Genre: Historisch / Drama
Speelduur: 155 minuten / 171 minuten (extended edition)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Malta / Marokko
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Russell Crowe, Joaquin Phoenix en Connie Nielsen
IMDb beoordeling:
8,5 (1.826.585)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 18 mei 2000
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Gladiator
"What we do in life echoes in eternity."
De Romeinse generaal Maximus wordt ter dood veroordeeld door Commodus, de boosaardige troonopvolger van Marcus Aurelius. Maximus kan op het nippertje ontsnappen, maar zijn vrouw en zoon worden bruut vermoord. Als hij uitgeput hun zielloze lichamen heeft begraven, wordt hij gevonden door slavenhandelaren die hem doorverkopen aan de gladiatorenmeester Proximo. Proximo weet Maximus aan het vechten te krijgen in het Colosseum als gladiator, en al snel begint Maximus te beseffen dat dit wellicht de enige kans is om zich te wreken op de keizer.
Externe links
Acteurs en actrices
Maximus
Commodus
Lucilla
Proximo
Marcus Aurelius
Gracchus
Juba
Falco
Gaius
Quintus
Reviews & comments
nuzjan
-
- 91 berichten
- 95 stemmen
Wat een onzin zeg. 5 sterren zou betekenen dat Gladiator tot de beste films ooit zou behoren.... en dat is zeker niet het geval. Begrijp me niet verkeerd, het is een prachtfilm. Maar bijzonder is het niet. En zeker niet origineel.
Wat? Gladiator hoort zeker wel tot 1 van de beste films ooit gemaakt. Jij kan het anders vinden, maar dat je nog zegt dat je het niet origineel vindt? Wat is er niet zo origineel aan? Als je zegt dat die niet origineel is doordat het een actie film is en het gebaseerd is op de oude Romeinse tijd, ben je helemaal slecht bezig. Ik zou graag weten waarom jij het niet zo origineel vindt. En daarbij komt het feit nog, dat een film niet een Orgineel hoeft te zijn wilt die tot 1 van de beste films ooit horen.
Luuk1992
-
- 2 berichten
- 1 stemmen
Ik heb hem net (alweer) gekeken, ik weet niet hoe vaak ik gladiator al heb gekeken, maar elke keer als de aftiteling begint zit ik met kippenvel! 
Deze film is zo ongelofelijk spannend, je zit op veel momenten echt op het puntje van je stoel. Deze momenten worden vaak genoeg afgewisseld met de tragedie die Maximus meemaakt. Een geweldig evenwicht tussen harde actie en een ongelofelijk mooie dosis tragedie die je kippenvel bezorgt! Als je dan nog die geweldige muziek van Hans ZImmer en Lisa Gerrard uit de boxen hoort knallen is het stukje compleet!
Echt een topper! Kan er geen genoeg van krijgen 
5 sterren
vantagev82
-
- 145 berichten
- 131 stemmen
3,5 ster zie ik hier iemand deze film geven. Dan snap je er toch echt helemaal niets van. Gladiator is zeker wel één van de beste films ooit. Een regelrechte topper.
Niet bijzonder???? Kijk hem nog eens. Kijk naar de decors, de sfeer, de muziek, het verhaal. Wat is er niet bijzonder aan!
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
3,5 ster zie ik hier iemand deze film geven. Dan snap je er toch echt helemaal niets van. Gladiator is zeker wel één van de beste films ooit. Een regelrechte topper.
Niet bijzonder???? Kijk hem nog eens. Kijk naar de decors, de sfeer, de muziek, het verhaal. Wat is er niet bijzonder aan!
Je hebt een mooie top 10.
Enkel die eerste 2 zijn om van te 
Mattson
-
- 848 berichten
- 1276 stemmen
Ok, Gladiator is een goede film, maar als je hem meerdere keren bekijkt begin je toch wel de mindere kantjes ervan te zien.
De film is duidelijk de betere Actie/Avontuur, en straalt wel degelijk klasse uit. Het probleem ligt me eerder bij de toch wel zwakkere verhaallijn, dat ik net als de dialogen iets te simplistisch vindt.
Er wordt goed geacteerd en de choreografie van de gevechten zijn ongetwijfeld van hoog niveau, ook het prachtige einde is troef voor deze film. Maar na enkele herzieningen vind ik hem halfweg wat saai te vinden en wil ik al doorspoelen naar het einde.
Dit probleem heb ik bv. totaal niet bij Pulp fiction en andere films uit mijn top 10.
Diegene die hier de show steelt is voor mij ongetwijfeld Joaquin Phoenix, die een geweldige rol neerzet als Commodus.
Anderzijds vind ik dat Ridley Scott het weer wat laat afweten als regisseur. Ik had hem liever wat meer risico zien nemen in Dialoog, camerastandpunten en montage. Waarschijnlijk komt dit ook door invloeden van Amerikaanse Producers, maar ik had hem toch beter gevonden mocht hij wat minder Blockbustergehalte hebben.
aspro
-
- 569 berichten
- 1518 stemmen
3,5 ster zie ik hier iemand deze film geven. Dan snap je er toch echt helemaal niets van. Gladiator is zeker wel één van de beste films ooit. Een regelrechte topper.
Niet bijzonder???? Kijk hem nog eens. Kijk naar de decors, de sfeer, de muziek, het verhaal. Wat is er niet bijzonder aan!
ik heb hem 5 sterren gegeven en ik ben het met je eens wat decors en de muziek betreft een topper.
heb de bios versie gezien en de extended op blu-ray.

dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
Na 8 jaar nog eens opnieuw bekeken. Erg goed allemaal, maar het maakte toch een pak minder indruk op mij dan toen ik 12 was. Mooie beelden, prachtige muziek en de perfecte sfeer maken het wel nog steeds de moeite waard om te bekijken. 3,5*
fasca
-
- 98 berichten
- 255 stemmen
Ik heb hem net (alweer) gekeken, ik weet niet hoe vaak ik gladiator al heb gekeken, maar elke keer als de aftiteling begint zit ik met kippenvel! 
Deze film is zo ongelofelijk spannend, je zit op veel momenten echt op het puntje van je stoel. Deze momenten worden vaak genoeg afgewisseld met de tragedie die Maximus meemaakt. Een geweldig evenwicht tussen harde actie en een ongelofelijk mooie dosis tragedie die je kippenvel bezorgt! Als je dan nog die geweldige muziek van Hans ZImmer en Lisa Gerrard uit de boxen hoort knallen is het stukje compleet!
Echt een topper! Kan er geen genoeg van krijgen 
5 sterren
Helemaal mee eens ik ga hem denk ik binnenkort maar weer eens bekijken. 5.0 film en dat geef ik echt niet zo vaak hoor.
Gert P
-
- 280 berichten
- 1777 stemmen
Ik heb de extended versie en die is prachtig ook mede door de zeer mooie muziek.
Niels639
-
- 1 berichten
- 2 stemmen
zeker een superfilm! dikke 5* zeker wete de beste film die ik ooit gezien heb!
van duijn
-
- 935 berichten
- 845 stemmen
Ok, Gladiator is een goede film, maar als je hem meerdere keren bekijkt begin je toch wel de mindere kantjes ervan te zien.
De film is duidelijk de betere Actie/Avontuur, en straalt wel degelijk klasse uit. Het probleem ligt me eerder bij de toch wel zwakkere verhaallijn, dat ik net als de dialogen iets te simplistisch vindt.
.
Ik ben het wel met mattson eens. Gladiator is natuurlijk gewoon een hele goede film maar na een aantal herzieningen word hij toch wat saaier. En goed advies is daarom om nadat je hem voor het eerst heb gezien een paar jaar wachten met hem weer te kijken.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Gladiator is voor mij echt zo'n film waar ik dan vooral bepaalde scenes nog eens bekijk. Dus even al het geleuter erdoorheen wat ik wel weet laten voor wat het is. Dus het begin met de veldslag tegen de Germanen, in het Colosseum de slag om Carthago die fijntjes wordt over gedaan met die speerwagens. de ontsnapping van Crowe en medegevangene uit hun cellen en uiteraard het eindgevecht.
Alleen al even voor de muziek soms wat stukken terugkijken.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2536 stemmen
Wat heet trouwens 't masker die de Tigris droeg? Ik Googlede zomaar uit interesse over Romeinse infantry en zag een aantal plaatjes van soldaten met zulk bedekende-maskers. Opzich zien ze er erg stoer uit; een gezicht van een mens, dier of monster ipv je eigen rotkop
qua zicht erg irritant, maar qua decoratie perfect.
KillRoy1972
-
- 2 berichten
- 4 stemmen
Heerlijke film die zeker door elke filmliefhebber gezien moet zijn.
Fantastische cast! Deze is absoluut geloofwaardig en hier wordt een staaltje vakmanschap afgeleverd.
Mooie plaatjes, mooie CGI.
Rommelige afwerking. Bij het meerdere keren bekijken van de film zijn er aardig wat schoonheidsfoutjes te zien die zeker door de CGI afdeling weggepoetst hadden moeten worden!
Soundtrack is subliem te noemen! Hans Zimmer z'n beste werk, jammer genoeg vaak door hemzelf herhaalt...
Blijft toch een van mijn favoriete films ooit.
RonMathijs
-
- 85 berichten
- 524 stemmen
Deze film heeft geen uitleg nodig. Het is gewoon puur genieten van de spanning en de actie, daarbij is het niet alleen maar wat zwaardvechten maar er zit ook nog een sterk verhaal achter met een betekenis 
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4615 stemmen
De wereldberoemde film Gladiator staat bekend als een meeslepend epos van formaat. Eigenlijk is het niets meer dan een ordinaire 'run of the mill' actiefilm in een Romeins kleedje. Deze film volgt dan ook het oertypische stramien van een oorlogsheld die, verraden door zijn regering, vecht voor vrijheid en zijn land. Nergens wordt dit uiterst magere verhaal uitgediept, het is niet meer dan een aaneenschakeling van gladiatorengevechten.
De held van dienst is de immer onovertuigende Russel Crowe. Naar gewoonte in dit soort Hollywood troep heeft hij maar één gelaatsuitdrukking en is hij van alle slechte eigenschappen gespaard gebleven: hij is dapper, nobel, hetero, ongeïnteresseerd in macht/politiek, wijs en geliefd door het volk. Zijn tegenpool is de dan weer door en door slechte Commodus: een laffe, sadistische, decadente wezel die z'n vader vermoordt en in zijn vrije tijd maar al te graag eens op zijn zus kruipt. Ik begrijp niet dat mensen blind zijn voor dit soort schaamteloze zwart-wit verhoudingen. Ook de andere karakters zijn niet bijster interessant. De charismaloze Djimon Hounsou is als "strong, silent black guy" zonder twijfel het clichématigste personage.
De dialogen zijn vreselijk. Elk personage loopt voortdurend overdreven mooi geformuleerde quasi-wijsheden uit te kramen, liefst dan nog op een tergend langzame toon om een soort dramatisch effect te creëren. Om één of andere bizarre reden spreekt ook elk personage (zelfs de Amerikaanse acteurs) met een Brits accent, wat redelijk betekenisloos is, aangezien dit een film is over de Romeinen. Misschien is het omdat de Amerikanen Brits lekker plechtig vinden klinken? Of misschien probeert men zo het overdreven Amerikaanse bombast wat minder opzichtig te maken?
De gelaatsuitdrukkingen van de personages en de manier waarop deze film in beeld gebracht is, zorgen al voor een overdaad aan Amerikaanse heroïek en pompeusheid. Voeg hierbij dan nog de vervelende, pathetische muziek van Hans Zimmer en je krijgt een geheel zodanig over the top dat het nauwelijks nog au sérieux te nemen valt.
Ook het visuele aspect van de film valt enorm tegen. Het colosseum is spuuglelijk en zodanig afgeborsteld dat het lijkt weggelopen uit één of ander computerspel. Naast dat de gladiatorengevechten eerder de sfeer belichamen van WWF matchen, zijn ze erg verwarrend in beeld gebracht. Nergens worden ze meeslepend, omdat je nauwelijks ziet wat er aan het gebeuren is.
Zelfs als entertainment is Gladiator waardeloos, omdat de film zo overdreven tragisch en dramatisch poogt te zijn. Een schandalig overschat wangedrocht.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Ben het zowat geheel eens met Yeyo. Nu vraag ik me wel af of ik mijn 2.5* niet zou moeten verlagen. Maar vond je de gevechten dan zo verwarrend? Ik kon toch goed zien wat er aan het gebeuren was en vond ze nog redelijk vermakelijk ook.
Mooie recensie
.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Juist ja. Valt met geen mogelijkheid een speld tussen te krijgen. Maar dit geen entertainment?
En misschien gaat het gewoon te snel voor je? Niet elke film gaat zo traag als Once Upon A Time In America 
Komt op mij meer over als dingen zoeken om deze film helemaal tot de grond af te kraken en precies die punten kiezen waar je als medegebruiker niks over te zeggen hebt. Zoals de muziek, nep Colosseum (want jij weet hoe die eruit zag) en de zwart-witrelatie tussen keizer en Maximus.
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4615 stemmen
Ben het zowat geheel eens met Yeyo. Nu vraag ik me wel af of ik mijn 2.5* niet zou moeten verlagen. Maar vond je de gevechten dan zo verwarrend? Ik kon toch goed zien wat er aan het gebeuren was en vond ze nog redelijk vermakelijk ook.
Mooie recensie
.
Bedankt. 
Nee, ik geraakte echt niet wijs aan de gevechten door de overdreven flitsende cameravoering.
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4615 stemmen
Juist ja. Valt met geen mogelijkheid een speld tussen te krijgen. Maar dit geen entertainment?
En misschien gaat het gewoon te snel voor je? Niet elke film gaat zo traag als Once Upon A Time In America
Ik hou zeker wel van entertainment aan een vlot tempo, zolang het niet pijnlijk pretentieus is zoals deze film.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Volgens mij ben je gewoon iemand waarvan je bij voorbaat al kan zeggen dat een Hollywoodfilm bij jou een onvoldoende zal krijgen. Denk aan Gladiator, American History X of Hooligans. Bij Schindler's List en Into The Wild zal waarschijnlijk ook geen hoog cijfer komen.
Misschien een soort 2e Onderhond? 
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Is het toevallig dat je alleen Top250 films als voorbeeld geeft? Zover ik weet is er niemand die elke Hollywood film een onvoldoende geeft. Ik ben ook niet de grootste fan maar toch zijn er tal van films die ik hoog beoordeel. Ligt er volgens mij gewoon aan wat voor film het is.
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4615 stemmen
Volgens mij ben je gewoon iemand waarvan je bij voorbaat al kan zeggen dat een Hollywoodfilm bij jou een onvoldoende zal krijgen. Denk aan Gladiator, American History X of Hooligans. Bij Schindler's List en Into The Wild zal waarschijnlijk ook geen hoog cijfer komen.
Misschien een soort 2e Onderhond?
Schindler's List vind ik een geweldige film, maar het is veel te lang geleden dat ik deze film heb gezien om er een correct cijfer op te plakken.
Verder mag je ook films als Alien, Léon, Star Wars en vele andere niet vergeten: er zijn genoeg Hollywood films die ik wél een hoog cijfer geef. Maar er is wel degelijk een verband tussen bepaalde hoog genoteerde films die ik waardeloos vind.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Ik bedoel meer Hollywoodfilms zonder al te veel diepere lagen. Met veel zwart-witrelaties en die een beetje voor de Hollywood succesformule gaan.
En met succesformule bedoel ik veel stoere mannen/mooie vrouwen, veel stoerdoenerij, mooie omgevingen creëeren met de computer en een overduidelijk gehalte aan 'zorgen dat de kijker emotioneel wordt'.
Uiteraard ook nog genoeg actie.
Opmerkelijk trouwens dat je Schindler's List dan wel goed vindt, want die zit ook boordevol schaamteloze zwart-wit verhoudingen.
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4615 stemmen
Dan begrijp je duidelijk zelf ook dat dit soort films behoorlijk overschat zijn?
In Gladiator tot daartoe, maar een film als American History X bv mag vanwege zijn thema toch echt geen zwart-wit verhoudingen (ironie
) bevatten?
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4615 stemmen
een overduidelijk gehalte aan 'zorgen dat de kijker emotioneel wordt'.
Daar schiet deze film voor mij duidelijk tekort. Door de voorspelbare, eentonige personages en de pompeuze, geforceerde dialogen voelde de film onecht aan. Hierdoor kon ik geen sympathie of medelijden opbrengen voor welk personage dan ook.
Pre- en sequels

Gladiator II
2024
290 reacties
Gerelateerd nieuws

Russell Crowe kritisch op 'Gladiator II': 'Geen begrip voor het origineel'

Historische actiefilm 'Gladiator' van Ridley Scott is vanavond te zien op televisie

Klassieker 'The Green Mile' van Frank Darabont is binnenkort te zien op Netflix

Originele 'Gladiator' van Ridley Scott binnenkort weer te zien op Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties
Gerelateerde tags
rome italiëouder-kindrelatiegladiatorarenasenaatromeinse rijkkeizerslavernijoude romeepischwraakslagveldslavenveilinghistorical fictionoude wereldgeweldgevechtstrijdwagenfilosoof fictieve geschiedenisbarbaarse horde2e eeuwopvolgercommodusmarcus aureliusmaximus filmnewfilmarchserenedefiant
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









