• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.701 acteurs
  • 199.117 gebruikers
  • 9.378.489 stemmen
Avatar
 
banner banner

District 9 (2009)

Sciencefiction / Thriller | 112 minuten
3,57 4.132 stemmen

Genre: Sciencefiction / Thriller

Speelduur: 112 minuten

Oorsprong: Zuid-Afrika / Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland / Canada

Geregisseerd door: Neill Blomkamp

Met onder meer: Sharlto Copley, Jason Cope en William Allen Young

IMDb beoordeling: 7,9 (748.161)

Gesproken taal: Afrikaans en Engels

Releasedatum: 8 oktober 2009

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • CANAL+ Bekijk via CANAL+
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot District 9

"You are not welcome here."

Het verhaal over een fictionele wereld waarin onze aarde in het jaar 1982 door buitenaards leven wordt gevonden. De mensheid heeft dit buitenaardse ras echter als tweederangsburgers ondergebracht in getto's in Zuid-Afrika. Ze krijgen steun van een overheidsfunctionaris, wanneer deze hun biotechnologie ontdekt.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Wikus van de Merwe

Christopher Johnson / Grey Bradnam / Trent

Sarah Livingstone - Sociologist

Dr Katrina McKenzie

Les Feldman - MIL Engineer

Francois Moraneu - CIV Engineer Team

Ross Pienaar

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Q Jones

Q Jones

  • 3525 berichten
  • 2882 stemmen

Kevin13 schreef:

(quote)

Rollen voor flutfilms.. Trouwens enorm frustrerend dat acteurs rollen aannemen om bekend te worden.

Er moet toch ook brood op de plank komen, ik geef ze geen ongelijk. En als een acteur eenmaal groots is kan hij de projecten kiezen die hij zelf wil en speelt geld geen rol meer. De A-team kan wel aardig worden hoor er is sowieso al een top cast


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Q Jones schreef:

(quote)

Er moet toch ook brood op de plank komen, ik geef ze geen ongelijk. En als een acteur eenmaal groots is kan hij de projecten kiezen die hij zelf wil en speelt geld geen rol meer. De A-team kan wel aardig worden hoor er is sowieso al een top cast

Projecten voor het kiezen is misschien wat overdreven, hij wordt dan eerder 'slachtoffer' van typecasting.


avatar van Q Jones

Q Jones

  • 3525 berichten
  • 2882 stemmen

DonOswaldo schreef:

(quote)

Projecten voor het kiezen is misschien wat overdreven, hij wordt dan eerder 'slachtoffer' van typecasting.

Nee ben ik het niet mee eens, als hij eenmaal bekend is en invloed heeft kan hij zelf gaan kiezen wat hij wil gaan doen het werkt niet bij iedereen zo maar Copley heeft geloof mij maar heel veel in zijn mars en zal zich niet alleen maar laten type casten. Bekenste voorbeeld van het moment is Matt Damon die wisselt ook kleine films af met grote blockbusters


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Q Jones schreef:

(quote)

Nee ben ik het niet mee eens, als hij eenmaal bekend is en invloed heeft kan hij zelf gaan kiezen wat hij wil gaan doen het werkt niet bij iedereen zo maar Copley heeft geloof mij maar heel veel in zijn mars en zal zich niet alleen maar laten type casten. Bekenste voorbeeld van het moment is Matt Damon die wisselt ook kleine films af met grote blockbusters

We zullen zien of hij veel variërende rollen zal spelen (in bekende films). Denk zelf dat hij vrij weinig in z'n mars heeft. Maar zoals ik al zei, we zullen zien..


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Waarom denk je dat hij weinig in zijn mars heeft?


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Omdat ik hem niet al te best vond acteren..?


avatar van joeriL

joeriL

  • 188 berichten
  • 351 stemmen

Q Jones schreef:

ik wil best voorbeelden noemen of wil je je er toch niet in verdiepen

mmm aliens landen in afrika en wonen samen met de bevolking (yeah right). Maar om de aliens hun huis uit te krijgen moeten ze hun handtekening zetten (het zijn aliens?). Gangster alien die bij de andere gangster alien is weet nipt te ontsnappen, maar nog geen minuut later staat de hoofdrol speler al weer bij zijn deur (toevallig dat ze net bij zijn huis aankomen van de 1000000 aliens die er wonen). Nog toevalliger is dat hij net het serum dat die dag net na tien jaar voorbereiding gemaakt is, in zijn oog spuit. Als toedoen daarvan wordt hij zelf een alien. etc etc

Je kunt dan wel allerlei symbolische parallellen gaan trekken maar ik denk niet dat de regisseur een andere bedoeling had dan een humoristische actie film met aliens te maken.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Ten eerste: de aliens wonen al 20 jaar op aarde. Die weten heus wel wat een handtekening is. Ten tweede: Wie weet zijn er wel veel meer ganster aliens.


avatar van panjoe

panjoe

  • 240 berichten
  • 749 stemmen

joeriL schreef:

Je kunt dan wel allerlei symbolische parallellen gaan trekken maar ik denk niet dat de regisseur een andere bedoeling had dan een humoristische actie film met aliens te maken.

Dan heb je echt een spreekwoordelijk bord voor je kop .


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

mmm aliens landen in afrika en wonen samen met de bevolking (yeah right).

Ze worden afgezonderd van de bevolking. Als je goed hebt gekeken zitten de aliens in een soort kamp genaamd District 9 waar ze niet uit mogen.

Maar om de aliens hun huis uit te krijgen moeten ze hun handtekening zetten (het zijn aliens?).

De aliens wonen daar inmiddels al 20 jaar. Doorheen die 20 jaar worden ze niet meer gezien als aliens maar als garnalen en zoals de plot hier omschrijft tweederangsburgers.

Gangster alien die bij de andere gangster alien is weet nipt te ontsnappen, maar nog geen minuut later staat de hoofdrol speler al weer bij zijn deur (toevallig dat ze net bij zijn huis aankomen van de 1000000 aliens die er wonen).

Ik begrijp niet helemaal waar gangsteralien vandaan komt want er zijn helemaal geen gangsters tussen hun. Het enigste wat ze allemaal willen is de planeet zo rap mogelijk verlaten.

Nog toevalliger is dat hij net het serum dat die dag net na tien jaar voorbereiding gemaakt is, in zijn oog spuit. Als toedoen daarvan wordt hij zelf een alien. etc etc

Toeval of niet. Het is een film om te vermaken en dat doet hij.


avatar van joeriL

joeriL

  • 188 berichten
  • 351 stemmen

panjoe schreef:

Dan heb je echt een spreekwoordelijk bord voor je kop .

Nee ok hij wilde aan de mensheid laten zien dat er minderheden gediscrimineerd worden. Dat wist nog niemand.


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

Het is de manier waarop het gedaan word. En het werkt. Alhoewel er nog domme mensen rondlopen die het helemaal niet begrijpen waarover het gaat.


avatar van joeriL

joeriL

  • 188 berichten
  • 351 stemmen

Kevin13 schreef:

Als je goed hebt gekeken zitten de aliens in een soort kamp genaamd District 9 waar ze niet uit mogen.

Als je goed hebt gekeken samen met afrikanen.

Kevin13 schreef:

Ik begrijp niet helemaal waar gangsteralien vandaan komt

De aliens die wapens op de muren hadden hangen zijn logischerwijs de gangster aliens. Als je goed had opgelet had je dat en de gaten in het plot wel opgemerkt.

Kevin13 schreef:

Toeval of niet. Het is een film om te vermaken en dat doet hij.

Als actie slasher inderdaad en niet als diepzinnige film. En als actie/comedy film vind ik hem bar slecht.

En welke symboliek mis ik dan? Je kunt me wel dom noemen, maar als jij zo slim bent leg dan ook uit waarom. Er zijn echt al duizenden films over uitbuiting van minderheden, discriminatie, geld verdienen over lijken etc. Alleen deze keer is het een b-film met aliens en een slecht verhaal en dan is het ineens geweldig. jaja...


avatar van Asaharo

Asaharo

  • 1042 berichten
  • 624 stemmen

Je klinkt als iemand die zeer gefrustreerd is joeriNL. De symboliek heb ik al uitgelegd en toen ben je er zelfs niet op ingegaan. Je bent hier voornamelijk om mensen te irriteren heb ik het gevoel.

Nou, het originele zit hem in de manier waarop de maker de themathiek uitwerkt. Geinspireerd door de apartheid maakt hij een film waarmee hij vooral in het eerste halfuur het moraal van zulke regimes bekritiseert. Ook kun je deze lijn doortrekken naar wat er gebeurt in pakweg de favela's van Rio.

Het tweede deel is bewust een pak heftiger en zoals vele users al zeggen gewoon vermaak. De plotgaten die jij zoekt en vind slaan eigenlijk nergens op. Die Afrikanen zijn daar aanwezig om de bevolking(garnalen) natuurlijk uit te buiten. Als je die link zelf niet kunt leggen en dan zegt dat het een fout is in het plot, tsja hoe kunnen mensen je dan serieus nemen?


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

Als je goed hebt gekeken samen met afrikanen.

Afrikanen die kattenvoer verkopen aan de aliens en ze de kop in slaan voor hun wapens noem ik niet 'mee samenwonen'.

De aliens die wapens op de muren hadden hangen zijn logischerwijs de gangster aliens. Als je goed had opgelet had je dat en de gaten in het plot wel opgemerkt.

Doordat ze wapens hebben noemen we hun meteen gangsters? Als wij mensen een land 'binnendringen' nemen we ook wapens mee. Bestaat ons leger dan ook uit gangsters? En waar die plothole vandaan komt omdat aliens wapens hebben is me niet duidelijk.

Er zijn echt al duizenden films over uitbuiting van minderheden, discriminatie, geld verdienen over lijken etc. Alleen deze keer is het een b-film met aliens en een slecht verhaal en dan is het ineens geweldig. jaja...

Het is de manier waarop...


avatar van Noodless

Noodless

  • 10044 berichten
  • 6180 stemmen

Je kunt er gewoon niet omheen dat deze film op een aparte en originele manier aan de kijker wordt gebracht. Dat het niet iedereen zijn genre is , lijkt me vanzelfsprekend.


avatar van panjoe

panjoe

  • 240 berichten
  • 749 stemmen

joeriL schreef:

(quote)

Nee ok hij wilde aan de mensheid laten zien dat er minderheden gediscrimineerd worden. Dat wist nog niemand.

Ja, en als je op die manier deze film bekijkt kan je zo ongeveer íédere film afkraken .


avatar van Q Jones

Q Jones

  • 3525 berichten
  • 2882 stemmen

Goed punt Panjoe er zijn zoveel films dat het haast onmogenlijk is een orginele te maken al komt deze film heel goed in de buurt. Het is misschien niet het plot maar de manier hoe het is uitgewerkt.


avatar van joeriL

joeriL

  • 188 berichten
  • 351 stemmen

Okok Ik had hem misschien wat nuchterder moeten kijken, dat met het kattenvoedsel was me redelijk ontgaan. De thematiek is inderdaad wel orgineel uitgewerkt, maar ik vond het verhaal zelf is gewoon erg slecht (dus die van man verandert in alien), en bevatte me teveel toevalligheden. Ik was gewoon geirriteerd omdat ik een serieuze sci-fi dacht te gaan kijken maar dat bleek het niet te zijn. Sowieso hou ik niet van vergezochte thema`s zoals deze. Na vijf minuten leek het me al niets, ik had hem beter af kunnen zetten. excuus


avatar van Billy-Pilgrim

Billy-Pilgrim

  • 356 berichten
  • 620 stemmen

Vorige week in het vliegtuig gezien (ja KLM heeft nu ook prive schermpjes voor iedere passagier! Geen zeikerige romcoms meer!) en vooral van het eerste deel van de film ben ik zeer onder de indruk. Een zeer originele en visueel geslaagde manier om een aloud maatschappelijk probleem in beeld te brengen. Wat ik nog het sterkste vond van de film is dat ik geen empathie of voorkeur kreeg voor een van de partijen. Zowel de hoofdpersonage als de prawns doen op momenten dingen die maakt dat ik op een later moment geen enkele medelijden met ze heb als ze moeten lijden. De tweede helft van de film is een pure clichematige actiefilm helaas. Toch wel een beetje een gemiste kans gezien het originele en tot in de kleinste details uitgewerkte plot.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Het actiegedeelte vind ik zelf ook het minst. Toch een overkill inderdaad.


avatar van Asaharo

Asaharo

  • 1042 berichten
  • 624 stemmen

bwa, overkill link ik altijd met Michael Bay. Hier zijn de actie-scenes enorm mooi gechoreografeerd. Je weet perfect wat er gebeurt en met wie in die chaos.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Dat is zo, maar ik vind het eerste gedeelte van de film erg interessant. Ze hadden van mij best in die lijn verder mogen gaan. Een beetje actie kan geen kwaad, maar dit vond ik net iets te en daardoor niet geheel gepast.


avatar van Q Jones

Q Jones

  • 3525 berichten
  • 2882 stemmen

Ik denk dat dat komt omdat de regiseur ook een groot publiek moest aanspreken en het was erop of eronder voor hem dus heeft hij de tweede helft er meer actie ingepropt want dan is de film voor een breder publiek toegankelijker. Jammer, waarom zo was hij ook heel goed al is de eerste helft sterker.

Micheal Bay zou een film als deze nooit kunnen maken, en laten we eerlijk wezen hij heeft leuke films gemaakt maar hij mag onderhand wel eens met pensioen want hij heeft zijn beste tijd wel gehad.


avatar van Musicer

Musicer

  • 614 berichten
  • 652 stemmen

Goede film met geweldige special effects, met name het 1ste uur. Ongeveer tot aan de beginfase van de transformatie, vanaf dan gaat hij de dieperik in door clichés (o.a. einde, de typische bad guy) en een overdosis aan actie + die machine waarin het hoofdpersonage plaatsneemt in de laaste 20 minuten en rechtstreeks uit "Transformers" zou kunnen komen.

Een 3*, maar had zoveel beter kunnen zijn als het 2de deel v/d prent wat ingetogener was aangepakt.

Het beste blijft toch het wtf-moment wanneer de gemuteerde arm voor het eerst in beeld komt.


avatar van berrydrum

berrydrum

  • 53 berichten
  • 156 stemmen

geweldige film had er niet echt veel van verwacht ik denk dat het volgende deel district 10 gaat heten


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

Beste sci-fi film van de laatste 10 jaar wat mij betreft.


avatar van Dee-e

Dee-e

  • 10 berichten
  • 20 stemmen

planet_of_death schreef:

Inderdaad, het verhaal is zeker onvoorspelbaar. Vele onverwachte gebeurtenissen komen we tegen.

Het einde zag ik toch al van mijlenver aan komen...


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

Ja ik ook. Iedereen wist natuurlijk dat Van der Merwe als een garnaal door het leven zou moeten gaan.


avatar van Q Jones

Q Jones

  • 3525 berichten
  • 2882 stemmen

Desondanks een prima film en probeer tegenwoordig maar eens een film te maken die niet onvoorspelbaar is