Seom (2000)

Alternatieve titels: The Isle |

Zuid-Korea

geregisseerd door Ki-duk Kim (I)
met Suh Jung, Yoosuk Kim en Sung-hee

Op een eiland hebben twee buitenstaanders zich teruggetrokken. Hee-Jin is een vrouw die overdag vis en voedsel verkoopt en 's nachts haar lichaam aan de vissers die het eiland bezoeken. Hyun-Shik is een suïcidale man die zijn interesse in het leven verloren heeft nadat hij zijn ex-vriendin heeft omgebracht. Als Hee-Jin na een zelfmoordpoging van Hyun-Shik zijn wonden verzorgt, ontstaat er een obsessieve en gewelddadige relatie, die geen inmenging van buitenaf toelaat. Voor hem is het een soort drug die zijn pijn verdooft, voor haar is seksualiteit de enige vorm van communicatie die ze kent.

AHWA
De eerste Ki-Duk die me een beetje tegenvalt. De locatie is zoals vanouds prachtig, maar de hoofdpersonen - en dan vooral de man - deden me niet veel en brachten niet veel in me teweeg. Vond het meisje eigenlijk maar een jaloerse dame af en toe. Al was het wel mooi hoe ze als een sluipmoordenares door het water ging om wraak te nemen op de hoerenlopers

Vond het camerawerk ook niet geweldig, had meer statische shots verwacht in deze film en geen handheld-shots.

avatar van FillumGek
Mijn vierde Ki-Duk en voor de vierde keer geef ik vier sterren.

Typische film weer waar nauwelijks in wordt gesproken maar er wordt weer zo'n goede chemie gecreëerd dat het ook niet nodig is. De locatie was schitterend, die leuke gekleurde huisjes op het water, hele dag een beetje vissen, relaxen...

Af en toe wat geweldadige scenes, met als hoogtepunt de vishaakjes, pijnlijk. En mijn complimenten aan Suh Jung, zelden zie ik iemand zo vuil kijken

Het einde vatte ik niet helemaal, waarom lag ze opeens in die boot? Al met al weer een erg mooie film, tijd voor de volgende Ki-Duk.

avatar van JJ_D
'The Isle' fascinerend? Het eerste half uur van de film wel, ja. De verstilling, de "onmogelijke" liefde die beide partners nu eens wel, dan weer niet in vervulling zien gaan, de mooie plaatjes, ... Kim Ki-Duk lijkt hier terug op het niveau van 'Bin-Jip' bezig te zijn, en de film stevent af op een droevig en innig portret van 2 tragische individuen.

Waarom is het dat dan toch niet geworden? Omdat Ki-Duk wéér op de proppen komt met zijn typische vraagstukken rond goed en kwaad, die gewoonweg niet interessant zijn. Is zij schuldig? Ethisch gezien een eenvoudig te beantwoorden vraag, zeker gezien haar ziekelijk neiging om de minder vriendelijke klanten (zomaar) te pijnigen (cfr. ook 'The Coast Guard'). En wat moeten we met de ongezonde dosis zelfmutilatie die 'Seom' binnensluipt? De vergelijking met 'La Pianiste' gaat uiteraard te ver, maar ook is Ki-Duk niet schaars met beelden, waar hij anders zo subtiel is.

De plotse ommezwaai in karakter en personages komt onverwacht, en breekt met het gevoel van 'The Isle' als "liefdesportret". Nee, voor mij was de pret er plots helemaal af.

avatar van ralfsjam
mooie film, mooie beelden! soms wat luguber, en van dieren mishandeling zijn ze ook niet vies. toch een mooie film met een mooi verhaal. 4

Milan07
Die scene met die vis die ze laten zwemmen nadat er sushi vanaf gehaald is lijkt een verwijzing op leven & dood. Het gaat om de onmogelijke liefde tussen twee personen. Persoonlijk vond ik dit een sterke film van Ki-duk Kim. De eindscene vond ik bijzonder en lijkt te revereren naar het gehele verhaal van Hyun-Shik.

avatar van Goldenskull
Na de half mislukte kennismaking met Ki-duk (Bom.. Bom) en vervolgens mijn persoonlijke #8 (Bin-Jip), nu de 3e van de beste man gezien. En hij stelde niet teleur.

Weinig woorden, rust, prachtige beelden, (bij vlagen) geweldige muziek en boeiende ontwikkelingen tussen de hoofdpersonen hielden mij de gehele speelduur in zijn greep

Ik kan alleen dat laatste shot maar niet echt plaatsen (vond juist dat weg varen er vlak voor zo'n mooi eind ), nipte 4.5* en de rest van Ki-duk zal waarschijnlijk snel volgen.

avatar van Donkerwoud
Mijn eerste film van deze regisseur en ik was behoorlijk onder de indruk. Lekker Aziatische wreedheid die de pijn en het lijden van de liefde inzichtelijk maakt. Geen vijf sterren omdat ik principieel tegen het exploiteren van dierenleed ben. Ze zijn echter voor een mooie film gestorven.

avatar van Spetie
Mijn tweede Ki-duk Kim na Bom Yeoreum ......... en deze beviel mij toch een stukje beter. Wat mij vooral kon bekoren aan deze film, zijn de af en toe ongelooflijke mooie shots. Schitterend hoe de allemaal verschillend gekleurde huisjes op het water allemaal in beeld worden gebracht. Het leven van beide hoofdrolspelers wordt gekenmerkt door eenzaamheid en bij elkaar vinden ze in feite troost en ook passie en verlangen. Er wordt weinig gepraat, maar de gebruikte non-verbale communicatiemiddelen in de film waren voor mij meer dan voldoende. Ook de rustige mystieke muziek werkte voor mij heerlijk bedwelmend. Wel jammer vond ik de af en toe erg harde scènes met de vissen en de kikker, die op harde wijze van het leven beroofd worden. De film is verder goed te begrijpen, al is de eindscène, voor mij eigenlijk niet te bevatten. Ik snap niet echt waar daar nu mee bedoeld werd?
Verder ben ik na deze film wel nieuwsgieriger geworden naar Bin-Jip, die ik nu dan ook spoedig wil zien.

Nomak
Weeral een prachtige film van Kim Ki-duk.
Ik vind het ook allemaal heel menselijke personages. Ze hebben hun problemen en emoties, ik vind het allemaal heel overtuigend overkomen.

De locatie is 1 van de mooiste locaties die je maar kunt bedenken. Een groot meer, met drijvende huisjes tussen de beboste bergen en die mist die er vaak hangt, prachtig gewoon.

Het hoofdpersonage Hee-Jin is oogverblindende verschijning, zo mooi. Ze deed me op één of andere manier denken aan een jonge Gong Li.

Op momenten was het ook schokkend. De veelbesproken scenes met vishaakjes deden me zelfs mijn hoofd wegdraaien, dat is iets wat me eigenlijk nooit overkomt.

Ook het dierenleed was eigenlijk erover. Met die kikker, vissen en dat vogeltje.
Maar vergeet niet dat hoe erg het ook is, die dingen met die vissen gewoon in het echt ook gebeuren. Wie heeft gekeken naar 1 van de eerste afleveringen van Lost in Tokyo kan dit bevestigen.

Op het einde, dat laatste beeld, ik weet echt niet wat ik ervan moet denken. Ik heb hier verschillende verklaringen gelezen, maar zelf kom ik er niet uit. Dat is iets wat ik wel vaker heb bij Kim Ki-duk films.

Ik heb tot op heden 5 films gezien van Kim Ki-duk en ben in elk geval nog nooit teleurgesteld geweest in deze regisseur.
Ook nu slaagt hij erin het maximale uit de personages te halen met het minimale aan conversatie. Dat soort films spreekt me wel aan.

avatar van DVD-T
Mijn vierde Ki-duk Kim na het ietwat mindere Hwal weet hij mij na Bi-jip en Bom....Bom opnieuw helemaal te pakken en me mee te slepen in het verhaal.

Seom is een prachtige vertelling over 2 mensen die door iets in hun leven getekend zijn, bij die man is dat zeker maar ook die vrouw heeft iets in haar ogen dat ze iets naars heeft meegemaakt.Dit getuigd van erg sterk acteerwerk.Blikken zeggen meer dan woorden zeggen ze wel eens en in the Isle is dat ook zo.De acteurs hebben weinig woorden nodig om iets op de kijker over te brengen en iets in hun los te maken.Nu zijn we dat wel gewend van de regisseur, maar hier vond ik het toch iets specialers hebben.Het raakte mij wat meer en zo kon ik ook helemaal meeleven met de karakters.De interactie tussen beide is erg mooi in beeld gebracht.

Niet alleen blikken zeggen meer dan woorden, maar ook beelden.Ki-duk Kim schoteld ons opnieuw een prachtige locatie voor die hij later in Bom...Bom nog eens over doet maar dan op een andere manier.Een prachtig groot meer omringd door een bebost gebergte.Dit levert een aantal zeer mooie shots op.Vooral de scènes met de dikke mistbanken vond ik erg mooi.

Seom is niet alleen mooi maar tevens heel schokkend.Ik heb echt een aantal keer m'n hoofd moeten wegdraaien omdat ik het dierenleed niet kon aanzien, maar toch werd ik door iets gegrepen en bleef ik met een half oog kijken.Ook de de vishaakjes scène op het einde had ik moeite mee.Maar als je hierdoor heen prikt en door de psychopatische neigingen en het geweldadige blijft er vooral een prachtig liefdes verhaal over, die mij zeker heeft geraakt.De muziek in de film vind ik niet altijd even mooi, er zaten af en toe wel wat mooie composities tussen maar voor de rest riep het bij mij niet echt wat op en vond ik het niet echt passen in de film.Het einde kwam ik niet echt uit, maar vond ik daarnaast ook ontzettend sterk.

Na deze film ben ik nog benieuwder geworden naar ander werk van Ki-duk Kim, het smaakt zeker naar meer.

avatar van niethie
Film was in de eerste instantie wat minder dan ik gehoopt had maar tegen aan de helft greep hij me weer volledig naar de keel. Het wordt ook bijna saai met die Ki-duk, het lijkt wel of de beste man geen slechte film kan maken ofzo. Het is hier in ieder geval duidelijk dat hij hier nog wat in de groei was, al deed dat de film voor mij absoluut geen kwaad, In tegendeel zelfs. Het zat weer vol prachtige symboliek, subtiliteit en intrigerende personages. Daarnaast was de sfeer weer uistekend en zat het geheel weer vol memorabele scenes, het is vreemd maar toen ik vanmorgen wakker werd speelde het gehele rijtje scenes me weer af in mijn hoofd. Neem bijvoorbeeld de vele emotieloze seksscenes tussen de hoofdpersonges, de momenten waar de vrouw door het water zwemt, de doorgesneden vis die later weer terugkwam, de sterfscenes en natuurlijk het eind met de dode vrouw in het bootje waar je echt weer van ondersteboven bent nadat hij afgelopen was. kwa uiterlijk was het tot nu toe wel zijn zwaarste film, ik ben inmiddels (na vijf films) wel gewend aan zijn stijl maar het blijft je diep van binnen raken en verder zater er ook nog een aantal bijzonder grappige momenten in. Ik zat aanvankelijk met een dikke drie en een half in mijn hooft, maar aangezien ik me al de hele dag besef dat dat veels te laag is gooi ik dat (net als bij de nadere Ki-duk(s) mooi met een halfje omhoog.

4 sterren

avatar van Baggerman
AHWA schreef:

Ja, dat was ook mijn probleem met deze film. Sowieso heb ik nooit veel met geflipten en dat zijn beiden toch wel in vergelijk met de gemiddelde mens.

Toch verveelt de film geen moment en heeft een heerlijk rustig ritme. Maar na één kijkbeurt weet ik nog niet precies wat ik ervan moet denken. (Zeker na het laatste, mooie, shot: `hûh?`)

Malick
Ki-duk Kim blijft een regisseur die stilistische cinema weet te perfectioneren. Neem het kleine aantal romantische scènes die zeer indrukwekkend in beeld zijn gebracht. Bijvoorbeeld dat ze samen het huisje op het water verven en naar elkaar verlangen maar dat niet tegenover elkaar durven te zeggen.

De titel van de film verwijst niet alleen naar het eiland waar ze op zitten maar ook naar hun eenzaamheid, iedereen zit in zijn eigen wereldje, op hun eigen stekje, hun eigen eiland.

Helaas kon de film me niet zo bekoren als anderen van Ki-duk Kim dat vooral kwam door de narigheid van de film. Denk dan vooral aan de vishaakjes, het dierenleed en de verkrachtingen. Geef mij maar liever Bin-jip en The Bow dat zijn films van Ki-duk Kim die ik ten allen tijden terug kan zien.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik dacht even dat dit m'n eerste Ki-duk zou worden onder de 4*. M'n 6e film alweer. Ik moest er even in komen, maar Ki-duk blijft een meester in het scheppen van sfeer met vooral het gebruik van muziek, beeld en weinig dialoog. Ook de al dan niet symbolisch bedoelde details maken het geheel wel. Denk aan de haakjes en de vissen. Wel één van z'n hardere films, en daarom naar mijn smaak ook niet echt een topper zoals Bin-jip of Hwal bv. Maar zeker een film veel potentie die misschien na een herziening nog beter kan worden. In elk geval toch een goeie film.

Ramon K

Ik weet nog steeds niet welke dvd ik aan moet schaffen......

Ramon K schreef:
Ik snap er nog steeds weinig van; de Nederlandse dvdrelease schijnt 4:3 te zijn. Verkeerde beeldverhouding toch?.....

4:3 letterboxed dacht ik. Dus wel het originele beeldformaat, maar met vaste zwarte balken waarin de ondertiteling staat. Ik heb de ervaring dat veel van de vroege 'arthouse' DVD releases op verschillende labels dit euvel hadden, ook bij bijvoorbeeld FIlmmuseum titels. Dus dat levert op een breedbeeld TV een nogal stupide vertoning op. Maar SB heeft vast een waterdicht antwoord en zit ik helemaal mis. Ik heb zelf de DVD niet, maar heb dit "van horen zeggen".

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik heb de DVD ook niet, maar volgens mij heeft Mochizuki gelijk.

Nomak
Op de verpakking staat 4:3 letterbox.
Ik heb dan wel de Nederlandse box van de regisseur, maar ik ga ervan uit dat dit exact dezelfde uitgave is als de losse film.

Ramon K
Mochizuki Rokuro schreef:

Maar er is dus niets van de zijkanten 'afgehaald'? Niet-anamorf dus eigenlijk?

Dan zou ik er mee kunnen leven.

avatar van ®Tc
Typische Ki-Duk film.

Ki-Duk weet als geen ander chemie tussen personages neer te zetten. In Seom komt de rust het sterke script enkel maar ten goede. Zoals gewoonlijk in zijn films is er knap camerawerk te vinden en een score die zowel rustgevend als aanstekelijk werkt.

****

avatar van Leland Palmer
Mooi geschoten en de locatie met de gekleurde, drijvende huisjes op het water is echt prachtig, maar... ik kon hier niet zoveel mee. Had toch wat meer verwacht.

De film kent best een paar erg fraaie scénes, maar slaat ook een paar keer finaal de plank mis. Zo vond ik dat vishaak gedoe maar onnozel. De eerste keer met de man in z'n keel, maar wat die vrouw flikt slaat al helemaal nergens op. Vind ik. Trouwens best nog wel hilarisch hoe die man haar na dat moment ''verzorgd'' met dat waaiertje.

Hier had veel meer uitgehaald kunnen worden, al is dat natuurlijk een kwestie van smaak. Mooie sfeer en prachtige beelden, maar een weinig boeiend verhaal(tje).

avatar van filmsz
Mooie beelden zo op dat meer, het weinige spreken beviel me ook wel en de muziek helemaal, maar dat gedoe met die dieren en halve verkrachtingen hoeft van mij niet. Wel mooie symbolische / vrij onopvallende dingen in deze film zoals de vishaakjes in de vorm van een hart. En die laatste vishaak scene, pfff.. die kerel weer keren en terug met z'n boot , en dan die waaier inderdaad, verzin het maar.. Trouwens nog nooit zoveel raars met vishaken in één film gezien. En kwastenseks ook nog. Toch een leuke ervaring al met al zo'n film, mijn eerste van deze regiseur.

speranza
Dit is een audiovisueel meesterwerk. Het acteerwerk van het vrouwelijke niet sprekende hoofdpersonage is zeer sterk. Deze film is gehuld in bijzonder veel mysterie. Het is een ondoorgrondelijk liefdesdrama dat soms wreed en dan weer vertederend is.

Wel een mooie film. Zitten zeker erg mooie scenes, vooral tegen het eind. Vond zelf de momenten in het riet het mooist. Misschien ben ik wat verziekt door Haneke (moest aan La Pianiste denken), von Trier (Anti Christ) of Passolini (Salo), maar vond de heftige scenes wel meevallen. Tuurlijk zitten er veel ongemakkelijk scenes in, maar ik zag niets waarvan mijn maag om draaide.Wel is het zo dat de mensen die Cannibal Holocaust een 0,5 vanwege dierenleed hebben gegeven en deze film een hoge(re) beoordeling, zich eens goed achter de oren moeten krabben.

Kim Ki Duk is een goede filmmaker, maar ik vind zijn thema's en symboliek ook wel wat makkelijk. Zijn beeldtaal is erg krachtig, hoewel 3 van de 4 films die ik van hem zag een vergelijkbare setting hadden. Zijn metaforen liggen er wat te dik bovenop. Zodoende twijfel ik een klein beetje tussen 3,5 en 4 sterren.

avatar van Montorsi
Het begon hoopgevend maar zwakte halverwege flink af vond ik. Verstilde emoties en non-verbale communicatie liggen me wel, maar op de een of andere manier werkte het hier lang niet zo goed als in Bin-Jip. Beetje gezapig zelfs en het deed me vooral niets op emotioneel vlak.

Af en toe zitten er wel aardige scenes in, maar met zo'n sterke fase als tussen 15 en 45 minuten had ik wel op iets beters gerekend. Visueel vond ik het ook slechts bij vlagen mooi, en de muziek zelfs tamelijk teleurstellend. Moest soms denken aan muziek die zonder een slideshow van een vakantiepark of iets dergelijks zetten.

Jammer genoeg niet meer dan aardig, maar had meer ingezeten. 3*

avatar van chevy93
Eind vorig jaar zag ik Bin-Jip. Een film die me deels kon grijpen, maar waarvan ik toch niet overtuigd was. Vanwege mijn honger om elke film in de top 250 te zien, zag ik een aantal weken geleden Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom. Dat was een instant 5,0* en dat was een tijd geleden. Vanaf toen wist ik dat Ki-Duk Kim een regisseur was om in de gaten te houden. Dat werd dus Seom. Een film die net zoals Bin-Jip en Bom...Bom vol zit met prachtige shots en een boel mysterieuze scènes. Daarentegen vond ik deze eentonig worden en de personages waren niet echt interessant genoeg om lekker te kijken. Vaak heb ik op de teller gekeken en was ook vaak afgeleid. Het probleem met dit soort minimalistische films is dat alles moet kloppen, want als er één ding niet klopt, hou je weinig over.
Seom was helaas zo'n geval waarbij er iets niet klopt. De muziek was top, de visuals waren mooi, maar het script kon me niet boeien. Dan is de film bij voorbaat al mislukt. Een sterk einde bracht ook geen verandering in het feit dat ik ruim een uur niet echt op m'n gemak zat.

Hopelijk is de volgende, Hwal, beter.

avatar van Black Math
Ruim een jaar geleden al eens gezien, en toen vond ik dit ook al een bijzonder filmpje. Van wat ik tot nu toe van Kim Ki-duk heb gezien is dit met afstand zijn lompste film. Het is goed dat ik geen vegetariër ben, gezien het aantal dieren dat in deze film om zeep geholpen worden. Vissen, kikkers, vogels, je hoeft eigenlijk niet eens vegetariër te zijn om dat verschrikkelijk te vinden. Past an sich wel bij wat er met de mensen gebeurd. Moord, vishaakjes die in diverse lichaamsopeningen gestopt worden, mensen die letterlijk opgehengeld worden, etc. En alles gebeurt dan ook nog eens op een rücksichtsloze manier. Een vent die de seks even onderbreekt om een vis op te halen, het houtje dat in de mond van de mannelijke hoofdpersoon wordt gestopt om de haakjes eruit te vissen, en dat er gewoon in blijft zitten tijdens het seks hebben en het omkleden daarna.

Het is op z'n minst apart te noemen. En dan is er ook ineens ruimte voor poëzie in de vorm van momenten waarin de personages tot elkaar komen, als bijvoorbeeld een van staaldraad gemaakte schommel wordt gegeven aan de vrouw, of als hij de vishaakjes uit haar vagina verwijderd en het laatste haakje zo op een ander haakje gelegd wordt dat er een hartje gevormd wordt. En zeker het einde, hoe onbegrijpelijk, is bijzonder poëtisch.

Ook visueel is er weer verbetering, af en toe prachtige beelden, vooral als de waterdampen boven het meer hangen. Ook in de soundtrack is er verbetering, van meligheid erin is nu toch echt geen sprake meer. Het maakt deze film tot Ki-duks eerste echt goede film. Nog steeds ruimte voor verbetering, maar desondanks is deze herziening dusdanig bevredigend dat ik er een halfje bij doe. 4*.

avatar van maxo922
Tegenvaller!

Vooral vond ik het moeilijk om in de film te komen. Pakweg de eerste 20 minuten zijn stroef en voelen amateuristisch aan(camerawerk, overdreven acteerwerk van de bijrollen). Naarmate het verhaal ontwikkelt wordt het verhaal kalmer en mooier. De liefde tussen de twee is krachtig weergegeven, maar weet zeker niet in elke scene te overtuigen. Sommige scenes, vooral in het midden van de film, zijn weinig boeiend en vervelen zelfs een beetje.

De laatste 40 minuten zijn een stuk beter en zijn veel overtuigender. De spanning en de wanhoop zijn erg goed neergezet. Visueel is de film (zoals boven gezegd) in het begin erg matig, maar naarmate het verhaal mooier wordt worden de beelden dat ook. Soms is het kleurgebruik erg knap en sommige shots zijn bijna perfect!

Totaal dus oké, maar ik had er veel en veel meer van verwacht. Mijn verwachtingen waren een heel dromerige film, met zweverige shots, maar helaas. In plaats daarvan kreeg ik een strakke, realistische en soms harde film te zien. Ieder zijn smaak.

* 2,5

avatar van SnakeDoc
Mijn 5e film van Ki-duk Kim. En wat was deze weer geweldig. Wederom weinig woorden, maar waanzinnige beelden en bijzonder indrukwekkende scenes.

Dit is trouwens een film die Marianne Thieme beter kan laten schieten want er zitten een paar zieke fragmentjes met dieren in. En daarvan is (voor zo ver ik kon zien) niks met de computer van gemaakt. Soms echt schokkend. De tikken die de hond krijgt, de kikker die knock-out wordt geslagen, de vis die half gemarteld moet verder zwemmen en de vogel (die echt) onder water lijkt te sterven. Ik moest er wel even van bij komen.

Film is geweldig opgezet. de huisjes doen ontzettend dromerig aan en het idee van de hele film vind ik weer fenomenaal. Ik heb me echt weer ontzettend vermaakt!

Vond de slot scene wel een beetje vreemd. Iemand die daar het antwoord toevallig op weet?

Andermaal een opmerkelijke, wel erg rauwe film van Ki-duk Kim. Hoewel het verhaal mij eigenlijk helemaal niet aansprak (te sadistisch naar mijn smaak), heb ik toch geboeid zitten kijken naar de zonderlinge acties van de merkwaardige hoofdpersonages.

Net als in de andere films van Kim wordt er ook nu weinig gesproken. Het hoofdpersonage heeft zelfs niet één regel dialoog, maar Jung Suh compenseert dat meer dan voldoende door haar lichaamstaal en mimiek.

Hoewel fascinerend toch een stuk minder dan Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (2003) of Bin-Jip (2004). En... zo te zien is er in Zuid-Korea volop werk aan de winkel voor Animal Cops.