Genre: Historisch / Drama
Speelduur: 155 minuten / 171 minuten (extended edition)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Malta / Marokko
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Russell Crowe, Joaquin Phoenix en Connie Nielsen
IMDb beoordeling:
8,5 (1.827.513)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 18 mei 2000
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Gladiator
"What we do in life echoes in eternity."
De Romeinse generaal Maximus wordt ter dood veroordeeld door Commodus, de boosaardige troonopvolger van Marcus Aurelius. Maximus kan op het nippertje ontsnappen, maar zijn vrouw en zoon worden bruut vermoord. Als hij uitgeput hun zielloze lichamen heeft begraven, wordt hij gevonden door slavenhandelaren die hem doorverkopen aan de gladiatorenmeester Proximo. Proximo weet Maximus aan het vechten te krijgen in het Colosseum als gladiator, en al snel begint Maximus te beseffen dat dit wellicht de enige kans is om zich te wreken op de keizer.
Externe links
Acteurs en actrices
Maximus
Commodus
Lucilla
Proximo
Marcus Aurelius
Gracchus
Juba
Falco
Gaius
Quintus
Reviews & comments
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Ik stoor me niet aan dat soort elementen in een film. Als je dieper zoekt, hangt het verhaal meestal aan dunne lijntjes, maar ik ben niet iemand die een diepere laag nodig heeft om mij te entertainen en laat genieten van een film.
Ik vond de gevechten ronduit vet, het einde erg sentimenteel en de relatie tussen Maximus en Marcus erg boeiend. Het enige minpunt vond ik het overdreven gehalte aan liefdesscènes. Bij herziening zal er misschien een 4,0* uit rollen, maar lager toch echt niet.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Opmerkelijk trouwens dat je Schindler's List dan wel goed vindt, want die zit ook boordevol schaamteloze zwart-wit verhoudingen.
Zoals ik al zei: de film zit ver in mijn geheugen, maar liet alleszins een positieve indruk na. Ik kan me natuurlijk vergissen, ik vond Gladiator ook ooit een degelijke film. (toen ik 11 was)
petersen91
-
- 73 berichten
- 0 stemmen
een hele leuk film met een goed verhaal. Ik heb me erg vermaakt met deze film. De film blijft ook gewoon leuk als je hem al een paar keer gezien hebt. Ik heb hem afgelopen weekend weer gekeken, en ik vond het nog steeds een erg goede film. enige minpuntje is dat de dialogen soms wat saai zijn. Voor de rest een hele goede film
eltorro
-
- 898 berichten
- 3058 stemmen
Bedankt. 
Nee, ik geraakte echt niet wijs aan de gevechten door de overdreven flitsende cameravoering.
En dat is nou juist het gene waar Ridley Scott bekend omstaat, ik vind het zelf hier nog wel bij gaan. Zijn broertje Tony Scott gaat er wel een stapje te ver in, daarbij zijn Ridley Scott zijn films meer een rustige langzame zit.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Bij Alien had ik er alleszins geen last van, die film vind ik zeer sfeervol gefilmd.
eltorro
-
- 898 berichten
- 3058 stemmen
Bij Alien had ik er alleszins geen last van, die film vind ik zeer sfeervol gefilmd.
Het is al weer een tijd geleden dat ik die gezien heb, maar eens nodig herzien. Bij gladiator richt Ridley Scott zich natuurlijk ook een beetje op het jongere publiek met dat overdreven flitsende cameravoering, en daar is natuurlijk niet iedereen gek. Ik had er zelf niet echt last van.
van duijn
-
- 935 berichten
- 845 stemmen
Bij Alien had ik er alleszins geen last van, die film vind ik zeer sfeervol gefilmd.
Volgens mij geef jij overal een slecht cijfer voor.
Hoe kan je nu een 0.5 voor gladiator geven?
Met alle respect maar dan heb je gewoon geen verstand van films.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
0,5 is in elk geval een cijfer dat je niet ernstig kan nemen. Het is perfect mogelijk dat films als Gladiator je ding niet zijn, maar 0,5 geef je mijns inziens aan films met matige tot slechte acteurs, houterige dialogen en een scenario in vergelijking waarmee kaas met gaten een perfect dichtingsmiddel is.
In zijn genre is Gladiator absolute top. Dat niet kunnen erkennen, getuigt naar mijn bescheiden mening van een bekrompen tunnelvisie.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Aangezien yeyo de film juist op die punten afrekend is het eigenlijk best logisch.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Volgens mij geef jij overal een slecht cijfer voor.
Hoe kan je nu een 0.5 voor gladiator geven?
Met alle respect maar dan heb je gewoon geen verstand van films.
Kijk gerust naar m'n stemmentabel, dan zul je zien dat ik genoeg films géén slecht cijfer geef. Bovendien zijn opmerkingen als "je hebt gewoon geen verstand van films" echt ridicuul en gratuit. Ik vergeef het je omdat je nog zo jong bent. 
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
0,5 is in elk geval een cijfer dat je niet ernstig kan nemen. Het is perfect mogelijk dat films als Gladiator je ding niet zijn, maar 0,5 geef je mijns inziens aan films met matige tot slechte acteurs, houterige dialogen en een scenario in vergelijking waarmee kaas met gaten een perfect dichtingsmiddel is.
In zijn genre is Gladiator absolute top. Dat niet kunnen erkennen, getuigt naar mijn bescheiden mening van een bekrompen tunnelvisie.
Zo een reacties krijg ik dus altijd. Het enige waarop jullie je blindstaren is de status die Gladiator heeft. Moest deze film niet zo hooggenoteerd staan in de top 250, zou er niemand malen om mijn lage beoordeling.
Verder besef ik maar al te goed dat sommige films veel slechter gemaakt zijn. Maar ik veronderstel dat je het dan over zeer amateuristische films hebt en daar ben ik wat milder voor. Een film als Gladiator die een commercieel succes was, goede kritieken kreeg én overladen met prijzen is, daar ben ik veel strenger voor.
boozebelly
-
- 1428 berichten
- 1908 stemmen
Jullie moeten je ook niet te blindstaren op mijn lage beoordeling. Ik heb tot nu bijna uitsluitend opmerkingen daar overgekregen, ipv tegenargumenten.
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen mening en of ik het er nou mee eens ben of niet, je onderbouwd hem wel goed zodat ik je kijk op de film wel kan begrijpen.
Maar 0,5* is echt het minimale en dat wil er bij mij gewoon niet in.
Dat je een echte liefhebber bent zie ik wel aan je top 10, daar staan juweeltjes tussen. Maar sla je soms niet iets te veel door in je kritiek? Qua beoordeling althans?
Ik zal een voorbeeld geven van mijn kant...
Zelf vond ik Avatar een redelijke tegenvaller, maar ik ben realistisch genoeg om in te zien dat het bij vlagen dondersgoed gemaakt is. Vergeleken met echte pulp (0,5* films) is het een stuk vermakelijker.
(Ik heb die film daarom toch nog met 2,5* beoordeeld)
Ik vind de minimale score namelijk wel erg onrealistisch hoor. En niet alleen bij deze film, maar ook bij andere relatief "popi-jopie" films. En ik snap best dat je daar negatieve reacties op krijgt.
Verder besef ik maar al te goed dat sommige films veel slechter gemaakt zijn. Maar ik veronderstel dat je het dan over zeer amateuristische films hebt en daar ben ik wat milder voor. Een film als Gladiator die een commercieel succes was, goede kritieken kreeg én overladen met prijzen is, daar ben ik veel strenger voor.
Dus als de film geen commercieel succes was, slechte kritieken had gekregen en geen enkele prijs had gepakt dan had hij een hogere beoordeling gekregen?
Kom op, dat zijn toch geen argumenten om je stem vanaf te laten hangen? Naar eigen inzicht objectief oordelen kan ik waarderen, maar als je zo oordeelt dan wil je gewoon wat de rebel uithangen.
Dat is je goed recht hoor en het is niet boos bedoeld, maar snap dan ook dat veel mensen er niks van snappen/het niet serieus nemen.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Nogmaals... Yeyo heeft zijn mening ondertussen al meerdere keren gegeven en telkens goed onderbouwd. Jij daarentegen hangt de grote jan uit door maar te klagen over alles en nog wat maar zonder enig deftig, zinnig en nuttig argument te geven.
En waar heb ik iets gezegd over originaliteit? Misschien zou jij eens wat beter moeten lezen.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen mening en of ik het er nou mee eens ben of niet, je onderbouwd hem wel goed zodat ik je kijk op de film wel kan begrijpen.
Maar 0,5* is echt het minimale en dat wil er bij mij gewoon niet in.
Dat je een echte liefhebber bent zie ik wel aan je top 10, daar staan juweeltjes tussen. Maar sla je soms niet iets te veel door in je kritiek? Qua beoordeling althans?
Ik weet dat het nogal een extreme beoordeling is, maar ik kan deze film echt niet meer geven. Er zijn films die ik slecht vind en er zijn films die me op één of andere manier boos maken.
Gladiator is één van de laatste categorie.
Ik zal een voorbeeld geven van mijn kant...
Zelf vond ik Avatar een redelijke tegenvaller, maar ik ben realistisch genoeg om in te zien dat het bij vlagen dondersgoed gemaakt is. Vergeleken met echte pulp (0,5* films) is het een stuk vermakelijker.
(Ik heb die film daarom toch nog met 2,5* beoordeeld)
So? Inglourious Basterds was ook een regelrechte tegenvaller voor mij en die film heb ik toch met een 2,5* bekroond, omdat ik (zoals jij bij Avatar inzag dat er toch een zekere waarde inzat. Maar bij Gladiator heb ik daar geen moment iets van gemerkt.
Dus als de film geen commercieel succes was, slechte kritieken had gekregen en geen enkele prijs had gepakt dan had hij een hogere beoordeling gekregen?
Kom op, dat zijn toch geen argumenten om je stem vanaf te laten hangen? Naar eigen inzicht objectief oordelen kan ik waarderen, maar als je zo oordeelt dan wil je gewoon wat de rebel uithangen.
Je hebt het duidelijk verkeerd geïnterpreteerd. Of misschien was ik iets te vaag in mijn uitleg.
Wat ik probeerde uit te leggen is dat een kwalitatief zeer lage film (vanwege laag budget/ weinig ervaren filmmakers) geen enorme pretentie zal uitstralen zoals Gladiator dat doet. Dit is zo een film waar je zelfs bijna kunt zien aan de manier waarop de acteurs spelen, dat ze wel weten dat deze film zal scoren.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Daar heb ik op ingespeeld.
Als je nu nog is op m'n argumenten (als ik ze zo mag noemen) zou inspelen, in plaats van het hier een beetje te zitten rekken 
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Als je nu nog is op m'n argumenten (als ik ze zo mag noemen) zou inspelen, in plaats van het hier een beetje te zitten rekken
Familie van Kevin13 of zo? Ik heb al tot tweemaal toe gezegd dat ik niet op je argumenten kan inspelen omdat het er geen zijn. Het zijn "meningen". Het enige dat ik kan zeggen is: "ik vind van niet". Jij vindt dat Crowe maar 1 gelaatsuitdrukking heeft? Ik vind van niet. Jij vindt dat de muziek vreselijk was? Ik vind van niet.
nuzjan
-
- 91 berichten
- 95 stemmen
Ik bedoel een wereld film als Gladiator een 0,5 geven?! Een film die 4,2 ster heeft op moviemeter heeft waarvan ruim 7400 mensen erop hebben gestemd, die op nummer 18 staat van de top 250. Een film die op IMDb 8,3 sterren heeft.
Maar buiten dit, wat hier niet voor van belang is.
Een film van werkelijk prachtige scenes. Denk maar eens aan de begin scene met dat Maximus met zijn legioen tegen de barbaarse Germanen gaat vechten. En ook om te zien hoe de Germanen zo barbaars in beeld worden gebracht, prachtig! En om nog een voorbeeld te noemen; het stukje waar Commodus in Rome met zijn troepen aan komt marcheren. En niet te vergeten de eind scene
wanneer Maximus dood gaat maar je een beeld krijgt te zien dat die zijn rust heeft gekregen en eindelijk bij zijn vrouw en kind zal zijn. Allemaal echt erg mooi en knap in beeld gebracht. Heb weinig scenes gezien die mij zo hebben geraakt.
De acteerprestaties die waren gewoon erg goed. Iemand die ze zo slecht vindt , die gene neem ik niet een serieus.
Een film met mooie gevecht scenes, drama, hele mooie beelden, goede verhaal lijn.
Een echte meesterwerk van Ridley Scott, een echte top regisseur, die films als Alien, blade runner en American Gangster achter zijn naam heeft staan maakt met Gladiator een echte prachtfilm.
Ik ga voor de rest geen aandacht geven aan die guppy's die rebels proberen te doen en aandacht hier zoeken.
barns
-
- 478 berichten
- 775 stemmen
Het feit dat jij iemand geen aandacht schenkt wanneer hij/zij een film die jij geweldig vind juist enorme troep vind, is eerder een zwaktebod aan uwe zijde.
Dit is geen persoonlijke aanval, maar op het moment dat iemand goede en heldere argumenten bied om het uit te leggen vind ik dat hij/zij alle recht heeft om dat cijfer te geven.
Jij krijgt misschien bij elke scene van deze film een orgasme, anderen krijgen bij iederen scene diarree? Het ene is niet beter dan het andere, misschien wel iets prettiger 
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Wat een ontzettend zwakke reactie, nuzjan. Jij kan je duidelijk niet verplaatsen in een ander persoon. Het gaat niet altijd om de mening van de menigte. In dit geval gaat het om de mening van een persoon. Hij heeft zijn mening onderbouwt met argumenten. Hij denkt er zo over en dat dien je te accepteren.
van duijn
-
- 935 berichten
- 845 stemmen
Wat een ontzettend zwakke reactie, nuzjan. Jij kan je duidelijk niet verplaatsen in een ander persoon. Het gaat niet altijd om de mening van de menigte. In dit geval gaat het om de mening van een persoon. Hij heeft zijn mening onderbouwt met argumenten. Hij denk er zo over en dat dien je te accepteren.
Ik ben het wel eens met PoF. Je moet idd de mening van de ander accepteren. Uit mijn vorige reacties is duidelijk kinderachtig gedrag op te merken.. Mijn excuses daarvoor
.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Ik bedoel een wereld film als Gladiator een 0,5 geven?! Een film die 4,2 ster heeft op moviemeter heeft waarvan ruim 7400 mensen erop hebben gestemd, die op nummer 18 staat van de top 250. Een film die op IMDb 8,3 sterren heeft.
So what? Heb jij bevestiging nodig over wat je goed/slecht vindt of zo, dat kun je toch zelf wel uitmaken zeker? Die toplijsten zijn gewoon een gemiddelde van stemmen, helemaal geen maatstaven waar men zich aan moet houden.
De acteerprestaties die waren gewoon erg goed. Iemand die ze zo slecht vindt , die gene neem ik niet een serieus.
Het zijn eerder de personages die ik oppervlakkig en flauw vind, want in de cast zijn er wel enkele getalenteerde namen (Oliver Reed bv).
Russel Crowe en Djimon Hounsou daarentegen zijn twee waardeloze acteurs die de hele film met hun ogen dichtgeknepen stuurs voor zich uit staren. Misschien ben je gewoon makkelijk onder de indruk van dergelijke stoïcijnse helden. Je zou de eerste niet zijn.
Een film van werkelijk prachtige scenes. Denk maar eens aan de begin scene met dat Maximus met zijn legioen tegen de barbaarse Germanen gaat vechten. En ook om te zien hoe de Germanen zo barbaars in beeld worden gebracht, prachtig! En om nog een voorbeeld te noemen; het stukje waar Commodus in Rome met zijn troepen aan komt marcheren. En niet te vergeten de eind scene
wanneer Maximus dood gaat maar je een beeld krijgt te zien dat die zijn rust heeft gekregen en eindelijk bij zijn vrouw en kind zal zijn. Allemaal echt erg mooi en knap in beeld gebracht. Heb weinig scenes gezien die mij zo hebben geraakt.
Een film met mooie gevecht scenes, drama, hele mooie beelden, goede verhaal lijn.
Ook al ben ik het er niet mee eens, jij doet tenminste nog de moeite om je mening te geven. Kunnen we niet van iedereen hier zeggen.
LeonardoDicaprio
-
- 28 berichten
- 0 stemmen
Niet de beste film, maar zeker ook niet de slechtste!
Een 3,5
Tunaviel
-
- 2 berichten
- 12 stemmen
een erg goede film! De hoofdperson wordt sterk maar tegelijkertijd ook heel gevoelig neergezet.
5*
van duijn
-
- 935 berichten
- 845 stemmen
Het zijn eerder de personages die ik oppervlakkig en flauw vind, want in de cast zijn er wel enkele getalenteerde namen (Oliver Reed bv).
Russel Crowe en Djimon Hounsou daarentegen zijn twee waardeloze acteurs die de hele film met hun ogen dichtgeknepen stuurs voor zich uit staren. Misschien ben je gewoon makkelijk onder de indruk van dergelijke stoïcijnse helden. Je zou de eerste niet zijn.
Hoho... Bijna overal mee eens uit wat ik uit de quote weggehaald heb maar Russel crowe is echt geen slechte acteur. Hij zal al die rollen zoals in american gangster, a good year, a beautiful mind, master and commander toch niet voor niets krijgen?
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
^
Iemand als Russell Crowe waardeloos noemen, is ronduit idioot. Misschien zie je hem niet graag bezig, maar daarom is de man nog geen slechte acteur.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Russel crowe is vooral een ego-tripper. Ik herriner mij een aflevering van south park waarin Russel crowe belachelijk gemaakt werd. Zoals sommige mensen wel weten is Crowe ook een zanger( een rotslechte). Nou de makers van south park werden dus uitgenodigt om een demo van hem te gaan beluisteren in diens huis met tal van andere zakenmensen en sterren. Nadat de demo was afgelopen zat iedereen zowat bij die gast te slijmen, maar stone en parker vonden de muziek rotsslecht en gaven hem wat tips om het beter te maken. Waarop Crowe antwoorde '' Als je het niet goed vind wat doe je hier dan?" Iedereen was daar echt aanwezig om vooral te slijmen om zijn talent wat die kerel dus duidelijk niet heeft.
Waargebeurd verhaal.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
^
Best mogelijk dat hij een rotkarakter heeft. Lijkt mij voor het overige niet relevant voor zijn filmwerk, laat staan om er rekening mee te houden bij de beoordeling van een film waarin hij meespeelt.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Dat is ook gewoon een anekdote dat Asaharo plaatst.
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2410 stemmen
Russel crowe is vooral een ego-tripper. Ik herriner mij een aflevering van south park waarin Russel crowe belachelijk gemaakt werd. Zoals sommige mensen wel weten is Crowe ook een zanger( een rotslechte). Nou de makers van south park werden dus uitgenodigt om een demo van hem te gaan beluisteren in diens huis met tal van andere zakenmensen en sterren. Nadat de demo was afgelopen zat iedereen zowat bij die gast te slijmen, maar stone en parker vonden de muziek rotsslecht en gaven hem wat tips om het beter te maken. Waarop Crowe antwoorde '' Als je het niet goed vind wat doe je hier dan?" Iedereen was daar echt aanwezig om vooral te slijmen om zijn talent wat die kerel dus duidelijk niet heeft.
Waargebeurd verhaal.
Maar gelukkig boeit dat niets, het gaat erom wat hij in de films doet. En dat doet hij goed als je het mij vraagt.
Pre- en sequels

Gladiator II
2024
290 reacties
Gerelateerd nieuws

Russell Crowe kritisch op 'Gladiator II': 'Geen begrip voor het origineel'

Historische actiefilm 'Gladiator' van Ridley Scott is vanavond te zien op televisie

Klassieker 'The Green Mile' van Frank Darabont is binnenkort te zien op Netflix

Originele 'Gladiator' van Ridley Scott binnenkort weer te zien op Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Drama / Oorlog, 1993
2.113 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties
Gerelateerde tags
rome italiëouder-kindrelatiegladiatorarenasenaatromeinse rijkkeizerslavernijoude romeepischwraakslagveldslavenveilinghistorical fictionoude wereldgeweldgevechtstrijdwagenfilosoof fictieve geschiedenisbarbaarse horde2e eeuwopvolgercommodusmarcus aureliusmaximus filmnewfilmarchserenedefiant
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








