Mean Girls (2004)

3,20

Verenigde Staten / Canada

geregisseerd door Mark Waters
met Lindsay Lohan, Rachel McAdams en Tina Fey

Cady Heron wordt opgenomen bij de populairste meiden, de Plastics, van haar nieuwe school waar ze, na haar hele leven in Afrika te hebben gewoond, naar toe gaat. Totdat ze verliefd wordt op het ex-vriendje van de leidster van het groepje, Regina George. Regina papt het, terwijl ze zegt een goed woordje te doen voor Cady, weer aan met Aaron en kust hem voor haar ogen. Dan besluit Cady samen met outlaw Janis en homo Damian Regina het leven zuur te maken.

492 BERICHTEN 37 MENINGEN
avatar van IH88
In zijn genre een alleraardigste film. Standaard tienerverhaal dat goed wordt uitgewerkt en goede acteerprestaties heeft.

avatar van Tommy De Vito
Ook al is het een typische vrouwenfilm, mij weet Mean Girls altijd te vermaken!

Heerlijke komedie die gedragen wordt door McAdams en Lohan. Het verhaal is simpel en eenvoudig, maar toch perfect uitgewerkt! Hierdoor blijft de film boeien. Er zit meer dan voldoende humor in en de quotes zijn hilarisch. I can't go to Taco Bell, I'm on an all-carb diet. God, Karen, you are so stupid! Ik heb alleen al om de uitspraken van de dames wel tig keer moeten lachen.

De destijds 26 jarige McAdams acteert zeer overtuigend als een echte 'mean girl. Seyfried was destijds nog vrij onbekend, maar kreeg hierdoor meer (serieuze) rollen aangeboden en dit geldt ook voor McAdams. Lohan heeft er helaas niet meer veel van gebakken, maar bracht meer tijd door in afkickklinieken en gevangenissen. Jammer, want ze is zeker wel een goede actrice. Gelukkig was ze in de tijd van Mean Girls nog clean en kunnen we altijd nog genieten van deze grappige komedie!

Dikke 4* !

avatar van Dievegge
Mean Girls onderscheidt zich van andere tienerkomedies doordat ze gebaseerd is op een grondige kennis van het milieu. Het uitgangspunt was het non-fictieboek Queen Bees and Wannabes van Rosalind Wiseman. Zij gaf jarenlang lezingen in middelbare scholen en organiseerde projecten tegen pesten en geweld op school. Haar boek was bedoeld om ouders inzicht te geven in de jungle waarin hun dochter terechtkomt. De plattegrond met de plaats van de kliekjes in de refter is gebaseerd op gelijkaardige schetsen die leerlingen voor Wiseman maakten.

Meisjes van die leeftijd zijn vaak onzeker en voelen zich gedwongen om te voldoen aan bepaalde ongeschreven regels: je moet slank zijn, de juiste kleren dragen, de juiste taal gebruiken, naar de juiste muziek luisteren, een hekel hebben aan wiskunde... Het gevaar bestaat dat ze een deel van zichzelf opgeven om te conformeren.

Tina Fey, die zelf de lerares speelt, kwam op het idee om hier een komedie op te baseren. Ze identificeert zich het meest met art freak Janis Ian (Lizzy Caplan), die meer zichzelf blijft dan de andere meisjes. Het script zit vol spitsvondigheden die vaak geciteerd worden op middelbare scholen. De korte fantasiescènes werken goed.

De uitgebreide garderobe toont hoe de personages zich willen presenteren aan de buitenwereld. Wanneer Cady (Lindsay Lohan) als complete buitenstaander aankomt, draagt ze jeans en een soort houthakkershemd. Later gaat ze zich kleden als een plastic, als een barbiepop.

Een wannabe is Gretchen (Lacey Chabert). Zij speelt de rol van boodschapper: iemand die sympathiek lijkt maar erop uit is om informatie te verspreiden. Dat is haar manier om zich op te werken in de hiërarchie. Haar vrienschap met queen Regina (Rachel McAdams) is gespeeld in beide richtingen.

Het is opvallend hoeveel acteurs in nevenrollen een carrière uitgebouwd hebben in Hollywood. De energieke Lindsay Lohan had een talent voor komische rollen, vergelijkbaar met een jonge Shirley MacLaine.

Misschien moeten de wereldleiders hier eens naar kijken. Conflicten in de wereldpolitiek zijn vergelijkbaar met conflicten op de middelbare school.

avatar van IH88
“If you're from Africa, why are you white?”

“I'm sorry that people are so jealous of me... but I can't help it that I'm so popular.”

“Don't have sex, because you will get pregnant and die! Don't have sex in the missionary position, don't have sex standing up, just don't do it, OK, promise? OK, now everybody take some rubbers.”

Ik zou nog veel meer gedenkwaardige quotes uit Mean Girls kunnen noemen maar ik houd het op deze drie. De film heeft ongelooflijk leuke dialogen en de acteurs en actrices weten goed raadt met het materiaal. Ster van de film is natuurlijk Rachel McAdams als de valse Regina George. Maar ook Lindsay Lohan, Lizzy Caplan, Tim Meadows en Tina Fey zijn geweldig op dreef.

Het verhaal over Cady Heron, een 16-jarige meid die voor het eerst naar school gaat na jarenlang thuisgeschoold te zijn, is erg vermakelijk en op sommige momenten verassend origineel. De strijd en hoog oplopende spanningen tussen de meiden op de High School waar Cady naartoe gaat wordt op een originele manier met het Afrikaanse dierenrijk vergeleken en levert veel komische situaties op. Lohan laat zien wat een frisse verschijning ze was en dat ze wel degelijk kan acteren. Lohan zou zo de “poster girl” kunnen zijn voor een campagne tegen drugs (en botox, drank etc.) want het is schrikbarend hoe ze er tegenwoordig uitziet. Het is altijd leuk om Amanda Seyfried te zien en ze is erg overtuigend als domme bimbo. Lacey Chabert kende ik niet maar ze speelt erg overtuigend de rijke roddeltante met alle geheimen over iedereen. Maar de film behoort toe aan McAdams en laat hier al zien een ster in wording te zijn. Mean Girls mag zich met recht de standaard voor tienerkomedies noemen.

avatar van DVD-T
Grool!

Heel leuk. Heel herkenbaar ook, al is het hier natuurlijk nogal gedramatiseerd. De film staat bol van leuke momenten en erg fijne dialogen met enkele geweldige quotes. Verhaal heeft verder niet heel veel om het lijf, maar heeft genoeg elementen om zich te kunnen onderscheiden van veel andere films in dit genre. De film wordt vooral gedragen en beter gemaakt door Lohan, McAdams en hun medespelers. Ook de eerste keer dat ik Tina Fey kon uitstaan. Erg leuke rol. Muziek is erg goed gekozen, al zet het Mean Girls wel een beetje vast in de tijd dat de film uitkwam Het boek heb ik niet gelezen, maar is erg goed herschreven door Fey en kent toch wel enkele memorabele momenten. De boodschap ligt er wel metersdik bovenop trouwens. Al staat dat niet echt in de weg van het vermaak wat Mean Girls bied.

Mijn nieuwe favoriete tienerkomedie.

Grappig en vermakelijk!

avatar van n00r
Deze film blijft gewoon leuk.

Goeie film waarin een nieuw meisje op school aansluit bij een groepje populaire meiden. Een high-school comedie die leuk omgaat met de doorgaans standaard personages die daarbij gepaard gaan. Grappige dialogen en een vermakelijke cast waarbij dit ook het debuut betekende voor Amanda Seyfried.

avatar van Thomas83
Nog steeds erg leuk en een van de betere high school films. De Clueless van zijn tijd toch wel. Het is vooral de humor die de film maakt. Ook niet te brave humor zonder plat te worden en net ietsje scherper dan je gewend bent van dit soort films. Lohan was toen nog wel echt een talent en is hier erg charmant en overtuigend in de beide kanten die haar personage toont. Vooral de onschuldige rol speelt ze leuk.

Wat me erg opvalt is dat er allerlei bekende gezichten in de film zitten waarvan ik echt niet wist dat ze in de film zaten. Vaak ook acteurs in hun eerste grote film. Fey, Poehler (erg grappig), Caplan, en McAdams herinnerde ik me nog wel. Die heeft ook echt een van de leukere rollen, maar Caplan brengt nog wel het meeste karakter. De gay sidekick Damian is wel minder geslaagd, ook al door de acteur die veel te oud is. Want ja, dit is wel weer zo'n soort film waarin twintigers of misschien nog ouder voor middelbare scholieren door moeten gaan.

Verder zijn sowieso wel wat rollen en verhaallijntjes echt wat minder. Gelukkig blijven die dan ook bijzaak, maar zo'n rol als die van Aaron, die de hunk van de school moet spelen, voelt volkomen als lucht. Misschien is dat ook wel als grap bedoeld maar ik had niet dat idee. Op het einde wordt het wat te moralistisch en dat deel van de film duurt misschien ook wat lang, maar uiteindelijk ben je toch wel weer een klein beetje geraakt. Wel echt een film die het eigenlijk alleen van zijn humor moet hebben, niet van de personages of hun ontwikkeling, maar als satire zeer geslaagd. 3.5*.

avatar van BlueJudaskiss
Heel erg leuk. Soms wat lekker bijtende humor waar ik hard om moest lachen, vrolijk in beeld gebracht en fijne rollen. De rol van Aaron is inderdaad van weinig betekenis maar de dames zouden 'm volgens mij toch al weggespeeld hebben.

avatar van Black Math
De film die de carrière van McAdams lanceerde en die ik om die reden wel eens wilde zien. De film begint in ieder geval leuk met een frisse beeldtaal (waarbij bijvoorbeeld de hoofdpersoon zich soms op school ook nog in Afrika waant zoals haar medeleerlingen zich gedragen). McAdams speelt heerlijk een enorme bitch, waardoor de hoofdrolspeelster Lohan eigenlijk behoorlijk verbleekt. Leuk om de intriges te volgen!

Kortom, de film leek op weg om net als bijvoorbeeld Clueless een leuke pretentieloze tienerfilm te zijn, weliswaar met veel meer venijn, wat ook vermakelijk kan zijn. Echter, halverwege de film wordt het visueel wat meer standaard, en lijkt de film wat dood te bloeden. Finale doodsteek is het laatste kwart van de film waarin we op een moraalles getrakteerd worden. Ik kan me daar altijd zo ontzettend aan ergeren, en voor mij doet het flink afbreuk aan het aardige begin. Tel daarbij op de zoveelste cliché uitbeelding van jongens die goed in wiskunde zijn, en ik kom op 1,5* uit.

avatar van Left4Dead
Ben niet zo van de komedie, moet al helemaal niks van puberfilms hebben. Maar dit was echt heel leuk opgezet, lekker dom script en goed acteerwerk. Heb ervan genoten, zag een stukje op youtube en heb geen spijt om hem toch maar eens te gaan kijken.