The Social Network (2010)

Drama / Biografie

geregisseerd door David Fincher
met Jesse Eisenberg, Andrew Garfield en Justin Timberlake

Herfst, 2003. Na een pijnlijke beëindiging van de relatie met zijn vriendin Erica besluit Harvard student Mark Zuckerberg zijn frustraties te uiten door erover te bloggen op zijn computer. Na een aantal drankjes krijgt hij samen met zijn kamergenoot Eduardo Saverin het geweldige idee om foto’s op internet te zetten van de vrouwelijke medestudenten en ze door te sturen naar andere universiteiten, om ze vervolgens te laten beoordelen op uiterlijk. Ondanks dat Mark hierdoor in de problemen raakt met het Harvard bestuur, is het de start van een idee dat begint in zijn studentenkamer, maar al snel een wereldwijd sociaal netwerk wordt en een revolutie in communicatie. Maar 500 miljoen vrienden en een status als de jongste miljardair ter wereld krijg je niet zonder een paar tegenstoten.

avatar van Aazhyd
Nogal wat negatieve stemmers hier. Ik vond het een prima film, die vlot verloopt. Helemaal niet saai.

avatar van wimnoot
Mindreader schreef:

Fincher moet weer heel snel de volwassen en originele films gaan regisseren die we van hem gewend zijn. Na The Curious Case ging het hard bergafwaarts.

Hij is nu bezig met een serie, maar je hebt gelijk, die kritische fims van toen (Se7en, Fight Club) mis ik ook een beetje.

reporterxyz schreef:

Tja, ik moet toegeven dat ik niet helemaal gewonnen ben voor facebook. Ik hou niet echt van software die zoveel mogelijk privé gegevens tracht te onderscheppen en daarmee ongevraagd dingen begint te doen waarbij ook nog andere mensen betrokken zijn..

Ik denk niet dat dat de reden is voor mijn slechte beoordeling, maar, ik heb inderdaad de film in geen al te beste omstandigheden bekeken. Ik heb de reviews nu eens iets aandachtiger gelezen, en vermits deze film nu zaterdag ôp TV komt, zullen we deze nog eens een kans geven.
Wie weet stel ik mijn mening nog bij van .... naar

Ondertussen heb ik de film nogmaals gezien en ik moet inderdaad duidelijk mijn mening bijstellen. Wat omstandigheden toch kunnen doen !! (Openluchtcinema met nogal wat storing) en nu rustig op de TV.
Ik verhoog mijn aantal sterren tot 3,5, Opgelet dit geldt enkel voor de FILM en niet voor het bedrijf facebook zelf, als big business !!

avatar van RuudC
Een van de populairdere biografiefilms van de laatste jaren, maar mij heeft hij niet kunnen pakken. Ik heb sowieso niet heel veel op met het genre. Sowieso ben ik van mening dat je echt iets bijzonders moet hebben gedaan, wil je op deze manier vereeuwigd worden. Mark Zuckerberg is, zoals in de film wel blijkt, een gewiekst zakenmannetje, maar hij is geen Julius Caesar of Karel de Grote. Facebook is op dit moment natuurlijk ongelooflijk populair, maar in mijn ogen geen revolutie wat social media betreft. Ik doe er mondjesmaat aan mee, maar het zal me aan mijn reet roesten wie Mark Zuckerberg is. Daarbij zou het na het zien van deze film ook niet echt in me opkomen om (stel dat het voor zou komen) eens een biertje met hem te drinken. Dat is dan wel de verdienste van Jesse Eisenberg, die een heel sterke rol neerzet.

Zuckerberg zal heus wel de geschiedenisboeken in gaan, maar dan wel als een zeldzame voetnoot. Ik vind The Social Network in elk geval een vrij ultieme nerdfilm en daarom verbaast het me dat de film zo populair is. Verhaaltechnisch valt er vrij weinig te beleven en de humor is marginaal. Fincher wordt ook weer eens met lofuitingen overladen, maar ik kan er weinig anders van maken dat hij hier bijzonder weinig echt goed werk verricht. The Social Network straalt in degelijkheid, maar daardoor is het gewoon wat saai. Dat geldt ook voor het karakter van Zuckerberg. Ik zal nergens ontkennen dat hij intelligent is, maar het voelt teveel aan dat hij de juiste man op het juiste moment was. Daarmee in elk geval inwisselbaar. Had er geen Zuckerberg opgestaan, dan was het zo iemand anders geweest. Zuckerberg is over tien jaar hoogstwaarschijnlijk weer vergeten. Als de overwaardering van Fincher eens ten einde komt, zal deze film ook snel vergeten worden.

laundromat
Like!

Weer geweldig vermaakt. Tijd vliegt voorbij. Gaat-ie heel diep? Nee, maar dat is ook wel keer lekker. Eisenberg en Garfield spelen goed.

Ik wil bij deze even opkomen voor Fincher. Hij heeft verschillende films gemaakt...veel goeie en deze heeft dan misschien iets minder een 'Fincher' stempel. Lijkt me leuke film op te maken.

Maar es delen aan mijn Facebookvrienden dat ik deze film heb gezien

avatar van knusse stoel
Helaas, de film betrok mij niet in het verhaal, misschien gaf ik de film geen kans?
Ik weet het niet maar ben van plan om hem nog eens in mijn eentje te zien, een zogeheten herkansing. Want de meesten vinden de film goed en ik wil toch weten waarom.
Nu heb ik hem maar een half uurtje gezien en toen afgezet. Trouwens, aan het hele sociale internet gebeuren doe ik maar nauwelijks mee, alleen op sommige forums (zoals Moviemeter en enkele nieuwsforums) doe ik er iets aan. Maar op Facebook? NEE, liever niet, wat ik overdag doe gaat heel Nederland niet aan.

Ik kom hierop terug. Tot nu toe een 2,5*.

avatar van Fran
Eerlijk gezegd viel de film me een beetje tegen. En waarom weet ik eigenlijk niet precies. Het verhaal is wel ijzersterk. Natuurlijk is daar de fascinatie voor iemand die bijna eigenhandig een miljardair word. Daarnaast vind ik de boodschap die gegeven word ook heel sterk. Namelijk dat je met succes ook heel erg het risico loopt om hele belangrijke vriendschappen kwijt te raken en dat je daar ontzettend voor moet uitkijken.

Het viel me ook reuze mee dat ze het gelijk van alle rechtzaken redelijk in het midden lieten liggen. Ze kozen niet duidelijk de kant van Mark. Het werd geen good guys/bad guys verhaal. Ik kon iedere partij eigenlijk wel begrijpen. En of het nu terecht was dat Mark als enige de rechten van Facebook kreeg is aan de kijker om te beslissen. Heel goed gedaan.

Toch werd ik niet echt gegrepen door het verhaal. Misschien kwam het wel omdat Mark een behoorlijk onsympathiek persoon is waardoor ik me wat minder in zijn verhaal inleefde. Het is goed dat hij is neergezet zoals hij was maar het is misschien wel de reden voor mij om me minder in het verhaal in te leven. Ook kabbelde het verhaal af en toe behoorlijk. Er had van mij wel wat meer tempo in gemogen.

Maar al met al vind ik dit toch wel een film die het waard is om te bekijken. Voornamelijk door het intrigerende verhaal en de boodschap erachter.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Na het nogal overgewaardeerde Benjamin Button en het halfgelukte Zodiac komt Fincher hier weer eens met een geslaagde film. The Social Network is geen meesterwerk, maar wel een degelijke en ambachtelijke verfilming van de begindagen van Facebook. En dat is best knap, want een verhaal over een nerd die een website begint is nu niet meteen het boeiendste wat ik kan bedenken. Maar de nadruk van de film (vooral dat Zuckerberg niet alleen een nerd is maar ook bikkelhard kon zijn) en de opbouw waarbij geschakeld wordt tussen de rechtszaak en het verhaal wat er aan vooraf ging zijn goed.

Toffe roeiscene trouwens, al viel die stillistisch wel wat uit de toon.

Het eigenlijke verhaal laat mij koud. Wel vond ik alle acteurs fascinerend. De types die zij moesten uitbeelden stonden als een huis huis. Boeiende dialogen volgden elkaar snel op..En nogmaals ....het verhaal boeit niet maar wel de acteursprestatie. (en dat hierboven iemand uit zijn dak gaat van 22 seconde roeiwedstrijd is mij een raadsel.....maar ik zal het wel mis hebben)

avatar van Ceeda7
starbright boy schreef:

Toffe roeiscene trouwens, al viel die stillistisch wel wat uit de toon.

Daar ben ik niet echt mee eens.
Qua camerawerk, cinematografie en setting ligt deze film ver boven het gemiddelde. Denk aan
de openingscène, denk aan het decadente studentenfeestje, het huis in California.

Als je deze film iets kan verwijten, zal het toch niet op het script en de technische aspecten aankomen.

avatar van mjk87
Die roeiscène lag wel degelijk uit de toon. Met de vervaging aan de zijkant, die muziek en snelheid, de montage. Technisch schitterend, maar wel een vreemd momentje dat niet helemaal in de verder rustige en stijvolle film past. Die openingssequence past wel prima, in toon, kleur, montage etc.

avatar van Fortune
Ceeda7 schreef:

Daar ben ik niet echt mee eens.

Openingsscène kan ik me niet meer herinneren maar dat zijn toch maar een paar momenten over de gehele film? Voor de rest vond ik het redelijk suf gefilmd.

Nieksnut
Die roeiscène viel niet alleen stylistisch uit de toon, maar had verder ook weinig tot geen toegevoegde waarde voor de lijn van het verhaal.
Toch vind ik dit een fijne film. Waarheidsgetrouw of niet; ik vind Zuckerberg hier een geweldig onuitstaanbaar personage, goed gespeeld door Eisenberg. Die tweelingbroers (Armie Hammer) kon ik goed om lachen en ook Timberlake vond uitstekend. Natuurlijk waren alle personages nogal stereotypisch ipv realistisch en dat doet voor een film gebaseerd op een waar gebeurd verhaal wat vreemd aan, maar als je dat opzij zet, dan hou een goed script, goede regie en goed acteren over.

Nieksnut
RuudC schreef:
Dit is natuurlijk geen kwestie van een mening: Facebook is met een miljard gebruikers (van de twee-en-een-kwart miljard internetgebruikers!) de populairste bestemming op het internet (dus ook boven Google). Facebook is een revolutie, niet alleen wat social media betreft. En als je denkt: populair betekent niet revolutionair dan moet je maar even gaan googlen of op academia.edu wat onderzoeken opsnorren.

avatar van mrwhite
The Social Network blijft twee uur boeien, met name door de intense performance van Eisenberg en de momenten van gekwelde vriendschap die hij met Andrew Garfield neerzet; niet voor niets is de film hier en daar een ‘bromance’ genoemd. Daarnaast zijn de dialogen scherp en origineel, en breit de pulserende soundtrack van Trent Reznor (Nine Inch Nails) de film sfeervol aan elkaar.

avatar van TomaskeX
Ben ik de enige die Jesse Eisenberg echt geen goede acteur vind?

avatar van wimnoot
Ja.

Nomak
Nee.

avatar van stefan dias
TomaskeX schreef:
Ben ik de enige die Jesse Eisenberg echt geen goede acteur vind?

Hoezo? was hij dan niet de perfecte, sociaal gestoorde sneller-dan-snel-denkende-en-pratende nerd? Misschien geen leuk karakter, maar toch wel uitmuntend neergezet.

avatar van Hansjepansje
Leuk begin, zakt hier en daar wat in maar al bij al toch redelijk vlot filmpje.

De openingsscène is classic Sorkin. Intelligente, snelle dialogen, en een leuke quote als afsluiter. Daarna kan dat niveau echter niet worden vastgehouden. Het is allemaal niet slecht en er hier en daar kan er wel een glimlachje af, maar het verhaal is simpelweg niet boeiend genoeg om een film mee te vullen. Zuckerberg wordt weggezet als een soort psychopathische klootzak, maar dat vond ik allemaal nog wel meevallen. In ieder geval is dat zogenaamde vriendschapsverraad nogal saai om een verhaallijn rond te bouwen en eerder een makkelijk moraliteitslesje. Het subplotje van de tweelingbroers was zowaar nog oninteressanter. Gelukkig was er nog het personage van Timberlake om een beetje schwung in de film te brengen. Sorkin laat wel z'n talent zien en is er af en toe een toffe scène (de twee clubscènes bijvoorbeeld) zodat het nergens echt vervelend wordt.

Qua acteerprestaties vond ik Eisenberg niet eens de beste. Hij doet het gewoon goed, maar niet geweldig. Teerde een beetje te veel op die ene gelaatsuitdrukking. Timberlake is wel verrassend goed, Garfield doet het geweldig en had veel meer die Oscar verdient.

Gewoon degelijk dus, dankzij de uitstekende soundtrack van Trent Reznor kom ik op een kleine 3*.

avatar van mjk87
Herkeken, en het blijft een heerlijke film.

We volgen een zeer interessant verhaal over vriendschap en verraad, over de nieuwste generatie jongeren die de wereld aan hun voeten hebben liggen en hoe dat binnen de oudere wereld past. Wat dat betreft zijn de oude gebouwen op de campus van Harvard natuurlijk een schitterend decor. Inhoudelijk is de film sowieso sterk met veel thema’s die behandeld worden en natuurlijk de vraag: wat is vriendschap. Het laatste beeld is tekenend voor de hele film wat dat betreft.

Eisenberg is geniaal als sociaal onaangepast persoon. Hij is niet een slecht persoon, zeker niet, maar hij weet niet beter dan hoe hij zich gedraagt. Je zal hem geen compliment zien geven, je ziet dat hij wel zoiets wil zeggen maar nooit weet hij hoe. Geweldig neergezet met zijn vele kanten en zeer geloofwaardig. Ook de andere rollen (op Parker na) zijn prima, vooral Garfield is sterk als de meer menselijke tegenpool van Eisenberg. En tuurlijk, ze worden geholpen door het geweldige script maar je moet dat nog wel oprecht je mond uit krijgen en niet als een wedstrijd wie kan het snelst en meest snedig praten.

Maar het is vooral de regie van Fincher die het hem doet. Door te kiezen voor continue cross-cutting houdt hij het tempo zeer hoog en worden de beide rechtszaken mooi verweven met het verder chronologisch afgewerkte origin story. Maar ook al die eerste scènes, met de heerlijke dialogen van Sorkin, de rustige opbouw met de openingstitels, een geweldige mooie fotografie met veel groen dat door de hele film blijft hangen en dan de Facemashscène waarin de helft van Harvard meisjes bekijkt en keurt op internet en een ander deel dat doet in een exclusieve club, live; de vraag is wel wat zieliger is.
Dat eerste kwartier behoort tot de beste openingen ooit en dat soort spanning blijft constant , met mooie beelden, een fantastische soundtrack en heerlijke snedige montage. Dit is misschien wel zijn best geregisseerde film. Sowieso doet de hele sfeer van het leven daar op de campus, maar ook het idee dat je nog de volle toekomst hebt, iets oproepen. Een soort van nostalgie – echt zeer genietbaar.

Zijn er dan nog aanmerkingen? Ja, net genoeg om geen topscore te geven. Tegen het einde zakt de film iets weg, zeker wat betreft sfeer en Timberlake vond ik niet overtuigend. Hij acteert coolness maar doet verder niets dan zijn zinnen snel en hip oplepelen. Een andere acteur graag de volgende keer.

Nog steeds vraag ik mij af hoe Tom Hooper dat jaar de Oscar voor Beste Regie kon krijgen. Black Swan was de beste film, Fincher de beste regisseur. 4.5*.

avatar van Edie
Ik vond het tot nu toe helaas maar een vrij trage film die me niet wist te pakken. Ondanks Jesse, wat ik wel een prima acteur vind, had ik de film met moeite uitgekeken. Ik zal het nog een kans moeten geven binnenkort, tot nu toe kom ik echt niet boven de 2* uit..

avatar van Nitraat
Bah, dit was nou typisch een voorbeeld van een oersaaie film.
Ik vond het hoofdpersonage genaamd Mark Zuckerberg uiterst iritant en onwijs saai.

avatar van stefan dias
Nitraat schreef:
Bah, dit was nou typisch een voorbeeld van een oersaaie film.

Komaan zeg, je krijgt inzage in een van de meest boeiende maatschappelijke ontwikkelingen… nee: dé boeindste maatschappelijke ontwikkeling van de laatste 10 jaar en ja, Zuckerberg is niet de kerel waar je leuk pinten mee gaat pakken, maar kennismaken met een personage dat helemaal anders in elkaar steekt dan wij is toch net megaboeiend?

Ik vond Eisenberg griezelig goed en kon er net wel sympathie voor opbrengen. Het blijft ergens een genie. Geen leuke dinnertable-buur, maar wel een genie.

avatar van tommykonijn
The Social Network is een film waar ik wel nieuwsgierig naar was. Facebook is wel een aardig leuke site, maar ik ben er absoluut niet verslaafd aan en heb me nog nooit verdiept in het ontstaan van deze hype.

Jesse Eisenberg zag ik toevallig laatst nog in Zombieland, maar ik moet zeggen dat ik hem daar toch een stuk beter kon waarderen. Hij speelt dit personage op zich goed, maar een favoriete acteur zal het nooit worden. Hij spreekt met een saaie toon, waardoor mijn interesse in de opening niet direct gewekt werd. Afijn, de overschakeling van rechtszaak naar 'herinnering' wordt op zich wel goed gedaan, dus de montage vond ik wel een pluspunt. Leuk om te zien hoe in de rechtszaak iemand een vraag stelt en hoe die in de herinnering wordt beantwoord. Het script is dan ook duidelijk tot in de puntjes verzorgt. Daarnaast doet Andrew Garfield het prima (zijn 'momentje' bijna op het einde werd één van de sterkere scenes uit de film) en ook Justin Timberlake doet goed wat hij moet doen. Je krijgt automatisch een hekel aan zijn arrogante personage, maar hij deed het goed.

Op zekere vlakken is dit dus best een goede film. En toch slaagt men er niet in om mij écht volledig te boeien. Sure, het is best leuk om even erachter te komen hoe het allemaal begonnen is en onder welke omstandigheden, maar op een gegeven werd het wat mij betreft best saai. Uiteraard zie je dat gaande de film personages met voor- en tegenspoed te maken krijgen, maar echt intrigerender werd het er niet op. De aankleding van de film is prima verzorgd, maar ik denk dat het inhoudelijk wat mij betreft toch iets te saai is voor een speelfilm. Misschien dat dat laatste ook iets persoonlijks is, maar mij duurde het toch uiteindelijk allemaal een beetje te lang. Het hele sub-plotje met de roeiers vond ik nog wel het minst interessant. De verhouding van Zuckerberg tegenover Saverin en Parker vond ik een stuk interessanter.

The Social Network is echt geen slechte film, maar heeft uiteindelijk toch wat te min om het lijf om daadwerkelijk een meesterwerk te worden. Cinematografisch is het allemaal goed gedaan en de film heeft absoluut zijn sterke momenten, maar uiteindelijk is het niet zo, bij gebrek aan beter woord, memorabel geworden als dat ik gehoopt had.

avatar van lovecraft
Slechtste van Fincher tot nu toe.
Jammer, ben normaal gesproken groot fan van zijn films.
Nu maar hopen dat dit een zeldzame uitzondering is en hij voor de rest gewoon weer mooie films gaat maken.

Een interessante film waar mijn hart niet sneller van ging kloppen

avatar van -LvB-
Heb altijd wel moeite met dit soort films die "op waarheid berusten". Dan weet je al dat het verhaal in grote lijnen wel losjes gevolgd wordt maar een hoop drama etc erbij verzonnen of aangedikt wordt om het nu eenmaal aantrekkelijk/ontroerender voor "de kijker" te maken...Dus het echte verhaal is al niet boeiend genoeg voor film. En ik ben nu eenmaal zon nerd die zich daar enorm aan kan storen . Voor zover ik weet (iig van Zuckerberg) is dat ook geen van de hoofdrolspelers zijn medewerking heeft verleend, maar dat kan ik fout hebben ??
Wat dus allereerst al opvalt is dat de personages erg aangedikt zijn en het schijnt dat Sean Parker irl al een heel ander karakter heeft dan nu wordt geportrerteerd maarja er moeten natuurlijk wel tegenpolen gecreerd worden voor het verhaal.
Verhaal kon me ook niet echt pakken alhoewel ik sommige feitjes wel grappig vind om te weten (daar ik niks van het hele onstaan van facebook afwist en er ook helemaal niets mee heb en bijv dus ook voor het eerst hoorde dat Parker er betrokken bij was )

avatar van Bottleneck
Aardige film, erg degelijk in beeld gebracht en geacteerd maar ook weer niet geniaal ofzo:
Hansjepansje schreef:

ben ik het wel mee eens.

Het verhaal van de jonge self made billionaires is interessant om te volgen (voor zover het nog niet bekend was), vooral dankzij de 'flashback'-structuur en de scherpe opmerkingen en dialogen maar het maakte - op een glimlach na - niets los bij me. Ik keek ernaar en zag het; een droge vertelling en registratie van de onderlinge strubbelingen. Niet dat het verveelde of slecht was maar de vele hoge scores verbazen me (er zal wel een causaal verband zijn met de mate van Facebook-gebruik).

avatar van Parisa
Hier spuit11: Klinkt niet zo interessant, he? Het wel en wee van de opkomst van facebook? Ik zou er echt geen 2 uur over kunnen lezen zonder tig keer tussendoor iets anders te doen. Maar inderdaad werd er vast ook gemikt op iedereen die een account heeft, en het creëren van een buzz via diezelfde weg.

Toch heeft het me helemaal niet verveeld. De dialogen zijn snel en en het hele script was waarschijnlijk ook op deze wijze neergepend, om te zorgen dat het zou passen bij het onderwerp en deze tijd.
Behalve Zuckerberg worden alle ‘derden’ netjes belicht, zodat ik het gevoel had dat er vat dat betreft ook alles uit is gehaald. Er is genoeg aandacht besteed aan zowel de sociale kant als de zakelijke kant van de personages en het verhaal. Zoals al in het plot staat beginnen ze ook sociaal, later wordt er op een prettige manier steeds geschakeld tussen beide factoren. De flashbacks kwamen voor mij op de juiste momenten.

De cast zet hun rol geloofwaardig neer. Ook Timberlake, ja. Niemand heeft hier een rol waarvoor ze heel diep moeten graven. Wel moet men gedeeltelijk over kunnen komen alsof ze op Harvard rond kunnen lopen en dat liep dus wel los. Eisenberg draagt zijn hoofdrol prima en ik leefde wel met deze jongen mee. Hij komt hier ook over als iemand die goed kan samenwerken met andere acteurs.

Goede recente film dus. Vat mij betreft dit waard: