Seom (2000)

Alternatieve titels: The Isle |

Zuid-Korea

geregisseerd door Ki-duk Kim (I)
met Suh Jung, Yoosuk Kim en Sung-hee

Op een eiland hebben twee buitenstaanders zich teruggetrokken. Hee-Jin is een vrouw die overdag vis en voedsel verkoopt en 's nachts haar lichaam aan de vissers die het eiland bezoeken. Hyun-Shik is een suïcidale man die zijn interesse in het leven verloren heeft nadat hij zijn ex-vriendin heeft omgebracht. Als Hee-Jin na een zelfmoordpoging van Hyun-Shik zijn wonden verzorgt, ontstaat er een obsessieve en gewelddadige relatie, die geen inmenging van buitenaf toelaat. Voor hem is het een soort drug die zijn pijn verdooft, voor haar is seksualiteit de enige vorm van communicatie die ze kent.

Menni schreef:

Daarom moet je het ook niet hebben over 'regisseurs die denken dat je alleen maar..' - ten eerste wil ik dan wel 's weten hoeveel films je al van 'm gezien hebt, ten tweede is het een door hem gekozen stijl die volstrekt legitiem is.
Dit is de eerste film die ik van hem zie. Misschien hebben zijn andere films wel een bepaalde subtiliteit, ik zou het niet weten. Hier komt het in ieder geval zo op me over.

Met die legitimiteit kan ik niet zo veel. Voor mijn part maakt hij honderden van dit soort films, ik wens hem veel succes, maar voor mij worden ze er niet beter van.

avatar van JayLunar
kos schreef:

Paran Daemun kijken dan maar. Vergelijkbaar met The Isle, maar dan subtieler en beter toegankelijk.

kos schreef:

Dit is de eerste film die ik van hem zie.

Dan zou ik al helemáál uitkijken met te snelle oordelen.. Stel je voor dat je van Coppola (ik heb stiekem even je favorieten bekeken ) enkel The Rainmaker had gezien en daarop een soortgelijke conclusie had getrokken. Ik hou het in mijn eigen recensies meestal liever bij de film zelf dan dat ik uitspraken doe over de makers, zeker als ik die verder totaal niet ken. Overigens geen probleem dat je met Seom weinig kon hoor, dat nog maar even voor alle duidelijkheid.

Hmm.. nou ja, generaliseren kan ook een legitieme stijlvorm zijn om een punt te verduidelijken

Maar ik bedoelde dus niet het algemene werk van de beste man, maar hoe hij in deze film te werk is gegaan.

(Wil ik 1 keertje net zo ongenuanceerd zijn, zoals de meesten hier, krijg ik Menni aan m'n broek )

Menni
Ik heb een reputatie hoog te houden he.. En bij lui die niet in élke reaktie over de schreef gaan, is er tenminste nog hoop, die pak ik dan ook aan .

Je kunt vissen en je kunt vissen....en een vis blijft een levend dier....Het vissen op de manier in Seom tja..... ik ben er niet voor...

Menni
Bij nader inzien begint deze in aanmerking te komen voor 'mooiste film aller tijden' - en dat meen ik heel erg serieus. Schuift langzaam maar zeker (zoals het hoort, geheel in stijl) richting mijn absolute topfavorieten. Liefde in zijn/haar meest pure, verwoestende vorm, onvoorstelbaar hypnotiserend.

avatar van zombie
Nog maar eens gekeken....deze film verliest wel erg veel van zijn kracht als je 'm op je tv-tje kijkt. Maar ik blijf bij mijn oordeel, wat een mooie film zeg! Maar kan me voorstellen dat dit niet je kopje thee is...
arme visjes...

Niet mijn smaak. 2 sterren

avatar van The Eye
Nadat ik een tijdje geleden Spring summer etc gezien had, was ik wel benieuwd naar meer werk van Ki-Duk. Ik vind deze film beter dan Spring etc, omdat er meer verhaal in zit. De vishaakjes scenes tillen deze film flink omhoog, niet vaak keert mijn maag om. Dit lijkt me dan ook geen film voor het grote publiek.

Dat vind ik een te betwisten punt, dat hier meer verhaal in zit dan in Bom... Geurigo Bom.
Ben ik het namelijk niet mee eens. Ik vind juist dat Seom maar bar weinig verhaal heeft.

kappeuter schreef:

Inderdaad. Ik snap die logica totaal niet.

Ik kan er me wat bij voorstellen, Seom beschrijft meer een situatie (afgerond geheel), terwijl Bom ... Bom meer een levensloop beschrijft (globaler). Afhankelijk van het perspectief van degene die de opmerking maakt is het ene al wat meer 'verhaal' dan het andere.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Na een paar dagen terug A scene at the Sea weer een film met vrijwel geen dialoog. Hier werkt het in ieder geval een stuk beter. Visueel weer prachtig en , hoewel het decor eenvoudiger en beperkter is, is het te zien dat het van de man van Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom is.
Extreem in het tonen van liefde en de neiging tot zelfdestructie om iemand vast te houden. Bijzonder interessant, maar het bleef teveel op een afstandje om echt heel diepe indruk te maken. Bovendien had het in de bios nog stukken beter gewerkt.
Kim Ki-Duk blijft in ieder geval smaken naar meer. En alles wat in de toekomst van hem hier de bios haalt (en hij is vrij produktief) zal ik als het even kan gaan zien

avatar van Da Jando
Bijzondere film. Erg sfeervol, die huisjes op het meer. Een aantal heel mooie scenes...het huisje dat geverft wordt, Hee-Jin die door het luik komt (die blik!!), de vishaakjes die me m'n tanden op elkaar deden zetten, en alles ziet er erg mooi uit. De gebeurtenissen zijn behoorlijk bizar allemaal en de hoofdpersonen zijn verdomt eigenaardig, wat het interressant maakt. Ik vond het eerst wat geforceerd overkomen, maar het is erg bijzonder en daarom vond ik het niet erg. 4*
(Kan iemand me overigens uitleggen wat het einde wil zeggen?)

avatar van bisse
Wow, moorden, verkrachten, hoerelopen, vissen en dat allemaal zonder vergunning. Das al gauw 3,5 ster waard in mijn boekie.

avatar van pjotr
Das wel een beetje erg kort door de bocht hè?

avatar van Zavo
Bom yada yada bom was een lichte teleurstelling (na de hoge score hier), omdat de film mij niet zo veel te zeggen had en het vooral van de schoonheid van het gefilmde moest hebben (en ik vond die film net niet mooi genoeg om het helemaal daarvan te kunnen hebben) (is deze zin nog te volgen?). Seom daarentegen heeft wel iets te vertellen, al weet ik nog niet wat. Ik ben er nog niet uit wat de regisseur eigenlijk wil zeggen en wat het voor mij betekent, maar dat deze film (mij) aan het denken zet is duidelijk. Daarnaast is hij weer net zo mooi, misschien nog wel mooier, gefilmd als Bom yada yada bom. Toch Bin-jip maar in de bioscoop gaan kijken dan...

De eerste Ki-duk die ik, weer een tijdje geleden al, zag.

Gisteren herzien en blijf het een erg sterke film vinden. Erg mooie beelden gecombineerd met een sterk concept. De relatie tussen beide hoofdpersonages is, typisch, Ki-duk, weer erg boeiend om volgen, en bijna enkel geïllustreerd door beelden en muziek. Veel diepzinnige gesprekken worden er in ieder geval niet gevoerd.

De shock past verder wel bij het verhaal, en voelt zeker niet geforceerd aan. Enkel het laatste shot blijft mij een absoluut raadsel, al is het zeker een erg stijlvolle afsluiter voor deze film. Die 4* blijven stevig staan.

Reinbo
Mooie sfeervolle film, maar die vishaakjesrelatie past wel in het verhaal, maar is niet mijn ding, daarom slechts 3* voor er verder bijzondere en intrigerende film.

Da Jando schreef:
Bijzondere film.
(Kan iemand me overigens uitleggen wat het einde wil zeggen?)

wat denkje zelf hij heeft haar natuurlijk vermoord,was toch al z'n haat liefde verhouding tussen beide hoofdrolspelers. daarom laten ze hem ook alleen zien op het einde, en dan zie je haar in het bootje liggen.

erg mooie film trouwens dikke 4,5 van mij

avatar van pjotr
savi_7 schreef:

Nee hoor, hij heeft haar niet vermoord, het lijkt me nogal duidelijk dat de eindscene symbolisch gezien moet worden. Dat graspolletje waar Hyun-Shik aanmeert - het geïsoleerde figuurlijke eiland waar de twee zich op bevinden - staat geloof ik voor de enige plek waar hij veilig kan schuilen (het schaamhaar van Hee-Jin ofwel de 'moederschoot').

Reinbo
Ben ik het mee eens.

avatar van Ozarklynch
Wat de laatste shots nu precies willen zeggen is voor mij niet zo belangrijk en is op verschillende manieren te interpreteren. Het gaat me om het totaalpakket, en dat was in dit geval dik in orde. Heb erg genoten van de fotografie en de sfeerscheppende set waar Ki-duk je werkelijk in laat onderdompelen. 4,5* voor het simplistische maar tegelijkertijd allesomvattende Seom.

zo kan je het ook zien hoe jij het zegt pjotr, maar snap dan niet waarom ze gewoon niet beide laten zien op het het einde. zal de film binnekort nog eens bekijken, en denken op het einde zoals jij het schreef.

avatar van Linn
Hele mooie film met erg mooie beelden, maar ook ik kan het einde niet zo thuisbrengen.. heeft hij haar nou vermoord of niet pfff..blijf er over nadenken 4*

avatar van dutchtuga
Beetje teleurstellende Ki-Duk. Mijn 4e film van hem en ook meteen de minste op dit moment. Misschien dat ik er na herziening anders over denk maar echt blijven hangen is ie niet. Als ik Seom zou moeten vergelijken met mijn beste Ki-Duk, Samaria, mist deze de diepe symboliek, sfeervolle soundtrack, sterke personageontwikkeling die Samaria wel had. Daarnaast vond ik Seom qua fotografie ook wat minder. Ik merkte hier en daar wat slordigheden op bv editing gebied. Niet dat ik daardoor een film veel lager ga beoordelen maar het zijn nou net die dingen die Samaria perfect maakte in mijn optiek. Voor nu 3,5*

avatar van Alastor
Menni schreef:

Hier kan ik mij in vinden. Mooiste film allertijden lijkt me wat overdreven, maar Seom is ook stiekempjes mijn top10 binnengeslopen.

avatar van Ozarklynch
Woensdag 9 November om 22.35h te zien op Arte.

Franse subs, maar door de schaarse dialogen ook goed te volgen voor zij die de Franse taal niet machtig zijn.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Voor de Nederlanders: helaas Duits ingesproken. (we ontvangen hier de Duitse Arte)