Seom (2000)

Alternatieve titels: The Isle |

Zuid-Korea

geregisseerd door Ki-duk Kim (I)
met Suh Jung, Yoosuk Kim en Sung-hee

Op een eiland hebben twee buitenstaanders zich teruggetrokken. Hee-Jin is een vrouw die overdag vis en voedsel verkoopt en 's nachts haar lichaam aan de vissers die het eiland bezoeken. Hyun-Shik is een suïcidale man die zijn interesse in het leven verloren heeft nadat hij zijn ex-vriendin heeft omgebracht. Als Hee-Jin na een zelfmoordpoging van Hyun-Shik zijn wonden verzorgt, ontstaat er een obsessieve en gewelddadige relatie, die geen inmenging van buitenaf toelaat. Voor hem is het een soort drug die zijn pijn verdooft, voor haar is seksualiteit de enige vorm van communicatie die ze kent.

In het Waas heet dan dat : "afgezopen"

avatar van Ozarklynch
starbright boy schreef:
Voor de Nederlanders: helaas Duits ingesproken. (we ontvangen hier de Duitse Arte)

Leve nasynchronisatie! Had eigenlijk wel kunnen bedenken dat het in Nederland de Duitse variant zou zijn

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ze spreken gelukkig niet altijd in, helaas wel meestal.

avatar van BoordAppel
Verschrikkelijk, daar zouden wetten tegen moeten komen.

Vraagje: de DVD van deze film die ik overal (nou ja, overal) zie liggen voor 9,99 euro is 4:3. Is de film ook zo bedoeld of is dit niet het goede formaat?

FisherKing
Nope, 1.85:1

Althans volgens de IMDB

avatar van dutchtuga
De britse uitgave die ik heb van Play.com is 1.85:1. En echt duur is ie ook niet.

avatar van Naomi Watts
Geweldige film. Visueel prachtig en Ki-Duk geeft prachtig weer dat er een donkere kant schuilt in liefde. Ki-Duk illustreert weer een relatie die erg interessant is en wat weer typisch Ki-Duk is. Je ziet ook duidelijk aan de film dat dit een Ki-Duk is. 5*

avatar van Naomi Watts
Weer eens herzien maar nu moet ik toch mijn eerdere 5* toch met een halfje verlagen puur om de reden dat deze 'relatie' mij niet zo wisten te raken zoals Ki-Duk deed in Nabbeun Namja, Hwal en Bin-Jip. Nog een hele goede film en dat bewijst die 4,5* ook.

Madecineman (moderator)
Dankzij de MM-meeting in Antwerpen mijn tweede Ki-Duk en een behoorlijk apparte film is dit. Net zoals in Bin-Jip staat een bizarre, bijna onmogelijke liefdesrelatie centraal. Wederom is verbale communicatie niet de sterkste eigenschap van het koppel. Tot zover de overeenkomsten Seom is verder totaal tegenovergesteld aan Bin-Jip. Waar in de laatstgenoemde een mystieke, spirituele, romatische liefdesrelatie ontstaat in een hardvochtige urbane omgeving is hier het landschap liefelijk en sereen maar is de relatie wreed en geweldadig. In Seom zien we de meest banale zaken van mensen; piesen, poepen en hoerenloperij. De hoofdpersonen zijn gefrustreerd, doen zichzelf, elkaar en hun omgeving veel pijn en geweld aan. Toch laat Ki-Duk zien dat ook in deze totaal ontspoorde personen liefde zit. De meest bizarre uiting vond ik hiervan de bloederige vishaakjes in de vorm van een hartje, hoe verzin je zoiets!
Het spreekt voor Ki-Duk dat hij zo een wreede liefde heeft verfilmd maar ik als kijker kan hier toch een stuk minder mee dan met Bin-Jip. Enige inleving in deze gekwelde geesten is welliswaar bijna onmogelijk en dus blijft een apparte, cinematografisch uitstekende maar ook wat lege film over. 3.5*

Madecineman (moderator)
Waarom staat er trouwens in de omschrijving dat Hee-Jin doofstom is??? Dat is volgens mij niet zo. Er zit zelfs een scene in waarin je haar ziet telefoneren! Lijkt me niet logisch dat een doofstomme vrouw de telefoon gaat gebruiken.

"I wish I lived in the woods, in a cabin. I would live there with a girl that couldn't speak. She would have to write everything down" ... dat zei Holden Caulfield al in 1951.

Hier krijgen we een soort vervulling van die wens. Geen bossen, wel een meer

Waar menig ander cineast een batterij geëxalteerde beelden behoeft, daar weet Ki-Duk met o.a. stukjes ijzerdraad, het wrak van een brommer reeds een hermetische gevoelswereld te evoceren.

Die uitgespaarde beelden staan in schril contrast met de emotionele achtbaan die beide hoofdpersonages ondergaan. Wat er zich afspeelt in hun hoofd, ik heb er werkelijk geen enkel notie van. Nu ja, enkel als raadsel is de mens afdoende verklaard, niet?

Als ik een vergelijking trek met de vorige twee Ki-Duks die ik zag, is deze de meest expliciete. Hij trekt je bij de haren, laat geen spaander heel van enige vorm van gemoedelijkheid

avatar van Freud
Een ijzersterke film. Alleen Ki-Duk is in staat om liefelijkheid en extreme gruwel zo mooi te combineren, en dat levert een geweldig fascinerende film op. Fascinerend, maar tegelijk ook afstotend en ontroerend, mooi en walgelijk tegelijk. Onze goede vriend Sigmund zou er verzot op zijn denk ik, mensen die hun innerlijke vertwijfeling en eenzaamheid uiten door extreem masochisme . De film gaat regelmatig ver over de schreef, maar op den duur werkt de extreme bloederigheid even esthetisch als de eeuwige mist boven het water, wat de film nog prikkelender maakt. Mateloos fascinerend, ongelooflijk mooi, zeer ontroerend. Goede film dus .

Prachtige film, ik twijfel nog steeds tussen 3.5 en 4. Ondanks de cinematografische foutjes die er links en rechts inzitten en de rauwe bloederigheid van bepaalde scene's, is dit heel heel mooi om zien. Ik kreeg soms het gevoel naar een sprookje te kijken, maar dan eentje dat totaal verkeerd afliep.
Het was tevens een verademing om zo weinig woorden te horen in een film. Bovendien laat Ki-Duk zoveel ruimte voor eigen interpretatie en invulling over de achtergrond en de motivatie van zijn twee hoofdpersonages dat je nog uitgebreid kan discussiëren over de film. bv.
Hoe komt de vrouw aan het litteken, van wie is de bromfiets bij het meer, wat heeft de man die door de politie wordt meegenomen gedaan, enz.
Mijn eerste kennismaking met Ki-Duk, maar het smaakt naar meer.

avatar van mikey
De film deed me een beetje denken aan de Pianiste van Haneke. Wel een enge (soms) en mooigemaakte film, maar ook erg (expres) stemmingmakend en veel vraagtekens. Plus heeeel veeeeel visjes. 2.5

Ik dacht inderdaad, mikey die is het minst enthousiast over deze film

avatar van katie morosky
Het duurde wel even voor ik mee was. Zo'n half uurtje, schat ik. Doch daarna wist de film me in zekere zin te bekoren. Vooral de uitbeelding van haar geobsedeerde liefde voor hem. Vind ik altijd wel interessant. De vrouw had iets ver beneden het menselijke maar net dat maakte haar toch enorm kwetsbaar.
De gruwelijke scenes horen er gewoon bij, ik denk niet dat de boodschap anders zo duidelijk was geweest.

avatar van mikey
Ik dacht inderdaad, mikey die is het minst enthousiast over deze film
Haha.. de film viel me eigenlijk best mee.
Ow... welke is dat?

De vrouw speelde inderdaad wel goed.

avatar van katie morosky
mikey schreef:
Ow... welke is dat?

Hoe ver ze gingen. Voor elkaar, tegen elkaar... Ook hadden ze niets te verliezen, dat werd zo wel duidelijk.

avatar van jordybeukeboom
Ik vind dit een juweel van een film.

Ik kan me vaak storen aan het gegeven dat een film veel dingen niet 'uitlegt', dat er veel aan je fantasie wordt overgelaten zeg maar. Want bij deze film kun je je ook veel vragen stellen. Hoe komt dat meisje daar terecht? Waarom zegt ze niks? Heeft ze geen vrienden en familie? Waarom is die jongen zo depressief? Waarom gaat hij in zo'n hutje zitten? Wat doet hij de hele dag?

Maar als je al die vragen gewoon even niet aan jezelf stelt en gewoon rustig blijft kijken dan blijkt, voor mij tenminste, dat de film als geheel genomen die uitleg niet nodig heeft. Het is namelijk een film die niet om achtergronden draait, het gaat juist om het hier en nu van de betreffende personen. En dat is de kracht van de film: het meisje en de jongen weten echt helemaal niks van elkaar, maar toch is er aantrekkingskracht en liefde.

Verder is de film de hele tijd boeiend, hoewel er op zich weinig gebeurt. Maar de griezelige wijze waarop het meisje als een waterslang door het water sluipt om wraak te nemen op een van haar hoerenlopers: geweldig! Net als dat moment waarop ze door het pisgat stiekem loert naar de vrijende jongen met zijn hoertje. De jongen die met grote ogen opzij kijkt, en het meisje dat langzaam weer het luik laat zakken, waarna het hoertje zegt "wat is er?": fantastische scene!

En wat te denken van de ordinaire hoertjes die op een scootertje komen aantuffen. En de boze pooier die verhaal komt halen. Dit zijn toch types die je niet bij een regisseur zou bedenken als je puur kijkt naar de schoonheid van zijn beelden. Maar juist het echte ervan is zo goed, het contrast ook met de mooie natuur. Dat gouden klokkie wat het meer invalt, waarna die dikke patser door het lint gaat: heerlijk vermaak!

Daarnaast heeft de film wel wat erge gruwelijkheden, zoals de zelfverminkingen en de manier van omgaan met vissen... Maar het past allemaal perfect bij de vreemde hoofdpersonen.

Op een gegeven moment kreeg ik echter wel wat genoeg van al het gruwelijke, namelijk op het moment dat het meisje zich verminkt. Maar het vervolg is weer prachtig symbolisch, de jongen die haar nu helpt. Net als het einde: dat ze met alleen elkaar en het hutje de rivier optrekken. Het laatste shot is wat bevreemdend, maar niet irriterend. Ik bedoel: dit is geen film die van A tot Z te analyseren valt. Het is haast een sprookje, en het einde mag je zelf fantaseren. Ik bedenk zelf maar dat de 2 hun hutje door het gras hebben laten omringen, zodat ze moeilijk vindbaar zijn voor de politie. Ze overleven hun stille leven met het eten van vis en in de natuur te vinden dingen tot de dood hen scheidt

4,5 sterren

avatar van Freud
Intussen is deze film uitgegroeid tot een van mijn absolute favorieten. De redenen zijn nog steeds hetzelfde, maar elke keer als ik over deze film praat met iemand ontdek ik weer nieuwe elementen. Absoluut meesterwerk, ik ga Bin-Jip herzien om te beslissen welke van de twee in mijn top tien mag .

Ik heb de dvd gekocht!

(ok sorry, dat was dus níet interessant )

avatar van Ozarklynch
Ach Freud. Een geldige reden om happy te zijn. Leuk dat je het even meldt .

avatar van BASWAS
Exotische mooifilmerij met wat grof gepeperde wreedheden uit een goedkoop kokertje visvoer. Het blijft eigenlijk alleen maar af en toe naar betoverende plaatjes kijken in plaats dat er echt leven in deze gefotografeerde achter-het-netvisserij komt. En wat een slappe zalvende muziek trouwens als botersausje.

Ik verwachtte een tweede Suna no Onna (Woman in the Dunes 1964), maar dat viel dus vis tegen.

avatar van fabbyke
Na Bin-Jip en Spring... van Ki Duk gezien te hebben was ik al helemaal van fan hem.

The isle sloeg dan weeral heel hard tegen voor mij, het verhaal was wel goed maar ik vond het nu storend dat de vrouw niks zei en het was op veel momenten ook saai wat ik bij zijn andere films nooit heb gehad. De shots ware natuurlijk weer schitterend.

Ik twijfel tussen een 2,5 en een 3 maar toch 2,5 omdat ik me toch op veel momenten verveeld heb.

avatar van Finisterra
Net als fabbyke was dit ook mijn 3e Ki-Duk, na eerst 'Bin-Jip' en 'Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom' gezien te hebben. Voor mij was het allerminst een teleurstelling. Ook hier krijgen we een zeer sterke film voorgeschoteld met de typische Ki-Duk kenmerken.

Eenzaamheid en individualisme staan weer centraal, dialogen zijn nauwelijks te vinden en er wordt weer gebruik gemaakt van de nodige mimiek en lichaamstaal om gevoelens te uiten. En ook in 'Seom' draait dit zeer goed uit. De haat-liefde verhouding tussen de 2 zorgt ervoor dat et constant spanningen zijn die vaak uitmonden in bloederige toestanden. Sommigen vinden dit overdreven, ik niet. De symboliek is in iets mindere mate aanwezig, al is het laatste shot schitterend mooi.

In mijn voorlopige conclusie komt deze nét iets onder die 2 andere pareltjes. Al is dit ook weer een dijk van een film.

avatar van danuz
Weer een erg mooie film over de eenzaamheid van het individu en de moeite van het intermenselijke contact.
Seom lijkt vooral te willen vertellen over de manier waarop contact zich kan uiten, non-verbaal en verbaal.

Hee-Jun heeft spraak niet tot haar beschikking (of sluit dit expres uit), waardoor non-verbaal contact haar enige manier is. Ze verkoopt haar lichaam bij nacht en voor de rest lacht ze vriendelijk of bekijkt ze de mensen vol afschuw.
De mensen die haar huisjes op water (prachtige locatie!) bezoeken hebben wel de beschikking over verbale communicatie, maar voeren dit vaak op een niet al te subtiele manier uit. Er wordt wat afgescholden, er is eigenlijk geen tederheid te vinden.

Wanneer Hyun ten tonele komt zien we een kleine verandering. Hee wordt geobsedeerd door hem en kan bij hem op een tedere manier in contact komen. Ze moet hem verzorgen en is bijna zijn redder in nood. Er ontstaat een haatliefde relatie tussen beiden, maar het is uiteindelijk absoluut een liefdevolle relatie.

Dit alles is erg mooi verpakt in een erg bijzondere omgeving. Waar mensen letterlijk op kleine eilandjes wonen om zo min mogelijk met de ander in contact te komen.
Visueel en auditief is het niet heel erg bijzonder, maar gewoon erg degelijk. Iets wat ik eigenlijk telkens bij Ki-Duk zo vind.
Het einde is wat mij betreft erg symbolisch, een veilige plek in het riet equals de moederschoot. Wat weer te maken heeft met het non-verbale/seksuele contact tussen beiden. De manier waarop ze hun tederheid kunnen uiten. Vond het mooi gedaan.

Mooie film, maar net echt briljant. Vind Ki-Duks films altijd degelijk, maar weten me nooit echt diep te ontroeren. Daarvoor had hij misschien nog net iets abstracter mogen wezen en visueel nog iets strakker. 4*

P.S.: En ja, ook ik had het zwaar bij de vishaakjesscènes, ik denk toch wel de meest gruwelijke zelfkastijding die ik op film gezien heb. Überhaupt pijniging eigenlijk. Vond dit veel verder gaan dan een Braindead.
P.S.2: Dierenleed is toch erg veel aanwezig in de film. Blijf het een moeilijk subject vinden. Toch ben ik van mening dat op een manier als hier vertoond het voor de kunst moet kunnen. Het is vrij essentieel voor het thema van de film. Dat wil niet zeggen dat ik het er niet moeilijk mee had..

avatar van Badalamenti
Ijzersterke film ! Beste van Ki-duk tot nu toe.........
Een simpel liefdesverhaaltje wordt op een zéér intrigerende, extreme, geweldadige manier in beeld gebracht.

Wat het einde betrefd : zag die groene oase eerder als een nieuwe start (lente), maar de voorgaande uitleg is ook best mogelijk

kiriyama
Toch de ultieme film om aan de partij voor de dieren te laten zien.

Ki-Duk trakteerd ons weer op prachtige, dromerige beelden en weet ook de soundtrack goed te verzorgen. Als bij z'n andere films is de dialoog van weinig belang, het gaat om het beeld, iets dat mij erg aanspreekt. De vishaak scenes waren niet erg smakelijk, maar hadden wel een zekere schoonheid, evenals de geslachte vis die doorzwemt.

avatar van Katt
Na Spring,summer,fall,winter...and spring van Ki-duk te hebben gezien verwachtte ik heel wat van The Isle.
Maar helaas,wat een tegenvaller zeg.
Het concept is mooi,maar de uitwerking ervan is volgens mijn mening teleurstellend.

avatar van maxcomthrilla
Madecineman schreef:

en dus blijft een aparte, cinematografisch uitstekende maar ook wat lege film over.

De film lijkt misschien leeg doordat een simpel verhaal op een kleinschalige manier wordt behandeld. Hoe anders gaat Ki - Duk te werk in Bom Yeoreum....., daar maakt hij gebruik van seizoenen als leidraad voor zijn verhaal terwijl het verhaal hier hooguit een paar dagen in beslag neemt. Daardoor volg je als kijker alles wat er gebeurt tussen de 2 hoofdpersonen. Je zit er bovenop en ook de wat banalere scènes worden daardoor niet geschuwd.

Veel voller dan elke film van Brian de Palma die ik tot nu toe heb gezien. In zijn films aanschouw je vaak wat er gebeurt en blijf je na afloop achter met een leeg gevoel. Alsof alles gemaakt is voor de bewuste film. Deze film komt zeer authentiek over. Juist door de alledaagse gebeurtenissen en de prachtige omgeving waar je jezelf in waant. Prachtig toch, die gekleurde huisjes op het water? Daar waar men geen weet heeft van wat er op de rest van de wereld gebeurd.

Net zoals de reeks aan bizarre gebeurtenissen die volgen. Ki - Duk weet bij mij gevoelens los te maken voor zijn hoofdpersonages. De moord op het hoertje vond ik nog niet echt schokkend. Maar toen ik haar scooter zag staan, met daaraan hangend een glimlachende sleutelhangerversiering kreeg ik toch wel een gevoel van medelijden. Immers, zij had het ook niet makkelijk en probeerde ook iets van haar leven te maken . Zulke subtiele verwijzingen in een film weten mij te raken.

Naar het einde toe werd de film wat minder, vooral doordat de omgeving wat uit het oog werd verloren. Een rustieke plaats die in schril contrast stond tussen de absurde relatie. Het eindshot was voor mij ook niet te doen, ik denk dat zij niet vermoord is, al weet je het maar nooit. Mooie Ki - Duk weer. 4*