Genre: Horror / Drama
Speelduur: 108 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Darren Aronofsky
Met onder meer: Natalie Portman, Vincent Cassel en Mila Kunis
IMDb beoordeling:
8,0 (881.421)
Gesproken taal: Engels, Frans en Italiaans
Releasedatum: 3 februari 2011
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Black Swan
"The pressure of perfection."
Balletdanseres Nina (Natalie Portman) maakt deel uit van een balletgezelschap waarbinnen hevige concurrentie heerst. De belangrijkste danseres van dat moment, Beth (Winona Ryder), staat op het punt om te vertrekken en iedereen wil haar plaats innemen, te meer daar zij tot dan toe een hoofdrol vertolkte in het populaire Zwanenmeer-ballet van Tsjaikovski. Volgens artistiek leider Thomas Leroy (Vincent Cassel) heeft ze zeker talent, maar mist ze het één en ander op het mentale vlak. Ook moet ze afrekenen met haar speelzieke rivale Lily (Mila Kunis) wil zij een kans maken om de hoofdrol te gaan vertolken.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,0 / 881421)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Black Swan (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Nina Sayers / The Swan Queen
Lily / The Black Swan
Thomas Leroy / The Gentleman
Erica Sayers / The Queen
Beth Macintyre / The Dying Swan
David Moreau / The Prince
Veronica / Little Swan
Galina / Little Swan
Madeline / Little Swan
Andrew / Suitor
Reviews & comments
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Wat bedoel je met het belang van het achtervolgingsmotief. Paranoia? .
Het alterego zie ik meer in het spiegelmotief. De bedreiging van een alterego komt immers van binnen uit, niet van achter (buiten).... het is geen ghost story.
Nina's zelfvetrouwen zakt naar het nulpunt als ze de Black Swan moet worden, die dreiging komt van buiten. Ze moet een andere spontane zelf tonen. Deze ambitie, gevoed door haar jaloerse moeder die haar met 'zorg' (telefoontjes) achtervolgt wordt een obsessie. De opmerkingen van de choreograaf jagen haar verder op. Verschijning van Lily is haar voorbeeldmodel. Lily lijkt haar te achtervolgen. Ze verschijnt 'spontaan' bij Nina thuis. Wat Nina moet navolgen lijkt haar te achtervolgen. De Black Swan rol achtervolgt haar. Dit achtervolgings idee wordt niet alleen getoond door de spiegels, al die verdubbelingen en afsplitsingen van Nina zelf, maar in het begin direct al door de camera die haar van achteren volgt. Elke scene bevat wel iets dat met obsessie of achtervolging te maken heeft. Dubbel: achtervolging of vervolging? Als je ambiteus iets graag wil (ver)volg je 'iets', dan kan dat 'iets' in je kop blijven steken en gaat het je achtervolgen. Het wordt een obsessie.
Nina spiegelt zich aan Lily...de perfecte Black Swan volgens haar choreograaf...zij wordt meer dan een obsessie, Lily wordt het voorwerp van Nina's acute paranoia; in haar verbeelding gooit ze haar tegen de spiegel die breekt... mooi beeld van haar waan.
Als Nina als Black Swan met zekere killersblik en bloedrode ogen de camere 'achtervolgt' is haar rol omgedraaid: de camera wordt 'gedwongen' haar blik van voren te vangen.
Parisa
-
- 605 berichten
- 925 stemmen
Voor perfectie moet je steeds aan jezelf blijven werken. Perfectie is voor iedereen wat anders, net als grenzen voor iedereen anders zijn. Nina's grenzen zijn overschreden op een manier waarop haar persoonlijkheid er niets beter op werd. (Het werd waarschijnlijk alleen op sommige punten, uitgaan, meer puberaal omgaan met haar moeder i.p.v. kinderlijk, beter door Lily.) Ze eindigde zelfs dood. Wat is dat voor perfectie?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nina's zelfvetrouwen zakt naar het nulpunt als ze de Black Swan moet worden. die bedreiging komt van buiten. Ze moet een andere spontane zelf tonen. Deze ambitie, gevoed door haar jaloerse moeder die haar met 'zorg' (telefoontjes) achtervolgt wordt een obsessie. De opmerkingen van de choreograaf jagen haar verder op. Verschijning van Lily is haar voorbeeldmodel. Lily lijkt haar te achtervolgen. Ze verschijnt 'spontaan' bij Nina thuis. Wat Nina moet navolgen lijkt haar te achtervolgen. De Black Swan rol achtervolgt haar. Dit achtervolgings idee wordt niet alleen getoond door de spiegels, al die verdubbelingen en afsplitsingen van Nina zelf, maar in het begin direct al door de camera die haar van achteren volgt. Elke scene bevat wel iets dat met obsessie of achtervolging te maken heeft. Dubbel: achtervolging of vervolging? Als je ambiteus iets graag wil (ver)volg je 'iets', dan kan dat 'iets' in je kop blijven steken en gaat het je achtervolgen. Het wordt een obsessie.
Nina spiegelt zich aan Lily...de perfecte Black Swan volgens haar choreograaf..zij wordt meer dan een obsessie, Lily wordt het voorwerp van Nina's paranoia; in haar verbeelding gooit ze haar tegen de spiegel die breekt... mooi beeld van haar waan.
Als Nina als Black Swan met zekere killersblik en bloedrode ogen de camere 'achtervolgt' is haar rol omgedraait de camera wordt 'gedwongen' haar blik van voren te vangen.
Ben het niet mee eens dat de bedreiging van buiten komt. Het gaat juist de angst (om jezelf te laten gaan, verlies van controle die zo kenmerkend is voor perfectionisten) en die komt van binnen. Dus daarom ga ik niet mee in je gedachtegang. Lily verschijnt ook niet als achtervolgster, maar is gestuurd (of verzonnen) als (reddende/zwarte) engel (helpt haar los te laten), maar tevens haar bedreiging. Wederom een angst die van binnenuit komt. Nee het externe motief ga ik niet in mee. Totaal niet. Zoals ik al aangaf het betreft een psychologische (van binnen) thriller, niet en ghost story met een concrete bedreiging van buiten af.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Interessante observatie!
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Interessante observatie!
Het is maar een kort moment maar ze dwingt haar gezcht richting lens...schitterend contrast met al het voorgaande en wat daarna komt.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Ben het niet mee eens dat de bedreiging van buiten komt. Het gaat juist de angst (om jezelf te laten gaan, verlies van controle die zo kenmerkend is voor perfectionisten) en die komt van binnen. Dus daarom ga ik niet mee in je gedachtegang. Lily verschijnt ook niet als achtervolgster, maar is gestuurd (of verzonnen) als (reddende/zwarte) engel (helpt haar los te laten), maar tevens haar bedreiging. Wederom een angst die van binnenuit komt. Nee het externe motief ga ik niet in mee. Totaal niet. Zoals ik al aangaf het betreft een psychologische (van binnen) thriller, niet en ghost story met een concrete bedreiging van buiten af.
Het is toch van begin af duidelijk dat Nina's geremdheid door moeders beschermende duistere vleugels komt. Van buiten dus. Haar perfectionisme is opgelgd door moeders emotionele chantage. Dat blijkt uit zoveel details. Door Nina heeft moeder haar eigen ballet cariere moeten opgeven: en dat zal Nina weten ook. Nina moet succes hebben voor haar moeder. (egocentrische moeder tegen Nina: "are you ready for me"....)
Hoeveel subtiele externe dreiging is hier voor Nina wel niet aanwezig? Ze is loyaal aan haar moeder tot...de rol van Black Swan in haar leven verschijnt.
Zo oppervlakkig zijn de personages niet.
maithekke
-
- 268 berichten
- 0 stemmen
Interessante observatie!
Ben ik het mee eens! zo uitgebreid had ik het nog niet bekeken. De camera's die haar van achteren volgde wel maar dit kleine puntje had ik daar nog niet op die manier aan gekoppeld. Zeer interessante observatie 
PhongForce
-
- 107 berichten
- 0 stemmen
Parisa
Opoffering vond ik gewoon een mooi thema en zeldzaam..
tal1b
-
- 2596 berichten
- 2329 stemmen
Goh, ik vond ze anders wel leuk dansen maar ik heb dan ook geen verstand van ballet en of dit nu goed was of niet. Lijkt me verder ook niet de kern van de film.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het is toch van begin af duidelijk dat Nina's geremdheid door moeders beschermende duistere vleugels komt. Van buiten dus. Haar perfectionisme is opgelgd door moeders emotionele chantage. Dat blijkt uit zoveel details. Door Nina heeft moeder haar eigen ballet cariere moeten opgeven: en dat zal Nina weten ook. Nina moet succes hebben voor haar moeder. (egocentrische moeder tegen Nina: "are you ready for me"....)
Hoeveel subtiele externe dreiging is hier voor Nina wel niet aanwezig? Ze is loyaal aan haar moeder tot...de rol van Black Swan in haar leven verschijnt.
Zo oppervlakkig zijn de personages niet.
Het is wel (deels) door de moeder (van buiten ) gecatalyseerd, maat het is wel een intern proces. Maar alle angsten en en ingebeelde gevaren manifesteren zich uitsluitend intern.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Het is wel (deels) door de moeder (van buiten ) gecatalyseerd, maat het is wel een intern proces. Maar alle angsten en en ingebeelde gevaren manifesteren zich uitsluitend intern.
Het gaat erom wat Aronofsky met beelden en dialogen suggereert... en niet wat onzichtbaar intern in Nina aanwezig zou kunnen zijn... dat is alleen door haar gedrag zichtbaar. Maar dat ze van haar moeder moet loscheuren is zo helder als spiegelglas en erotische Lily is als 'Black Swan van Nature' een sprankelende ontremmer en breekijzer .... (en volgens mij speelt ze dus onder één hoedje met de choreograaf)....die moeders plan/schema voor Nina bedreigt:..."What's happen to my sweet girl she is gone"...
En als Lily haar wil vervangen slaan bij paniekerige Nina de stoppen begrijpelijk door: ze was al zo ver gegaan om Black Swan te kunnen zijn....
(verwijderd)
-
- 1010 berichten
- 0 stemmen
Zowel Olaf als Narcissus menen dat Aronofsky de stijlfiguur "ironie" hanteert. Wat neemt Aronofsky op de hak, waar steekt hij de draak mee, waarom doet hij dat, welk statement wil hij maken?
Maakt hij de ballet-wereld belachelijk? Zet hij ambitieuze danseressen te kakken, die bewust hun wereld klein houden? Ik denk het niet.
Volgens mij ontbreekt er een essentieel kader. Iets wat Lynch nooit achterwege zal laten: hij plaatst de ironie EN binnen een geloofwaardige context (droom) EN hij trekt een hele lange neus naar de geld-industrie, die zich tegenwoordig Hollywood noemt, waar artistieke vrijheid volledig ondergeschikt is aan winst-denken. Een bloed-kotsende actrice op the Walk of Fame is een ijzersterk symbool.
PS Exact dezelfde hijgerige camera in de nek van de protagonist gebruikte A. ook al bij The Wrestler, die in het geheel geen last had van achtervolgingswaanzin.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Maakt hij de ballet-wereld belachelijk? Zet hij ambitieuze danseressen te kakken, die bewust hun wereld klein houden? Ik denk het niet.
Ik denk het ook niet. Ik heb het woord ironie gebruikt, maar je leest verder niet wat ik schrijf. Hak nemen, draak steken, statement? Die termen zou ik hier nooit gebruiken. De ironie zit hem in de uitwerking van het zwart-wit-thema. Ik leg dat hierboven ergens uit.
(verwijderd)
-
- 1010 berichten
- 0 stemmen
[We zien de wereld door Ninas ogen, we weten nooit of wat gebeurt echt is. We weten dus ook niet of die moeder en gymleraar nou echt zo plat zijn, of dat dit is zoals Nina de wereld indeelt. Voor haar bestaan alleen zwart en wit. En hierin schuilt nu juist de ironie van het thema. Ze realiseert perfectie, maar daar waar het hoogste goed het samengaan van zwart en wit vereist (ying en yang),
Dit is wat je erover schreef.
Sorry, maar ik begrijp niet wat je bedoelt met de "ironie van het thema"?
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Ja en wat erna staat...
In het bereiken van het hoogste gaat het niet om het vinden van zwart naast wit, waar Nina zo desperaat naar op zoek is, het gaat om het vinden van evenwicht. De zwart-wit denkende Nina gaat voor het zwart maar dat is niet hetzelfde als ying en yang (evenwicht). Waardoor het vinden van zwart het vinden van een ander extreem is voor Nina, hetgeen haar lot bezegelt. Het nagestreefde doel blijkt het verkeerde doel. Daarin zit hem de ironie. Ik geloof dus ook niet dat Nina sterft door het bereiken van perfectie. Ze sterft doordat ze perfectie bereikt op de verkeerde manier.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Perfectie wordt dus hier tot op het bot 'vederlicht' geironiseerd. Ironie is natuurlijk niet (alleen?) iets grofs of goedkoops (een kotsende actrice op "The Walk of Fame" is goedkoop effectbejag....maar dat vergeef ik Lynch).'Artistiek gevoelige' balletdansers en psychologische horror is al iets wat voor mij een knipoog bevat. Net als een choreograaf die met sex zijn wil doordrijft. Dat contrasteert met het (cliche) beeld dat 'we' met die gedisciplineerde en gecultiveerde dansers hebben. Hun klassieke verschijning is het tegendeel van expliciet sexueel zijn. Ook het gebruik van vervormende spiegels bevat veel onderkoelde ironie: je spiegelt (denk aan ook intellectueel 'reflecteren') jezelf voortdurend om tot hogere perfectie te komen...
Over bespiegelingen gesproken: mooi dubbel interview met Natalie en Darren. Het bevat veel interessante informatie. En wat blijkt? Darrens zus is ballerina....
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Ja, hier heb ik toch wel flink van kunnen genieten. Portman speelt de sterren van de hemel, de cinematografie is om van te smullen en het camerawerk erg sterk. Inhoudelijk gaat het niet altijd even diep (ben het wat dat betreft wel met Xav eens) maar heb me daar vanwege zojuist genoemde redenen niet echt aan gestoord. Bovendien, horen de karikaturen waar jij (Xav) het over hebt ook juist niet bij een zwart/wit (zwanen) verhaal ?
Ietwat luchtig vermaak maar dan wel op de juiste manier.
4.5 *
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7272 stemmen
Eerlijk gezegd: ik heb wel eens pogingen gedaan een ballet-voorstelling uit te zitten, maar na een minuut of twintig is mijn geduld echt op.
Toch had ik vroeger wel iets met die geweldige ballet-strips in de Tina en op zich geweldig anno nu een ballet-film in de bioscoop brengen en er nog succes mee hebben.
Black Swan is een stuk conventioneler dan Requiem.. of The Fountain.
't is echter niet het verwachtte Showgirls in de ballet-wereld.
Ingetogen/kwetsbare/frigide Portman moet ook leren de duistere zijde te vinden om de rol van de zwarte zwaan overtuigend te kunnen dansen.
Heel licht lijkt die al in haar te sluimeren ("it's only a rash") maar langzaam komt haar donkere kant naar boven.
Film bouwt langzaam op van standaard-ballet naar innerlijke horror.
Koike88
-
- 117 berichten
- 115 stemmen
Ik zal ongetwijfeld niet de enige zijn die de vergelijking met American Psycho maakt, maar in mijn ogen is het niks anders dan een aftreksel van deze film.
Nu moet het dan vernieuwender en gewaagder zijn, omdat het een thema gebruikt wat niet zovaak aangehaald wordt; concurrentie in de balletwereld.
Maar ik vind het een dikke tegenvaller, snap werkelijk niet waarom hij overal vol gejuich wordt ontvangen.
Weinig origineels. Niks nieuws. Het scheelt dat ik als man zijnde nog enigszins kan genieten van Mila Kunis en natuurlijk de scene met de twee dames bij elkaar.
Maar zelfs dat wordt minder interessant als je bedenkt dat ze even weinig vormen hebben als een kleine jongen die de puberteit nog niet in is gekomen.
Ik had hier graag een 1 voor willen geven, al dan niet een 0,5. Maar omdat de cinematografie zo goed is, choreografie en dynamische weergave van het verhaal moet ik in ieder geval een 2 geven.
sveneras
-
- 67 berichten
- 1219 stemmen
Een ontzettende meevaller. Alleen maar negatief commentaar over gehoord maar blijkt een erg intense een mooie film te zijn. Had zelf nooit gedacht dat een film over ballet me zou aanspreken maar de hele psychologie en concurrentie achter de sterdansers is erg mooi uitgevoerd. De neiging om 'perfect' te zijn gaat boven alles. Black Swan is ook erg intens en zelfs benauwd gefilmd en bij vlagen ook spannend tot eng.
De vergelijking met het stuk 'swan lake' en het verhaal in de film is ook erg mooi. De transformatie van witte zwaan naar zwarte zwaan en de uiteindelijke zelfdestructie komen goed tot uiting.
Daarbij is de manier waarop Nina het toneelstuk naar de echte wereld reflecteert weliswaar
absurd maar niet onrealistisch in beeld gebracht.
De enige kritiek is dat het overduidelijk is dat Portman zelf de danspassen niet doet, valt erg op dat als ze danst alleen of haar gezicht en bovenlichaam is te zien of haar gezicht.
Al met al een prachtig intens plaatje van een regisseur die hoog in aanzien blijft.
4*-
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Geen gezellige film.
Ook geen makkelijke film om zo maar even te bespreken. 't Gaat eigenlijk om een balletdanseres die ze niet allemaal op een rij heeft, al neig ik eerder naar de omschrijving van een behoorlijk gestoorde meid. Moet zeggen dat Portman wel erg sterk acteerde, zeker wat het paranoïde schizofrene gestoorde gedeelte betreft.
Film kwam vrij slap op gang maar heeft de verdienste om - net zoals het ballet en de muziek - crescendo te gaan naar het einde toe. Film is eigenlijk één grote balletopvoering. En er zit wel erg erg veel ballet in. The Wrestler ging over een worstelaar en logischerwijs komen er dan ook worstelpartijen in voor, maar ik had de indruk dat er in Black Swan verhoudingsgewijs een stuk meer ballet in voor kwam, ook daar waar het volgens mij niet altijd nodig was. Soit, komt misschien omdat ik ballet gewoon minder interessant vind.
Het verhaal is eigenlijk best voorspelbaar en verliest tegen het einde toch een stuk aan geloofwaardigheid. Nina verwondt zichzelf behoorlijk ernstig en bevrijdt zich op die manier van haar remmingen, maar danst wel lekker de sterren van de hemel om dan in de finale act met veel te veel bloed neer te storten. Dat bloed werd pas in de laatste act (de witte zwaan) goed duidelijk en kwam in de act daarvoor (de zwarte zwaan) al helemaal niet voor. Klopt dus ergens niet tenzij ik iets gemist heb.
Nou ja, zag er verder best wel fraai uit, met hier en daar wat lugubere special effects en ook de choreografie van de hele opvoering was best te pruimen. Je ziet dat hier gewoon kwaliteit in zit.
De personages zijn soms wat vaag en behoorlijk vlak. Komt dit omdat we ze enkel vanuit Nina's perspectief zien? Ik weet het niet.
Al bij al best wel geslaagd, vooral dankzij het heftige tweede deel en de fraaie uitwerking ervan en een uitstekende Portman.
maithekke
-
- 268 berichten
- 0 stemmen
Nina verwondt zichzelf behoorlijk ernstig en bevrijdt zich op die manier van haar remmingen, maar danst wel lekker de sterren van de hemel om dan in de finale act met veel te veel bloed neer te storten. Dat bloed werd pas in de laatste act (de witte zwaan) goed duidelijk en kwam in de act daarvoor (de zwarte zwaan) al helemaal niet voor. Klopt dus ergens niet tenzij ik iets gemist heb.
Dat vond ik ook best raar en had ik ook mijn vraagtekens bij gezet. Het idee met dat ze een deel van zichzelf dood vond ik opzich wel gaaf/mooi maar dat ze dan wel gewoon nog zo lang door kan dansen is een beetje vreemd
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het verhaal is eigenlijk best voorspelbaar en verliest tegen het einde toch een stuk aan geloofwaardigheid. Nina verwondt zichzelf behoorlijk ernstig en bevrijdt zich op die manier van haar remmingen, maar danst wel lekker de sterren van de hemel om dan in de finale act met veel te veel bloed neer te storten. Dat bloed werd pas in de laatste act (de witte zwaan) goed duidelijk en kwam in de act daarvoor (de zwarte zwaan) al helemaal niet voor. Klopt dus ergens niet tenzij ik iets gemist heb.
Het gaat ook meer om de metafoor dan dat het allemaal zo realistisch mogelijk probeert te zijn in de laatste act.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Ja, ik begrijp de metafoor wel hoor, maar je kan er niet rond dat ze zich schijnbaar dodelijk verwondt en pas helemaal op het einde van de finale act daar last van krijgt. Ik snap ook wel dat dit voor de symboliek gewoon veel beter uitkomt en ik stoorde me er niet zo erg aan, maar mensen in m'n gezelschap bijvoorbeeld wel, en begrijpelijk ook.
maithekke
-
- 268 berichten
- 0 stemmen
Ik kan het wel door de vingers zien omdat ik het gaaf vond maar dat was toch wel het eerste waar ik aan dacht toen ze dat stukje glas uit dr eigen lichaam haalde
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Gisteren de film gezien in een vreemde bioscoop, aangezien ze hem in mijn gewoonlijke bioscoop niet draaiden.
Ik ging hem eigenlijk gewoon kijken voor de reputatie; Toekomstige top250iger en oscarwinnaar. De film zei me eigenlijk niet veel, en de verwachtingen waren niet al te hoog. Die verwachtingen waren zeker ingelost, maar daar bleef het wel bij.
Het is zeker wel een film die je bij de keel grijpt. De waanbeelden van de hoofdpersoon zijn bijzonder meeslepend. Maar het probleem is dat je op het einde van de film nog steeds af vraagt wat je hebt gezien. Het is allemaal nogal een beetje te vaag om het daarbij te laten, met als gevolg dat je op het einde van de film niet weet wat te denken.
Daar waar Requiem for a dream bijzonder gefilmd was (ik vond er niets aan, maar das een kwestie van smaak), is het hier nogal standaard. Niets springt echt uit het oog.
Dialogen zijn ook niet bijster. En acteerprestaties variëren sterk van persoon tot persoon. Zowat elke bijrol uit de film verbleekt bij het niveau van de hoofdrolspelers, die terecht bekroond zijn.
3,0*
malkovich
-
- 331 berichten
- 117 stemmen
Na alle ophef en lofuitingen heb ik toch deze film maar eens gezien. ik ben zelden zo teleurgesteld geweest. Nergens stijgt deze film boven het gemiddelde uit. Alle cliches komen naar voren en dat is op vergelijkbare manier al eerder en beter gedaan. Uiteindelijk heb je gewoon naar een balletvoorstelling gekeken met een hoofdrolspeelster die de druk niet aan kan. Meer valt er achteraf niet over te concluderen.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Tenzij je de moeite neemt te lezen wat hierboven allemaal is gezegd over de functie van die cleches natuurlijk. Maar lezen, is niet meer de favoriete hobby van de jeugd van tegenwoordig 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Toch gek dat Aronofsky in het hierboven door NarcissusBladsp. aangehaalde interview het belang van geloofwaardige personages benadrukt....
Gerelateerd nieuws

Psychologische thriller 'Black Swan' is sinds kort te streamen via Disney+: 'Zelden zo gegrepen'

Absurde horrorfilm 'The Substance' is een hype: kijk deze 3 films als je de smaak te pakken hebt

Geprezen thriller 'Black Swan' met Natalie Portman en Mila Kunis vanavond te zien op televisie

Geprezen thriller 'Black Swan' van Darren Aronofsky morgenavond op Paramount Network
Bekijk ook

Into the Wild
Biografie / Drama, 2007
2.368 reacties

Requiem for a Dream
Drama, 2000
3.074 reacties

So-won
Drama, 2013
28 reacties

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
Komedie / Romantiek, 2001
1.837 reacties

Donnie Darko
Mystery / Drama, 2001
4.059 reacties

Slumdog Millionaire
Drama / Misdaad, 2008
1.747 reacties
Gerelateerde tags
new york citydansencompetitieseksdanserobsessieparanoianachtmerriehallucinatieballet dancerkrankzinnigheidballetvrouwelijke hoofdrolspelerpsychologische thrillerangstheartbreakgeestesziektekrankzinnigheidpsychological horrormacabrereality vs fantasyswan lake ballerinastage performance mysteriousaggressiveself-harmcomplexmoeder dochter relatieself destructivenesstheater provocativesuspensefulintensepointe shoes antagonisticdistressingexhilaratedfrightened
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









