• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.529 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.938 acteurs
  • 199.141 gebruikers
  • 9.380.139 stemmen
Avatar
 
banner banner

Inglourious Basterds (2009)

Oorlog / Komedie | 153 minuten
3,96 7.981 stemmen

Genre: Oorlog / Komedie

Speelduur: 153 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Brad Pitt, Christoph Waltz en Mélanie Laurent

IMDb beoordeling: 8,4 (1.757.930)

Gesproken taal: Duits, Engels, Frans en Italiaans

Releasedatum: 27 augustus 2009

Plot Inglourious Basterds

"Once upon a time in Nazi occupied France..."

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa. Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van luitenant Aldo Raine, wraak op de nazi's.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

LT. Aldo Raine

COL. Hans Landa

SGT. Donny Donowitz

LT. Archie Hicox

Bridget von Hammersmark

Fredrick Zoller

SGT. Hugo Stiglitz

CPL. Wilhelm Wicki

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van s0062423

s0062423

  • 682 berichten
  • 1739 stemmen

dutchtuga schreef:

Ik doe allesbehalve mee met een hype en vind mezelf al helemaal niet hip en toch vond ik dit een geniaal stukje film. Dat hippe laat Tarantino gelukkig langzamerhand achter zich en met films als Jackie Brown en deze laat hij toch zien gegroeid te zijn als regisseur.

Ik heb nooit Tarantino echt gevolgd, maar ik durf toch te stellen dat dit weer een herhaling is van zijn vorige films. Hij is er imo zelfs op achteruit gegaan. De scherpe kantjes zijn er allemaal af en wat overblijft is een typische film die nergens echt scherp uit de hoek komt. Ik ervaarde het zelfs als een makke filmervaring, in tegenstelling tot zijn Pulp Fiction. Een film die hij volgens mij nooit of te nimmer zal evenaren.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

Om hier nog even op te reageren:

s0062423 schreef:

Gemiste kans voor een regisseur die een hoop goed te maken had.

Hij heeft amper 1 film gemaakt (Death Proof) die het net een klein beetje minder deed dan al zijn andere films. En hoewel de film nog geen kwart ster minder scoort dan bijvoorbeeld Jackie Brown durven vele users blijkbaar te spreken van 'een geflopt regisseur die veel goed te maken heeft', eigenaardig..

Voor de rest gebeurt niet al teveel spectaculairs, waardoor ik deze zeer typische Tarantino - die blijkbaar nog steeds niet de 'kaka' en 'pipi' fase is ontgroeid, getuige de vaak puberale humor en zwakzinnige dialogen - dan ook als een jammerlijke bevesting van mijn vermoedens beschouw; de man is verre van geniaal en al helemaal geen wonderregisseur.

Ik ken haast geen films die vakkundiger in beeld zijn gebracht dan het bijzonder indrukwekkende Kill Bill, duidelijk het werk van een talentvol regisseur lijkt me. En ik ken ook geen enkele regisseur die zoveel goed acteertalent uit zijn acteurs/actrices weet te halen dan Tarantino doet. Wat je argumenten zijn voor een dergelijke uitspraak is me een raadsel. Maar blijkbaar is het stoer om de film te bashen vanwege het feit dat de film 'een hype is' of vanwege het feit dat deze film 'van Tarantino is'.


avatar van s0062423

s0062423

  • 682 berichten
  • 1739 stemmen

Zucht, als je niet mee in de kudde loopt en jezelf vrolijkt maakt over de zoveelste geniale Tarantino, ben je iemand stoer probeert te doen door de regisseur zonder reden de grond in te boren. En dan ben ik degene die krom redeneert?


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

Ik zeg niet dat de nieuwste film van Tarantino een succes is, daarvoor moet ik hem zelf nog zien (wat deze avond overigens ook gaat gebeuren), voor hetzelfde geld ben ik het met je eens wat de film betreft. Het gaat 'em dan ook om datgene wat je schrijft over Tarantino in het bijzonder en over zijn vorige films aangezien je daar nogal redelijk fel in overkomt, daarom dat je bericht vroeg om er even fel op terug te reageren.


avatar van s0062423

s0062423

  • 682 berichten
  • 1739 stemmen

Mening spreekt voor zich. Lijkt mij weinig aan toe te voegen en is al een paar keer uitgelegd geweest. Ivm zijn andere films, mijn mening zal hoogstwaarschijnlijk daar te lezen zijn. Maar ja, je hebt nu fel kunnen terug reageren. Veel plezier deze avond en ik ben benieuwd naar jouw mening over deze film.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

s0062423 schreef:

Veel plezier deze avond en ik ben benieuwd naar jouw mening over deze film.

Dank u.


avatar van Seamus

Seamus

  • 181 berichten
  • 405 stemmen

Ik zal alvast zeggen dat ik geen echte Tarantino fan ben.

Om het duidelijk te maken, ik vind Reservoir Dogs heel goed maar de opvolger Pulp Fiction vond ik dan weer een draak van een film.

Met Kill Bill kon ik ook niet echt veel, vooral Vol. 2 was een zware zit.

Nu dan toch Inglourious Basterds gaan zien en vond hem best wel goed, beste film sinds Reservoir Dogs, naar mijn mening.

Waarom? Dialogen hadden deze keer iets bij te dragen aan het verhaal of de personages. Ik had ook gevoel dat alles meer coherent was en vloeiend ging.

En Christoph Waltz was echt de man die voor mij de film goed maakte. Brad Pitt daarentegen vond ik niet echt overtuigend.

(Terwijl ik echt wel een Pitt fan ben)

Het mag dan wat arrogant zijn om op het einde te zeggen "This might well be my masterpiece".

Hij zal er alleszinds niet ver naast zitten.


avatar van yacoub

yacoub

  • 124 berichten
  • 871 stemmen

s0062423 schreef:

(quote)
Ik heb nooit Tarantino echt gevolgd, maar ik durf toch te stellen dat dit weer een herhaling is van zijn vorige films. Hij is er imo zelfs op achteruit gegaan. De scherpe kantjes zijn er allemaal af en wat overblijft is een typische film die nergens echt scherp uit de hoek komt. Ik ervaarde het zelfs als een makke filmervaring, in tegenstelling tot zijn Pulp Fiction. Een film die hij volgens mij nooit of te nimmer zal evenaren.

Nou! ik vindt inglourious Basterds toch behoorlijk dicht bij pulp fiction komen! pulp is wel iets beter maar wat heb ik toch genoten van Basterds, van mij mocht het nog een half uur door!


avatar van Raffael77

Raffael77

  • 1891 berichten
  • 0 stemmen

Aan de trailer te zien wordt dit echt weer zo jank film van Tarantula.

Hij wordt steeds slechter met regisseren.

Het is een typisch fictieve film met weinig inhoud dat niet realistisch is omdat hij een paar verhalen bij elkaar gesprokkeld heeft om er 1 van te maken. Dat vertelde hij in een interview. Het is ook weer een over de top film met een dikke knip oog.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2381 stemmen

Raffael77 schreef:

Aan de trailer te zien wordt dit echt weer zo jank film van Tarantula.

Hij wordt steeds slechter met regisseren.

Het is een typisch fictieve film met weinig inhoud dat niet realistisch is omdat hij een paar verhalen bij elkaar gesprokkeld heeft om er 1 van te maken. Dat vertelde hij in een interview. Het is ook weer een over de top film met een dikke knip oog.

Tuurlijk is het een film met weinig inhoud en is het niet realistisch. Hoe meer over de top hoe beter


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Raffael77 schreef:

Aan de trailer te zien wordt dit echt weer zo jank film van Tarantula.

Hij wordt steeds slechter met regisseren.

Het is een typisch fictieve film met weinig inhoud dat niet realistisch is omdat hij een paar verhalen bij elkaar gesprokkeld heeft om er 1 van te maken. Dat vertelde hij in een interview. Het is ook weer een over de top film met een dikke knip oog.

Eerst kijken, dan zeiken.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87599 berichten
  • 12855 stemmen

Montorsi schreef:

Hoe meer over de top hoe beter

Ik hoor het mensen graag zeggen, maar dan moet je dus niet bij een Tarantino zijn.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2381 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Ik hoor het mensen graag zeggen, maar dan moet je dus niet bij een Tarantino zijn.

Nee daarvoor moet jij niet bij een Tarentino zijn


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87599 berichten
  • 12855 stemmen

Want Tarantino is zó over the top? Ach ach. Misschien als je de hele dag film als The Pianist of Saving Private Ryan zit te kijken, maar wie ooit een halve aflevering van Allo Allo heeft gezien heeft al gekkere dingen te verwerken gehad.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Want Tarantino is zó over the top?

Tarantino gaat best over the top ooit, maar dan wel binnen het kader van de film. Dus net binnen toon, context en plot.

Takashi Miike gaat ooit zo over the top in zijn films, dat de betreffende scene alle banden breekt met de toon van zijn eigen film. Het wordt een ander filmpje op zich alhaast. Ik prefereer Tarantino's manier.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2381 stemmen

Onderhond schreef:

Want Tarantino is zó over the top? Ach ach. Misschien als je de hele dag film als The Pianist of Saving Private Ryan zit te kijken, maar wie ooit een halve aflevering van Allo Allo heeft gezien heeft al gekkere dingen te verwerken gehad.

Allo Allo is absoluut gekker, maar ik hoop niet dat je Tarentino-humor met Allo Allo wil vergelijken.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87599 berichten
  • 12855 stemmen

Waltz zat er anders een aantal keer vervaarlijk dicht bij. En de accenten van Pitt leken ook op niks hogers te mikken.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Totaal andere context en daardoor niet te vergelijken. Naast een geinige opmerking of accent hier en daar is er verder niks 'Allo Allo's' aan Inglourious Basterds.


avatar van -Revelation-

-Revelation-

  • 25 berichten
  • 160 stemmen

Deze film scoort voor mij beter dan Pulp Fiction, maar haalt net niet de genialiteit van Reservoir Dogs.

Deze film bestaat immers uit subtiele dialogen, geweldig acteerwerk en muziek, ook een degelijke portie humor, en een toch wel sterk verhaal.

Kortom, ik ben weer een zeer sterke filmervaring rijker, en heb een geweldige avond gehad.

7,75*


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

My name is Lt. Aldo Raine and I need me eight soldiers. Eight Jewish-American soldiers. Now, y'all might of heard rumors about the armada happening soon. Well, we'll be leaving a little earlier. We're gonna be dropped into France, dressed as civilians. And once we're in enemy territory, as a bushwackin' guerrilla army, we're gonna be doing one thing and one thing only... killing Nazis.

Ik moet toegeven dat ik, voordat deze film uitkwam, nogal hoge verwachtingen had. Allereerst omdat Quentin Tarantino nog iets goed te maken had na het iets mindere Death Proof en ten tweede, omdat de reacties uit Cannes nogal redelijk positief waren. Dat verwachtingspatroon is behoorlijk naar omlaag gehaald door een aantal tegenargumenten op deze site, zo zou de film 'te praterig' zijn of 'teveel overbodige scènes bevatten'. Je zou jezelf uiteindelijk ook de vraag kunnen stellen in hoeverre het nog objectief is om een gehypte film van een bekende regisseur te beoordelen, aangezien je in zo'n geval altijd een verwachtingspatroon krijgt, of die nu negatief of positief is. De film zou waarschijnlijk ook door velen hier heel anders beoordeeld geweest zijn als dit het werk was van een onbekend regisseur.

Ik zal meteen beginnen met de sterkste kanten uit deze film en dat zijn de memorabele personages. Zowel Brad Pitt als Christoph Waltz schitterden in wat misschien wel één van hun betere rollen ooit beschouwd mag worden. Brad Pitt bewees zijn veelzijdigheid als acteur nóg maar eens en speelde de Amerikaanse luitenant met een soortgelijk accent met als enige doel om zoveel mogelijk Nazi's om te brengen. Christoph Waltz, een acteur die bij mij geen belletje deed rinkelen moest absoluut niet onderdoen voor Brad Pitt en zette zijn rol als 'Jewhunter' schitterend neer. Verder was ook het acteerwerk van de andere (bij-)rollen enorm genietbaar, zo vond ik Eli Roth gewoon goed als Donny Donnowitz, daarmee bewijst hij dat hij wel iets meer kan dan alleen regisseren. Verder nog goede rollen voor Mélanie Laurent, Michael Fassbender, Diane Kruger enzovoort. Tarantino bewijst in elk geval weer dat hij enorm veel uit zijn acteurs kan halen.

Het verhaal was gelukkig zeer vermakelijk, al kan ik de teleurstelling van sommige mensen nog wel begrijpen. Mensen die verwacht hadden dat de film terug een hoop nietszeggende dialogen zou bevatten worden teleurgesteld. Alle dialogen in deze film zijn van belang voor het verhaal, al zijn ze natuurlijk ook hier weer wat overbodig uitgesponnen door Tarantino wat ik als positief ervaar. Mensen die beweren dat de meeste scènes overbodig zijn kan ik minder goed begrijpen, aangezien ze allemaal toch van belang zijn voor de verschillende subverhalen. In eerste instantie kende de film een aantal spannende momenten, al zal later in de film duidelijk worden dat het verhaal het meer moet hebben van zijn over-the-top momenten dan van zijn spanning. Ook bevatte de film weer een dosis typisch humor die onmiskenbaar van Tarantino komt, zo bracht de film me toch dikwijls aan het lachen, zeker bij de stukken op het einde in die cinema: waarbij Lt. Aldo Raine (Brad Pitt) Italiaans probeerde te praten en dat combineerde met zijn Amerikaans accent

De soundtrack vond ik naar maatstaven van een Tarantino-film al eerder neigen naar de zwakke kant al is het nog altijd wel dik in orde als je wegdenkt dat de film geregisseerd is door Tarantino, zo is de soundtrack nogal weinig memorabel. Ook is alles weer erg fraai in beeld gebracht, zo laten de straatjes van het Parijs uit de vroege jaren '40 zich goed lenen voor het grote doek of maakt Tarantino gebruik van aardige close-ups en luchtperspectieven. Cinematografisch was de film ook dik in orde, waarschijnlijk zijn er heel wat zaken uit de settings van de film historisch inaccuraat maar zo zijn de gebeurtenissen dus storen deed het niet. De film is dan ook duidelijk gemaakt met de bedoeling van vermakelijk te zijn, de kijker een leuke beleving te geven en daar is deze film dan ook bijzonder in geslaagd. Op zich dus niet veel hoogstaands maar wel bijzonder vermakelijk, in elk geval heerlijk over-the-top (binnen zijn context dan) kijkvoer.

4.0 sterren


avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

  • 2153 berichten
  • 0 stemmen

Mooie recensie, ik ben benieuwd


avatar van Celluloid Dreams

Celluloid Dreams

  • 510 berichten
  • 510 stemmen

Had er weinig van verwacht, maar is me goed bevallen. Ik had de hoop verloren tijdens het 2e hoofdstuk. Vreselijk om naar te kijken. Als het langer zo door was gegaan had ik de bioscoop verlaten. Gelukkig duurde die ellende niet lang, en kwam de film zelfs nog terug met een kritische noot naar eigen publiek. Niet dat dat iets nieuws was, dat doet Tarantino immers nooit, maar verrassend was het wel, als je kijkt naar de rest van zijn werk. Ondanks de lange speelduur en het vele, niet al te interessante, dialoog heb ik me niet verveeld. Brad Pitt was ook best cool als een soort mash up van Popeye en een jonge Orson Welles. Finale was ook niet onaardig, met enkele iconische shots.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

MNV2 schreef:

[

. Brad Pitt bewees zijn veelzijdigheid als acteur nóg maar eens en speelde de Engelse luitenant met een soortgelijk accent met als enige doel om zoveel mogelijk Nazi's om tebrengen.

4.0 sterren

Aldo Raine is toch een amerikaan uit de mountains van Tennesee?


avatar van erniebob

erniebob

  • 9 berichten
  • 69 stemmen

Gisteravond de film gezien, en ik kan niet anders zeggen dat ik een TOPavond heb gehad, niet luisteren naar al die azijnzeikers hier die Tarantino de grond in proberen te boren, met al hun cinematologische gezever.

Ik ga naar de bios om vermaakt te worden en dat ben ik volledig !

Ik als Tarantino liefhebber ben op mn wenken bediend.

Christoph Waltz verdiend in mijn ogen een oscar voor zijn rol als "jewhunter", Brad Pitt is ook Briljant !

4,5 ster !!!


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

wimnoot schreef:

Aldo Raine is toch een amerikaan uit de mountains van Tennesee?

Je hebt gelijk, het was duidelijk al laat toen ik mijn bericht schreef, ondertussen is dat foutje al aangepast.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

MNV2 schreef:

(quote)

Je hebt gelijk, het was duidelijk al laat toen ik mijn bericht schreef, ondertussen is dat foutje al aangepast.

gelukkig ik schrok al! Ik haat engelse luitenanten!


avatar van pablo®

pablo®

  • 3 berichten
  • 4 stemmen

0,5

Als we een film willen gaan kijken bezoeken we normaal gesproken altijd even moviemeter. Wat voor score heeft de film en lezen af en toe wat opmerkingen. Niet dat dit even bevordelijk is vooraf, maar goed. Net zoals deze film. We zijn hem in de bioscoop gaan kijken maar na een uur had ik er eigenlijk al genoeg van.

Film is veel te langdradig, heeft een bepaalde soort van humor. Of je vind dit geweldig of je vind het totaal niks, en voor mij geldt het laatste. Kon helaas niet onder de nul stemmen. Lang geleden dat ik zo'n slechte film heb gezien. Gek ook dat iemand als Brad Pitt zich hiervoor leent!!


avatar van Uier

Uier

  • 2006 berichten
  • 3749 stemmen

Zeer vreemd dat Pitt zich leent voor een film die niet jouw smaak is inderdaad.

Heb je 'm al eens om opheldering gevraagd?


avatar van pablo®

pablo®

  • 3 berichten
  • 4 stemmen

Kon ie ook niet van te voren weten he!!


avatar van pablo®

pablo®

  • 3 berichten
  • 4 stemmen

En ach, andere vonden hem misschien geweldig in zijn rol.