Funny People (2009)

Komedie / Drama
146 minuten / 153 minuten (unrated version)

geregisseerd door Judd Apatow
met Adam Sandler, Seth Rogen en Leslie Mann

Funny People gaat over komediant George Simmons (Adam Sandler). Hij is succesvol, vrouwen houden van hem en mannen willen zoals hij zijn. Keerzijde is het feit dat Simmons een zelfingenomen, arrogante zak is die om niemand iets geeft. Hier lijkt verandering in te komen, als hij erachter komt dat hij niet meer zolang te leven heeft.

idd. waardeloze humor tenzij je 1000 keer grote lul humor vind. Dan is het echt een leuke film. Ik heb het laatste uur niet meer gezien omdat ik het niet meer trok.

avatar van MH040
Ik had thuis op de bank geen moeite met de lengte en het tempo van de film. Misschien is het een langere zit als je 'm in de bioscoop ziet (hebt gezien). Maar ik vond dat er genoeg gebeurde om interessant te blijven.

In de stand-up sets zaten teveel penisgrappen, maar voor de rest zat er hier en daar leuke humor in. Vooral Jonah Hill was grappig. Over het algemeen is het echter best een serieuze film, dus als je een typische Adam Sandler film verwacht - waar ik totaal geen liefhebber van ben - zal deze film je waarschijnlijk teleurstellen.

avatar van Roger Thornhill
Net als in Knocked up slaagt Apatow erin om humor en drama op een onontwarbare en niet-geforceerde manier te brengen, zodat ik het ene moment zit te schaterlachen ("Are you mad that you died at the end of Die hard?") en het andere moment pijnlijk geraakt word door Sandlers achteloze manier van behandelen van de mensen om hem heen (de scène waarbij hij Seth Rogen eerst wegstuurt en daarna hem weer als een hondje terugroept: "go get me a fucking Diet Coke and remind yourself that that’s what you do for me. Now get the fuck out of here. [Rogen staat gehoorzaam op.] Don’t fucking leave! Sit down here, I don’t want to be alone."), alles geakteerd op een losse, al dan niet half-geïmproviseerde manier die de film een enorme levendigheid en "lifelike-ness" geeft. Heel bijzonder en af en toe enorm schrijnend.

Hoe ik meeleefde : toen Sandler aan Rogen vroeg om hem voor $50.000 te "euthanaseren" geloofde ik dat hij het echt meende, en toen hij hem daarna uit de droom hielp voelde ik me flink opgeschud. Een briljante situatiegrap waar ik stevig was ingestonken.

avatar van ziggy06
Een aardige wegkijker al had de film in principe wat korter gemogen. Seth Rogen is 1 van mijn favoriete komedie-acteurs en ook hier stelt hij me niet teleur. Op momenten komt hij weer gruwelijk droog om de hoek kijken, u gotta love it.....Het valt me op dat het vaak zo is dat grappige acteurs van Joodse komaf zijn, zoals Rogen, evenals Jonah Hill en Adam Sandler. Meer voorbeelden zijn Ben Stiller, Rob Schneider, Sacha Baron Cohen, Jack Black.... Dustin Hoffman is niet grappig BTW...

avatar van Roger Thornhill
De genoemden staan in een lange traditie: Jerry Seinfeld, Woody Allen, Bette Midler, Lenny Bruce, Mel Brooks, George Burns, Jerry Lewis (hoewel je daar je vraagtekens bij kan zetten) en (de grappigste van allemaal) Groucho Marx.

avatar van Ste*
Dit lijkt wel een film die opgebouwd is uit wat deleted scenes hadden moeten zijn. Ellenlang, met zo ongeveer elke 20 minuten een grap die wel oke is. Vaak wist ik niet eens of iets nou grappig bedoeld was, of dat eigenlijk alles een tragische ondertoon had. In beide gevallen is het vlees noch vis, niet erg grappig, niet heel erg tragisch.

Het straalt allemaal een enorme futloosheid uit, sowieso de eerste helft. Deels door Sandlers rol, deels omdat alles gewoon nogal traag en zonder pit is. Geen grappen, geen plot dat ergens heengaat. Daarna gaat het ineens alleen nog maar om zijn exvrouw met haar nieuwe vent, en blijft het saai, irrelevant, en nauwelijks grappig.
In twee dagen bekeken, grotendeels op anderhalve snelheid. Dat zegt dus al genoeg.

avatar van Pixel-blue
Goh wat een geweldige film de lengte stoorde mij geen eens.Er werd goed geacteerd en vooral Seth Rogan was goed en Adam Sandler zou ik vaker zo willen zien.Het is meer een drama dan een comedy en dat maakt het zo goed.

Enige minpunt de constante piemel grappen dat word je echt zat op geven moment!

avatar van goongumpa
Personages zijn goed neergezet en menselijk, maar na een veelbelovend begin verliest de film focus in de vele zijlijntjes en wordt er op situaties te lang ingegaan. En dan begin je te letten op Apatows bijzonder saaie filmstijl (voortdurend medium shots van pratende mensen). 2.5.

avatar van ambrosini
saai film

avatar van Marbles
ik ben nog nooit een film tegengekomen die ik best redelijk vond en die zo is ingestort dat je verbrouwereerd achterblijft.
smakeloos !

avatar van TheLionKingFan
Een vrij goede film die helaas veel te lang doorgaat. Ik heb het gevoel dat het verhaal binnen 90 minuten ook wel verteld had kunnen worden. Maar de rollen zijn zeer goed verdeeld en Sandler speelt ook weer fantastich. 4*

Het begin is veel belovend, maar na de helft zakt het bij mij in. Jammer.

avatar van Mr-Mcmovie
Mijn derde apatow, en ik zal er zeker nog kijken van hem om dat ze steeds heel vermakelijk zijn.

Een echte tragikomedie, en fijn om te zien dat de regisseur ook eens wat drama heeft toegevoegd in een film met toch wel volbloed comedy acteurs.

Adam Sandler doet het zeer goed. Na Reign Over Me heeft hij mij wel laten overtuigen dat hij kan acteren, en ook hier laat hij zien dat hij serieuzere rollen aankan.

Een gevoelig thema voor mij dat gelukkig niet TE realistisch is weergeven. Er zijn genoeg grappige grappen, en momenten die de film toch luchtig houden.

avatar van LordHawHaw
Te lange film die nooit echt boeiend wordt. Ik heb me laten vangen door de sterrencast, hierdoor had ik veel meer van deze film verwacht. Ook de stand-up comedy is van een laag niveau. Wel leuke bijrollen van Ray Romano en Eminem.

Verschrikkelijke regisseur die Apatow. Slaagt er nooit in een vlotte film te maken. 2,5 uur nodig voor een zelfverklaarde komedie. Heb nog nooit om een film van deze regisseur kunnen glimlachen. Pacing, pacing en nog eens pacing meneer Apatow.

avatar van jippie2010
Lastig! De film komt erg traag op gang,
maar het middenstuk is van behoorlijk niveau.
Maar dan wordt er onnodig een nieuw hoofdstuk aangeplakt die kwalitatief minder sterk is. Jammer! *2,5

Sterke film die voornamelijk erg grappig is, maar ook met een serieuze ondertoon af en toe weet te raken.

Sandler en Rogen zitten volledig in hun element en weten de personages en diens wisselwerking natuurlijk en oprecht neer te zetten. Het zijn ook niet zo zeer de stand-up scènes die heel grappig zijn, maar vooral de interactie tussen de twee. Hill en Schwartzmann geven de humor nog een extra zetje met wat hilarische one-liners. Leslie Mann voegt wat dat betreft minder toe, maar is natuurlijk wel een fantastische verschijning.

De film is in het eerste uur het sterkst, maar zwakt daarna wel enigszins af. Dat komt voornamelijk doordat het einde te lang gerekt. Ondanks dat, enorm genoten.