Heathers (1988)

Alternatieve titel: Lethal Attraction

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Michael Lehmann
met Winona Ryder, Christian Slater en Shannen Doherty

Veronica gaat op school om met drie meisjes, alle drie genaamd Heather, om populair te zijn. Alleen haat ze ze, zelfs zo erg dat ze ze dood wenst, maar natuurlijk wil zij zelf niet de oorzaak zijn van hun dood. Wanneer ze de pas gearriveerde JD ontmoet op school, blijkt hij degene die haar wensen kan helpen vervullen...

Wat een geweldige film was dit! Ontzettend grimmig, doordrenkt met heerlijke zwarte humor en de acteurs spelen hun rollen cynisch, zoals het met dat script ook hoort. Vooral de 'eerste' Heather, Kim Walker vind ik goed acteren, ze is echt een personage om te haten maar ook zij heeft een andere kant. Jammer dat veel mensen alleen de happy go lucky highschool films zoals The Breakfast Club uit de jaren 80 kennen, want dit is een pareltje.

Leuke zwarte comedie die zich afspeelt op een amerikaanse highschool. De film snijdt een aantal belangrijke onderwerpen aan zoals peer pressure en teenage suicide (weet even geen juiste nederlanse vertaling), maar draaft naar het einde iets te ver door jammer genoeg.
Wynona Ryder en Christian Slater(beiden nog erg jong hier) zijn erg leuk, en de film bevat ook een aantal leuke teksten zoals:

Seven schools in seven states and the only thing different is my locker combination.

avatar van Mescaline
Vermakelijke originele en leuk uitgewerkt filmpje die zoals eerder al gezegd lekker overdreven cliché vol begint om daarna op te bouwen naar een soort Bonnie and Clyde idee
Winona Ryder, is niet alleen een goede actrice maar is natuurlijk ook erg leuk om naar te kijken.
En de Jack Nicholson manier hoe Christian Slater acteert voegt ook best wel wat waarde aan deze film toe, vond zijn acteer style erg goed passen bij een verhaal als dit.

Het einde is ook leuk gevonden al is het einde best wel weer een standaard kat en muis spelletje

Maar goed, al met al heb ik zeker kunnen genieten van deze film en is het zeker een aanrader voor mensen die van zwarte humor houden.

avatar van steph b
Gezien op horror-channel! Geen idee wat deze film daar moest, maar ok.. Het is wel een hele leuke teen-movie, best wel een origineel verhaal. Slater en Ryder zijn erg goed. Ook nog een bitchy Shannen Doherty gezien, en de film bevat best goede humor!
Gewoon goed!

Meneer Bungel
Tomorrow, I'll be kissing her aerobicized ass, but tonight, let me dream of a world without Heather, a world where I am free.

Vreemd filmpje, maar wel lekker (grofgebekt ook). Deed me denken aan Serial Mom, maar die werkte toch sterker als (zwarte) komedie; hier had ik af en toe het gevoel in een Lynch-film verzeild geraakt te zijn - wat op zich weer helemaal niet verkeerd is. Ik had niet verwacht dat dit uiteindelijk nog zo op de moraal gespeeld zou worden, al kon ik er prima mee uit de voeten - best een leuk einde ook (al bleek de studio een zwartgalliger uitvoering niet verkoop/huurbaar achtte en dus tegenhield (wel op dvd uitgetypt terug te vinden - zie ook de imdb-trivia). Grappig dat het boek TCitR al meermalen door mijn hoofd schoot; die bleek wegens clearance troubles vervangen door MD. Kennelijk was zelfmoord een (more than usual) big issue aan het worden, laat in de '80s, en deze film heeft dan ergens ook wel iets van een over-the-top after school special. Dat het een cultfilm is geworden, verbaast me niets, en ik ging me zelfs afvragen of er niet bepaalde jonge, schietgraag gebleken personen in Amerika deze film niet eens of vaker bij de videotheek hebben geleend, al zijn zoals gezegd de moraal en nuanceringen overduidelijk aanwezig.

Slater en Ryder brengen het er dan nog prima van af, maar helemaal spetteren deed het in mijn beleving niet. Tot slot verwijs ik u graag door naar de vele leuke weetjes op imdb, met o.a. bekende namen als Brad Pitt, Heather Graham en Jennifer Connelly (niet) in de hoofdrol. How very...

Filmed in 32 days; dat is er wel wat aan af te zien, maar desondanks knap gedaan, in mijn ogen.

3,5*.

avatar van JoeCabot
Olijke film die gevat de tijdsgeest weerspiegelt.

Het misdaadverhaal is eigenlijk maar bijzaak. De fun komt vooral van de krengen van personages die overal een slaatje proberen uit te slaan. Stuk voor stuk wanen ze zich het centrum van het heelal. Alleen voor Winona Ryders personage kun je nog enigszins sympathie opbrengen, verder bulkt Heathers van de wandelende 80s-clichés

Met een flinke dosis zwarte humor wordt het addergebroed voor lul gezet. Niet dat alle grappen even scherp zijn - het blijft een high school film - maar Heathers voelt toch een pak volwassener aan dan heel wat tijdgenoten.

Dat geldt ook voor de stilering: vrij subtiel in vergelijking met gelijkaardige films uit die tijd. Wel 80s, maar niet in-your-face-80s. Verwacht geen audiovisueel pareltje, maar Lehmann had duidelijk oog voor sfeer.

Speciaal. 3.5*

avatar van baspls
"Betty Finn was a true friend and I sold her out for a bunch of Swatch dogs and Diet Coke heads. Killing Heather would be like offing the wicked witch of the west... wait east. West! God! I sound like a fucking psycho."

Een tijdje terug heb ik het boek Revival van Stephen King gelezen, de hoofdpersoon uit dat boek heeft het ergens over films uit de jaren '80 en zegt dat hij Heathers de allerslechtste film vind die hij ooit heeft gezien en uiteraard ben ik zo eigenwijs om de film dan alsnog te bekijken.

Veronica is het vervelende gedrag van haar 'vriendin' Heather meer dan zat. Samen met haar nieuwe vriendje besluiten ze een grapje met haar uit te halen, alleen gaat het niet helemaal zoals gedacht... Grappig hoe deze film totaal anders was als je door zijn reputatie, poster of plot-omschrijving zou verwachten.

Winona Ryder, die enkele jaren later ook erg sterk was in Coppola's Dracula, speelt een best leuke hoofdpersoon. En Christian Slater heeft duidelijk best wat energie in zijn rol gestoken hier, aan het einde deed hij me een beetje aan mezelf denken als ik met een vriend over films loop te discussiëren. Met het verdere acteerwerk was ook niets mis, al moet wel gezegd worden dat eigenlijk niemand natuurgetrouw acteert (het is dan toch echt een Komedie-film).

En ik maar denken dat belachelijk provocerende komediefilms iets van de laatste tijd waren, in de jaren '80 konden ze er blijkbaar ook wat van (al is dit de eerste keer dat ik het zie). Heathers is totaal anders als John Hughes-films omdat de film nogal donkere humor heeft. Grappen over zelfmoorden en dan dat taalgebruik. Ik vond de film nergens echt bijzonder grappig - maar dat heb ik eigenlijk altijd bij komedies - maar de absurditeit was toch wel enigszins vermakelijk. Creepy feitje: sommige acteurs uit de film zijn nogal jong overleden.

De film is in grote lijnen erg onvoorspelbaar en het einde was best leuk gedaan. De film mist een gave 80s soundtrack (Big Fun is niet echt wat je noemt gaaf, en de film schijnt de muziek ook een beetje in de zeik te nemen) en dat is toch wel jammer, ook had ik ergens verwacht dat het een horror-komedie was en dat was het zeker niet. Ook word ik om de een of andere reden altijd een beetje gedeprimeerd van films over tieners, roept altijd weer de vraag op: Ben ik nou heel abnormaal of klopt het beeld dat films van tieners schetsen gewoon helemaal niet.

Vind het moeilijk om de film te beoordelen maar wil hem uiteindelijk dan toch maar een voldoende geven. Geinige film om een keer gezien te hebben en toch wel best vermakelijk. Wel kan ik je aanbevelen om hem met Nederlandse ondertitels te kijken, die tieners praten namelijk nogal 'hip' en ik kon het maar moeilijk volgen.

Ik weet het: het is maar film en het is fictie. Maar ik kan deze inktzwarte satire niet los zien van de vreselijke gebeurtenissen, die dagelijks wereldwijd plaatsvonden en -vinden op scholen en universiteiten. Ik vind het niet zo geslaagd om daar de draak mee te steken. De film is in het begin is nog wel leuk (tot en met de moord op Heather I), maar daarna gaat het van absurd naar absurder en vind ik het niet grappig meer. Niet mijn ding derhalve.

avatar van Filmkriebel
Onverwacht goed. Heel goed zelfs. Al moet je deze film niet te letterlijk nemen. Deze satire over sociale druk bij pubers gebruikt enkele extremen om de boodschap kracht bij te zetten maar vond het erg subtiel. De hele film komt eigenlijk over als één grote fantasie. Zo worden onderwerpen die veel belang genieten bij de jeugd zoals populariteit en erkenning in het belachelijke getrokken door daartegenover extreem gedrag te stellen die uit sociale druk ("peer pressure") ontstaat zoals pesterijen, zelfmoord en moord. De satire wordt dan wel ongemakkelijk wanneer zelfmoord op een cynische manier een hype wordt. Toch wordt de (zwarte) humor niet vergeten

Spilfiguur is JD, een psychotische manipulator die meer fungeert als het vleesgeworden onderbewustzijn van Veronica. Hij wordt wel als een fysiek persoon voorgesteld, maar je ziet hem weinig interageren met andere studenten, waardoor ik hem zag als het "stemmetje in het hoofd" dat de studenten aanzet tot geweld. Geen enkel personage wekt echt sympathie op en al zeker Veronica niet (goede rol van Winona Ryder!) die eigenlijk slaafs de Heathers volgt om er toch maar bij te horen maar dan helemaal vreselijk wordt uit frustratie.

Heel onconventioneel, soms werkt dat, soms niet, hier wel.

lezertje
Zeer saaie uitwerking van een origineel idee. Zowel Slater als Ryder acteren alsof het ze allemaal niets kan schelen. Alles had veel scherper gekund en het slot wat minder belachelijk en de humor zwarter. Het lijkt er nu op of de film in zijn aanzet blijft steken.