Genre: Oorlog / Komedie
Speelduur: 153 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: Quentin Tarantino
Met onder meer: Brad Pitt, Christoph Waltz en Mélanie Laurent
IMDb beoordeling:
8,4 (1.757.135)
Gesproken taal: Duits, Engels, Frans en Italiaans
Releasedatum: 27 augustus 2009
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inglourious Basterds
"Once upon a time in Nazi occupied France..."
In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa. Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van luitenant Aldo Raine, wraak op de nazi's.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,4 / 1757135)
- Trailer (YouTube)
- Quentin Tarantino's Inglourious Basterds (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
LT. Aldo Raine
Shosanna
COL. Hans Landa
SGT. Donny Donowitz
LT. Archie Hicox
Bridget von Hammersmark
Fredrick Zoller
SGT. Hugo Stiglitz
CPL. Wilhelm Wicki
Marcel
Reviews & comments
missl
-
- 3866 berichten
- 5799 stemmen
Typisch Tarantino filmpje, zeer vermakelijk, de gesprekken gaan soms te lang door over niets, grappig, leuk verhaaltje, pijnlijke situaties, mooie scenes, de tijd vliegt voorbij.
Accent van Pitt was soms te heftig.
Zaal zat vol!
vraag; waarom haalden de basterds een stukje van de hoofdhuid eraf bij vermoorde mensen? Of is dat iets onverklaarbaars - omdat het kan - Tarantino gebeurtenis?
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Ik niet. Klappen voor een film is pas idioot. Zoiets doe je alleen op de premiere als de regisseur of enkele acteurs aanwezig zijn. Een piloot zorgt voor een behouden vlucht en je mag best klappen als hij je heelhuids op de grond heeft gekregen met zo'n gevaarte.
Vind beide nogal overdreven...piloot doet gewoon zijn werk...en in de bios...tjah, er zit doorgaans geen crewlid in de zaal, en al zaten die er wel...zij doen net als een piloot ook gewoon hun werk.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
vraag; waarom haalden de basterds een stukje van de hoofdhuid eraf bij vermoorde mensen? Of is dat iets onverklaarbaars - omdat het kan - Tarantino gebeurtenis?
Als een soort 'bewijs' van de score.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Typisch Tarantino filmpje, zeer vermakelijk, de gesprekken gaan soms te lang door over niets, grappig, leuk verhaaltje, pijnlijke situaties, mooie scenes, de tijd vliegt voorbij.
Accent van Pitt was soms te heftig.
Zaal zat vol!
vraag; waarom haalden de basterds een stukje van de hoofdhuid eraf bij vermoorde mensen? Of is dat iets onverklaarbaars - omdat het kan - Tarantino gebeurtenis?
Dat waren scalps. Dat deden de indianen ook vroeger en Pitt was een afstammeling van de Indianen. De gezien hetgeen de Amerikanen met hun gedaan hebben veel overeenkomsten hebben met de joden. Ze wonen daar zelfs nog steeds in kampen.....
missl
-
- 3866 berichten
- 5799 stemmen
Oh dat waren die dingen waar hij er van iedereen 100 van wilde hebben? Nu snap ik het, dank je wel. Maar bah wat vies.
iggybiggie
-
- 101 berichten
- 256 stemmen
Christopher Waltz. Wat een genot!
Speelde hiervoor bijna alleen maar in Duitse producties. Derrick, Der Alte, Schimanski, Tatort, you name it. En dan ineens een hoofdrol in een Tarantino-film - en dan ook nog iedereen van het scherm blazen.
Hoe die man een Strüdel eet! (uh, uh, wait for the cream!)
Hoe die man het woord Strüdel überhaupt uitspreekt!!
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Even over de scene in het cafe met de strudel. Ik lees net op wikipedia dat het eten van melk producten( slagroom) met bestek en op borden niet koosjer is. Dat geeft die scene ook weer een andere lading.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1279 stemmen
Haalt toch wel alle spanning uit de openingscene.
Japie1971
-
- 160 berichten
- 211 stemmen
Christopher Waltz. Wat een genot!
Speelde hiervoor bijna alleen maar in Duitse producties. Derrick, Der Alte, Schimanski, Tatort, you name it. En dan ineens een hoofdrol in een Tarantino-film - en dan ook nog iedereen van het scherm blazen.
Hoe die man een Strüdel eet! (uh, uh, wait for the cream!)
Hoe die man het woord Strüdel überhaupt uitspreekt!!
Helemaal mee eens. Hij was de uitblinker van de film.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik ben nooit zo voor lange plot omschrijvingen.
"Een gezelschap van Inglourious Basterds gaat in bezet Frankrijk de strijd met de Nazies aan."
Dat is voor mij voldoende.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
WO2 volgens Quentin Tarantino
Geweldige personages, lange scènes waarin weinig gebeurt behalve die typische dialogen die we van Tarantino gewend zijn, brute actie, een pak (zwarte) humor, een leuke soundtrack (gaf soms een westernsfeertje), deze film heeft het allemaal.
Tarantino laat ook niet na de draak te steken met alles en iedereen in deze oorlogsprent (Hitler en Churchill die als 2 schlemielen worden geportreteerd, net zoals alle andere nazi-kopstukken). Het "ongewone" einde mag dan ook geen verbazing wekken, maar wat een schitterende finale is het toch!
Christoph Waltz en Brad Pitt stelen de show. Waltz als SS-kolonel Hans Landa is onweerstaanbaar grappig maar net serieus genoeg om toch angst in te boezemen (die openigsscène!, de scène met de strudel) en Pitt, tja, die is gewoon lachen, gieren, brullen met z'n hillbillyboy-accentje en z'n vooruitgestoken kin.
Ongelofelijk cinema-ervaring, lang geleden dat ik nog zo genoten heb van een film!
Greeneyelady1
-
- 406 berichten
- 0 stemmen
Even over de scene in het cafe met de strudel. Ik lees net op wikipedia dat het eten van melk producten( slagroom) met bestek en op borden niet koosjer is. Dat geeft die scene ook weer een andere lading.
Wat wil je hiermee aanduidden.. en waarom is het niet koosjer?
swouters
-
- 66 berichten
- 0 stemmen
Genoten van de film en de typische tarantino dialogen. Vooral de openingsscene met de melkboer en Hans Landa; de spanning is om te snijden maar dit wordt zo sterk geacteerd door beiden. Landa vond ik heel de film erg sterk evenals Brad Pitt die perfect gecast was voor deze rol.
Wat was die gele ondertiteling een genot!
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Wat wil je hiermee aanduidden.. en waarom is het niet koosjer?
Wellicht heeft het te maken met het Orthodoxe Jodendom.
mwoeb
-
- 125 berichten
- 0 stemmen
Wat wil je hiermee aanduidden.. en waarom is het niet koosjer?
Dat lijkt me vrij duidelijk toch? 'Koosjer' is een joodse term die voedsel dat door hun wetten is goedgekeurd, aanduidt. Verbind dit met het feit dat Shoshanna zelf joods is en dan begrijp je het wel.
Ik moet toegeven dat het inderdaad een andere lading krijgt door dit gelezen te hebben. Vond ik ervoor al één van de beste scènes uit de film.
DonLeone
-
- 592 berichten
- 7257 stemmen
Genoten van de film en de typische tarantino dialogen. Vooral de openingsscene met de melkboer en Hans Landa; de spanning is om te snijden maar dit wordt zo sterk geacteerd door beiden. Landa vond ik heel de film erg sterk evenals Brad Pitt die perfect gecast was voor deze rol.
Wat was die gele ondertiteling een genot!
Brad Pitt vond ik niet slecht, maar hij had best een grotere rol kunnen krijgen. dit geldt bovendien voor alle Basterds. ik vond de film toch niet slecht hoor, maar gewoon...
Voor een actiefilm zit er te weinig actie in, ik zou het eerder een 'babbelfilm', zelfs al zit er wat actie in de film. zoveel actie is het niet, eigenlijk is IB één grote babbelfilm. typisch Tarantino, maar toch best jammer.
dirkveldkamp
-
- 29 berichten
- 140 stemmen
Wat een vette film!
Het is een wirwar van dialoog, aktie, en een vleugje zwartgallige humor... HEERLIJK!
Ik had persoonlijk wel wat meer van inglorious bastards zelf willen zien.
4*
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Brad Pitt vond ik niet slecht, maar hij had best een grotere rol kunnen krijgen. dit geldt bovendien voor alle Basterds. ik vond de film toch niet slecht hoor, maar gewoon...
Voor een actiefilm zit er te weinig actie in, ik zou het eerder een 'babbelfilm', zelfs al zit er wat actie in de film. zoveel actie is het niet, eigenlijk is IB één grote babbelfilm. typisch Tarantino, maar toch best jammer.
Pitt had inderdaad misschien wel een grotere rol mogen krijgen, maar aan de andere kant zorgde z'n beperkte rol er wel voor dat elke keer hij ten tonele kwam het wel goed raak was. Trouwens, in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, gaat de film niet alleen over de Basterds, het verhaal van Shosanna is minstens zo belangrijk.
Wat de actie betreft heb je gelijk, Inglourious Basterds is absoluut geen actiefilm (zo staat hij hier trouwens ook niet aangeduid), het is in die zin erg vergelijkbaar met Reservoir Dogs waar de actie bijna nihil is en waar de nadruk echt ligt op de dialogen tussen de personages. In IB zit trouwens al bij al nog vrij veel actie vergeleken bij Reservoir Dogs.
Jeewee
-
- 106 berichten
- 175 stemmen
'Once upon a time... in Nazi-occupied France...' kondigen de letters in het begin dreigend aan. De film begint in het heuvelachtige, Franse landschap waar een gewone boer wordt ondervraagd en onder druk gezet door een vlijmscherpe SS-officier, Hans Landa. Deze scène doet erg western-achtig aan en is, mede dankzij de muziek, een erg knappe en spannende scène.
Het mooie aan deze film is haar diversiteit: Waar de eerste scène spannend is en lijkt op een western, daar is 'chapter two' (de film is ingedeeld in vijf hoofdstukken) humoristisch en nogal cru – het vakgebied van Tarantino dus.
Met knallende, onverwachte actiescènes, afgewisseld door grappige dan wel serieuze dia- of monologen zit de kijker als aan zijn stoel genageld. De meesterregisseur weet de kijker te manipuleren door lange spanningsbogen, hier en daar onverwachts onderbroken door flashbacks die meestal worden aangekondigd met muziek die je óók niet verwacht. De soundtrack overigens is op zichzelf al de moeite waard om op cd te hebben.
De enige zwakke schakel in 'Basterds' is 'chapter three', waar de vaart er een beetje uit lijkt en het filmtechnisch niet meer zo mooi is als de voorgaande hoofdstukken. Maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt door het vierde, maar vooral het vijfde en laatste hoofdstuk. Hoofdstuk vier en het eerste gedeelte van vijf is één lange spanningsboog die de kijker voorbereidt op een (letterlijk en figuurlijk) explosieve eindscène.
Tarantino is als een ervaren en veelgeprezen regisseur, toch verrassend creatief in Basterds, qua camerawerk, maar ook inhoudelijk. Hij lijkt meestal een vast recept te hebben, met vaste ingrediënten en hier en daar verschillende kruiden, waarop hij zijn films dan baseert (Reservoir Dogs, Pulp Fiction, Jackie Brown). Maar in deze film is hij afgeweken van zijn recept met toch bekende ingrediënten.
Uitleg: de ingrediënten hebben meestal te maken met humor en geweld en in zijn voorgaande films was de combinatie van die twee meestal hetzelfde. Maar Inglourious Basterds bevat een nog nooit eerder vertoonde combinatie van zijn twee beroemdste ingrediënten: geweld en humor.
De laatste zin die wordt uitgesproken in de film, kan worden opgevat als een boodschap van Tarantino aan het publiek: 'You know, I think this just might be my masterpiece'.
vijf dikke grote vette sterren voor QT!!
Japie1971
-
- 160 berichten
- 211 stemmen
Beter had ik het niet kunnen formuleren. Ik citeer uit de humo
:
De verrukking die we in onze borstkas voelden openbloeien toen de titel verscheen! Die moeilijk te beschrijven explosie van kinderlijke vreugde en verwondering in onze schedel! Het kippenvel dat we op elke centimeter van onze huid voelden tintelen - alsof er een eskader mieren over ons vel marcheerde! 'Inglourious Basterds' voerde ons in één klap terug naar de zalige tijd toen we voor het eerst 'Raiders of the Lost Ark' en 'The Empire Strikes Back' en 'Pulp Fiction' zagen, en deed ons weer beseffen dat een bioscoopzaal zoveel meer kan zijn (en móét zijn) dan zomaar een plek waar je dipsaus uit een bakje zit op te likken. We weten weer (alle 'Transformers' en 'G.I. Joe''s ten spijt) dat cinema een mooi en magisch en opwindend medium kan zijn, en we hebben het allemaal te danken aan The Big T.
Vooraf zaten we nochtans met twijfels. 'Death Proof' was écht niet goed, met dat eindeloze, nietsbeduidende gekwetter, en met die car chase die lang niet zo spectaculair was als verhoopt. We vreesden zelfs even dat Tarantino was leeggefilmd, en bijna - bijna! - waren we overgelopen naar het kamp van de Tarantino-bashers. Maar met 'Inglourious Basterds' zet Quentin weer eventjes de puntjes op de i (de i van indrukwekkend), en bewijst hij - en voor één keer dulden wij geen tegenspraak - opnieuw dat hij één van de meest getalenteerde filmmakers is van onze tijd.
Reeds in het eerste hoofdstuk, het met een heerlijke spaghettiwesternsaus overgoten 'Once Upon a Time in Nazi-Occupied France', laat Tarantino zien dat hij in bloedvorm is. De scènes waarin SS-kolonel Hans Landa (de werkelijk fenomenale Christoph Waltz zet de definitieve nazibooswicht neer) een Franse melkboer zit te ondervragen - net een havik die met een rat speelt - zijn tegelijk onwaarschijnlijk spannend, briljant opgebouwd, duivels grappig, en schitterend in beeld gezet - alleen al de manier waarop Tarantino zijn camera nét op het juiste moment naar beneden laat zakken is gewoonweg meesterlijk. De film was nog geen kwartier bezig en we waren al high.
Tuurlijk valt er ook te mokken. Sommigen zullen roepen dat 'Inglourious Basterds' alleen maar fragmentarisch briljant is. Dat is juist. Anderen zullen kankeren dat Tarantino eigenlijk niets van belang heeft te vertellen. Ook waar. Maar die kankeraars hebben niet gezien dat Tarantino iets met ons wil délen: zijn ontembare liefde voor Vrouwe Cinema, die hier 153 minuten lang als een bloemfontein van het scherm knalt. 'Inglourious Basterds' is één groot spetterend vreugdevuur ter ere van de zevende kunst, en wij mogen deelnemen aan de extase. Dat Tarantino intussen de geschiedenis van Wereldoorlog Twee enigszins zit te herschrijven, dienen we er dan wel bij te nemen.
Ja, vrienden, we zouden nog úren verder kunnen gaan met het steken van de loftrompet. Zo hebben we het hier nog niet gehad over de waarlijk voortreffelijke dialogen, over de geweldige vertolkingen (met Mélanie Laurent voegt de cineast weer een prachtig exemplaar toe aan zijn collectie Tarantino-chicks), over de hilarische gastrol van Mike Myers, over de briljant gebruikte anachronismen (de Bowie-song!), over de onvergetelijke strudelscène, of over het onbetwiste hoogtepunt van de film: de adembenemende, drieëntwintig minuten durende verbale shoot-out in La Louisiane. Maar uiteindelijk komt het gewoon ú toe om 'Inglourious Basterds' te ontdekken.
Moeten we het nog zeggen? Film van het jaar!
Reeds... 
Bron: Humo.be
gorelover
-
- 487 berichten
- 278 stemmen
even een poll over de apfelstrudelscene.
volgens mij wist hij het al op het moment dat hij shoshanna zag. Hij neemt zelf espresso en hij zegt zei neemt melk. Duidelijker kan het volgens mij niet wezen. Wie is het eens met deze stelling.
blijf erbij, de beste film van het jaar, vooral de muziek doet het erg goed in deze film. Als ik me niet vergis begint hoofdstuk 4 met een nummer van David Bowie.
Weet iemand welk nummer dat is ?
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Shosanne krijgt een stuk strudel en moet van Landa wachten op de slagroom(die zij niet mag eten). Landa had zijn vemoedens over shosanna's afkomst( zie ook het glas melk die hij voor haar besteld) maar krijgt ze niet bevestigd omdat ze wel een hap met slagroom neemt. Waarom slagroom niet koosjer isweet ik niet.
Catpeople gorelover.
Japie1971
-
- 160 berichten
- 211 stemmen
TDK had ik na 1 keer ook gezien want buiten de enorm sterke acteerprestatie van Heath Ledger als The Joker was de film nu ook weer niet zo speciaal, sterker nog, zonder Heath Ledger was die film niet veel meer dan eender welke andere superheldenfilm. IB daarentegen bevat meerdere, memorabele personages en een veel origineler, vermakelijker verhaal. Deze film ga ik dan ook meteen bij de dvd release kopen om te herzien.
Misschien een domme vraag van een niet alles wetende filmliefhebber. Maar waar staat "TDK" voor (buiten de casettebandjesfabrikant?)
Japie1971
-
- 160 berichten
- 211 stemmen
even een poll over de apfelstrudelscene.
volgens mij wist hij het al op het moment dat hij shoshanna zag. Hij neemt zelf espresso en hij zegt zei neemt melk. Duidelijker kan het volgens mij niet wezen. Wie is het eens met deze stelling.
blijf erbij, de beste film van het jaar, vooral de muziek doet het erg goed in deze film. Als ik me niet vergis begint hoofdstuk 4 met een nummer van David Bowie.
Weet iemand welk nummer dat is ?
1. Mee eens. De rest van de bioscoopzaal ook trouwens

2. Het nummer heet: Cat People (putting out the fire) en is idd van David Bowie. Voor de complete soundtrack zie (o.a) hier:
Inglourious Basterds soundtrack - The Quentin Tarantino Archives
payrits
-
- 38 berichten
- 4 stemmen
Een beetje een stomme opmerking. 
Het is niet omdat je het niet beter kan dat je iets niet slecht kan vinden.
On-topic vind ik overigens dat iedereen hier een geweldige prestatie neerzet met Christopher Waltz op kop.
mijn excuus voor deze opmerking.
was een beetje chagerijnig.
dus bij deze het spijt me.
Zandkuiken
-
- 1747 berichten
- 1432 stemmen
...
Inderdaad een mooi stukje uit Humo, maar om hier nu volledige recensies over te nemen ...
Japie1971
-
- 160 berichten
- 211 stemmen
Inderdaad een mooi stukje uit Humo, maar om hier nu volledige recensies over te nemen ...
Vandaar dat ik het ook "citeer"
Bartez
-
- 7 berichten
- 20 stemmen
Echt een geweldige film.
Wat ik zo mooi vind is dat deze film erg veel goedgeplaatste humor bevat. En dat een scene dat heel rustig begint zo mooi kan uitlopen in een bloedbad.
Er zullen aardig wat oscars gaan naar deze film denk ik.
Brad Pitt en Christoph Waltz spelen geniaal goed.
Muziek ook perfect!
5*
Gerelateerd nieuws

Populaire WOII-film 'Inglourious Basterds' van Quentin Tarantino komt weer naar Netflix

Populaire WOII-film 'Inglourious Basterds' verdwijnt binnenkort van Netflix

Tarantino-klassieker 'Inglourious Basterds' komt zeer binnenkort naar Netflix

Netflix voegt komende maand deze ijzersterke films toe aan het aanbod
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








