Per Qualche Dollaro in Più (1965)

Alternatieve titels: For a Few Dollars More, Voor een Paar Dollar Meer

3,91

Italië / Spanje / West-Duitsland / Monaco
Western

geregisseerd door Sergio Leone
met Clint Eastwood, Lee van Cleef en Gian Maria Volonté

Een bende beruchte criminelen onder leiding van El Indio bereidt een bijzondere bankoverval voor. Twee premiejagers besluiten samen te werken om de bende op te rollen. Maar een van hen, Douglas Mortimer, heeft blijkbaar andere doelstellingen dan alleen de beloning.

335 BERICHTEN 50 MENINGEN
avatar van Tall man
geplaatst: 29 mei 2012, 17:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het 2de deel uit de Dollarstrilogie dat toch een erg goede western is. Het heeft alles: Gierende kogels (letterlijk), goede muziek, een goede badguy en een heerlijke setting. Want dat is ook een genot voor het oog.

Ondanks dat het verhaal redelijk simpel in elkaar zit vind ik het toch prachtig uitgewerkt door Leone. Met een aantal sterke dialogen ertussen. Eastwood en van Cleef spelen hun rol fantastisch. Ik ben benieuwd of dat niveau in GBU nog overtroffen gaat worden.

De muziek van Morricone is een genot voor het oor. Het final duel, ik heb met genot zitten luisteren en kijken. Hoe de muziek zich daar onwikkeld is fenomenabel. Je kan al wel horen dat de finalemuziek van GBU daarop gebasseerd is. Kortom, topwerk van Morricone.

Ook de setting blijft erg mooi. Tussen al die western dorpjes en mexicaanse stadjes wil je er soms gewoon zelf in rondlopen. Leone weet alles mooi te gebruiken en een zeer goede western te maken met alles bij elkaar tot 1 geheel.

Toch krijgt de film net geen 10. In een paar scenes zit gewoon geen bloed waar het wel zou moeten zitten. In andere scenes heb je dat wel. Bijv: als de zus van Cleef met haar vriend op bed zit. Vriend wordt doodgeschoten maar je ziet geen bloed. Bij andere schietpartijen zie je het dan wel.Dat haald dan 1 punt van de 10 af en krijgt For A Few Dollars More toch nog een dikke 9!

Op naar The Good, The Bad and The Ugly.

avatar van RuudC
geplaatst: 16 juni 2012, 00:00 uur [permalink]
Leuk hoor! Maar om heel eerlijk te zijn, vond ik A Fistfull of Dollars beter. Het plot is namelijk een stuk simpeler geworden en de muziek van Ennio Morricone is wel goed, maar hier ook helaas beduidend minder. Voor de rest is het weer een erg vermakelijke spaghetti western, met een prima rol van Clint Eastwood. De toevoeging van Lee von Cleef als kolonel Douglas Mortimer is een goede keuze geweest, want het spel tussen hem en Clint is het leukste deel van de film. Het is eveneens erg vermakelijk om te zien hoe ze de badguys bespelen, maar er zitten toch net te veel te makkelijke scenes in. Ik had wel verwacht mee te kunnen gaan met de meesten hier en daarom verwachtte ik ook een betere film dan Fistfull of Dollars. Inhoudelijk is dit een vrij simpele actiefilm, waarbij de schietpartijen, zeker op het eind, maar zozo zijn. Ik houd het even op 3,5 ster.

avatar van mar007
geplaatst: 20 juli 2012, 00:38 uur [permalink]
heel lang geleden dat ik deze film had gezien.
omdat ik het toen een geweldige film vond heb ik de film op blu-ray gekocht,
vanavond herzien en ja wat vind ik dit toch een heerlijke film.
ik was in mijn jeugd een enorme fan van clint eastwood en nog steeds vind ik deze man
briljant.
lee van cleef doet het ook erg goed in deze film.
heb weer genoten van begin tot eind.
het verhaal op zich vind ik nogal simpel maar ach de sfeer,acteurs en de muziek maken
dat ruimschoots goed.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: 20 juli 2012, 11:51 uur [permalink]
”When two hunters go after the same prey, they usually end up shooting each other in the back. And we don't want to shoot each other in the back.”

Het tweede deel uit de “man zonder naam” trilogie. Per Qualche Dollaro in Più gaat op dezelfde voet verder als zijn voorganger. En Eastwood speelt de hoofdrol van het zwijgzame hoofdpersonage weer met verver, wederom gestoken in een poncho en met een erg coole uitstraling.

Het leukste aan deze film is dat er in de persoon van Lee van Cleef een persoon is bijgekomen, die bijna Eastwoods gelijke is. Hij heeft ook een enorm sterke uitstraling en echt het perfecte hoofd voor een cowboy. Hij speelt dan ook in vele westerns. Hij is net als Eastwood een premiejager en samen gaan ze hier een strijd aan om een beruchte misdager op te sporen en te pakken te krijgen. Die strijd wordt erg leuk uitgewerkt.

Hoewel het verhaaltje niet zo heel veel voorstelt, weet Sergio Leone er weer een boeiend kijkspel van te maken. Mooi camerawerk met veel close-ups, diverse trage scènes met veel aandacht voor detail en gelukkig ook een hoop geweld, actie en schietscènes. Ook hier worden de scenes gedurende de film weer ondersteund door de krachtige muzikale score van Ennio Morricone, die weer erg aangenaam klinkt.

Qua niveau is dit over het algemeen gezien vergelijkbaar met zijn voorganger, maar de toevoeging van Van Cleef geeft Per Qualche Dollaro in Più net dat beetje extra ten opzichte van zijn voorganger. Al komt dat bij mij overigens niet in de score tot uitdrukking, want ook deze spaghettiwestern krijgt vier sterren, al zijn ze net ietsje dikker. Al met al een zeer fijne opmaat naar de afsluiter en het absolute meesterwerk van de trilogie, The Good, the Bad and The Ugly!

geplaatst: 21 juli 2012, 12:29 uur [permalink]
For a few dollars more is het uitstekende vervolg op 'A Fistful of Dollars', eveneens van Sergio Leone. We zien Clint Eastwood terug als de Man zonder naam, een premiejager die het pad kruist van kolonel Mortimer. Allebei zitten ze achter de gevaarlijke gangster Indio aan, en dus besluiten ze samen te werken. Maar na verloop van tijd blijkt Mortimer om persoonlijke reden achter Indio aan te zitten, terwijl ondertussen de naamloze in Indio's bende is geïnfiltreerd...
Het tempo van de film ligt erg laag, maar zorgt samen met de schitterende muziek van Ennio Morricone voor een typische sfeer die nadien nog vele malen gekopieerd is. Voor Lee van Cleef betekende de film een leuke tweede carrière.

geplaatst: 27 september 2012, 15:17 uur [permalink]
Uitstekende film waarin twee premiejagers besluiten hun krachten te koppelen als ze een bende willen pakken. Net als zijn voorganger 'A Fistful of Dollars' wordt het wilde westen hier weer lekker ruig en vuil neergezet. De personages zijn wat beter uitgewerkt, waardoor het een stuk boeiender wordt. Goeie en vaak spannend opgebouwde scenes waarbij de muziek een onlosmakend geheel vormt met de beelden.

avatar van LuukRamaker
LuukRamaker (crew)
geplaatst: 15 februari 2013, 12:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze valt in de categorie 'Toppers van Toppers'. Oftewel: Een goede film van een goede regisseur. De tweede film in de dollartrilogie en de eerste waarin Van Cleef en Eastwood samen spelen

Vergelijken met The Good the Bad and the Ugly ligt daarom voor de hand. Opvallend vond ik echter de overeenkomst met Once upon a Time in the West, waarin net als in For a Few Dollars More gebruik wordt gemaakt van flashbacks. Waar dat bij Once upon a Time in the West één van de beste scènes uit de filmgeschiedenis opleverde, zien we ook hier dat het een belangrijk element is om de spanning op te bouwen. De shoot-out op het eind is er dan ook één om nooit te vergeten.

"I generally smoke just after I eat. Why don't you come back in about ten minutes?"

avatar van Jan met de pet
geplaatst: 24 maart 2013, 13:01 uur [permalink]
Ik vind western die gefilmd zijn in Amerika toch al 1 punt meer hebben dan deze spagetti westerns, het verhaal is zeker goed en de cast super.......maar het geheel komt wat kaal over:3,0

Mhr, PV
geplaatst: 30 maart 2013, 18:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
En wie zag nog meer aankomen dat Mortimer eigenlijk de zus was van die vrouw die El Indio verkrachtte? 🙇

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 11 april 2013, 13:39 uur [permalink]
Erg goed.

For A Few Dollars More is geen filmmonument, maar hoort absoluut in de categorie van kleine meesterwerken.
Mij lijkt het de ideale opstap naar de latere mijlpalen zoals Once Upon A Time In The West. For A Few Dollars More is al grootser dan A Fistful Of Dollars en heeft meer zijn momenten. Ook qua drama is dit diepgaander dan de overige delen uit de Dollartrilogie.
Het levert althans een dikke finale op, eentje die voor kippenvel zorgt en in één adem genoemd mag worden met die andere grote finales, uit The Good, The Bad & The Ugly en Once Upon A Time In The West.

Clint Eastwood is de perfecte machoman. Ik gebruik niet graag benamingen als "cool" en "stoer", maar hier moet ik wel. Maar dé man is Eastwood hier niet. Lee Van Cleef vind ik net iets beter: meer ingetogen, maar ontzettend interessant.
Gian Maria Volonté was in mijn herinnering een schreeuwaap, maar uit herziening blijkt dat ook dat binnen de perken blijft, al heb ik al betere westernvillains gezien.

Grootmeester Sergio Leone schotelt zoals gewoonlijk een resem fantastische shots voor van verdorde landschappen en bezwete karakterkoppen. De locaties hier vind ik iets minder aantrekkelijk dan in z'n andere westerns, al blijf ik de shoot-outs in cirkel geniaal vinden.
Ennio Morricone's bijdrage is verzorgd als altijd, maar hij heeft al beter gedaan.

Betr. PB
geplaatst: 8 mei 2013, 16:44 uur [permalink]
Geweldige film.
Alweer het tweede deel in de dollar trilogie, maar ook al veel beter dan 'per un pugno di dollari'. Die settings in de woestijn blijven gewoon super mooi.

Ook die muziek van Ennio Morricone blijft gewoon geweldig en staat precies samen bij de momenten in de film. Dat fluitje blijft ook in je hoofd zitten.

Maar ook het samenspel van Eastwood en Lee van Cleef blijft echt ijzersterk en die 'mexican standoff' blijft gewoon een van de mooisten in het westen genre.

Blijft een geweldige film.

avatar van Insignificance
geplaatst: 2 december 2013, 20:33 uur [permalink]
Beter te pruimen dan z'n voorganger. Het magische western sfeertje van weleer, althans dat wat ik er mee associeer, steekt in ieder geval vaker de kop op. Niet dat ik daar nog helemaal voor zal vallen, maar toch. De fotografie is fijner en het geluid van fluitende kogels is nog steeds leuk. Spijtig dat Leone er wel eens wat onnodig lawaai aan toevoegt, bij de hoedendans bijvoorbeeld, zoals Morricone's score wel eens wat overdadig gebruikt wordt.

Dat geldt eigenlijk voor elke vorm van dialoog hier, want zodra iemand zijn mond opentrekt, klinkt het weer nergens naar. Dubs die als een irritant refrein door de film zeuren, zelfs Eastwood en van Cleef hebben er hier en daar last van. Zo komt de scène tussen de twee na de bankoverval totaal niet over. Een bijkomend probleem is dat de Leone z'n niet al te dikke scenario nogal breed uitsmeert en dat gaat knagen als je niet helemaal mee bent.

Na het zoveelste staaltje scherpschieten geloof ik het wel en zo'n enerverend verhaal is het nou ook weer niet. Het pak rammel hebben we eerder gezien en het addertje onder het stof tilt het niet naar een hoger plan. Dat melodietje wel, al zit de flashback te kort op de climax. Frappant genoeg vond ik die juist beter in het vorige deel vanwege het cameraoogpunt daar. Ruige koppen, zweterig en de nodige gunplay, maar al met al nog geen klapper.

avatar van sofripa
geplaatst: 15 december 2013, 22:58 uur [permalink]
Eastwood en van Cleef. Wat een toppers zijn het toch. Met Volonte erbij als manische badguy en je hebt een heerlijke film. 1 van de beste westerns naar mijn smaak. 4 sterren

avatar van John Barry
geplaatst: 21 juni 2014, 11:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Per Qualche Dollaro in Più vond ik een goede Spaghettiwestern.

De show word in deze film gestolen door Clint Eastwood en Lee van Cleef. Beide zetten in deze film twee geweldige personages neer. Zoals bijna altijd straalt Eastwood een soort coolheid uit. Van Cleef is briljant omdat hij een op een uitstekende manier een lange norse man neerzet. Ik vind van Cleef ook echt de juiste kop hebben voor dit soort rollen.

De scènes tussen van Cleef en Eastwood zijn geweldig. De beste scene tussen die twee is als ze elkaar voor het eerst ontmoeten. Eastwood en van Cleef spelen op een briljante manier een macht spelletje met elkaar door naar elkaars hoeden te schieten. Een briljante scene.

Gian Maria Volonté als bende baas El Indio vond ik wel wat minder. Volonté vond ik niet zo sterk acteren en zijn personage kwam niet zo dreigend over. Gelukkig maken Eastwood en van Cleef dus een hoop goed. De rest van de cast acteert overigens perfect.

Dit is een film die voor die tijd waarin die gemaakt was ( 1965 ) best controversieel was. Dit komt omdat de film erg gewelddadig is. Deze film is toch samen met de andere Spaghettiwesterns grensverleggend. Natuurlijk niet alleen door de gewelddadigheid maar ook door de briljante manier waarop alles gefilmd is. Visueel is deze film een pareltje. En de prachtige muziek van Ennio Morricone maakt het geheel compleet.

Het verhaal in deze film is wat simpel maar wel leuk bedacht. Twee rivaliserende premier jagers gaan de krachten bundelen om een gevaarlijke bandiet te grijpen. Dit verhaal is leuk bedacht. Wel is de uitwerking wat minder. Wel heel toevallig bijvoorbeeld dat het personage van Lee van Cleef precies kon raden waar El Indio zijn slag zou slaan. Het script is soms wat te simpel. Hier had wat meer aandacht naar toe gemogen. Wel is het zo dat het verhaal een spanningsboog heeft. De film bouwt de spanning op een goede manier op. Het verhaal wil zeker boeien en de dialogen in deze film zijn fantastisch geschreven. Dus toch ook op het vlak van verhaal scoort deze film voor mij een voldoende.

Naast de harde scènes heeft deze film ook veel humor. Bijvoorbeeld de eerste scene met Lee van Cleef in de trein is briljant en grappig. Verder zitten er tal van grappige momenten in de film. Ook worden er in deze film een paar leuke typetjes neergezet die een kleine rol in de film hebben, maar die je wel bijblijven. Ik noem maar even bijvoorbeeld die jongen die Eastwoods personage meteen naar een hotel lokt als hij aankomt in het dorpje waar hij wezen moet. Die jongen vond ik een leuk typetje. De vele humor die in de film zit zorgt ervoor dat deze film ondanks de harde scènes makkelijk weg te kijken is.

Al met al vond ik Per Qualche Dollaro in Più een geslaagde Spaghettiwestern.

4 sterren voor deze film.

avatar van mr rumson
geplaatst: 9 juli 2014, 19:26 uur [permalink]
Gisteren deze western weer eens bekeken .
En na zoveel kijkbeurten blijft het voor mij een ijzersterke western .
Eastwood en van Cleef zijn aan elkaar gewaagd en beide mannen zetten een sterke rol neer .
Het is dan ook genieten als deze twee ijzervreters in beeld komen .
Al vind ik ze in hun volgende western The good and the bad and the ugly de acteurs op hun best .Ook al haalt deze film het niveau niet van The good and the bad and the ugly .
Toch blijft dit voor mij een van de betere Spaghetti westerns die ik tot nu toe gezien heb .

avatar van baspls
geplaatst: 27 juli 2014, 11:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"Where life had no value, death, sometimes, had its price. That is why the bounty killers appeared."

Weer een zeer sterke Spaghettiwestern van Sergio Leone. De voorloper van The Good, The Bad and the Ugly (1966).

Clint Eastwood is Monco, en is even badass als altijd. In dit avontuur word hij vergezeld door Lee van Cleef, die hier ook een erg sterke rol heeft. Grappig is dat Clint en Lee elkaar in deze film 'old man' en 'boy' noemen ter wel Van Cleef maar 5 jaar ouder is. Moest de hele tijd denken aan Elliot Belt uit de Lucky Luke strips, een zogenaamd cameo van Lee van Cleef. Juist door de tegenstelling, Van Cleef word hier door iedereen gevreesd en daardoor met respect behandeld in de Lucky Luke strips word Belt door iedereen veracht en krijt hij zijn drinken altijd op de grond voor z'n voeten gegooid.

Twee premiejagers komen erachter dat de beruchte El Indio een overval voorbereid op de bank van El Paso, de best beveiligde bank van het hele westen, en besluiten om samen te werken en de beloning te delen. Al gaat het bij een van hem niet enkel om het geld... Een weer zeer sterk westernscenario van Leone en Fulvio Morsella.

Een zeer sterk element uit het plot vond ik het verhaal achter het speeldoos-horloge. Dat El Indio had gestolen van de zus van Mortimer nadat hij haar het verkracht en ze zichzelf van het leven heeft berooft. Het was dus allemaal uit wraak van Mortimer's kant en daarom gunde hij Monco al het geld. "Then one day, something happened. It made life very precious to me.". Zeer sterk drama-gehalte.

Weer een magistrale soundtrack van Ennio Morricone. Ik ken er uren naar luisteren los van de film. Morricone weet altijd een score te maken die perfect bij de film past en toch ook op zichzelf erg goed aan te horen is.

Gemaakt met Sergio Leone's gebruikelijke handtekening. Geniale close-ups, mooie shots en lange opbouw naar een gunfight. Ik ben dol op de Spaghettiwestern-formule. Het maakt een film lekker episch. Dan ook nog combinatie van flitsende actie en toch ook weer diepgang door een goed drama-gehalte. Alle koppen van de outlaws zien er ook realistisch uit, missende tanden, schele ogen, littekens, dat zie je in al die Amerikaanse films niet waar iedereen word vertolkt door een verwend acteurtje.

Weer een zeer sterke western waar ik me weer goed mee heb vermaakt.
-Acteurs 8/10
-Verhaal 9/10
-Muziek 10/10
-Cinematografie 10/10
-Algemeen 9,7/10

avatar van Katharina
geplaatst: 26 augustus 2014, 23:16 uur [permalink]
Geweldige film! Leuk verhaal, ontzettend mooie (langzame, intense) beelden, goede conversaties. Ik vond het echt een topfilm!

avatar van frolunda
geplaatst: 16 oktober 2014, 00:24 uur [permalink]
Prima western die ik in de loop der jaren steeds meer ben gaan waarderen.Iets wat overigens ook geldt voor de regie stijl van Leone.For a few Dollars more maakte vroeger op mij een wat trage en onsamenhangende indruk maar tegenwoordig lijken de muziek en de beelden een soort van hallucinerende uitwerking te hebben.Net als de voor sommige 'lelijke' setting die ik juist een meerwaarde vind hebben.Al moet ik er wel bij zeggen dat deze beduidend minder is dan de geniale the Good,the bad and the ugly (iets waar ook Eli Wallach voor een flink gedeelte verantwoordelijk voor is).

kappeuter (moderator)
geplaatst: 14 januari 2015, 13:07 uur [permalink]
Vrijdag 20 februari te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 19 juli 2015, 01:08 uur [permalink]
Zojuist weer eens gekeken door de uitzending op Veronica en wat blijft dit toch een heerlijke, sfeervolle western met twee badass bounty hunters: Van Cleef en Eastwood. 👍
Verder hebben ze met Gian Maria Volonté, Luigi Pistilli en Klaus Kinski wel een aantal heerlijke tronies voor de "bad guys". Daarnaast blijft de setting geweldig en dan die heerlijke, sfeervolle score van Morricone.
Nog altijd een erg genietbare film en dat na 50 jaar.

avatar van GHR
GHR
geplaatst: 19 juli 2015, 02:20 uur [permalink]
Ik ben ondertussen de tel kwijt geraakt m.b.t. het aantal keren dat ik deze film al gezien heb. Blijft een fantastische film met Van Cleef en Eastwoord in de hoofdrol.

Onwaarschijnlijk dat deze film vijfig jaar geleden gemaakt is zonder dat deze gedateerd aan doet.

avatar van mnrk
geplaatst: 22 juli 2015, 15:32 uur [permalink]
It's easy enough to steal. The trouble is in keeping the loot.

Blijft nog steeds een heerlijke film van Sergio Leone...

Het verhaal is dik in orde en dat met de setting/aankleding geeft deze "good old Western" ook de juiste sfeer mee...

Clint Eastwood en Lee van Cleef zijn ook uitstekend op dreef in deze film en de "ik schiet je hoed" scene is echt top...

En natuurlijk allemaal voorzien van een uitmuntende score van Ennio Morricone...
Ennio Morricone - Per Qualche Dollaro in Pi? (1965) - MusicMeter.nl

avatar van ILDIB
geplaatst: 31 juli 2015, 00:33 uur [permalink]
GHR schreef:

Mee eens

avatar van brabusRUS
geplaatst: 3 september 2015, 18:21 uur [permalink]
Topper!

Voordat ik deze film had gezien, ben ik deze zomer naar Almeria (Zuid Spanje) afgereisd waar de film is opgenomen. Ik ben daar o.a. in het western dorpje 'El Paso' geweest waar de film voor een deel is opgenomen. Erg leuk om dat in de film terug te zien.

De film had echt een heerlijke sfeer en de setting was helemaal goed. De film is goed in balans en verveelt nergens. Van Cleef en Eastwood deden het super. Vooral Eastwood is heel vet om te zien.

avatar van Elementofone

geplaatst: 18 februari 2016, 17:48 uur [permalink]
Deel twee, lees ik. Is deze het kijken waard als je het eerste deel niet hebt gezien?

avatar van thunderball
geplaatst: 18 februari 2016, 22:45 uur [permalink]
Ja, hoor! Verhalen hebben niets met elkaar te maken en feitelijk spelen de acteurs ook andere personages, hoewel die van Clint telkens hetzelfde type is, waardoor de meeste mensen denken dat het in alle drie de films het zelfde karakter is.

avatar van aorsongmachine
geplaatst: 29 februari 2016, 15:48 uur [permalink]
Samen met The good, the bad & the ugly gekocht op blu ray. Ook dit is een leuke spahettiwestern die alles heeft. Lee Van Cleef en Clint Eastwood zijn beiden goed op dreef en de muziek van Ennio Morricone voegt hier ook veel toe aan het regiewerk van Sergio Leone. Mooi zo !

geplaatst: 2 april 2016, 11:00 uur [permalink]
Prachtige klassieker van Sergio Leone, nu op Blu-ray.
Wie kent deze film nu niet zou je wel kunnen zeggen, het is niet de eerste maal dat ik deze zie, en wellicht ook niet de laatste maal.
Dit is het prototype van hoe een western moet zijn, ruw.
Puike hoofdrollen van Clint Eastwood en Lee van Cleef.
Uitstekend scenario en dito locaties.
Heb er opnieuw van genoten van deze prent, alleen al door de ongelooflijk prachtige muziek van Ennio Morricone.

avatar van Brix
geplaatst: 2 april 2016, 13:47 uur [permalink]
Tarkus schreef:

Ja, die muziek van Morricone draagt zoveel bij aan de westerns van Leone dat ik mij wel eens afvraag hoe men die films zou beoordelen zonder die muziek..