The Expendables (2010)

Actie / Thriller
103 minuten / 113 minuten (extended director's cut)

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Jason Statham en Jet Li

'The Expendables' zijn een groep huursoldaten, elk met een eigen specialisme die in opdracht infiltreren in een Zuid-Amerikaans land. Zij gaan de strijd aan met de wrede dictator die het land in zijn greep houdt. De mannen beseffen al snel dat niet alles in deze missie is wat het lijkt. Ze raken steeds dieper verstrengeld in een gevaarlijk web van bedrog en verraad. Hierdoor wordt hun missie gedwarsboomd en brengen ze een onschuldig leven in gevaar. Maar de mannen worstelen met een nog zwaardere uitdaging... één die hun band onderling dreigt te vernietigen.

INCREDIBLE

O jee! Waar moet ik beginnen? Na Rocky en Rambo leek Stallone echt wel het recept tot succes in zijn handen te hebben, en kan dit wéér waarmaken.

Met ongezonde verwachtingen stapte ik de bioscoop in, o ja, over bioscoop gesproken, lang geleden dat ik mensen nog zo enthousiast de bios zag in- en uitlopen. Enthousiast binnengaan is één ding, maar eruitkomen het andere. Wanneer was de laatste keer dat ik in zo'n levendige bioscoop zat? Heel leuk en een pluspunt voor de ervaring van deze film.

Wat zou er nu toch gebeuren als je op testosteron gevorderde mannen in één mix van ontploffingen, wapengeknetter en messengewerp steekt?

Het einde van Rambo(2008) was al erg specaculair, maar dat heeft hier werkelijk geen ene lap aan. Wel meer kwaliteit want wat was het jammer dat voor sommige zaken cgi gebruikt werd. Voor mij hoefde hetgene wat in cgi getoond werd (gebouwen die instortten en austin in het vuur) eigenlijk niet. Waarschijnlijk om het mainstream publiek aan te spreken.

Het camerawerk en de hele regie was subliem, niets op aan te merken. Sly heeft zichzelf daarin echt ontwikkelt, wel moet ik zeggen dat alles heel modern is en dat ik ook even moest 'wennen' aangezien ik het anders had verwacht. Moet ik eerlijk toegeven. Een hele boel leuke grappen dat ze onder elkaar maken, waar het publiek ook effectief kon mee lachen.
Er is het Willis-Arnold-Sly gesprek dat ik jammer genoeg via internet al had gezien, maar toch was alles erg grappig en kon het het publiek mateloos amuseren.

Wat ook ontzettend goed was aan de film is hoe Sly de karakters gebruikte. Statham aan zijn zijde, later blijkt ook Li één van z'n betere maatjes te zijn. Dolph is een verrader.
Crews met z'n whatthefuck was dat ? machinegeweer op een gegeven moment, whahaha ! Een geluid dat door merg en been gaat en de zaal heeft het geweten.
Mickey Rourke die een erg leuke rol neerzet en tenslotte z'n verhaal verteld aan Sly dat hem aanzet tot het redden van de vrouw dat de naam me in alle chaos even ontglipt! Ik moet nogmaal.

De naam van de film, de overdreven stoerheid en de nostalgische waarde van actie zullen ervoor zorgen dat dit een klassieker wordt vanvoor hij oud is. The Expendables wordt een titel die je beter alvast in je hoofd print.

De film kon mij zo doen glimlachen en genieten. Het is zeker niet back to the 80's, want Stallone maakte het beter, hij zorgde ervoor dat vanavond bioscoopgaan weer iets magisch had.

Dit is zonder twijfel de stoerste film ooit gemaakt.

Had zo'n zin om deze film lekker in het weekeinde te gaan kijken.
Maar ja, woon in het pitoreske Lelystad.
Wel een bioscoop maar alleen maar toystory, ov en nl.
Kitty galore, schrek 2 x en salt.
Ach, waarschijnlijk draaien ze deze film wel 1 week als ie bijna op dvd uitkomt.
Echt wat een prutbioscoop in Lelystad.

avatar van dutchtuga
Ga je toch gewoon naar Amsterdam?

avatar van Alittleromance
Sylvester Stallone bewijst dat hij op zijn leeftijd nog zeer goede actie films kan maken, knap werk.

Reinbo

Inderdaad, zij begrijpen het.

Uit de onderste recensie,

Mickey Rourke begint steeds meer op Patty Brard te lijken, of andersom, maar hij blijft een lust voor het oog.

beter ook dan de magere 3 sterretjes van Metro

maar de recensenten van de oude media hebben wel eens vaker een vreemde mening, zag pas in een gids 3 sterren voor The Thing

avatar van dutchtuga
Recensenten die iets te intellectueel met film bezig zijn en grof entertainment niet kunnen waarderen. Beetje elitair gedrag.

In het geval van The Thing is het nog vreemder, aangezien die film behoorlijk in elkaar steekt.

dit is een zeer en een toffe film nog nooit heb ik zoon mooie film gezien

avatar van JacoBaco
Deze film heeft bijna net zo'n hoog gemiddelde als Inception.
Wat? Er zitten meer dan 1700 stemmen verschil tussen? Nou en!

avatar van DiDa
Van dit soort recensies (als je al van een recensie kunt spreken) wordt ik kotsmisselijk! Deze recensent begrijpt het echt niet:

Recensie: The Expendables - cinenews.nl

Dramatische recensie.

Reinbo
Is ook wel een van de meest knullige filmsites ie ik ooit bezocht heb, zitten hier om de hoek bij mij.....

Misschien moet ik er zo maar eens wat handgranaten naar binnen gooien.

avatar van JacoBaco
Ach die man is waarschijnlijk 93 jaar oud heeft van moderne woordjes meegekregen van zijn achterkleinkinderen.

avatar van Bottleneck
:T afgezien van zn laatste 'opmerking', maar die scene was weer zo knullig dat het gewoon leuk is.

dutchtuga schreef:

edit, het blijkt zelfs de filmgids te zijn haha.

Recensie: The Expendables - cinenews.nl

Is natuurlijk vroeger veel gepest door zijn klasgenootjes die Rambootje speelden. En hij moest natuurlijk steeds de Vietnamees spelen...

avatar van JacoBaco
Steven Tuffin? Voor iemand van 35 is hij in ieder geval al behoorlijk de weg kwijt.

Reinbo
Even allemaal lid worden en een 10 geven.

GuyB
De dag dat je achter een meeslepende verhaallijn zoekt in een film als deze begrijp je het allemaal niet meer zo goed.

avatar van JacoBaco
Ik heb al mijn collega's al vriendelijk verzocht om zich aan te melden voor MovieMeter en deze film inderdaad een 10 te geven. Ik heb 2 collega's, maar alle beetjes helpen.

avatar van Uier
Hij is weer fijn, al vind ik Rambo IV bruter en beter.
Scene met Arnie is wel geniaal, evenals de input van Dolph. Jet Li vind ik trouwens een redelijke miscast voor deze film. Chuck Norris had er ook wel bij gemogen. Of Seagal.

Explosieve en geweldige bombarie met een overkill aan flauwe one-liners en stoer gelul. Gotta love it.

4.0

GuyB
Rambo was chaotisch op het einde maar je had nog overzicht. The Expendables moet je zeker nog een keer kijken om alles mooi door te hebben wat er nu echt gebeurd.

GuyB schreef:

exact, had zelfs een nog simpeler verhaal verwacht. De rol van de CIA-agent zorgde voor een aangename verdieping

avatar van Uier
GuyB schreef:

Ik had bij Rambo meer het 'ouch' gevoel met sommige kills (mede door dat overzicht), terwijl the Expendables er wel erg snel doorheen vliegt met het camerawerk.

Maar genoeg vette kills gezien en wellicht dat de waardering nog wel stijgt bij een herziening.

Zie trouwens nu dat het bloemkooloor van Couture echt is. .

avatar van dutchtuga
Ik kijk vooral uit naar die 'man to man' duels Zou zomaar kunnen dat ik weer al vechtend de bios uitkom, zoals ik dat vroeger altijd deed bij actiefilms. En dan duelleren met mijn mede-bioscoopganger: 'Ik ben Dolph Lundgren. Nee ik wil Dolph Lundrgen zijn. Ok dan ben ik Sylvester Stallone. Ik ben sterker dan jij! Nee ik ben sterker!'

Uier schreef:

Exact, dat het hier allemaal wat snel gaat (wij worden ook wat ouder ) maakt dat er waarschijnlijk bij elke herziening nog wat te ontdekken valt.

avatar van DiDa
dutchtuga schreef:

Ha ha inderdaad!!

avatar van Ajax&Litmanen1
Wat een zure recensie bij dat cinenews zeg. Zeker zon 31 jarige arthouseliefhebber.
Jee, als je deze film gaat kijken dan weet je toch wat je krijgt. Gelukkig is bv FilmTotaal veel realistischer met beoordelen.

Onze krant De Gelderlander kon vanmorgen ook maar 2 lullige sterren geven. Maargoed, in die krant zeiken ze elke spektakelfilm af dus die neem ik dan ook niet serieus.

Gisteravond eindelijk gezien!
Erg vette actie, leuk om de actie-iconen uit de jaren 80/90 eens samen te zien spelen (wel jammer dat Steven Seagal en Chuck Norris niet zijn gecast...) en veel zelfspot, kortom; zat met een big smile in de bioscoopstoel