• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.405 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.671 acteurs
  • 199.114 gebruikers
  • 9.378.203 stemmen
Avatar
 
banner banner

La Vita È Bella (1997)

Komedie / Oorlog | 116 minuten
3,97 5.056 stemmen

Genre: Komedie / Oorlog

Speelduur: 116 minuten

Alternatieve titel: Life Is Beautiful

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Roberto Benigni

Met onder meer: Roberto Benigni, Nicoletta Braschi en Giorgio Cantarini

IMDb beoordeling: 8,6 (804.944)

Gesproken taal: Duits, Tsjechisch, Engels en Italiaans

Releasedatum: 3 december 1998

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot La Vita È Bella

"An unforgettable fable that proves love, family and imagination conquer all."

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een Italiaanse man met zijn vrouw en zoontje afgevoerd naar een Duits werkkamp. Om het kind het vooruitzicht van een zekere dood te besparen, stelt hij de reis voor als een spel, waarin je prijzen kunt winnen. De man gelooft er heilig in dat hij de geestelijke gezondheid van zijn zoontje kan redden en gaat vastbesloten door met toneelspelen, zelfs wanneer ze in het kamp zijn aangekomen en keihard moeten werken.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9358 berichten
  • 3277 stemmen

Iedere keer als ik in de updates bij deze film de naam Reinbo zie staan kijk ik toch weer wat ie nu weer over de film te zeiken heeft, en hoewel ik het grotendeels met hem eens ben over de film, ben ik er nu van overtuigd dat deze La Vita E Bella het beste is wat je ooit is overkomen, Reinbo.

Dat je Benigni irritant vind heb je namelijk al tientallen malen gezegd, al jouw kritieken hebben we al tientallen malen gelezen. Dat je de mensen die dit wel leuk vinden schaart onder de massa bakvissen die blijkbaar geen enkel gevoel voor humor hebben vind je vast leuk om te zeggen. Niets is leuker als ergens tegenaan trappen, en je blijft het hier vast zo lang mogelijk doen. Ik kraak ook liever een film af dan dat ik hem de hemel in moet prijzen, dat is namelijk veel makkelijker, en leuker.

Ik reken er op dat je er gezellig mee doorgaat, trap de film lekker de grond in, maar laat andere filmliefhebbers wel in hun waarde.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Bakvissen hebben ook hun leuke kanten hoor. Kunnen uitgroeien tot hele mooie vrouwen.


avatar van Demeter

Demeter

  • 261 berichten
  • 1666 stemmen

Ach ja... Smaken verschillen. En leveren leuken discussies op. Ik voel me overigens niet aangesproken, want ik ben man en kan dus geen bakvis zijn. Hoewel ik Benigni wel kan waarderen, kan ik me ook wel voorstellen dat sommige mensen zich aan hem irriteren. Hij deed me soms aan Louis de Funès denken en die vond ik wél irritant.


avatar van Masterbrain

Masterbrain

  • 409 berichten
  • 1266 stemmen

Goed verteld vanuit een humoristische perspectieve hoek.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Bi vlagen hartverscheurend.


avatar van Robi

Robi

  • 2528 berichten
  • 2526 stemmen

Demeter schreef:

Hoewel ik Benigni wel kan waarderen, kan ik me ook wel voorstellen dat sommige mensen zich aan hem irriteren. Hij deed me soms aan Louis de Funès denken en die vond ik wél irritant.

Louis de Funes is inderdaad ook een schreewlelijk, maar die is tenminste nog Frans. En dat is toch een stuk leuker als een Italiaanse schreeuwer.


avatar van Gooly

Gooly

  • 31 berichten
  • 76 stemmen

Prachtige film.

Aanvankelijk vond ik het eerste gedeelte wel heel erg lang duren en dat begon me wat te vervelen. Maar gaandeweg kwam ik er achter dat het wel een belangrijk gedeelte is en dat het vooral werd veroorzaakt doordat de plot omschrijving voornamelijk over het tweede gedeelte gaat.

Daardoor zat ik dus min of meer te wachten op het moment "dat de film begon" (lees: wat ik vooraf in de plot omschrijving had gelezen). Maar zoals gezegd is dat dus meer de schuld van de omschrijving dan van de film.

Wel blijf ik er bij dat het (belangrijke) eerste gedeelte ook binnen het half uur had gekund. Maar al met al kom ik nog steeds tot vier punten.

Geweldige film.


avatar van Majoor Landzaat

Majoor Landzaat

  • 112 berichten
  • 22 stemmen

De film is als holocaust drama, als oorlogsfilm, maar ook als komedie niet serieus te nemen.

Toch slaagt de film wel, maar in zijn geheel eigen stijl. Het begint allemaal heel luchtig met wat romantiek en vrij kinderlijke humor die niet hoogstaand is maar ook niet vervelend.

De setting is door de hele film vrij theatraal en zo ook het concentratiekamp waar ze in terecht komen. De film word dan ook duidelijk gezien vanuit een kind. Het kind waarvan de vader hem, tot het tragische aan toe, probeert voor te houden dat het allemaal een spel is, en hij gaat hierin tot het uiterste, hetgeen soms grappige soms ontroerende momenten oplevert.

Het verhaal is erg orgineel, en er zit een prachtig einde aan, al met al een bijzondere film die je niet onbewogen laat.


avatar van DonPeliculón

DonPeliculón

  • 775 berichten
  • 980 stemmen

Heeft er iemand enig idee waarom deze film meedeed bij de Academy Awards van 1998 terwijl hij uit 1997 komt?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Academy Awards gaan altijd over films van het jaar ervoor. De vraag is meer wat die überhaupt bij de Academy Awards deed...


avatar van DonPeliculón

DonPeliculón

  • 775 berichten
  • 980 stemmen

Haha ja, dat snap ik. Maar ik bedoel dat hij meedeed bij de films uit het jaar 1998, Saving Private Ryan, The Thin Red Line en zo, terwijl hij zelf uit 1997 is.


avatar van finalman

finalman

  • 1767 berichten
  • 1579 stemmen

oh Reinbo, laat deze film hier toch met rust.

Ik zou me daar niet meer in verdiepen. Wij vinden hem allebei slecht, punt.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

DonPeliculón schreef:

Haha ja, dat snap ik. Maar ik bedoel dat hij meedeed bij de films uit het jaar 1998, Saving Private Ryan, The Thin Red Line en zo, terwijl hij zelf uit 1997 is.

Dan zal het komen omdat de film pas in 1998 in Amerika is uitgebracht, dat is leidend voor de Academy.


avatar van DonPeliculón

DonPeliculón

  • 775 berichten
  • 980 stemmen

Ah okee. Dan zal Intouchables dus bij de aankomende editie ook wel meedingen, gelukkig.


avatar van MiekieMow

MiekieMow

  • 224 berichten
  • 308 stemmen

hele mooie film. En ik vond de eerste helft ook romantisch/aandoenlijk, anders dan vele anderen hier. Origineel, mooi italiaans tintje, en de gebeurtenissen in het kamp raakten me ondanks de humor eromheen -> geslaagd dus door de makers voor een kijker als ik.


avatar van richiedoom

richiedoom

  • 378 berichten
  • 3729 stemmen

Na een half uur had ik al zoiets van pffff wat een gedoe om niks en wat een irritant ventje die Guido. Na een uur wilde ik de film bijna uitzetten, maar toen kwamen ze in het kamp terecht en dat boeide veel meer dan dat slappe liefdesgedoe in het eerste uur.

Nog steeds bleef Guido bijzonder vervelend, maar ik vond het prachtig om te zien hoe hij zijn zoontje beschermde. Ook een prachtig shot op het einde de kleine Guosue die uit zijn schuilplaats komt en door een verlaten concentratiekamp loopt, niet wetend wat er nu allemaal is gebeurt.

Over het geheel aardig, maar er had zo veel meer ingezeten. De komische aanpak vond ik een beetje ongepast.


avatar van b00ts

b00ts

  • 695 berichten
  • 4603 stemmen

De scene in de barak bij aankomst in het kamp is natuurlijk meesterlijk.


avatar van Number23

Number23

  • 8638 berichten
  • 5684 stemmen

Niet echt een meesterwerk. Het gaat al snel mis als de humor niet echt grappig is en het drama niet overtuigt. Okay er zaten zeker grappige scènes in, zoals de vertaling van de kampregels en het hondje op het dienblad. Maar ik ben niet echt fan van slapstick, ik vind het een beetje te ouderwets.

Het is trouwens verbazingwekkend hoeveel Guido voor elkaar krijgt terwijl hij in het kamp. Bewaking stelt niet veel voor daar. Duitsers komen in deze film totaal niet dreigend over.


avatar van Mus26

Mus26

  • 4 berichten
  • 0 stemmen

Ben al een tijdje de reacties over deze film aan het lezen en voel me nu toch ook wel genoodzaakt om te reageren.

Het irriteert mij dat ik zinnen voorbij zie komen als 'Een mooi beeld van hoe het eraan toe ging in WO II' Ik vind dat bijna een belediging voor een hoop andere (wel geloofwaardige) WO II films én voor de mensen die de oorlog en ontberingen daadwerkelijk mee hebben gemaakt.

Als je ook maar een beetje op hebt gelet tijdens de geschiedenislessen op school kan je toch niet daadwerkelijk geloven dat er het er zo aan toe ging in de concentratiekampen.

Neem nou het kind, energiek en levendig tot aan de laatste scene. Krijgt hij soms wel goed te eten? Een kind van deze leeftijd is in eerste instantie bang in zulke omstandigheden (al is het niet op de eerste dag, dan zeker wel op de tweede dag) en raak hoe dan ook uitgeput. Daar kan geen frivole vader tegenop. Zeker aan het einde van de film waarin hij zomaar een hele nacht verstopt heeft moeten zitten (met zwaar geschut om hem heen) en na weet ik veel hoeveel uur met een nieuwsgierige (en totaal niet angstige) blik naar buiten stapt en meteen op een tank springt, is bij mij alle geloofwaardigheid vervlogen.

De rol van vader is heel leuk bedoelt en de moraal erachter is mooi, maar ik vind de plaats waarin dat karakter neer wordt gezet ontzettend tegenstrijdig. En dan vooral vergeleken met het eerste deel wat een hoog ha-ha-ha gehalte heeft, wat opzich niet onsmakelijk is. Dat wordt het wél als dezelfde sfeer wordt doorgezet in een totaal andere wereld in het tweede deel. En ook hier vraag ik mij af; waar is de uitputting, de neerslag, de onzekerheid? De makers hadden hier naar mijn mening veel meer balans in kunnen aanbrengen, samen met het positivisme van vader.

Het enige moment dat ik in het tweede deel even werd geprikkeld was toen vader met slapend kind in zijn armen werd geconfronteerd met een berg met lijken. Niet omdat ik op zoek was naar sensatie maar omdat dit de dagelijkse gang van zaken was in die afschuwelijke tijd. Helaas werd in de volgende scene de overdreven vrolijke toon gewoon weer doorgezet.

Al met al ben ik blij om te lezen dat een paar mensen mijn mening delen en ook door het concentratiekamptafereel heen prikken.

Voor mij een 1,5 voor het moraal achter het verhaal (positiviteit en moed in moeilijke tijden) en een enigszins vrolijkmakend eerste deel (waar het geheel wat meer 'klopt') en daarmee houdt het op.


avatar van Majoor Landzaat

Majoor Landzaat

  • 112 berichten
  • 22 stemmen

Je prikt er juist doorheen als je ziet dat deze film geen enkele realistische pretentie heeft, en daarom helemaal niet vergeleken kan worden met serieuze holocaust drama's. Er word geen enkele nadruk gelegd op gruwelijkheden omdat die dus door dit kind niet werden gezien doordat de vader dit verhulde. Als je een kind dus voorhoud dat het allemaal bij het spel hoort dan geloofd een kind dat. Dat die gruwelijkheden er waren weet iedereen, en het gebrek eraan in deze film doet daar niets aan af, maar zet het in een erg orgineel daglicht, waar liefde en hoop centraal staan. Voor mij is de symboliek van deze film vele malen krachtiger dan de ridicule vrijheden die ze in dat kamp krijgen en volledig onrealistische situaties die erin voorkomen. In een theatrale, karakturale, sprookjesachtige film als dit had rauw realisme dan ook absoluut niet gepast.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Majoor Landzaat schreef:

Je prikt er juist doorheen als je ziet dat deze film geen enkele realistische pretentie heeft, en daarom helemaal niet vergeleken kan worden met serieuze holocaust drama's. Er word geen enkele nadruk gelegd op gruwelijkheden omdat die dus door dit kind niet werden gezien doordat de vader dit verhulde. Als je een kind dus voorhoud dat het allemaal bij het spel hoort dan geloofd een kind dat. Dat die gruwelijkheden er waren weet iedereen, en het gebrek eraan in deze film doet daar niets aan af, maar zet het in een erg orgineel daglicht, waar liefde en hoop centraal staan. Voor mij is de symboliek van deze film vele malen krachtiger dan de ridicule vrijheden die ze in dat kamp krijgen en volledig onrealistische situaties die erin voorkomen. In een theatrale, karakturale, sprookjesachtige film als dit had rauw realisme dan ook absoluut niet gepast.

Kortom de film negeert en gebruikt de holocaust ten faveure van wat makkelijk sentiment

Zo had ik het nog niet eens bekeken. Het is nog wanstaltiger dan ik dacht.


avatar van Majoor Landzaat

Majoor Landzaat

  • 112 berichten
  • 22 stemmen

Dan heb je niet goed gelezen want je verdraait mijn punt. De setting van het concentratiekamp is algemeen per definitie al ernstig, zonder dat dan de nadruk hoeft te liggen op de gruwelijkheden.

Die films zijn er ook, en nogmaals deze is er niet mee te vergelijken. Alsof een film geen ernstig onderwerp zou mogen gebruiken om een onschuldig sprookje te vertellen.

Dan kan je ook over Rambo gaan roepen hoe hij oorlogvoering volledig ridiculiseert, en dat dat een belediging zou zijn voor soldaten die zijn gesneuvelt, of onder bittere omstandigheden met veel moeite in leven zijn gebleven, terwijl Rambo even vanuit de heup schietend hele legers wegvaagt. Maar dan snappen we ineens wel dat het puur vermaak is, en dat realisme juist zou misstaan in zo'n film, en dat het geen enkele pretentie heeft op dat gebied, en dan gaan we ineens niet roepen dat hij over de ruggen van oorlogsslachtoffers simpel wilt scoren. Beetje arbitrair dus.


avatar van Demeter

Demeter

  • 261 berichten
  • 1666 stemmen

Majoor Landzaat schreef:

Je prikt er juist doorheen als je ziet dat deze film geen enkele realistische pretentie heeft, en daarom helemaal niet vergeleken kan worden met serieuze holocaust drama's. Er word geen enkele nadruk gelegd op gruwelijkheden omdat die dus door dit kind niet werden gezien doordat de vader dit verhulde. Als je een kind dus voorhoud dat het allemaal bij het spel hoort dan geloofd een kind dat. Dat die gruwelijkheden er waren weet iedereen, en het gebrek eraan in deze film doet daar niets aan af, maar zet het in een erg orgineel daglicht, waar liefde en hoop centraal staan. Voor mij is de symboliek van deze film vele malen krachtiger dan de ridicule vrijheden die ze in dat kamp krijgen en volledig onrealistische situaties die erin voorkomen. In een theatrale, karakturale, sprookjesachtige film als dit had rauw realisme dan ook absoluut niet gepast.

Majoor Landzaat schreef:

Dan heb je niet goed gelezen want je verdraait mijn punt. De setting van het concentratiekamp is algemeen per definitie al ernstig, zonder dat dan de nadruk hoeft te liggen op de gruwelijkheden.

Die films zijn er ook, en nogmaals deze is er niet mee te vergelijken. Alsof een film geen ernstig onderwerp zou mogen gebruiken om een onschuldig sprookje te vertellen.

Dan kan je ook over Rambo gaan roepen hoe hij oorlogvoering volledig ridiculiseert, en dat dat een belediging zou zijn voor soldaten die zijn gesneuvelt, of onder bittere omstandigheden met veel moeite in leven zijn gebleven, terwijl Rambo even vanuit de heup schietend hele legers wegvaagt. Maar dan snappen we ineens wel dat het puur vermaak is, en dat realisme juist zou misstaan in zo'n film, en dat het geen enkele pretentie heeft op dat gebied, en dan gaan we ineens niet roepen dat hij over de ruggen van oorlogsslachtoffers simpel wilt scoren. Beetje arbitrair dus.

Dankjewel! Want dit is hoe de film geduid moet worden. Ik ben het er helemaal mee eens.


avatar van Majoor Landzaat

Majoor Landzaat

  • 112 berichten
  • 22 stemmen

Graag gedaan! Blij dat iemand het er mee eens is.


avatar van yesplease

yesplease

  • 466 berichten
  • 969 stemmen

Ongemakkelijke combinatie van humor en de gruwel van vernietigingskampen.

Het resultaat is wel beter als een gemiddelde bioscoopfilm.


avatar van Safaci

Safaci

  • 79 berichten
  • 278 stemmen

De film begon erg vervelend. Hij oogde erg chaotisch en kinderachtig. De hoofdrolspeler vond ik maar irritant. Het leek alsof ik naar een soort musical keek. Absoluut niet mijn soort film.

Maar gelukkig begon de film me na een half uur wel te vermaken. Een vermakelijke film. Niet meer en niet minder. De diepere betekenis van de film, namelijk de ongelofelijk sterke liefde tussen ouder en kind, kon me helaas niet boeien.


avatar van Bert Hop

Bert Hop

  • 3 berichten
  • 3 stemmen

Wat een schitterende film, een zo zwaar thema in zijn waarde latend en hier en daar met ontroerende humor kunnen besprenkelen, dat is groots.


avatar van Awake78

Awake78

  • 1022 berichten
  • 496 stemmen

Het begin is barslecht en helaas ontstijgt de gehele film dat niveau nauwelijks....neemt niet weg dat ik na een half uur (toen ik hem BIJNA had afgezet) toch bleef kijken en zowaar nog wat sentiment bij mezelf ontdekte.

Met dank aan een paar aandoenlijke scenes en het feit dat ik over deze film een week later nog nadacht (wat niet al te vaak gebeurd), toch nog een voldoende. Maar een 2e x, nee nooit meer.


avatar van Pazmaster

Pazmaster

  • 2776 berichten
  • 5884 stemmen

Het eerste uur is de film vrij kinderachtig en het acteerwerk is zwaar overdreven. Het 2e uur is wel wat beter. Dan wordt het wat interessanter. Maar in z`n totaliteit geen bijzondere film. 3 sterren


avatar van Dra. Pouke

Dra. Pouke

  • 119 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Kortom de film negeert en gebruikt de holocaust ten faveure van wat makkelijk sentiment

Zo had ik het nog niet eens bekeken. Het is nog wanstaltiger dan ik dacht.

Dat is helemaal niet waar. De film speelt zich af in een tijd van gruwelijkheid en waanzin (dit kun je met name merken door het ijzingwekkende sfeertje op het begin). Uiteindelijk wanneer de Joden worden afgevoerd naar de concentratiekampen volgen we het perspectief van Guido en dat knulletje. Het verhaal wat daarbij volgt is hoe Guido deze gruwelijke waanzin voor zijn zoontje probeert te verbergen, door hem te laten denken dat het allemaal maar een spel is.

Het is dus helemaal geen goedkoop sentiment zoals jij het noemt: de gruwelijkheid zien we niet, toch weten we wat er gebeurd. Maar de gruwelijkheid volgen we niet, nee we volgen hoe iemand hiermee omgaat en het probeert te verbergen voor degene om wie hij geeft.