ontkomen. Op dat moment was mijn irritatie al behoorlijk groot, maar dan moesten de scènes in de metro en de luchthaven nog komen. Eigenlijk gaat heel de vlucht van het koppel vrij gezwind, maar het toppunt werd toch bereikt op de luchthaven wanneer de foto’s van John en Lara verschijnen op de computer nadat ze enkele seconden daarvoor waren doorgegaan. Zulke momenten haat ik gewoon als de kiespijn. Ik zou bijna vergeten dat er nog meer voorspelbare en onmogelijke clichémomenten waren, zoals Lara die haar kop uit de auto steekt en niemand houdt er ook maar één schrammetje aan over. Zelfs die vrachtwagenchauffeur zwaaide even en reed weer vrolijk verder. De laatste 45 minuten van de film is gewoon een opeenstapeling van slechte scènes en clichés.

Oef, ik heb even mijn hart kunnen luchten en dat was wel even nodig. Gelukkig was er ene Russel Crowe om deze film te dragen, want hij was wel degelijk op niveau. Jammer dat het script hem dus serieus in de steek liet, want je mag nog zo sterk acteren zoals Crowe, zulke films kan je gewoon niet meer rechttrekken. Crowe is zo’n typische acteur die al in veel films heeft meegespeeld, maar me vooral zal bijblijven door één specifieke rol, namelijk als Maximus in Gladiator en soms verwachtte ik dat Joaquin Phoenix ergens tevoorschijn ging komen. Soit, goede prestatie dus voor Crowe, maar eigenlijk doet Elizabeth Banks het ook helemaal niet verkeerd. Ze komt natuurlijk wel minder in beeld, maar al bij al doet ze het nog naar behoren. Alleen jammer van die ene scène waar ze de deur van de auto opent en zelfmoord probeert te plegen en ook het feit dat ze uiteindelijk onschuldig blijkt te zijn. Zeer cliché en voorspelbaar, maar aan het script kan zij natuurlijk niets doen. Verder was er ook nog een rol voorzien voor Liam Neeson. Wel ja, als je dat een rol kunt noemen, wel merci dan. Ik had deze film deels opgenomen voor Neeson, want hij is altijd wel een meerwaarde in een film. Zeer jammer dat hij amper twee minuutjes meespeelt om Crowe advies te geven voor de ontsnapping. Al moet ik wel zeggen dat het een goede scène was. Na die scène verwachtte ik dat hij later nog eens zou terugkomen als adviseur ofzo, maar bij die ene scène bleef het dus.

The Next Three Days is er dus niet in geslaagd om mijn verwachtingen in te lossen. Saai eerste deel en voorspelbaar cliché einde. Crowe en Banks doen nog hun best om te redden wat er te redden valt, maar helaas.

avatar van Pitakaas
geplaatst: 28 april 2012, 22:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Onderhoudend actiefilmpje op een dude die z'n vrouw uit de gevangenis wil bevrijden omdat hij (volgens zijn ogen) onterecht is beschuldigt van moord.

De film is nogal gefixeerd op Russel Crowe maar hij toont maar weer eens aan dat hij dat makkelijk kan. Acteren kan deze gast wel, toffe rol hier.
Het script is goed geschreven, maar dat kan dan ook komen omdat het gewoon een dikke remake is van de Franse film Pour Elle (schijnt, nooit gezien). Ik vond de film echter nogal Amerikaans overkomen, maar bepaalde scenes die nogal over the top zijn en soms nogal onrealistisch (het inbreken in het busje par example).

Wat ik echter net wat storender vond was het feit dat Crowe alles zo lekker had uitgekiend... Terwijl het eigenlijk al had moeten aflopen toen hij al werd ontdekt in het ziekenhuis zelf en alles uitgangen werden afgesloten...
Als je echter over deze missertjes heen kan kijken heb je nog best een vermakelijke film over. Het slot wordt nog zowaar spannend en de tijd vliegt dan ook best snel voorbij.

avatar van mar007
geplaatst: 29 april 2012, 02:06 uur [permalink]
goeie film
goed acteerwerk

vond het een goeie film,af en toe iets langdradig.
russel crowe weer geweldig zoals altijd.

geplaatst: 30 april 2012, 09:48 uur [permalink]
wad een slegte vilm was did tog. voorspelbaar en niet-realistisch

geplaatst: 13 mei 2012, 18:20 uur [permalink]
Ik heb de Franse versie "Pour elle" niet gezien dus ervaar niet de irritatie van het kopieergedrag. Deze variant boeit niet vanaf het begin maar wie blijft zitten wordt wel beloond. Vooral de mannen zullen een vereenzelviging met de hoofderpersoon hebben. Dit zou je toch ook doen als je echt van je partner houdt. Aanrader als je van pseudo helden houdt.

avatar van quinten1
geplaatst: 17 mei 2012, 08:41 uur [permalink]
Goed filmke

avatar van Carl
geplaatst: 2 juni 2012, 12:22 uur [permalink]
Haggis neemt wel erg lang de tijd om de boel uit te diepen alvorens voor wat aktie te gaan.
De inleiding had echt veel korter kunnen zijn, en het thema verdient het om de ontsnapping zelf meer plek te kunnen geven. Tussengedeeltes als die beroving toen hij om een paspoort kwam doen toch eigenlijk niet ter zake? Bovendien vond ik het slot erg vaag en wordt niet duidelijk hoe het plot afloopt.
de sterke cast maakt de verwachtingen niet helemaal waar. Er had veel meer in deze film kunnen zitten.
Komplimenten overigens voor de muziek in de film

avatar van clockwork72
geplaatst: 7 juni 2012, 21:46 uur [permalink]
Dit was echt precies mijn soort film, constant spanning en actie. Russell Crowe zet hier echt een hele goede rol neer. Liam Neeson ook, maar had wel een wat grotere rol mogen hebben, hij komt misschien maar 10 minuten in de hele film voor. Goed verhaal, goede acteerprestaties, jup heb geen minpunten kunnen ontdekken. Soweiso één van de beste films uit 2010, jammer dat ik deze niet eerder had gezien.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: 20 juni 2012, 15:19 uur [permalink]
Een zeer geslaagde filmproductie.Ik vind deze film van begin tot eind mooi,ontroerend en super spannend.Het verhaal het acteren uitstekend,ik ben uitermate tevreden.