Mat i Syn (1997)
Genre: Drama
Speelduur: 73 minuten
Alternatieve titels: Mother and Son / Мать и Сын
Oorsprong:
Rusland / Duitsland
Geregisseerd door: Aleksandr Sokurov
Met onder meer: Aleksei Ananishnov en Gudrun Geyer
IMDb beoordeling: 7,3 (4.213)
Gesproken taal: Russisch
Releasedatum: 12 februari 1998
On Demand:
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Mat i Syn
Tegen het decor van een ver uitstrekkend landschap wordt een stervende moeder in een houten huis liefdevol verzorgd door haar overpeinzende zoon.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5481 stemmen
Mother and Son is soms echt letterlijk een schilderij, als je de film even stop zet. Een schilderij met vooral erg herfstachtige kleuren, ook al speelt het zich in de lente af, wat het geheel een ietwat mistroostig sfeertje meegeeft.
De manier waarop de moeder en de zoon met elkaar omgaan, was wel lief en er zaten ook best een paar aandoenlijke momenten in. Sokurov filmt het allemaal met lange shots, waardoor het ook een bepaald gevoel van rust weet uit te ademen. Precies een soort zelfde gevoel van rust, als mensen krijgen die een aantal minuten naar een schilderij zitten te staren, en zo lijkt Sokurov het hier ook bedoeld te hebben.
Ondanks dat er soms niet veel gezegd wordt, wisten de beelden al een soort van emotie bij mij op te wekken. Je merkt ook aan alles dat de band tussen moeder en zoon erg sterk is. Ik vond het erg mooi en licht ontroerend om te zien en het einde is ook erg sterk. Mother and Son lijkt hier en daar erg op Tarkovsky’s Zerkalo, maar waar die laatste mij niet kon raken, daar lukt het Sokurov met dit werkje wel. Klein, intiem en best emotioneel, maar vooral ook erg goed.
4,0*
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
De natuur, het bestaan, is hier wat het kennelijk is: schitterend, subliem; maar ook stom, onverschillig en onbegrijpelijk. Sokurov hoeft niet eens de wreedheid en angstaanjagendheid van die natuur te belichten [...] om zijn mens zijn eindigheid, nietigheid en verlatenheid te laten voelen.
Natuurlijk voelt een mens zich niet alleen tegenover de natuur staan, maar is hij tegelijkertijd ook onderdeel van. Afhankelijk van waar iemand zich in zijn subjectieve beleving op de lijn tussen die twee mentale polen bevindt, zullen de beelden die Sokurov ons hier voortovert - en dan met name die waarin de mens als het ware lijkt te verdwijnen in die natuur - iets verleidelijks hebben, dan wel een gevoel van onbehagen en verlorenheid, van zinloosheid, oproepen. [...]
De tekenen van menselijke beschaving (een in de verte voorbijrijdende trein, een fragment muziek, flarden van een kinderliedje, een zeilscheepje op een onafzienbare zee) in deze film lijken de eeuwige ongenaakbaarheid van de natuur, en de voorbijgaandheid van de mens, alleen maar te benadrukken.
Wat ik verder opmerkelijk vond aan de film is de weergave van de trein. In de filmgeschiedenis is de trein, vanaf de eerste films al, een belangrijk motief geweest. Het is, net als het medium film zelf trouwens, bij uitstek het symbool van vooruitgang, dynamiek, techniek, mobiliteit. Denk aan de Lumieres, Vertov, Ruttmann. Hoe anders is dit in Mother and Son, waarin de trein zelf een nietig klein streepje in het landschap is, waarvan het geluid en de rookflarden vooral een vervagende impressie zijn tegenover de persistentie van de de natuur.
flore
-
- 49 berichten
- 512 stemmen
Een mens kan kijken en een mens kan zien, Mother and Son laat mij tot deze tweede categorie doordringen, met andere woorden: er wordt een sluier voor mijn ogen weg getrokken.
Verwondering is wat er achterblijft, bestaand uit het besef tot welke grootsheid de mens in staat is.
Natuurlijk is de mens een klein wezen dat machteloos is tegenover het sublieme, maar daartegenover staat dat de mens een bewustzijn heeft, waar God in leeft (zo als dat zo mooi in het begin van de film wordt gezegd). Dit bewustzijn zorgt er voor dat de mens lief kan hebben en zichzelf kan opofferen (of creeert zo als Sokurov doet) , wat zo ontroerend verbeeld wordt.
Op de manier hoe Sokurov zijn beelden uitkiest, beelden waarin de levende natuur, de kwetsbare mens omsluit: door hierop de camera -lees: ons oog- te richten, weet Sokurov het een ziel te geven. Hij laat ons een wereld achter de vormen zien, zeer bijzonder!
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Wat ik verder opmerkelijk vond aan de film is de weergave van de trein. In de filmgeschiedenis is de trein, vanaf de eerste films al, een belangrijk motief geweest. Het is, net als het medium film zelf trouwens, bij uitstek het symbool van vooruitgang, dynamiek, techniek, mobiliteit. Denk aan de Lumieres, Vertov, Ruttmann. Hoe anders is dit in Mother and Son, waarin de trein zelf een nietig klein streepje in het landschap is, waarvan het geluid en de rookflarden vooral een vervagende impressie zijn tegenover de persistentie van de de natuur.
Ik zag nog iets anders in die trein: het doorboort dat intieme universum van moeder en zoon. Om afgezonderd te leven moet er natuurlijk wel iets bestaan om van afgezonderd te zijn. Die trein herinnert ons eraan dat er een wereld buiten die van de twee bestaat. En dat maakt hun leven samen, naast aandoenlijk, ook best treurig. En zoonlief beseft dat ook, als we hem weemoedig naar dat voertuig zien staren. Moeder is voor hem een dierbaar blok aan zijn been.
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Interessante gedachte. Inderdaad, de beleving van natuur lijken we vooral waar te nemen in tegenstelling tot, of tegen de achtergrond van, cultuur. Betekenis kan überhaupt alleen maar bestaan door de waarneming van verschil, vanuit cognitief oogpunt beschouwd.
Echter, het is maar de vraag wat voor voorstelling de zoon heeft van die buitenwereld. Woont hij zijn hele leven al afgezonderd van de 'beschaving', of heeft hij bijvoorbeeld in de stad gestudeerd en is hij teruggekomen om zijn moeder te verzorgen? De film lijkt voor die laatste optie geen echte aanduiding te geven. Is het weemoed naar wat hij achter zich heeft gelaten? Of is het weemoed naar iets veel abstracters: het 'andere', een horizon van mogelijkheid, met andere woorden: naar het verlangen zelf?
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
YouTube - Moeder en zoon (Aleksandr Sokurov, 1997) met Nederlandse ondertiteling.
Illmaticly Ill
-
- 46 berichten
- 476 stemmen
Net gekeken. Geen woorden voor. Oké, één woord dan. Magistraal.
De filosoof
-
- 2016 berichten
- 1401 stemmen
Wat een saaie film is dit! De beelden zijn schilderachtig dus hebben wel wat, maar er gebeurt helemaal niets in de film. Liefhebbers zien er veel symboliek en romantiek in, maar het kon mijn aandacht niet vasthouden.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Wat een saaie film is dit! De beelden zijn schilderachtig dus hebben wel wat, maar er gebeurt helemaal niets in de film. Liefhebbers zien er veel symboliek en romantiek in, maar het kon mijn aandacht niet vasthouden.
Er gebeurt zo ongelooflijk weinig in de film, inderdaad, dus kon ik eindelijk mijn aandacht richten op de esthetische kwaliteiten i.p.v. de narratieve: en wat een kwaliteiten zijn dat! Al die symboliek zag ik er niet in, wel een ongelooflijk eenvoudig en tegelijkertijd schitterend kunstwerk. Wie heeft er verhaal of interpretaties nodig?
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Van deze film had ik eigenlijk niet zo veel verwacht, dit gezien het verhaal dat mij nu niet bepaalt aanspreekt. Het heeft tenminste alles in zich om een doodsaaie film te worden. Dat het uiteindelijk toch niet werd ligt vooral aan de schitterende beelden van de natuur die Sokurov ons even voorschotelde zoals bij voorbeeld de bossen en golvende landschappen met daarin meermalen het geluid en de rook van de stoomtrein. Wat een rust straalde dat uit.
Al met al een mooie film dus deze film van Sokurov waarvan de lengte van 73 minuten meer dan voldoende is.
4,0*
Laurensv
-
- 264 berichten
- 3007 stemmen
Schilderachtig portret van een moeder en haar zoon, zoals ze dat alleen in Rusland kunnen maken (oke, misschien ook in Japan). Ik keek waarschijnlijk niet de beste beschikbare kopie, maar heb toch genoten van de schitterende plaatjes; geluidsband leek echter uit de jaren ‘70. Het is erg minimalistische cinema, waar wat mij betreft nog net wat meer de tijd had mogen worden genomen. Juist op het moment dat het voor mij echt interessant begon te worden en de zoon buitenshuis troost ging zoeken, was het eigenlijk alweer voorbij, jammer. Soms wat erg geforceerd gebruik van symboliek, maar komt ermee weg.
ThomasVV
-
- 1100 berichten
- 483 stemmen
In de lijn van Vinokourov verwacht ook ik van een film méér dan een schilderijententoonstelling, die natuurlijk ook heel knap kan zijn, maar waarvoor ik niet naar een film kijk...
Movsin
-
- 7671 berichten
- 8081 stemmen
Moet het nog gezegd dat dit een heel bijzondere film is.
Een tentoonstelling van prachtige landschapschilderijen met daarin twee vereenzaamde mensen. Heel expressievol.
Er gaat ook veel tederheid vanuit want wat is emotioneler dan een hulpeloos mens dat moet gedragen worden om eventjes elders te vertoeven, zeker als het gaat om een zoon die zijn moeder draagt.
Lange stilstaande scenes wekken het vermoeden van symbolische waarden op en dat gebeurt zeker met deze film.
De trein, bijvoorbeeld. Ik dacht gewoon : het leven dat voorbijgaat.
Persoonlijk hecht ik er geen superlatieven aan, maar vond het wel mooi en bijzonder
klara
-
- 814 berichten
- 20367 stemmen
Kan mij niet zo gauw een film voor de geest halen als deze. Waarin vrij minimalistisch via een
aaneenschakeling van even schilderachtige als somber en dreigend gekleurde scenes de nietigheid
van de mens, de onontkoombare eindigheid van het leven en de verwerking van verdriet wordt
verbeeld.
John Milton
-
- 21538 berichten
- 11707 stemmen
Erg mooi. Betoverend en verdrietig tegelijk, had deze graag op 35mm gezien. Toch werken de stijltrucs die Sokurov uithaalt met vervormende lensen, spiegels en schilderen op de lens (?) voor mij niet altijd; soms haalde het me toch uit de scène, en af en toe ging ook even het woord lelijk door mijn hoofd. Gelukkig is dat eerder een uitzondering, want Mat I Syn is visueel wel degelijk mooi, en zeker interessant. Die Friedrich inspiratie zie ik er zeker wel in.
4*
misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
Erg mooi is het zeker, maar op de één of andere manier raakte ik heel moeilijk in de sfeer. Terwijl ik alle potentieel van de film wel zag, deed mijn focus moeilijk. Iets wat ik blijk vaker te hebben bij het werk van Sokurov, het is allemaal erg hermetisch, stil en zijn narratief is vaak meer te vinden in de symboliek. Maar het intrigeert mij nog wel steeds, misschien nog eens proberen op een heel ander moment.
Bij nu hou ik het nog op 3.5*, maar dit gaat zeker nog een groeier zijn.
tbouwh
-
- 5645 berichten
- 4964 stemmen
Heb echt geworsteld met de film en ik verwachtte er zoveel van. Alsof (en we weten natuurlijk dat de invloed daar is) Sokurov zijn eigen Spiegel wilde maken. De vale kleuren en het vervormde beeld creëerden een soort tussenruimte van leven en dood maar leidden ook zodanig af dat de film dramatisch en poëtisch nooit echt binnen wilde komen. Bij Tarkovsky is die esthetiek volledig geïntegreerd en is zeggingskracht een enkel woord, geen gespannen spel tussen stijl en hartsinhoud.
(Cinemember)
Fisico (moderator films)
-
- 8314 berichten
- 4679 stemmen
Letterlijk een erg schilderachtige film waarbij elk beeld werkelijk een poëtisch schilderwerkje lijkt. Zeer idyllisch en erg mooi allemaal. Het kleurgebruik en de natuurbeelden komen erg sterk naar voren. Zeer stilistische film ook met een vaste camera. Vele beelden blijven ook vaak erg lang hangen waardoor het tempo zwaar gedrukt wordt. Het geeft je de gelegenheid om op zoek te gaan naar details en kleine dingen.
Het plot beperkt zich tot de zorg van de zieke moeder door de zoon. Ontroerend en mooi weergegeven. Het lijden en de liefde gaan hier hand in hand. De soms troebele beelden symboliseerden misschien wel de wereld tussen leven en dood.
Een film die ik vooral technisch hoogstaand vond. Qua plot ondanks het zwaarmoedige thema en mede door de vele langzame beelden me nooit 100% lekkernij de film gevoeld. Toch nog voldoende appreciatie om deze score te geven.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11447 berichten
- 4876 stemmen
Jammer dat mijn internetverbinding met Cinemember gisteravond vaak moest bufferen - ik werd net even een paar tellen uit de film gehaald elke keer. Het was wel eens lekker om je niet druk te hoeven maken om een plot of karakterontwikkeling: gewoon... over je heen laten komen, misschien af en toe even in slaap vallen en het gewoon langzaam in je opnemen. Ik snap dat dit niet voor iedereen is, ik trek het zelf ook niet altijd, maar net zoals het - voor mij - vergelijkbare Die Grosse Stille was dit een fijne ervaring. Sokurov blijkt toch elke keer iemand te zijn die ik in de gaten moet houden. 4,0*
Sergio Leone
-
- 4017 berichten
- 2700 stemmen
Speciaal.
Erg stemmig gebracht. Gestript van opgeklopt sentiment, maar heel teder en klein. Met slechts een dik uur speelduur werkt dat wel. De film neemt in dat uur ook gewoon z'n tijd, met slechts weinig scènes. Doordat elk shot z'n tijd neemt krijg je de kans om de schilderachtige enscenering op te nemen. Dat is evenzeer origineel. Ik weet alleen niet of ik het visueel een echt mooie film vind. De keuze om met de lens te spelen en van alles uit te proberen geeft soms rare verhoudingen en een wazige look. Dat moet voor het dromerige zorgen, maar net de stemmige realiteit van de nakende dood en het rouwen achteraf maakt deze film voor mij de moeite.
3
Het laatste nieuws
'Brits acteur Aaron Taylor-Johnson (33) gekozen als nieuwe James Bond'
Duitse Netflix Original-serie 'Das Signal' wordt kapot gestreamd, maar de beoordelingen vallen tegen
De duivel bezoekt een avondshow in trailer van horrorfilm 'Late Night with The Devil': 'Een instant cultklassieker'
Waargebeurde film 'Sound of Freedom' sinds gisteren te bekijken op Amazon Prime Video
Bekijk ook
Lektionen in Finsternis
Documentaire, 1992
17 reacties
Kjærlighetens Kjøtere
Drama / Avontuur, 1995
9 reacties
O Thiasos
Oorlog / Drama, 1975
61 reacties
Charulata
Drama / Romantiek, 1964
4 reacties
Mephisto
Drama, 1981
46 reacties
Xích Lô
Misdaad / Drama, 1995
227 reacties
Gerelateerde tags
plattelandouder-kindrelatiespiritualdying mother moeder zoon relatie
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.