9/11 (2002)
Genre: Documentaire
Speelduur: 112 minuten / 128 minuten (video)
Alternatieve titel: 11/9
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk
Geregisseerd door: James Hanlon, Gédéon Naudet, Jules Naudet en Rob Klug
Met onder meer: James Hanlon, Tony Benatatos en Steve Buscemi
IMDb beoordeling:
8,5 (8.946)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot 9/11
"The Filmmakers' Commemorative Edition"
Op 11 september 2001 zijn de Franse broers en filmmakers Gédéon Naudet en Jules Naudet bezig om een documentaire te maken over de brandweer van New York, en waren net bezig met het interviewen van een brandweerman, toen zij een vliegtuig zagen overvliegen. Dat vliegtuig zou het WTC raken. De broers en de brandweerman haasten zich naar het WTC, en ze beginnen te filmen vanuit het perspectief van de brandweerman. Ze filmen ook van binnenuit de Twin Towers, en deze documentaire bevat de enige beelden van binnenuit de torens.
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf in TV Broadcst
Video's en trailers
Reviews & comments
pinball
-
- 62 berichten
- 115 stemmen
Aparte documentaire. Tja exclusieve beelden natuurlijk, maar meer niet. Uitermate slecht camerawerk, Blijft achter bij het homevideoniveau, slechte bewerking, maar wel apart om te zien hoe de twin towers er binnen uitzagen na de aanslagen. 3*
Helemaal mee eens. Dat de beelden exclusief zijn betekend niet dat het geweldig is.
jayytjee
-
- 258 berichten
- 0 stemmen
dit vond ik echt indrukwekend ! mooie docu en erg realistisch.. was hier dieper van onder de indruk dan andere 11 sept. films
****
MJ_DA_MAN
-
- 412 berichten
- 1667 stemmen
Het gaat over het camerawerk over de gehele documentaire. Ik neem het slechte camerawerk ze niet kwalijk na de crash, maar al voor de crash, wanneer de brandweermannen worden gevolgd, is de beeldkwaliteit nogal laag en het camerawerk slecht.
Tja, het is dan ook geen film. Alsof ze vantevoren wisten dat de aanslagen gingen plaatsvinden, en dat ze dan dachten: oh, ja dan moeten we natuurlijk extra goed op de kwaliteit letten van de beelden want dan verkoopt ie beter in de bios (weet niet of ie daar uitkwam) en op TV. Kom op zeg, het geeft ook meteen realisme. Het is een DOCU, geen film. Dan kun je beter naar de softe ver-Amerikaanste familiefilm van Oliver Stone gaan.
tukkerstein
-
- 2219 berichten
- 3469 stemmen
Tja, het is dan ook geen film. Alsof ze vantevoren wisten dat de aanslagen gingen plaatsvinden, en dat ze dan dachten: oh, ja dan moeten we natuurlijk extra goed op de kwaliteit letten van de beelden want dan verkoopt ie beter in de bios (weet niet of ie daar uitkwam) en op TV. Kom op zeg, het geeft ook meteen realisme. Het is een DOCU, geen film. Dan kun je beter naar de softe ver-Amerikaanste familiefilm van Oliver Stone gaan.
Ze wisten wel van te voren dat iemand die beelden ging zien. Als we de exclusiviteit van de beelden nu even buiten de beoordeling laten is dit gewoon een behoorlijke onvoldoende. Zeer matig camerawerk (je mag best wat meer verwachten van een documentairemaker; daarnaast is het camerawerk ook matig voor de aanslagen), montage komt niet uit boven het 8-uur journaal.
Als ik met mijn camera hier door de straten van Delft loop te filmen en het geheel vervolgens een beetje monteer met wat commentaar heb ik ook een zeer realistische documentaire, maar dan is ie niet meer zo goed. Dan blijkt dat niet het talent van deze documentairemakers meespeelt maar eigenlijk gewoon het geluk van de makers dat ze op de "goede" plaats op de "goede" tijd waren.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Het is een DOCU, geen film.
Een documentaire is een film, hoor.
Relax
-
- 88 berichten
- 267 stemmen
Een documentaire is een film, hoor.
ik zeg niets.. veel te beidehand.
Usual Suspect
-
- 395 berichten
- 0 stemmen
Sterke documentaire, waarin je alles te zien krijgt over wat er op dat moment in New York, bij de brandweermannen, hulptroepen en zelfs in de Twin Towers gebeurt.
En wat een ongeloofelijk toeval dat die filmmakers er precies op dat moment waren...
3,5.
Joyy
-
- 514 berichten
- 28 stemmen
dat zij er waren is net zoveel toeval als dat al die andere mensen er waren
er is een docu uit voortgekomen, op basis van wat er werkelijk is gebeurd, en die was zeker de moeite van het bekijken waard
dat het geheel rommelig overkomt, slecht camerawerk, wat denk jij?
dat je in die situatie relaxed gaat overdenken hoe je camerawerk het beste gaat uitkomen, onder die een bepaalde hoek tegen de zon in etcetc??
absurde opmerking
Travolta_Jackson
-
- 282 berichten
- 218 stemmen
zeer sterke docu snap nie dat mensen gaan zeuren over slecht camarawerk. vind het niet gek dat het slecht is. ik vond hem gewoon super goed.
ll_Sparrow
-
- 108 berichten
- 450 stemmen
Ze wisten wel van te voren dat iemand die beelden ging zien. Als we de exclusiviteit van de beelden nu even buiten de beoordeling laten is dit gewoon een behoorlijke onvoldoende. Zeer matig camerawerk (je mag best wat meer verwachten van een documentairemaker; daarnaast is het camerawerk ook matig voor de aanslagen), montage komt niet uit boven het 8-uur journaal.
Als ik met mijn camera hier door de straten van Delft loop te filmen en het geheel vervolgens een beetje monteer met wat commentaar heb ik ook een zeer realistische documentaire, maar dan is ie niet meer zo goed. Dan blijkt dat niet het talent van deze documentairemakers meespeelt maar eigenlijk gewoon het geluk van de makers dat ze op de "goede" plaats op de "goede" tijd waren.
Wat een onzin over het camerawerk. Het gaat toch zeker om de inhoud en die inhoud vind ikzelf enorm indrukwekkend....
Frankeermachine
-
- 988 berichten
- 6609 stemmen
Hiervoor kan je eigenlijk geen cijfer geven. Dit is een zeer aangrijpende gebeurtenis. Je kan dus geen cijfer geven voor het acteerwerk, verhaal ed, omdat het allemaal echt is. Het ongeloof, de angst.
606
-
- 23876 berichten
- 12267 stemmen
Hiervoor kan je eigenlijk geen cijfer geven. Dit is een zeer aangrijpende gebeurtenis. Je kan dus geen cijfer geven voor het acteerwerk, verhaal ed, omdat het allemaal echt is. Het ongeloof, de angst.
ja daar heb je volkomen gelijk in deze gebeurtenis verdiend geen cijfer.
het was in en in triest.
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Inderdaad. Een documentaire gaat toch vrijwel altijd over "echte" gebeurtenissen?
tukkerstein
-
- 2219 berichten
- 3469 stemmen
En een documentaire kan best een cijfer krijgen. De mensen die deze documentaire gemonteerd hebben hebben goed werk verricht, maar de Gebroeders Naudet zijn niet erg talentvolle filmmakers (amateuristisch filmwerk, stijgt niet uit boven het camerawerk in de gemiddelde vakantievideo). Ze waren op het goede moment op de goede plaats.
Daarom 2*
Xan21
-
- 139 berichten
- 46 stemmen
En wat een ongeloofelijk toeval dat die filmmakers er precies op dat moment waren...
3,5.
Ja ook wonderbaarlijk dat de twee torens die al sinds 1988 voor de sloop klaarstonden precies uitgekozen worden door boze terroristen die de Amerikaanse vrijheid haten. De torens waren die dag 30 jaar oud.
Neemt niet weg dat dit een adembenemende documentaire is, en dat camerawerk is gewoon goed als je weet in wat voor situatie ze zitten.
40 000 mensen hebben onderhand de 9/11 'hoest' en velen zijn zeer ernstig ziek, Dust to Dust is ook een zeer aangrijpende documentaire, te vinden op het internet, niet op je televisie.
Thomas83
-
- 4028 berichten
- 3633 stemmen
Net voor het eerst gezien, een indrukwekkende documentaire. Nergens echt aangedikt, de makers laten gewoon de beelden voor zich spreken, en die spreken duidelijke taal. Je voelt je echt een beetje ooggetuige, en de paniek en chaos komt goed over. Ik denk zelfs beter dan ik in welke documentaire of verfilming ook gezien heb.
Een krappe 4.0*
Beek
-
- 73 berichten
- 232 stemmen
4*, al is het alleen maar door het lef wat deze onervaren documentairemakers hebben getoond. Verder zijn een aantal reacties over het camerawerk natuurlijk te gek voor woorden. In dergelijke situaties is het al knap dat je blijft filmen, helmaal gezien het feit dat er ook nog specifieke zaken gefilmd werden...
thomzi50
-
- 1991 berichten
- 2530 stemmen
Fraaie documentaire, vooral eigenlijk wegens de dingen waar de makers weinig aandeel in hadden: de exclusieve beelden. Vond de voice-overs en het verhaal dat verteld werd niet ijzersterk, had allicht meer ingezeten, en de benadrukking dat deze dag zoveel heeft veranderd had van mij niet gehoeven. Toch een prima, unieke documentaire met erg onthutsende beelden. 3,5*
Demoniac
-
- 413 berichten
- 1458 stemmen
Interressant om ook eens deze ramp te volgen vanuit de ogen van brandweermannen in plaats van een gewone burger. Toch heb ik niet veel nieuwe dingen gezien. Het blijft overigens indrukwekkend en het is een aanslag van omgekende omvang geweest die je nooit meer vergeet. Zeker niet de mensen die er daadwerkelijk bij geweest zijn. 3½*
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
Leuk om te zien maar ik begin nu langzamerhand wel een beetje 9/11 moe te worden.
Als ik nog 1 keer die vliegtuigen die gebouwen zie binnen vliegen dan...dan zet ik een andere zender op.
Cijfer: 3,5
ILDIB
-
- 3061 berichten
- 2378 stemmen
Prachtige docu, gelukkig ook niet te showy ge-edit. Maakt bijzonder veel impact. Het slot van zal nooit weten hoe het was om een brandweer te zijn voor 9/11 is totaal overbodig wmb.
Meest opvallende wel van docu, het bijzonder matig optreden van de brandweer. Ze doen echt maar wat..
thomzi50
-
- 1991 berichten
- 2530 stemmen
Heb ik ook, maar dat kan je deze documentaire natuurlijk moeilijk kwalijk nemen. Beetje moeilijk beoordelen altijd: deze documentaire die vliegtuigen die in de torens vliegen zien, evenals allerlei andere documentaires, maar toch vind ik het hier meer een minpunt dan bij anderen, simpelweg omdat ik deze later zie. En daardoor vind ik het minder "leuk" (voor zover die term toepasselijk is bij een onderwerp als dit), in ieder geval is de "entertainmentwaarde" minder groot, terwijl je dat de film niet kwalijk kan nemen, die kwam namelijk zelfs uit voor de meeste documentaires met de beelden van de ramp die ik heb gezien. Lastig geval dus.
ThaMovieVoter
-
- 3637 berichten
- 2242 stemmen
Indrukwekkend, ontroerend en originele documentaire. In het begin oogde het wat amateuristisch, maar door toeval werd dit een staaltje filmkunst dat niet dichter bij de realiteit kon komen. Een bron voor achtergrondonderzoek.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Indrukwekkend hoor, maar een goede docu is het absoluut niet omdat de heren er toevallig middenin zaten. Een indrukwekkend ooggetuigenverslag is het, niks meer. 2.5*
Hodgepodge
-
- 57 berichten
- 61 stemmen
Indrukwekkend hoor, maar een goede docu is het absoluut niet omdat de heren er toevallig middenin zaten. Een indrukwekkend ooggetuigenverslag is het, niks meer. 2.5*
Ik vond het meer dan een ooggetuigenverslag. Natuurlijk is het toeval dat ze dit meemaken terwijl ze net op die kazerne over iemand een film aan het maken zijn. Maar zeer indrukwekkend om het vanuit het vanuit een andere kant te zien.
Dit is een gewoon briljant zo, door deze film hoeft 11 september nooit meer verfilmt te worden, want echter en realistischer dan dit kan niet.
ILDIB
-
- 3061 berichten
- 2378 stemmen
Indrukwekkend hoor, maar een goede docu is het absoluut niet omdat de heren er toevallig middenin zaten. Een indrukwekkend ooggetuigenverslag is het, niks meer. 2.5*
Dan kun je elke docu wel afdoen als niet indrukwekkend. Het goede is juist van dat er niet gezocht wordt naar stoer danwel opvallend danwel opmerkelijk. Wat juist wel vaak gebeurt in andere docus..
De impact van de beelden is gewoon enorm, toevallig of niet..
%%%%%%
-
- 2543 berichten
- 1234 stemmen
Wat moet je er nog over zeggen.Het is verschrikkelijk wat er is gebeurt.Eigenlijk ben ik er ook overeens als je er moeilijk op kan stemmen.Maar goed dan het kan dus een 4 trouwens Robert de Niro voegt er weinig aan toe op het laatst
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Dan kun je elke docu wel afdoen als niet indrukwekkend. Het goede is juist van dat er niet gezocht wordt naar stoer danwel opvallend danwel opmerkelijk. Wat juist wel vaak gebeurt in andere docus..
De impact van de beelden is gewoon enorm, toevallig of niet..
Ik vind het juist WEL indrukwekkend, even lezen voortaan. Maar als in plaats van documentairemakers iemand met een handcamera in die torens had gezeten waren de beelden net zo indrukwekkend geweest als nu. De toegevoegde waarde van de documentairemakers is naar mijn mening miniem. De manier van filmen buiten de torens was al zeer chaotisch, niet alleen daarbinnen.
Bombong
-
- 480 berichten
- 2704 stemmen
Het bijzondere van deze docu is dat de brandweermannen de geschiedenis in zijn gegaan als de helden van 11 september, maar dat ze in deze film eigenlijk helemaal geen heldendaden verrichten. Het commentaar probeert ons anders te doen geloven, maar de beelden laten zien dat de brandweermannen helemaal niet met heldendaden bezig waren maar net zo getroffen en overdonderd werden door de gebeurtenissen als ieder ander. Ik heb wel het idee dat de film beter was geweest met minder of helemaal geen commentaar, maar ik ben bang dat dat voor Amerikanen wat te veel gevraagd is.
Het laatste nieuws

Mysteryfilm 'Identity' van James Mangold verdwijnt binnenkort van Netflix

Heb jij de Netflix-docu 'The Man With 1000 Kids' al gezien? 'Maag draaide om'

Maker 'The Abandons' is boos op Netflix: 'Destructief voor Hollywood en Wall Street'

HBO Max scoort in Nederland met de matig beoordeelde bodyhorrorfilm 'Nightbitch'
Bekijk ook

Crumb
Documentaire / Biografie, 1994
29 reacties

Fahrenheit 9/11
Documentaire, 2004
1.109 reacties

11'09''01 - September 11
Drama, 2002
52 reacties

World Trade Center
Documentaire / Drama, 2006
631 reacties

Snakes on a Plane
Thriller / Actie, 2006
610 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.


