Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 114 minuten
Alternatieve titel: ドールズ
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Takeshi Kitano
Met onder meer: Miho Kanno, Tatsuya Mihashi en Hidetoshi Nishijima
IMDb beoordeling:
7,5 (17.882)
Gesproken taal: Japans
Releasedatum: 10 april 2003
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Dolls
"Three stories of never-ending love."
De film gaat over drie hedendaagse liefdesverhalen die geïnspireerd zijn op het Japanse poppentheater. Matsumoto en Sawako waren ooit een gelukkig koppel dat op het punt stond om in het huwelijksbootje te stappen. Maar door de inmenging van de ouders, die vooral het belang van de familie voorop wilden stellen, werd de jonge man gedwongen tot een vreselijke keuze. Hiro is een eenzame, ouder wordende yakuza leider. Dertig jaar geleden was hij een arme fabrieksarbeider die elke middag in het park zijn vriendinnetje ontmoette. Maar door voorrang te geven aan zijn persoonlijke ambities, liet hij haar staan. Nu keert hij terug naar het park om er oude herinneringen op te halen. Haruna Yamaguchi brengt haar dagen door aan het strand, waar ze naar de eindeloze zee kijkt. Haar gezicht is half omhuld met verband. Voor haar ongeval was zij een gevierde popster die een glamoureus leven leidde. Miljoenen fans verafgoodden haar, maar Nukui was ontegensprekelijk haar meest toegewijde fan. Vandaag wil hij zijn trouw bewijzen.
Externe links
Acteurs en actrices
Sawako
Matsumoto
Hiro
Ryoko
Haruna Yamaguchi
Nukui
Haruna's Aunt
Young Hiro
Young Ryoko
Haruna's Manager
Video's en trailers
Reviews & comments
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Heb dan oog voor de prachtige details zoals die er zijn ipv dat je prachtige geconstrueerde details laat zien van situaties die er helemaal niet waren.
Dat laatste is juist inherent aan film toch? Alles is een constructie en niks is echt, duik erin en laat je meevoeren 
lngrid
-
- 1232 berichten
- 553 stemmen
Dat laatste is juist inherent aan film toch? Alles is een constructie en niks is echt, duik erin en laat je meevoeren 
Ik bedoel: soms zie je dezelfde scene vanuit verschillende hoeken en klopt dat bijv. qua perspectief helemaal niet. In de meeste films gaan ze daar toch anders mee om. Je kan er natuurlijk voor kiezen een experimentele film te maken waarbij je je helemaal niet aan dit soort 'regels' houdt, maar in dit geval had ik niet de indruk dat dat het geval was. In elk geval stoorde het me danig.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Lijkt me dat in deze film het esthetische wel primeert op de realiteit. Zo zijn er wel meer "onrealistische" visuele zaken in deze film. Heb er mij zeker niet aan kunnen storen.
DevendraBan
-
- 81 berichten
- 0 stemmen
Dolls is voorbij mijn netvlies gepasseerd.
Iets anders dan Kitano 's yakuza of blinde zwaardvechter films. Ik verwachtte een meesterwerk en kreeg er eentje te zien, zij het een kleintje. Kitano 's spel met kleuren en motieven/herhalingen zijn zo subliem in deze film. Overdreven zelfs maar "stunning". Adembenemend.
De Gebonden Bedelaars was het mooiste van de drie verhalen. Het bevatte de mooiste beelden, kleuren en, zelfs, kleren. Dit is de enige film waar het gebruik van kleren mij zo aansprak. Het had ook een geweldig einde, moet ik zeggen.
Dat Japans popsterretje was adembenemend mooi, het mag gezegd worden.
Een zeer mooie film dus, maar het kon me niet zo bij m'n nekvel grijpen zoals een Fa Yeung Nin Wa wel doet, bijvoorbeeld.
3.5*
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Kitano staat erom bekend geweld tot kunst te verheffen, maar in een film als Dolls -waar het geweld zo goed als nihil is- lijkt hij toch wel een beetje door de mand te vallen als competent regisseur. De 3 verhalen die hier vertelt worden zijn op zich best aangrijpend, maar de manier waarop alles gebracht wordt maakt het niet helemaal waar. Kitano doet erg zijn best door alle kleuren van de regenboog erin te gooien en er haast een filmisch bordeel van te maken met allerlei neonlichtjes, maar het lukt precies niet altijd om het in een echt overweldigend sterke cinematografische scene te plaatsen. Ook de vele zinloze en saai vormgegeven lange takes van bv een meisje die 5 minuten met een of andere gadget zit te prutsen bezorgen me meermaals een geeuw van hier tot in Tokio. De eentonige en magere soundtack is verder weinig stimulerend en bovendien opvallend afwezig, en dat belachelijk irritante poppentheater die er onverbiddelijk in verwekt zit hadden ze er gerust uit mogen laten.
Veel felle kleurtjes en diepe verhalen, maar ik moet Kitano toch verzoeken om dit soort filmpjes liever aan mensen als Kim Ki-duk over te laten.
2*
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Veel felle kleurtjes en diepe verhalen, maar ik moet Kitano toch verzoeken om dit soort filmpjes liever aan mensen als Kim Ki-duk over te laten.
Zou de diversiteit en creativiteit van het genre niet meteen ten goede komen.
Verder ben ik ook geen fan van de poppenscenes maar het lijkt me redelijk logisch dat die vooral niet uit de film geschrapt kunnen worden. Dan hou je namelijk niet veel concept meer over.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
maar het lijkt me redelijk logisch dat die vooral niet uit de film geschrapt kunnen worden. Dan hou je namelijk niet veel concept meer over.
Oneens. Het lijken mij 3 mooie verhaaltjes die best los van die poppentheater-context verteld kunnen worden. Dat ze even vermelden dat het daarop gebaseerd is is voor mij genoeg.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kitano staat erom bekend geweld tot kunst te verheffen.
Ook de vele zinloze en saai vormgegeven lange takes van bv een meisje die 5 minuten met een of andere gadget zit te prutsen bezorgen me meermaals een geeuw van hier tot in Tokio.
Beetje eenzijdig en verkeerd beeld van Kitano, zou ik zeggen. Vind persoonlijk het meisje met het kapotte gadget een van de ontroerendste scenes die ik ken. Wellicht helpt herziening nu je niet op geweld zit te wachten...
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Oneens. Het lijken mij 3 mooie verhaaltjes die best los van die poppentheater-context verteld kunnen worden. Dat ze even vermelden dat het daarop gebaseerd is is voor mij genoeg.
Misschien dat jij genoeg weet van het Bunraku theater om de nodige linken te leggen maar voor mensen als mij was het toch handig om daarmee de overeenkomsten te zien en extra linken te leggen tussen de afzonderlijke verhalen. Zonder verliest de film toch een dimensie.
Verder vind ik het begin al te rechtvaardigen door de prachtige eindscene. Dolls zonder poppentheater is lang geen Dolls meer.
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
[
Verder vind ik het begin al te rechtvaardigen door de prachtige eindscene. Dolls zonder poppentheater is lang geen Dolls meer.
Idd. al snap ik nog steeds niet wat iedereen nou tegen het poppentheater heeft. Niet de beste scene uit dolls maar toch ook zeker niet slecht.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Wellicht helpt herziening nu je niet op geweld zit te wachten...
Ik zat helemaal niet op geweld te wachten (hoe kom je daar nu bij). Ik wist op voorhand dat het een gevoelige prent ging zijn.En ja, Kitano is meer dan alleen maar de eigenschap geweld op artistiek verantwoorde manier te brengen, alleen was het in de context van mijn recensie (het bevat nu eens geen geweld) niet relevant de overige kwaliteiten op te sommen.
Zonder verliest de film toch een dimensie.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
"link met de theaters" 
Het gaat om gedragingen en acties van personages. Het geleid worden door. Uit de verhalen valt genoeg te halen inderdaad, maar het is altijd leuk als er meer uit gehaald wordt.
Verder noemt Kitano deze film z'n meest geweldadige. Het gaat alleen niet over fysiek geweld.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Het gaat om gedragingen en acties van personages. Het geleid worden door.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Maar liever mét mooie analogie. Het definieert het thema van de film, terwijl dat anders veel vager zou geweest zijn (en meer eigen hersenspinsels dan gerelateerd aan de film).
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Ja, natuurlijk. Maar dan liever een analogie dat gegrond is op iets appetijtelijks.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Het had voor mij ook mooier gemogen, maar de meerwaarde die het de rest van de film geeft vind ik sterk opwegen tegen die eerste vijf minuutjes.
Sowieso zit het aan het begin van de film. Even overstappen en verder genieten.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
maar de meerwaarde die het de rest van de film geeft vind ik sterk opwegen tegen die eerste vijf minuutjes.
Trouwens 5 minuten vind ik een vrij lange kwelling hoor. 
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Vind ik niet. Tenslotte doet het denken aan iets lelijks, dus om nu van een meerwaarde te spreken...
Hoezo doet het denken aan iets lelijks ? Met het idee is toch helemaal niks mis lijkt me. Integendeel. Het schept een basis waardoor de film veel meer wordt dan 3 verhaaltjes over tragische liefde.
Moet verder de film nog maar een keertje zien, kan mij tussendoor en op het eind in ieder geval geen poppenspel meer herinneren, behalve dan de prachtige analoge scene.
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Hoezo doet het denken aan iets lelijks ? Met het idee is toch helemaal niks mis lijkt me. Integendeel. Het schept een basis waardoor de film veel meer wordt dan 3 verhaaltjes over tragische liefde.
Moet verder de film nog maar een keertje zien, kan mij tussendoor en op het eind in ieder geval geen poppenspel meer herinneren, behalve dan de prachtige analoge scene.
Volgens mij bedoelt djelle dat wanneer ze in de sneeuw lopen. Ze kleren zien hangen waarna je die poppen er ook even in ziet. En later als ze van de berg afrollen zie je ook nog even het theater.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ik begrijp sowieso niet geheel wat er lelijk aan het theater is ? Vind het zelf een prachtige scene (historisch, maar ook zeker esthetisch, geniaal), die de film in een veel grotere context plaats. Niks dan bravo hiervoor.
Het is wat extreem voor wie het niet gewend is, of voor wie er niet voor open staat misschien. Maar ik vind dat dit soort vormen van kunst perfect in cinema passen.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Hoezo doet het denken aan iets lelijks?
@danuz: esthetisch vond ik het niks, de manier waarop het allemaal gebracht werd vond ik gewoon idioot, saai en irritant. Dat het dan de film in een grotere context plaatst vind ik op zich een goeie vondst, alleen vind ik dus de materie die gebruikt wordt als uitgangspunt er niet uitzien. Noem het kunst, ik vind het tweederangs folklore.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Oke, dan ligt dat dus puur aan jou (of mijn) gevoel voor esthetiek. Ik zie er iets prachtigs in, en absoluut eersterangs folklore (wat is volgens jou dan eersterangs folklore??).
Jij ziet er iets saais in. Dan houdt het toch zo ongeveer op en blijft het puur bij een smaakverschil.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Smaakverschil is sowieso waar het hier om draait natuurlijk. Geen probleem verder. Blij dat jij er wél veel aan gehad hebt. 
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Ik vond het beginstuk van Dolls met het theater en de poppen juist erg mooi. De eerste keer dat ik de film zag vond ik het ook maar raar. Maar ik heb hem niet zo lang geleden nog eens herzien en vond het toen wel degelijk mooi en zag toen ook vele malen beter het verband met de rest van de film en dan vooral het verhaal van de twee aaneengebonden mensen.
Dus Djelle ik snap wel wat je bedoeld hiermee dat je dat deel wat minder vond. Maar heel heel misschien na een herziening dat je standpunt kan veranderen mbt tot dat deel van de film. Net zoals bij mij zo is geweest. 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Okee, ik wil best de film weleens een herkansing geven. Maar ik moet wel zeggen dat de kans daartoe klein is, omdat het om een gehuurde DVD gaat en er niet meteen geld voor over heb om hem opnieuw te huren of aan te schaffen (en ben ook geen downloader).
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1279 stemmen
Een film als Dolls heeft altijd een zeker risico. Als een film bestaat uit een aantal verhalen, dan moeten ze je allemaal aanspreken. Bij Kar Wai Wong's 'Chunking Express' deed het tweede verhaal mij bijvoorbeeld niks en dan stort meteen de hele film een beetje in elkaar.
Dolls leek aanvankelijk dezelfde kant op te gaan. Ik vond de verhalen wel interessant genoeg om te volgen en de beelden mooi genoeg om naar te kijken, maar het raakte mijn gevoel niet.
Gelukkig veranderde dat toen het derde verhaal begon. Het verhaal over de toewijding en de liefde van fans voor de zangeres. Ik vind dat sowieso vaak een interessant onderwerp, omdat ik mij ook weleens verbaas als ik sommige mensen bij een concert zie staan of de keren dat ik bij een signeersessie was.
En toen zat ik opeens compleet in de film en ging het van mooi naar mooier naar mooist. Het idee dat het eerste uur werd gezaaid en dat de rest van de film wordt geoogst. Uiteindelijk werd het tweede verhaal even prachtig en begon de wandeling door de natuur mij echt te raken.
Voor nu 4*, maar ik heb het idee dat een herkansing een extra dimensie kan geven.
thomzi50
-
- 1991 berichten
- 2530 stemmen
ik heb het idee dat een herkansing een extra dimensie kan geven.
Zeker. Was bij mij na een kijkbeurt "slechts'' vier sterren. Dus zeker herzien!
fabbyke
-
- 395 berichten
- 1515 stemmen
Na lang gewacht te hebben heb ik eindelijk Dolls gezien. Ik verwachte er veel van omdat het één van DE aziatische films zou zijn.
Het kon me op één of andere manier allemaal niet echt boeien, cinematografisch was het allemaal wel in orde en ook mooie kleuren en landschappen maar niet meer dan dat. Ik had het gevoel dat de film nog zoveel mooier had kunnen zijn, de verhalen mochten veel langer zijn want het was precies zo dat ik heel de film naar twee mensen aan het zien was die met een touw aan mekaar verbonden waren en heel Japan doorkruiste
. De verhalen op zich waren wel mooi verzonnen en origineel en vond buiten die scenes met die twee mensen het allemaal wel meevalleen maar spijtig genoeg kwamen die te veel aan bod.
De film was ook op veel momenten saai en ik had constant het gevoel dat het zoveel beter kon zijn. Ik ga deze film zeker nog eens terug opnieuw bekijken maar nu blijft het voorlopig 2*.
Het laatste nieuws

Netflix-hit 'Finding Her Edge' zeker van een tweede seizoen

'Bridgerton' best bekeken Netflix-serie van dit moment: bekijk de volledige Top 10

Netflix gaat op zoek naar antwoorden in true crime 'The Investigation of Lucy Letby'

Het aankomende derde seizoen van 'Knokke Off' krijgt een eerste teaser
Bekijk ook

Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom
Drama, 2003
498 reacties

Ai no Mukidashi
Drama / Komedie, 2008
93 reacties

Tôkyô Boshoku
Drama, 1957
18 reacties

Da Hong Deng Long Gao Gao Gua
Drama, 1991
138 reacties

Bin-jip
Drama / Romantiek, 2004
598 reacties

Tasogare Seibei
Drama / Historisch, 2002
67 reacties
Gerelateerde tags
japanspijtbroken engagementzelfmoordpogingallegorynieuwe liefdeyakuzapop starbunraku moordmultiple storylineseternal lovelong lost love japanese film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.




