Kjærlighetens Kjøtere (1995)

Noorwegen / Zweden
Drama / Avontuur

geregisseerd door Hans Petter Moland
met Stellan Skarsgard, Gard B. Eidsvold en Bjorn Sundquist

De dichter Larsen vertrekt naar het poolgebied om zich aan te sluiten bij Randbaek en Holm, twee doorgewinterde pelsjagers die al jaren wonen in dit onherbergzame gebied. Hij komt aan als een toerist en gedraagt zich ook zo, wat de irritatie opwekt van de twee jagers. Vooral Randbaek koestert vanaf het eerste ogenblik een diepe haat tegen Larsen. In de houten hut, de enige beschutting tegen de kou van de pool, lopen de spanningen hoog op.

avatar van Ramon K
Hele goede psychologische thriller. Drie mannen, 1 houten hut, bizarre omstandigheden, hevige kou, prachtig landschap, hevige conflicten en een voortdurende spannende sfeer...resulteren in een topfilm! Skarsgard spettert van het doek als de grofgebekte, sadistische Randbaek. Maar ook de op het eerste oog symphatieke Larsen (Gard B. Eidsvold) geeft flink tegengas. Het plot vertoont misschien een paar kleine foutjes maar dit kan de pret echt niet drukken. Ik geef 4 sterren

Waarschuwing: deze film bevat veel dierenleed!

avatar van as
as
Veel dierenleed inderdaad maar dat geeft de film een indrukwekkende authenticiteits gevoel. Grof gefilmd met prachtige beelden van Groenland. Skarsgard in misschien wel zijn beste rol ooit. Als randbek spettert hij letterlijk van het doek. Altijd interessant hoe drie verschillende mannen. in het midden van nergens, noodgedwongen zijn met elkaar op te trekken. Rake psychologische spelletjes en een somber afwikkeling maken deze film een mokerslag in het gezicht.
Indrukwekkend. 4*en.

Dierenleed valt wel mee, alleen op het einde van de film ging het mijn te ver...En wat het personage Randbæk aangaat een hele goede rol van Stellan Skarsgård, je krijgt echt de schurf aan zulk soort mensen ( beesten) Een dikke zeven voor deze goede film.

Reinbo
fantastische ijswestern. 4,5*

avatar van Leo1954
as schreef:
Indrukwekkend. 4*en.

Ik kan het niet beter omschrijven, zeer indrukwekkend.

avatar van Goldenskull
Sterke film met indrukwekkende setting en prima acteerwerk.

De tweestrijd had nog net wat grimmiger gemogen, want die voelde vooral bij de kerst-scène een tikkeltje geforceerd aan. Het laatste half uur maakt echter wel veel goed.

avatar van dutchtuga
Veel dierenleed? Pas maar op dat dit geen tweede Cannibal Holocaust-topic wordt

avatar van 93.9
Wat een goede film.
Gewoon zien en voelen.

4, 5

avatar van Filmkriebel
Spreekt me aan, ware het niet van dat dierenleed... stoot me altijd aan het hart