Dead Reckoning (1947)

Film noir / Thriller

geregisseerd door John Cromwell
met Humphrey Bogart, Lizabeth Scott en Morris Carnovsky

Kapitein Rip Murdock en sergeant Johnny Darke zijn op weg naar Washington wanneer Johnny plotseling verdwijnt en dood weer opduikt. Rip gaat op onderzoek uit. Hij ontdekt, dat Johnny beschuldigd was van moord en zelf die moordzaak aan het onderzoeken was. Rip wordt verliefd op de blondine 'Dusty' Chandler, wiens man naar alle waarschijnlijkheid zou zijn vermoord door Johnny.

avatar van jordybeukeboom
Ik vind de film rommelig in elkaar steken. Daarmee bedoel ik dat de verbanden tussen Coral, Martinelli en alle betrokkenen lange tijd onduidelijk blijven. Uiteindelijk wordt alles wel opgehelderd, maar toch komt alles bijeen het over als een rommeltje.

Het spel van Bogart maakt veel goed, en verder is ook de rol van Coral interessant, net als dat de film de nodige spanning heeft

3,5 ster

Rommelig idd; toch leuk door het sterke acteerwerk van Bogart en de funny dialogen hier en daar (hadden er van mij meer in mogen zitten).

gotti schreef:
Mee eens. Nu 3 x gezien... zegt genoeg, 3.5*( ipv 3*).

Kan je beter de hele box kopen (met nog 5 of 6 andere Bogart films). Was destijds 3 tientjes kwijt.

gotti schreef:

Ja, maar is die box nog te koop; en je zult maar meerdere films uit die box al hebben...

avatar van Dutchfan
Ik vond dit niet zo'n goede film.
Bogart is wel fantastisch!
Erg rommelige film,ook erg onwaarschijnlijk,soms kan je er nauwelijks een touw aan vast te knopen..Tevens vond ik Lizabeth Scott een slechte actrice.

avatar van Co Jackso
Dead Reckoning is een film die in mijn ogen sterk begint. Op dit moment is het grootste deel van het verhaal onvoorspelbaar en is nog niet duidelijk welke richting de film zal gaan. Maar naarmate er meer duidelijk werd, kreeg ik steeds meer een teleurstellend gevoel. Uiteindelijk bleek het toch niet zo'n originele film-noir te zijn en dat vond ik wel jammer. Bogart speelt trouwens wel weer sterk.

avatar van trebremmit
Juist een van de betere noirs van Bogart, spannend maar moeilijk te volgen verhaal, dat klopt, maar dat is niet erg. Bogart heeft weer een hoog aantal one- liners en de sfeer is typisch film-noir. Ik heb er van genoten.

avatar van hulkio
Degelijke film-noir met Humphrey Bogart in de hoofdrol. Het verhaal is af en toe wat warrig, maar het lekkere sfeertje en Bogart maken veel goed. De bijrollen vond ik trouwens een stuk minder, met name Lizabeth Scott is matig.

avatar van Pistons
Geen onaardig script dat op redelijk niveau is uitgewerkt. Bogart heb ik beter gezien, maar ook hier is hij heel leuk om naar te kijken.

avatar van Tommeh
De film verdrinkt een beetje in alle twists het laatste kwartier, waardoor het inderdaad rommelig overkomt. Gelukkig is Bogart in topvorm en zit de film vol met geweldige dialogen waardoor er nog genoeg te genieten valt.

avatar van JasonBourne
Dutchfan schreef:
Ik vond dit niet zo'n goede film.
Bogart is wel fantastisch!

Ik zie niet in wat er zo onwaarschijnlijk aan is. De gebeurtenissen zijn plausibel. De wendingen in het verhaal lopen door elkaar heen maar feitelijk gewoon een goede detective film noir. Zonder ondertiteling heb ik het evengoed wel goed kunnen volgen. Bogart is weer briljant.

avatar van Dogie_Hogan
Vind totale plot niet rommelig en ook niet onwaarschijnlijk.
Deze film staat wel bekend om het vele roken.
Er is ook een R-2 DVD met Ned. subs (in mijn Film-Noir collectie).

avatar van Roger Thornhill
Het grote probleem met deze film voor mij is de vrouwelijke hoofdrol. Lizabeth Scott kan niet acteren, is niet mooi (ze is niet alleen geen Lauren Bacall maar zelfs ook geen Veronica Lake) en heeft een rare lage zangstem, en ze is dus absoluut geen femme fatale waarvan je je kan voorstellen dat Humphrey Bogart voor haar zou vallen of dat ze hem zou kunnen manipuleren, en dan begin ik deze film dus al met een uphill fight.
        Gelukkig is Bogie betrouwbaar als altijd, is de schurk een lekkere gluiperd en zitten er goede dialogen ("A persuader and a couple of things you might call coaxers" = een pistool en een paar brandbommen) en aardige twists & turns in de film (inclusief opmerkelijk weinig pistolen om Bogart mee onder schot te houden), dus de film blijft wel drijven, maar een echte klassieker is het toch niet. Wel een verrassend ontroerend slot bij Mike's sterfbed, en bizarre overeenkomsten met The Maltese Falcon in situatie en dialogen op het einde (The Maltese Falcon: "When a man's partner is killed, he's supposed to do something about it." – Dead reckoning: "When a guy's pal is killed, he ought to do something about it.").

De wijze van vertellen deed me sterk denken aan Philip Marlowe detective films (onder meer The Big Sleep (1946), ook met Humphrey Bogart).
Dead Reckoning was een amusante, maar ook sombere, grimmige, onheilspellende, melodramatische misdaadthriller met een ingewikkelde verhaallijn, ongevoelige dialogen en Bogart (vanzelfsprekend) in de rol van de cynische zware jongen (echter hij speelde wat ongeïnspireerd). Lizabeth Scott, als femme fatale, miste de betovering en de chemie tussen haar en Bogart ontbrak. Maar er bleef genoeg te genieten.

avatar van Biosguru
Het lijkt alsof de waardering enkel afhangt van Scott fan ja of nee. Ik vindt deze beter te volgen als bv Big Sleep en Lizabeth Scott erg goed als de femme fatale.