Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.783.009)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2783009)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
psychopath
-
- 439 berichten
- 348 stemmen
Voordat je reageert moet je eerst eens lezen wat er staat. Ik zeg niet dat de film ingewikkeld is, maar dat-ie onnodig ingewikkeld is. En dat lijkt een hype te zijn op dit moment, zo van: kijk mij nou eens ingewikkeld doen, is dat niet hip? Prima hoor, van mij hoeft dat niet. Het wordt er volgens mij geen betere film door. Integendeel.
Wel, de score spreekt dat tegen
maar je hebt er natuurlijk altijd een paar die het niks vinden, net zoals ik tdkr niks vind.
BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Wel, de score spreekt dat tegen
maar je hebt er natuurlijk altijd een paar die het niks vinden, net zoals ik tdkr niks vind.
Ja, dat hou je toch. Smaken verschillen nu eenmaal. En het moet gezegd, cinematografisch is Inception een hele mooie film.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
En het moet gezegd, cinematografisch is Inception een hele mooie film.
Wordt veel te gemakkelijk gezegd tegenwoordig. Het ziet er allemaal wel professioneel en gelikt uit zoals het een dure Hollywoodfilm betaamt maar de beelden maken zeker geen blijvende indruk op mij. Het is ook helemaal geen film waarbij het beeld op de eerste plaats komt. Nolan's verhaaltje primeert, het beeld is van secundair, nee, tertiair belang want het tempo is het tweede belangrijkste in Inception. Je had evengoed het script kunnen lezen.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Totaal niet mee eens, beeld is juist ontzettend belangrijk bij Inception. Denk maar eens aan het beeld dat alles draait etc. Dus neen, hier ben ik het niet mee eens AC1.
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Totaal niet mee eens, beeld is juist ontzettend belangrijk bij Inception. Denk maar eens aan het beeld dat alles draait etc. Dus neen, hier ben ik het niet mee eens AC1.
Inderdaad, zelden zo'n film gezien waar de beelden zelf zo'n grote rol spelen.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Ik zal hem nog eens een kijkbeurt geven. Misschien dat ik hem beter vind dan de laatste keer. Het is al een poos geleden, en ik vond hem toen echt heel matig. Ik vond wel de effecten uit de film geweldig, maar het verhaal liet de film in de steek, vond ik de eerste keer dan. Ben ook halverwege de sneeuwscéne een klein stukje in slaap gevallen. Misschien fair om hem, na de vele positieve berichten, nog een kans te geven.
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Ik zal hem nog eens een kijkbeurt geven. Misschien dat ik hem beter vind dan de laatste keer. Het is al een poos geleden, en ik vond hem toen echt heel matig. Ik vond wel de effecten uit de film geweldig, maar het verhaal liet de film in de steek, vond ik de eerste keer dan. Ben ook halverwege de sneeuwscéne een klein stukje in slaap gevallen. Misschien fair om hem, na de vele positieve berichten, nog een kans te geven.
Het verhaal is ook niet bepaald echter zeer origineel. Het valt makkelijk te vergelijken met bijv. The Matrix, maar dan toch: deze film vind ik erg goed. Ik kan je een herziening erg aanraden, m1chel. Maar de keuze is natuurlijk aan jou. 
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Bij de 2e keer kijken kan je mening echt veranderen. Helaas is dit bij mij vaak negatief dus ik hoop voor jou (M1chel) dat je cijfer/stem naar een keurige 3* zal stijgen. 
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
We gaan het meemaken, i'll keep u posted 
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Bij de 2e keer kijken kan je mening echt veranderen. Helaas is dit bij mij vaak negatief dus ik hoop voor jou (M1chel) dat je cijfer/stem naar een keurige 3* zal stijgen.
De beste films worden na meerdere kijkbeurten alleen maar beter.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Inderdaad, zelden zo'n film gezien waar de beelden zelf zo'n grote rol spelen.
Wel, ik heb zelden een film gezien waar het beeld zo onbelangrijk was. Ik had het beeld van Inception helemaal niet nodig want het voegt helemaal niks toe aan de tekst. Het was volkomen fantasieloos en voelde vreemd genoeg onpersoonlijk en ongeinspireerd aan, zeker voor een droomwereld. Als ik het script lees zie ik betere beelden voor me. Het beeld is zo onbelangrijk als de karakters. Sorry, maar Inception is niet meer dan het vernuft van het verhaaltje. Al de rest is bijzaak. Spijtig genoeg is het verhaaltje nou net dat mij het minst interesseert.
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Wel, ik heb zelden een film gezien waar het beeld zo onbelangrijk was. Ik had het beeld van Inception helemaal niet nodig want het voegt helemaal niks toe aan de tekst. Het was volkomen fantasieloos en voelde vreemd genoeg onpersoonlijk en ongeinspireerd aan, zeker voor een droomwereld. Als ik het script lees zie ik betere beelden voor me. Het beeld is zo onbelangrijk als de karakters. Sorry, maar Inception is niet meer dan het vernuft van het verhaaltje. Al de rest is bijzaak. Spijtig genoeg is het verhaaltje nou net dat mij het minst interesseert.
Tja smaken verschillen uiteraard. Ik vond de film persoonlijk erg mooi door het mooie camerawerk, goed verhaal maar het is natuurlijk allemaal een persoonlijke mening.
BBC
-
- 137 berichten
- 0 stemmen
Fijn! toegegeven, ik had twee keer nodig om de film helemaal te snappen. Maar als je hem nou eenmaal snapt, (of niet, hij is alsnog vet) is het echt een van de betere films van tegenwoordig.
Prachtige beelden, verhaal, personages, acteerwerk enzovoorts.
En uiteraard, wat een soundtrack zeg! Hans Zimmer blijft een ware held.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
De beste films worden na meerdere kijkbeurten alleen maar beter.
Dat heb ik ook vaak genoeg hoor 
In sommige films zitten zoveel sublieme details die je pas de 2e keer opmerkt. 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Tja smaken verschillen uiteraard. Ik vond de film persoonlijk erg mooi door het mooie camerawerk, goed verhaal maar het is natuurlijk allemaal een persoonlijke mening.
Al vind je de 'look' mooi, dan nog is het duidelijk dat de film gedreven wordt door het complexe verhaal en minder berust op het visuele of de karakters. Ik denk dat de meeste mensen het daar wel over eens zijn. Nolan verwoordt het op de volgende manier: "Blade Runner has this sort of density to it visually. You come back to it and see something else in it every time. I try to do that in a different way, sort of more narratively than visually."
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Al vind je de 'look' mooi, dan nog is het duidelijk dat de film gedreven wordt door het complexe verhaal en minder berust op het visuele of de karakters. Ik denk dat de meeste mensen het daar wel over eens zijn. Nolan verwoordt het op de volgende manier: "Blade Runner has this sort of density to it visually. You come back to it and see something else in it every time. I try to do that in a different way, sort of more narratively than visually."
Natuurlijk is het verhaal zeer complex. Maar naar mijn mening is daar helemaal niks mis mee. Zo zijn Blade Runner, The Matrix en tja natuurlijk Memento ook zeer ingewikkeld en complex op het gebied van story-telling.
Vind jij dat de film niet gedragen wordt door de visuele stijl? Ik vind dat tenminste wel. Gewoon de trillingen die je hoort constant, de zeer creatieve droom-sequenties (bijv. het stuk stad dat boven op de karakters komt, de epische vecht-scene in het hotel). Ik vind dat allemaal mooi gemaakt en creatief bedacht. Maar tja, het is mogelijk dat het je ding niet is.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Vind jij dat de film niet gedragen wordt door de visuele stijl? Ik vind dat tenminste wel. Gewoon de trillingen die je hoort constant, de zeer creatieve droom-sequenties (bijv. het stuk stad dat boven op de karakters komt, de epische vecht-scene in het hotel). Ik vind dat allemaal mooi gemaakt en creatief bedacht. Maar tja, het is mogelijk dat het je ding niet is.
Dat zijn vooral de momenten die gebaseerd zijn op spektakel en speciale effecten. Ik vind het voor de rest weinig uitdrukken. De film heeft volgens mij helemaal niet de intentie om visueel een sterke emotionele of intellectuele inhoud te hebben. Ik denk dat Nolan louter en alleen wil entertainen met een vernuftig scenario. Het tempo en de complexiteit van het verhaal wijzen daarop. Nolan staat nergens lang genoeg stil om ons visueel iets bij te brengen.
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Dat zijn vooral de momenten die gebaseerd zijn op spektakel en speciale effecten. Ik vind het voor de rest weinig uitdrukken. De film heeft volgens mij helemaal niet de intentie om visueel een sterke emotionele of intellectuele inhoud te hebben. Ik denk dat Nolan louter en alleen wil entertainen met een vernuftig scenario.
Misschien is dat ook wel de intentie van Nolan. Who knows? Als dat de bedoeling was, is hij (in mijn opinie) in die opzet geslaagd.
psychopath
-
- 439 berichten
- 348 stemmen
Wel, ik heb zelden een film gezien waar het beeld zo onbelangrijk was
Jaja, tuurlijk 
Je hebt hier op moviemeter nou eenmaal een paar mensen die als ze een film totaal niks vinden werkelijk alles zeggen om hun punt duidelijk te maken. We weten het nu wel 
Eliandjiee
-
- 77 berichten
- 414 stemmen
Deze film zojuist gekeken. Niks negatiefs op aan te merken, fantastisch gewoon! Interessant concept en uitstekend uitgewerkt!
Ton Paulusse
-
- 94 berichten
- 77 stemmen
De film kon me maar niet boeien. Ik had hoge verwachtingen gezien de reacties alom. Mijn aandacht verslapte meerdere keren. Teleurstellende film
SENGOK
-
- 156 berichten
- 0 stemmen
Briljante verhaal + special effects + muziek.
Sergio Leone
-
- 4413 berichten
- 3098 stemmen
Zeer goed.
Inception begint wat loom gezien het originele uitgangspunt, maar herpakt zich snel. De opbouw is er eentje volgens het boekje (aanbieding krijgen, het allemaal aan de kijker uitleggen door een personage dat niets weet, team samenstellen, een geheim uit het verleden,...) maar wel goed in evenwicht.
De climax begint vrij vroeg - na een dik uur al -, maar voelt nooit te lang aan. Integendeel, het aantal dromen in een droom vraagt om een beheerste aanpak.
De zogenaamde geniaiteit van Inception zie ik echter niet, maar wat overblijft is gewoon een evenwichtige actiethriller met enkele leuke personages, een paar puike actiescènes en een vlot tempo. Meer moet dat niet zijn.
Leonardo DiCaprio staat uitstekend te spelen, maar draagt de film niet. Daarvoor zijn er te veel bijrollen die geweldig ingevuld worden. Vooral Tom Hardy kan bekoren. Marion Cotillard is een tikkeltje irritant (ze heeft nu ook niet bepaald een sympathiek personage), maar Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Ken Watanabe en Cillian Murphy kunnen wél overtuigen.
Visueel is Inception zeker in orde - de SE zijn van erg hoog niveau. De scène waarin de straten omplooien is mooi gedaan en ook de meeste actiescènes (lang niet allemaal!) zijn vrij goed in beeld gebracht.
Hans Zimmer levert wederom een staaltje ultrabombastische muziek af, iets wat bij momenten toch gaat tegenstaan.
Als schrijver zal Christopher Nolan trouwens ook nooit uitblinken. Er zit behoorlijk wat dialoog in Inception (Nolan kiest er immers voor om alles netjes uit te leggen), maar echt gevat is het allemaal niet.
4
"You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling."
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Natuurlijk is het verhaal zeer complex. Maar naar mijn mening is daar helemaal niks mis mee. Zo zijn Blade Runner, The Matrix en tja natuurlijk Memento ook zeer ingewikkeld en complex op het gebied van story-telling.
Vind jij dat de film niet gedragen wordt door de visuele stijl? Ik vind dat tenminste wel. Gewoon de trillingen die je hoort constant, de zeer creatieve droom-sequenties (bijv. het stuk stad dat boven op de karakters komt, de epische vecht-scene in het hotel). Ik vind dat allemaal mooi gemaakt en creatief bedacht. Maar tja, het is mogelijk dat het je ding niet is.
Die droomscene's zijn nou net het zwakke van de hele film, die zijn niet creatief:
je krijgt een autoachtervolging, die ook in de Expendables had kunnen zitten, of een actiescene in de sneeuw, die doet denken aan J.Bond of Where eagles dare. Die omgekeerde stad was wel geinig en de enige scene, die echt aan een bizare droom doet denken, maar dat was nog aan het begin van de film, daarna werden de dromen alleen maar gebruikt als smoes om er actiescene's in te verwerken. Er had zo veel meer gedaan mee kunnen worden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Visueel stelt het op twee of drie momenten na, ook niet veel voor en verder is het ook weinig complex. (althans niet voor mensen die tot vier kunnen tellen). Maar inhoudelijk/thematisch is het een lege huls (net als Memento). Daarin verschilt het enorm van Blade runner. Blade runner werpt vragen op over onze verhouding tot techniek en de menselijke identiteit. The Matrix doet het zelfde met betrekking tot perceptie. Nolan maakt nietszeggende puzzelfilms, die met gelaagdheid of inhoudelijk complexe thema's niets van doen hebben. De vraagtekens die hij oproept zijn enkel relevant binnen zijn films. Maar who cares of Cobb droomt of niet? Het wordt er ook niet eens een andere film door.
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Je vergeet nog even te vermelden dat er uiteraard aan het eind nog even een twist moet komen, zodat de kijker vol verbazing en ontzag de bioscoopzaal verlaat. Pfffff!!
Memento is qua verhaaltje, art-direction, cameravoering etc een gemiddeld TV filmpje wat achterstevoren verteld wordt.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Maar who cares of Cobb droomt of niet? Het wordt er ook niet eens een andere film door.
Is toch mooi, zo'n open einde. Zo kan de kijker zelf bepalen waar hij in is en er zo over blijven doorpraten. Ik vind 't wel een goede oplossing.
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Goedkooptruukje wat Nolan zo'n beetje inmiddels bij iedere film toepast.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar het maakt geen reed uit, dat is nu net waarom het faalt. Bij The Thing is het verschil tissen optie 1& 2 van eminent belang. Bij usual suspects verandert het alles wat je zag. Hier is het enkel leuk voor de kijker als hij dat zelf leuk wil vinden. Het is een open eind zonder implicaties.
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde sciencefictionfilm 'Inception' van Christopher Nolan is vanavond op televisie

Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max

De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)

Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








