The Mask (1994)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Chuck Russell
met Jim Carrey, Cameron Diaz en Peter Greene

Stanley Ipkiss is een bankmedewerker die constant wordt vernederd tijdens confrontaties, en niet voor zichzelf durft op te komen. Na één van de ergste dagen uit z'n leven vindt hij een masker. Wanneer hij het masker opzet, komt zijn binnenste ik boven; een cartoon-achtige, romantische en wilde man. Een misdaadbaas gaat achter Ipkiss aan, nadat een vriend van hem, dankzij Ipkiss, de dood vindt.

avatar van rep_robert
Best potje jeugdsentiment, helaas blijft het nu niet meer helemaal overeind staan, soms is de gekkenbekken trekkerij net even te veel van het goede, is het verhaal ondanks het masker behoorlijk basic en lijken de makers veel met de toen nieuwe CGI uit te willen sloven. Iets wat er nu verouderd uitziet.

Gelukkig zitten er nog een aantal briljante woordgrappen in, is de hond Milo erg leuk, is het personage the Mask briljant in zn persiflages en ziet ook Diaz er heerlijk uit.

Scoort toch wel net even wat extra´s wegens het sentiment.

avatar van movie fan
vroeger vond ik deze film echt geweldig , nu vind ik hem ietsjes minder maar toch nog best vermakelijk , jim carrey is hier of zen best . leuke komedie , 4sterren .

avatar van Jan W
Prima te pruimen film. Jim Carrey herhaalt het thema later nog eens dunnetjes met Me, Myself & Irene (óók een leuke film) maar doet het hier ook prima. De gedenkwaardige binnenkomer van Cameron Diaz blijft een feest om te zien. Het was haar debuut in de film en ze is echt ontwapendend schattig.
Al dat gezeur dat Carrey niet kan acteren: kijk maar eens naar The Majestic of Eternal Sunshine. 3,5*

avatar van MyOwnStyle
Ben niet echt een fan van Jim Carrey. Deze film viel wel erg mee. Was soms wel erg grappig, soms viel het dan ook weer erg tegen. De humor vond ik persoonlijk redelijk flauw, maar flauwe humor kan ook soms erg grappig zijn.
Had deze film als kind gezien en ook later nog een keer. Viel niet echt tegen om hem een tweede keer te zien.

Al bij al redelijke film.

avatar van John Lee Hooker
Wellicht de bekenste film van Chuck Russell. Gekke, grappige film dit die er bij een comedieverzameling toch absoluut bij hoort.
Geweldige gezichtexpressies van Carrey again.

- 3,5 -

avatar van movie acteurs
De eerste nog beste leuke film van The Mask. Een van de leukste rollen van Carrey. De film draait sowieso om Carrey en ook om wat luchtige grapjes. Maar de hond steelt de show . Kan het helaas geen topper noemen, en met die Diaz heb ik helemaal niks . 2,5.

avatar van rooxie
Mijn eerste bericht en ik doe het het voor The Mask...

Ik moet er in eerste instantie een beetje om lachen, maar dit is puur jeugsentiment voor mij. Heb hem 6, 4 en 2 jaar geleden nog maar een keer laten draaien en keer op keer blijf ik de humor fantastisch vinden.

Ach, het is een kneuterige film, maar het verhaal is zo goed opgezet en voor een humor/fantasie film is dit toch wel de beste die ik heb gezien. En mevrouw C. Diaz haar slow-motion, in bepaalde strakke kledij, bij de entree van de bank staat in mijn geheugen gegrift. En als laatste moet iemand het 'Coco Bongo' clubconcept werkelijkheid maken in Nederland..

En ten nadele van het tweede deel(son of the mask): 1 ster moet je altijd zien vallen, maar deze wilde ik niet zien...dan maar geen wens!

avatar van wess16
Jim Carrey op zijn irritantst. Daarna heeft hij nog heel wat fantastische films gemaakt, zonder gekke bekken.

avatar van Vinokourov
Een van de eerste films met Jim Carrey in de bekende Jim Carrey-rol. De overactieve houding en gekke bekkentrekkerij irriteren nog niet eens zo gelukkig. De jonge en frisse Cameron Diaz is zelfs leuk om te zien. Afijn, niet hoogstaand allemaal, het script is erg kinderachtig, maar uiteindelijk valt het allemaal wel mee.

avatar van FrisoBoei
Echt jeugdsentiment (De quote Sssssssmokinn'!, heb ik vaak voorbij horen komen vroeger .) maar toen ik hem pasgeleden terug zag op tv was het toch wat slechter dan ik me herinnerde.

Wel een goede casting van Jim Carrey want hij is de enige die ik kan bedenken die nog een beetje een geloofwaardige Mask (van de strips) neer kon zetten, dus dat redt de film nog een klein beetje.

dominion
Heel erg leuk.

Werkelijk duizend keer beter en leuker dan zijn opvolger.
De humor is erg leuk en Carrey speelt hier weer een erg leuke rol.
Inderdaad ook echte jeugdsentiment en heb dit filmpje al meerdere keren gezien en hij blijft leuk.

Zag hem vandaag ook voor 2 eu in een boekenvoordeel dus kon ik het niet laten.
Geweldig !

avatar van *film fan*
erg leuke film. jim is een goede acteur!

avatar van Spetie
Jim Carrey is echt zo’n “hate it or love it” acteur. Door zijn enorm drukke gedrag weet hij vaak erg komisch uit de hoek te komen, maar roept aan de andere kant ook behoorlijk wat irritatie oproept. Carrey is eigenlijk perfect gecast voor deze film, want dat masker zorgt af en toe voor de meest raarste gezichten en niemand dan Carrey kan dat beter.

Toch vind ik dit persoonlijk niet zo’n hele leuke film. De humor is vaak flauw, op een minder leuke manier en ook Carrey is soms wat irritant, hoewel hij in deze film zeker zijn momenten heeft. Het is hier al vaker gezegd, maar de hond die het masker op krijgt is de absolute ster van deze film en is ook daadwerkelijk grappig.

In zijn geheel is de film echter maar matig.

De gestoorde stijl van Carrey past perfect bij de swing van de muziek en film. Simpele humor die een brede glimlach op het gezicht achter laat en de swing maakt het helemaal af.

avatar van ibendb
Best leuke film...

avatar van Kr!kke
Deze film bracht niet wat ik ervan verwacht had. Jim Carrey is wel de geknipte man om het personage van The Mask neer te zetten, maar af en toe vond ik hem wat overdrijven. In die mate zelfs, dat het af en toe irritant begon te worden.
Er zitten enkele leuke scènes, maar het overgrote deel van de film vond ik nogal kinderachtig (dan denk ik bijvoorbeeld aan de scène waarin al die politiemensen beginnen mee te dansen).

Niet meteen een memorabele film dus.

avatar van VforVictor
Geinige film niet meer dan dat. Alhoewel ik ben het eens met mijn voorganger dat The Mask af en toe irritant was. Het leukste deel van de film was eigenlijk het moment dat Jim Carrey het masker niet op had. Oja en een lekkere Cameron Diaz!

avatar van VforVictor
rep_robert schreef:

Scoort toch wel net even wat extra´s wegens het sentiment.

de cgi ziet er hier prima uit hoor.

avatar van Cinemaniak
Kr!kke schreef:

Niet meteen een memorabele film dus.

Hahaha, dat is echt een geweldige scène! Kinderachtig? Bedoel je niet eerder 'cartoonish'? Je bent denk niet opgegroeid in de jaren 90?! Nee, Jim Carrey is een geweldenaar in deze film en Cameron Diaz was hier nog 'SMOKIN'. Ik denk dat het gross die met deze film is opgegroeid hem wel degelijk memorabel vindt.

avatar van Fran
Nee, ik vond het geheel behoorlijk kinderachtig en overdreven. Dat heb ik bij Jim Carey sowieso wel snel maar bij deze film vind ik het geheel gewoon over the top en niet leuk.

avatar van tommykonijn
tommykonijn schreef:
maar ik denk dat als ik 13 ofzo ben dat ie een kansje maakt op verlaging naar 3,5* denk ik, blijft wel een leuke film absoluut.

Hoe kwam ik hier bij? Dit is zo'n jeugdsentiment voor mij. Ik ga nu langzaam op 15 jaar aan en ik vind hem nog steeds erg leuk. Die 4* blijft mooi staan

avatar van Boenga
Fran schreef:

Goeie omschrijving; bespaart me de tijd om zelf woorden te zoeken. Bedankt, Fran !

avatar van Dee Al
Niet veel bijzonders. Begint wel mysterieus, maar ja, dat mysterie is er al gauw af. Dat mag ik ook niet verwachten van een comedy. Het acteerwerk is wel leuk, maar niet bijzonder. Het is ook best leuk om naar Carrey met The Mask op te kijken, maar dat heb ik na een tijdje wel gezien. Leuk voor een keer, daarna niet meer doen.

Vond deze film vroeger helemaal geweldig, toen ik em gister zag kijk je wel anders tegen de film aan, maar de komische Jim Carrey , zijn hond milo en lekker ding Cameron Diaz maakt et em,

Vroeger een "topfilm"; times change! Kan er nu niet zoveel meer om lachen.

avatar van job98
ik lag compleet dubbel! zo grappig!

puckb96
Een oké komedie.
Je lacht je te pletter hoewel ik veel van de humor nietszeggend vind.
Jim Carrey is wel op zijn plaats hier!

avatar van Phantasm
Erg leuke komedie, kijkt lekker weg, best vermakelijk.

leuke film met een paar goede grappen er in verwerkt. maar ik denk toch dat ik dit een paar jaar geleden leuker had gevonden. verder speelde carrey leuk zijn rol en zag Cameron Diaz er zeker niet verkeerd uit!

avatar van K. V.
Het blijft toch een bijzondere film. De mix van speelfilm en animatie/cartoon en humor maakt hem toch wel redelijk uniek. Een entertainende film waarin Jim Carrey doet waarin hij goed is. Het verhaal is simpel en zoals je al op de poster kunt zien: "From Zero to Hero", maar stoorde niet.
Zeker niet waw (soms wel wat speciale humor), maar eens leuk om terug te zien.