The Social Network (2010)

Drama / Biografie

geregisseerd door David Fincher
met Jesse Eisenberg, Andrew Garfield en Justin Timberlake

Herfst, 2003. Na een pijnlijke beëindiging van de relatie met zijn vriendin Erica besluit Harvard student Mark Zuckerberg zijn frustraties te uiten door erover te bloggen op zijn computer. Na een aantal drankjes krijgt hij samen met zijn kamergenoot Eduardo Saverin het geweldige idee om foto’s op internet te zetten van de vrouwelijke medestudenten en ze door te sturen naar andere universiteiten, om ze vervolgens te laten beoordelen op uiterlijk. Ondanks dat Mark hierdoor in de problemen raakt met het Harvard bestuur, is het de start van een idee dat begint in zijn studentenkamer, maar al snel een wereldwijd sociaal netwerk wordt en een revolutie in communicatie. Maar 500 miljoen vrienden en een status als de jongste miljardair ter wereld krijg je niet zonder een paar tegenstoten.

avatar van maerk
puckb96 schreef:
Is dit die film over Facebook?

Ja.

puckb96 schreef:
Is dit die film over Facebook?

Heb je mijn prachtig geschreven plot hierboven niet gelezen?

puckb96
wimnoot schreef:

Heb je mijn prachtig geschreven plot hierboven niet gelezen?

Prachtige plot? Waar dan?

avatar van wimnoot
Nou ja zeg! Wat mankeerd er aan de plotomschrijving hierboven dan?

TV spot

Blijft er leuk uitzien!

avatar van jacobine_rodijk
Jeffrey Wells at Hollywood Elsewhere doesn't mince any words saying, "It's the strongest Best Picture contender [his emphasis] I've seen so far this year, and in saying this I'm obviously alluding to Inception."

Quinte at AICN says, "I was blown away… The flick has zero fat on it… All the characters pop… All the dialogue, whether sad, funny or serious, is sharp and most important of all, entertaining… Mark Zuckerberg is the character Jesse Eisenberg was born to play…"

Steve Weintraub at Collider says, "A masterpiece... one of the best films I've seen in 2010...Fincher delivers a captivating film that had me engrossed from beginning to end."

/Film's Peter Sciretta joins in the praise saying, "'The Social Network' is Fincher's best film since "Fight Club," and it's also my favorite movie of the year (so far)..."

Devin Faraci calls it "....a damn fine film, but I suspect a second viewing may reveal it to be a great film, an 'All the President's Men' for the Farmville generation."

Vergelijkingen met All the President's Men ... Fincher's beste sinds Fight Club .. eerste, ware Best Picture kandidaat van het jaar ... ik ben al verkocht.

avatar van Gizzmann
Trent Reznor
Ben nog het meest benieuwd naar de soundtrack dan naar de rest van de film

avatar van rep_robert
En dat over zo'n saai thema. Kan niet inzien hoe dit beter kan gaan worden dan zijn andere films, veelal kleine klassiekers wat mij betreft(op Alien 3 en Panic Room na).

avatar van jacobine_rodijk
Niet om de hele layout van de pagina te vern**ken maar nog een leuke quote uit Fred Topel's recensie (Hollywood.com).

If Coppola were into computers, this would be The Godfather.

avatar van wimnoot
Ik vind het wel leuk die quotes! Heb je er nog meer?

avatar van jacobine_rodijk
Pluk ze gewoon van Verrotte Tomaten af, maar nog eentje om het af te leren.

Todd McCarthy schreef:
On a first viewing, it seems almost indecently smart, funny and sexy. The second time around... half the time I sat there marveling at the similarities of the story, themes and structure to Citizen Kane.

Marc Zuckerberg staat inmiddels op nr. 35 rijkste Amerikanen. .

Gallery: #35 Mark Zuckerberg Forbes 400 - Forbes.com

avatar van Co Jackso
Het verhaal, poster en acteur spreken mij in eerste instantie niet aan. Maar de goede recensies en David Fincher (en in mindere mate Aaron Sorkin) zorgen ervoor dat de verwachtingen behoorlijk hoog zijn. Nu is het de kunst om zoveel mogelijk beelden en informatie te ontwijken, en de film zo snel mogelijk in de bioscoop zien.

avatar van synec
De film waar velen enkele maanden geleden nog om zaten te lachen zou wel eens potentieel volgens de lovende recensies een van de beste films van 2010 kunnen worden. Het is al zeker dat deze in de prijzen zal vallen.

Misschien wel de belangrijkste film van het jaar... What does it really mean to be connected with each other? Ik kijk er zeker naar uit!

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
Jep, krijg hier ook steeds meer zin in. Ben errug (!) benieuwd.

avatar van Tharoy
Een gemiddelde score van 100 na 5 reviews. Zegt nog vrij weinig, maar toch.. Erg bijzonder.

avatar van Karl van H.
De score van Inception is ook nog steeds belachelijk hoog, dus nee, veel wilt dat inderdaad niet zeggen...

avatar van JC.
JC.
Karl van H. schreef:

Toch op zijn minst dat dit een vrij aardige film is.

avatar van Karl van H.
JC. schreef:

Toch op zijn minst dat dit een vrij aardige film is.

Maar dat zijn ook een heleboel andere films die niet zo'n schandalige score hebben, daar hoef je 't dus niet voor te doen

avatar van Tharoy
Karl van H. schreef:

Dude.
Een score van een 7.4 gemiddeld is helemaal niet zo belachelijk hoog. Metacritic is een prima graadmeter op dat gebied. Dat de eerste vijf recensies allemaal 10/10 zijn is alleen al erg bijzonder.

Reinbo
Bij elke herziening van de trailer krijg ik meer zin in deze.

Reinbo schreef:
Bij elke herziening van de trailer krijg ik meer zin in deze.

Ga je ook mee met de Social network meeting? Doen we het speciaal voor jou in Pathe de Kuip!

Gelijk geen zin meer De Kuip

Maar even serieus, wat is er nou zo bijzonder aan de trailer? Kan me echt niet verheugen op het verhaal. Zien jullie iets wat ik niet zie?

O, dan kom ik zeker....

Schouwburgplein is ook goed.

rep_robert schreef:
Gelijk geen zin meer De Kuip

Het sfeertje, de liefelijke muziek, het gezellige onbezorgde studentenleven en de keiharde business die onderhuids naar boven sijpelt.... En Fincher is een geweldig verteller natuurijk.

avatar van rep_robert
Denk niet dat de muziek hier dusdanis van invloed is dat het de film naar een hoger plan tilt. Het is geen Morricone bij OUATITW o.i.d.

Voor de rest, tsjah...het moet je liggen. Krijg nou niet echt het idee dat ik naar een gezellig studentenleventje zit te kijken bij deze film. Zelfde geldt voor deze business, lijkt me eigenlijk een rechtbankfilm. Jongen richt Facebook op en krijgt vervolgens tal van rechtzaken voor de smiezen, is dat nou zo belangstelling opwekkend> Ziet er een beetje nerderig uit, vooral die discussie over het aantal hits. Kan me niet voorstellen dat je hierop zit te wachten

Fincher zelf vind ik wel een geweldig regisseur, vind alles van hem goed. Alleen een project als dit, ik kan er echt niet over.

Reinbo
Ik heb het over de trailer.... Denk dat Fincher de vaart er wel in weet te houden en dat we niet naar een eindeloos rechtbank drama gaat laten kijken. Juist het concept van vrienden die ruzie krijgen leent zich prima voor een meeslepende film.

avatar van rep_robert
Ja, maar we weten allebei hoe misleidens trailers kunnen zijn

Oke de muziek is aardig, maar de beelden uit de film vind ik allesbehalve overtuigend eigenlijk. Vraag me af waar Fincher precies heen wilt gaan met deze film.

Reinbo
Wat ik zeg, een groep vrienden die uit elkaar valt. Wat begint als een enthousiast stundenten met een leuk concept veranderd in een groep matennaaiers met een paar honderd miljoen op het spel. Ik verwacht een film als Zodiac (qua tempo en sfeer, maar dan met de hits van nu.)

avatar van rep_robert
Ik wens Fincher succes, Zodiac valt voor mij nauwelijks te overtreffen hehe. Maar zie inderdaad dat je je post aangepast hebt.
Ben benieuwd hoe het uitpakt en of het ook de volledige speelduur kan boeien.