Clueless (1995)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Amy Heckerling
met Alicia Silverstone, Stacey Dash en Paul Rudd

Cher is een rijkeluisdochter en om haar cijfers te verbeteren brengt ze twee leraren bij elkaar. Als dit lukt besluiten zij en haar vriendin Dionne zich te storten op een nieuw meisje, Tai, die nog geen flauw benul heeft van de normen en waarden van de huidige tieners. Ze zullen haar net zo populair maken als zij zelf zijn. Cher zoekt tegelijkertijd ook nog eens naar haar droomvriendje.

dit is echt een geschikte film, wanneer je gewoon met meiden een leuke chickflick wilt kijken. Het is niet echt op een manier grappig dat je echt hardop moet lachen, maar het amuseert je wel. Het is jammer dat de romantiek pas laat in de film echt begint op te borrelen, maar daar kan je wel mee leven. Het is een leuke film voor tienermeisjes (zoals ik) om naae te kijken, wanneer je gewoon zin hebt in niet iets serieus maar gewoon wat leuke romance en om te kijken naar een populair meisje die alles schijnt te hebben.
Ik vind het echt een leuke film en ik raad het zeker aan.

avatar van Dievegge
Een postmodern meesterwerk vermomd als tienerkomedie. Deze satire op de Amerikaanse jongerencultuur is geschreven door iemand die haar klassiekers kent. Het idee om Jane Austens Emma te verplaatsen naar Beverly Hills in de jaren '90 had rampzalig uit kunnen draaien, maar Amy Heckerling brengt het er met verve vanaf. Je hoeft het boek niet gelezen te hebben, maar het is wel leuk om de vele gelijkenissen in plot en personages te ontdekken. Het heeft iets wat veel Austenbewerkingen missen: speelse humor en taalvirtuositeit. Er zitten ook knipoogjes in naar Shakespeare, Dickens, 2001: A Space Odyssey, The Flintstones en Beverly Hills 90210.

Om het gedrag, de kleding en het taalgebruik van tieners te observeren ging Heckerling zelf weer op de schoolbanken zitten. Daarnaast heeft ze elementen gebruikt uit haar eigen schooltijd. Haar voormalige leraar Herb Hall speelt het schoolhoofd; Wallace Shawn speelt de op hem gebaseerde Mr. Hall.

Cher (Alicia Silverstone) is een verwende rijkeluisdochter die in een zeepbel leeft waarin alles om populariteit draait. Zij is de queen bee; Dionne (Stacey Dash) de volgeling; Amber (Elisa Donovan) de wannabe. Als dochter van een advocaat heeft Cher geleerd dat gelijk krijgen belangrijker is dan weten waarover je spreekt. Ze kent de retorische trucjes om zich uit een benarde situatie te argumenteren. Driemaal komt ze vluchtig in aanraking met de wereld buiten haar zeepbel: tijdens de straatoverval, op de autostrade en wanneer ze haar ski's wil doneren aan de slachtoffers van een natuurramp.

So nineties zijn de mobiele telefoons ter grootte van een baksteen, de reusachtige hoofddeksels à la 4 Non Blondes en de iets te korte topjes. Cher verandert van kleding naargelang de indruk die ze wil wekken ("It's my most capable looking outfit!"). We zien veel ruitjespatronen, te beginnen met de geel-zwarte combinatie die Cher en Dionne als een duo introduceert. Tijdens de tennisles daarentegen draagt iedereen opeens ongeruit zwart-wit. Wanneer Tai (Brittany Murphy) als buitenstaander aankomt, valt ze uit de toon doordat zij als enige wel ruitjes draagt. Mona May ontwierp de kostuums.

Cher en Tai zijn de twee personages die het meeste evolueren. In het begin helpt Cher mensen uitsluitend om er iets voor terug te krijgen, zoals betere rapportcijfers. Wanneer ze Tai een make-over geeft, doet ze dat als een meisje dat met haar barbie speelt. Tai laat zich eerst kneden, wordt dan populairder dan bedoeld, maar leert uiteindelijk voor zichzelf op te komen.

De jongerentaal bevat clichés en uitdrukkingen die later cliché geworden zijn: as if, way harsh, buttcrazy, keeping it real, whatever... To go postal is in razernij ontsteken, verwijzend naar een schietincident bij US Postal. Een brown-noser is een hielenlikker. Een space cadet is een verstrooide professor. Tow up is lelijk. R and R is rest and relaxation. Veel citaten blijven grappig na twintig jaar: riding the crimson waves, you're a virgin who can't drive... De betreurde Brittany Murphy beantwoordde zelf aan deze omschrijving toen ze dit zei.

Ondanks haar schijnbare oppervlakkigheid is Cher een rolmodel voor tienermeisjes. Er zitten boodschappen in: je BFF kan zwart zijn, een homo kan een goede vriend zijn, je kunt vluchtelingen en slachtoffers helpen, drugs gebruiken is niet cool, je hoeft niet ontmaagd te zijn vóór je achttiende en je kunt neen zeggen tegen een opdringerige jongen als Elton. De meisjes diëten en hechten belang aan kleding en make-up omdat ze er voor zichzelf goed uit willen zien, niet uit slaafse onderdanigheid.

Het einde heeft een conservatief trekje met het huwelijk als ideaal, maar dat valt aan Jane Austen te wijten. Leuk is dan weer het gevecht voor het bruidsboeket. Het bruidsmeisje dat het hardste vecht, is een cameo voor Amy Heckerling.

avatar van TheBroboxOffice
"You rashin' this weekend?"

Hier in 'The Brobox Office' hebben wij besloten onze beoordeling te baseren op de vraag: "Is dit een film die je in je leven een keer gezien moet hebben?"

Nu hadden wij het genoegen om te mogen beginnen met 'Clueless". Met veel gejoebel, gejuich en gejammer sprong ons kantoor een meter de lucht in. Het op-onze-voorhoofd-slaande applaus beloofde een mooie eerste werkdag.

"Nu moeten we een anderhalf uur naar een chick flick staren"
"Is er ook meer bier?"
"That ass, tho. Spoel eens terug"

De meningen waren niet bepaald verdeeld. MAAR. Nu heb ik oplettend deze film mogen bewonderen en ben ik tot de revolutionaire conclusie gekomen dat vrouwen meer kunnen dan sexy rokjes dragen en kauwgom kauwend babbelen over schoenen. In Clueless worden er normen en waarden gepushed in veel satirische stereotypes. De rijkeluis meisjes bekijken de wereld vanuit een bubblicious roze bril, maar pogen zorgzaam te zijn voor hun omgeving en stellen zich verantwoordelijk op voor de narigheid in de wereld. Op hun eigen pre-Tumblr tienermeisjes manier willen ze de wereld een betere plek maken voor hun medemens.

Een erg dialoog gedreven film met een hoge dosis ironie en zelfspot. En suuuuper quotable.

"Cher: Hi, daddy, this is my friend Tai.
Dad: Get out of my chair"

"Christian: You like Billie Holiday?
Cher: I love him"

"Do you prefer 'fashion victim' or 'ensemble-y challenged'?"

Kortgezegd, het is een sexy movie met een subtiele benadering en met sterke support rollen.
Ik bedoel, Paul Rudd kan het eigenlijk nooit echt fout doen.

3/5 Bro's zeggen dat je deze movie een keer in je leven gezien
moet hebben.

avatar van IH88
“Would you call me selfish?”
“No, not to your face.”

Ik was vroeger wel fan van Alicia Silverstone en het is jammer dat je haar tegenwoordig nergens meer ziet en dat ze een beetje in de vergetelheid is geraakt. Ze heeft het charisma en de charme om net zoals bijvoorbeeld Reese Witherspoon dit soort films te dragen maar ook het wat serieuzere werk kan zij zeker aan. Ik heb haar ooit als psychopaat in een film gezien en dat deed ze indrukwekkend.

Maar Clueless is haar beste rol en het blijft een genot om Silverstone de optimistische, naïeve en narcistische Cher te zien spelen. Alhoewel het zeker geen meesterwerk is kan je Clueless opzetten op een regenachtige dag en je bent gelijk vrolijk. De film heeft veel memorabele quotes en de dialogen, humor, muziek en chemie tussen de acteurs is voortreffelijk. Silverstone en de nooit ouder wordende Paul Rudd hebben een leuke chemie en ook Silverstone's interactie met Dash, Murphy, Faison en Walker is soms bijzonder grappig. Speciale vermelding voor Dan Heaya die als de vader van SIlverstone voor een aantal hoogtepunten zorgt. Het hele High School gebeuren is al honderdduizend keer eerder gedaan maar hier voelt het toch fris en fruitig aan. En die muziek hé, ook erg fijn. Clueless is zeker geen hoogstaande cinema maar hij is leuk om een keer te kijken wanneer je in dubio bent welke film je nu weer moet opzetten.

avatar van JoeCabot
Clueless, de film die oppervlakkigheid tot kunst verheft.

Vooral in het begin is het genieten van koninginnebijtje Cher (Alica Silverstone = awesome) en haar kapsones, "she's a full-on Monet". Naar het einde toe neemt de film wat gas terug en wordt het zelfs een tikje stroperig (als je een wandelende karikatuur op het publiek loslaat, verwacht dan niet dat we opeens gaan meeleven als de toon wat serieuzer wordt ). Clueless vliegt echter nergens uit de bocht, 't blijft een heerlijk pretentieloze comedy.

Eentje die trouwens veel meer in zijn mars heeft dan dat de magere score hier doet vermoeden. Al snap ik wel dat een film die voor chickflick versleten wordt (wat mij betreft onterecht) doorgaans geen top-250 materiaal is op MM. Maar bij deze toch een warme oproep om tussen alle foute glitter door gewoon te genieten van de geweldig clevere dialogen.

Goeie film over een rijkeluisdochter die ook nog eens populair is op haar school in Beverly Hills. Een bovengemiddelde highschool-comedy. Voornamelijk vanwege de leuke en vaak spitse dialogen vol hip taalgebruik. Hierdoor valt er genoeg te lachen. Verder een vlot tempo en een uiterst vermakelijke cast. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Chelsea94
Redelijke film, niet super grappig ofzo

avatar van Black Math
Als middelbare scholier ooit wel eens een paar afleveringen van de televisieserie gezien, waarvan me niet echt bijstaat dat het veel om het lijf had. Ik herinner me het wel als amusant, maar niet voldoende om ook de film te willen zien. Een betere aanmoediging was afkomstig van een Amerikaanse vriend, die fanatiek skater is (en die lijken me niet echt geïnteresseerd in chick flicks), maar die ook Engels studeerde en de film toch kon waarderen omdat het plot gebaseerd is op een roman van Jane Austen. Die opmerking maakte hij al jaren geleden, maar is toch blijven hangen. Nu dan toch maar eens gekeken.

Inderdaad een aardige film, waarbij aan een element als status als belangrijkste criterium voor een partnerkeuze nog wel te zien is dat de bron Austen is, maar waar de setting verder geheel natuurlijk aanvoelt, omdat status natuurlijk ook een belangrijke rol op middelbare scholen speelt. Chick flick? Het perspectief is dat van een oppervlakkig meisje, maar heeft meer te bieden: onnozelheid en oppervlakkigheid worden op een dusdanig behoorlijk doordachte manier gepresenteerd dat het grappig wordt. Vergelijk het met Beavis and Butt-Head Do Amerika, waarin de hoofdpersonages oerstom zijn, maar waar hun stupiditeit op zeer doordachte wijze weergegeven wordt.

De wereld van de hoofdpersone is totaal niet de mijne, maar ik heb me er dus wel mee kunnen vermaken. Verder prima acteerwerk met name van Silverstone, die overtuigend het onnozele hoofdpersonage neerzet. Aardig ook dat haar beste vriendin niet gespeeld wordt door een lelieblank meisje. Ik las laatst nog dat actrices van niet-westerse afkomst toch vaak getypecast worden, en bijna nooit een rol spelen waarin hun huidskleur eigenlijk irrelevant is. De outfits van de dames mag er overigens ook zijn. De muziek is jaren 90, wat nostalgische gevoelens doet opwekken, en met opvallend veel Radiohead, waar je mij niet over hoort klagen.

Kortom, oppervlakkig beschouwd een oppervlakkige vrouwenfilm, maar de presentatie is sterk en de satire druipt ervan af, waardoor ik me toch vermaakt heb. 3*.

avatar van Miszmi
Het voordeel aan een slecht geheugen is dat je films na enige tijd weer kan kijken, zonder nog precies te weten wat er ging gebeuren. Het nadeel is dat ik geen flauw benul heb waar de 4* vandaan komen.

De film is niet slecht, allesbehalve zelfs. Het verhaal is leuk en loopt goed in elkaar over, de grootste twist had ik nog wel onthouden, maar geloof dat ik hem vorige keer pas vrij laat aan zag komen. Dat maakt deze film dan ook net iets unieker dan andere chickflicks, dat er überhaupt een twist in te vinden is natuurlijk, maar ook dat het geen film is die je vanaf het eerste moment al volledig uitgestippeld hebt. Silverstone zet haar rol goed neer, lekker over-de-top, maar wel goed in haar rol. Dash haar prestaties vind ik wat minder, ook over-de-top, maar veel minder overtuigend. Toch kan deze film dat prima hebben, ondanks dat het soms lijkt dat Dash gewoon wat op zit te lezen. De overige cast, zoals Murphy en Rudd, zetten hun personages leuk en overtuigend neer.

In de film komen veel thema’s naar voren, de één wat uitgebreider dan de ander. Het gaat dieper dan alleen een rijkeluistiener die alleen maar kan shoppen en daar haalt deze film ook de kracht vandaan. Natuurlijk zijn vrijwel alle clichés wel in de film verwerkt, maar dit hebben ze op de juiste manier gedaan, door de vele thema’s aan te snijden. Er wordt niets uit de weg weggegaan, zoals een relatie aangaan met de stiefbroer (in hoeverre je dat nog zo kan noemen natuurlijk). De thema’s die worden aangesneden zijn ook 22 jaar na dato nog relevant, ook in deze tijd stuit ik vaak nog op de thema’s die in deze film worden gebruikt. Een donkere beste vriendin, een jongen waar je op valt blijkt homo (toch vrienden blijven), je hoeft je niet onder druk te laten zetten, seks is iets waar je over kan praten, maar echt nog niet gedaan hoeft te hebben op die leeftijd, niet iedereen gebruikt drugs en men kan daar van afkicken, mensen in nood helpen is iets goeds, ook als dit niet in je (directe) omgeving is gebeurd. Dit zijn dingen waar tieners (en helaas ook een hoop volwassenen) nog veel van kunnen leren. De film weet die vreselijk goed te verwerken, zonder dat de film één en al drama wordt. Het wordt zelfs helemaal geen drama, het is gewoon een luchtige film.

Bij mijn vorige kijkbeurt heb ik het 4*, ik vind het jammer dat ik eerder nooit recensies schreef en dus niet kan kijken waar ik mijn cijfer toen op gebaseerd had. Ik ben dan ook van mening dat 4* iets overgewaardeerd is. Toch verdient de film een hogere cijfer dan hier het gemiddelde, ik hou het voor nu dus op 3.5*.