• 8.299.740 stemmen

Met onder meer: Lindsay Lohan, Rachel McAdams en Tina Fey

Releasedatum: 8 juli 2004

Plot Mean Girls

"Welcome to girl world."

Cady Heron wordt opgenomen bij de populairste meiden, de Plastics, van haar nieuwe school waar ze, na haar hele leven in Afrika te hebben gewoond, naar toe gaat. Totdat ze verliefd wordt op het ex-vriendje van de leidster van het groepje, Regina George. Regina papt het, terwijl ze zegt een goed woordje te doen voor Cady, weer aan met Aaron en kust hem voor haar ogen. Dan besluit Cady samen met outlaw Janis en homo Damian Regina het leven zuur te maken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Principal Duvall

June George

avatar van IH88

IH88

In zijn genre een alleraardigste film. Standaard tienerverhaal dat goed wordt uitgewerkt en goede acteerprestaties heeft.

avatar van Tommy De Vito

Tommy De Vito

Ook al is het een typische vrouwenfilm, mij weet Mean Girls altijd te vermaken!

Heerlijke komedie die gedragen wordt door McAdams en Lohan. Het verhaal is simpel en eenvoudig, maar toch perfect uitgewerkt! Hierdoor blijft de film boeien. Er zit meer dan voldoende humor in en de quotes zijn hilarisch. I can't go to Taco Bell, I'm on an all-carb diet. God, Karen, you are so stupid! Ik heb alleen al om de uitspraken van de dames wel tig keer moeten lachen.

De destijds 26 jarige McAdams acteert zeer overtuigend als een echte 'mean girl. Seyfried was destijds nog vrij onbekend, maar kreeg hierdoor meer (serieuze) rollen aangeboden en dit geldt ook voor McAdams. Lohan heeft er helaas niet meer veel van gebakken, maar bracht meer tijd door in afkickklinieken en gevangenissen. Jammer, want ze is zeker wel een goede actrice. Gelukkig was ze in de tijd van Mean Girls nog clean en kunnen we altijd nog genieten van deze grappige komedie!

Dikke 4* !

avatar van Dievegge

Dievegge

Mean Girls onderscheidt zich van andere tienerkomedies doordat ze gebaseerd is op een grondige kennis van het milieu. Het uitgangspunt was het non-fictieboek Queen Bees and Wannabes van Rosalind Wiseman. Zij gaf jarenlang lezingen in middelbare scholen en organiseerde projecten tegen pesten en geweld op school. Haar boek was bedoeld om ouders inzicht te geven in de jungle waarin hun dochter terechtkomt. De plattegrond met de plaats van de kliekjes in de refter is gebaseerd op gelijkaardige schetsen die leerlingen voor Wiseman maakten.

Meisjes van die leeftijd zijn vaak onzeker en voelen zich gedwongen om te voldoen aan bepaalde ongeschreven regels: je moet slank zijn, de juiste kleren dragen, de juiste taal gebruiken, naar de juiste muziek luisteren, een hekel hebben aan wiskunde... Het gevaar bestaat dat ze een deel van zichzelf opgeven om te conformeren.

Tina Fey, die zelf de lerares speelt, kwam op het idee om hier een komedie op te baseren. Ze identificeert zich het meest met art freak Janis Ian (Lizzy Caplan), die meer zichzelf blijft dan de andere meisjes. Het script zit vol spitsvondigheden die vaak geciteerd worden op middelbare scholen. De korte fantasiescènes werken goed.

De uitgebreide garderobe toont hoe de personages zich willen presenteren aan de buitenwereld. Wanneer Cady (Lindsay Lohan) als complete buitenstaander aankomt, draagt ze jeans en een soort houthakkershemd. Later gaat ze zich kleden als een plastic, als een barbiepop.

Een wannabe is Gretchen (Lacey Chabert). Zij speelt de rol van boodschapper: iemand die sympathiek lijkt maar erop uit is om informatie te verspreiden. Dat is haar manier om zich op te werken in de hiërarchie. Haar vrienschap met queen Regina (Rachel McAdams) is gespeeld in beide richtingen.

Het is opvallend hoeveel acteurs in nevenrollen een carrière uitgebouwd hebben in Hollywood. De energieke Lindsay Lohan had een talent voor komische rollen, vergelijkbaar met een jonge Shirley MacLaine.

Misschien moeten de wereldleiders hier eens naar kijken. Conflicten in de wereldpolitiek zijn vergelijkbaar met conflicten op de middelbare school.

avatar van IH88

IH88

“If you're from Africa, why are you white?”

“I'm sorry that people are so jealous of me... but I can't help it that I'm so popular.”

“Don't have sex, because you will get pregnant and die! Don't have sex in the missionary position, don't have sex standing up, just don't do it, OK, promise? OK, now everybody take some rubbers.”

Ik zou nog veel meer gedenkwaardige quotes uit Mean Girls kunnen noemen maar ik houd het op deze drie. De film heeft ongelooflijk leuke dialogen en de acteurs en actrices weten goed raadt met het materiaal. Ster van de film is natuurlijk Rachel McAdams als de valse Regina George. Maar ook Lindsay Lohan, Lizzy Caplan, Tim Meadows en Tina Fey zijn geweldig op dreef.

Het verhaal over Cady Heron, een 16-jarige meid die voor het eerst naar school gaat na jarenlang thuisgeschoold te zijn, is erg vermakelijk en op sommige momenten verassend origineel. De strijd en hoog oplopende spanningen tussen de meiden op de High School waar Cady naartoe gaat wordt op een originele manier met het Afrikaanse dierenrijk vergeleken en levert veel komische situaties op. Lohan laat zien wat een frisse verschijning ze was en dat ze wel degelijk kan acteren. Lohan zou zo de “poster girl” kunnen zijn voor een campagne tegen drugs (en botox, drank etc.) want het is schrikbarend hoe ze er tegenwoordig uitziet. Het is altijd leuk om Amanda Seyfried te zien en ze is erg overtuigend als domme bimbo. Lacey Chabert kende ik niet maar ze speelt erg overtuigend de rijke roddeltante met alle geheimen over iedereen. Maar de film behoort toe aan McAdams en laat hier al zien een ster in wording te zijn. Mean Girls mag zich met recht de standaard voor tienerkomedies noemen.

avatar van DVD-T

DVD-T

Grool!

Heel leuk. Heel herkenbaar ook, al is het hier natuurlijk nogal gedramatiseerd. De film staat bol van leuke momenten en erg fijne dialogen met enkele geweldige quotes. Verhaal heeft verder niet heel veel om het lijf, maar heeft genoeg elementen om zich te kunnen onderscheiden van veel andere films in dit genre. De film wordt vooral gedragen en beter gemaakt door Lohan, McAdams en hun medespelers. Ook de eerste keer dat ik Tina Fey kon uitstaan. Erg leuke rol. Muziek is erg goed gekozen, al zet het Mean Girls wel een beetje vast in de tijd dat de film uitkwam Het boek heb ik niet gelezen, maar is erg goed herschreven door Fey en kent toch wel enkele memorabele momenten. De boodschap ligt er wel metersdik bovenop trouwens. Al staat dat niet echt in de weg van het vermaak wat Mean Girls bied.

Mijn nieuwe favoriete tienerkomedie.

avatar van tommydruut

tommydruut

Grappig en vermakelijk!

avatar van n00r

n00r

Deze film blijft gewoon leuk.

scorsese

Goeie film waarin een nieuw meisje op school aansluit bij een groepje populaire meiden. Een high-school comedie die leuk omgaat met de doorgaans standaard personages die daarbij gepaard gaan. Grappige dialogen en een vermakelijke cast waarbij dit ook het debuut betekende voor Amanda Seyfried.

avatar van Thomas83

Thomas83

Nog steeds erg leuk en een van de betere high school films. De Clueless van zijn tijd toch wel. Het is vooral de humor die de film maakt. Ook niet te brave humor zonder plat te worden en net ietsje scherper dan je gewend bent van dit soort films. Lohan was toen nog wel echt een talent en is hier erg charmant en overtuigend in de beide kanten die haar personage toont. Vooral de onschuldige rol speelt ze leuk.

Wat me erg opvalt is dat er allerlei bekende gezichten in de film zitten waarvan ik echt niet wist dat ze in de film zaten. Vaak ook acteurs in hun eerste grote film. Fey, Poehler (erg grappig), Caplan, en McAdams herinnerde ik me nog wel. Die heeft ook echt een van de leukere rollen, maar Caplan brengt nog wel het meeste karakter. De gay sidekick Damian is wel minder geslaagd, ook al door de acteur die veel te oud is. Want ja, dit is wel weer zo'n soort film waarin twintigers of misschien nog ouder voor middelbare scholieren door moeten gaan.

Verder zijn sowieso wel wat rollen en verhaallijntjes echt wat minder. Gelukkig blijven die dan ook bijzaak, maar zo'n rol als die van Aaron, die de hunk van de school moet spelen, voelt volkomen als lucht. Misschien is dat ook wel als grap bedoeld maar ik had niet dat idee. Op het einde wordt het wat te moralistisch en dat deel van de film duurt misschien ook wat lang, maar uiteindelijk ben je toch wel weer een klein beetje geraakt. Wel echt een film die het eigenlijk alleen van zijn humor moet hebben, niet van de personages of hun ontwikkeling, maar als satire zeer geslaagd. 3.5*.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Heel erg leuk. Soms wat lekker bijtende humor waar ik hard om moest lachen, vrolijk in beeld gebracht en fijne rollen. De rol van Aaron is inderdaad van weinig betekenis maar de dames zouden 'm volgens mij toch al weggespeeld hebben.

avatar van Black Math

Black Math

De film die de carrière van McAdams lanceerde en die ik om die reden wel eens wilde zien. De film begint in ieder geval leuk met een frisse beeldtaal (waarbij bijvoorbeeld de hoofdpersoon zich soms op school ook nog in Afrika waant zoals haar medeleerlingen zich gedragen). McAdams speelt heerlijk een enorme bitch, waardoor de hoofdrolspeelster Lohan eigenlijk behoorlijk verbleekt. Leuk om de intriges te volgen!

Kortom, de film leek op weg om net als bijvoorbeeld Clueless een leuke pretentieloze tienerfilm te zijn, weliswaar met veel meer venijn, wat ook vermakelijk kan zijn. Echter, halverwege de film wordt het visueel wat meer standaard, en lijkt de film wat dood te bloeden. Finale doodsteek is het laatste kwart van de film waarin we op een moraalles getrakteerd worden. Ik kan me daar altijd zo ontzettend aan ergeren, en voor mij doet het flink afbreuk aan het aardige begin. Tel daarbij op de zoveelste cliché uitbeelding van jongens die goed in wiskunde zijn, en ik kom op 1,5* uit.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Ben niet zo van de komedie, moet al helemaal niks van puberfilms hebben. Maar dit was echt heel leuk opgezet, lekker dom script en goed acteerwerk. Heb ervan genoten, zag een stukje op youtube en heb geen spijt om hem toch maar eens te gaan kijken.

Zwolle84

Blijft een van de beste komedies. Heerlijke karakters die de belachelijke kanten van het echte schoolleven op hilarische manier uitvergroten. De doorbraak ook van McAdams en Lohan, die hier beiden ronduit perfect zijn. Blijft elke keer weer erg leuk.

DVD-T schreef:

Mijn nieuwe favoriete tienerkomedie.

Heb je Easy A ook gezien? Die komt heel dicht in de buurt.

avatar van DVD-T

DVD-T

Zwolle84 schreef:

Heb je Easy A ook gezien? Die komt heel dicht in de buurt.

Nog niet gezien, maar is me wel al meerdere keren aangeraden. Misschien moet ik hem binnenkort toch maar eens opzetten.

avatar van John Milton

John Milton

Lang niet gek.

Was hoog tijd dat ik deze nu eindelijk eens inhaalde. Als ik hem toen gezien had was het ongetwijfeld een 3,5* geweest. Nu bijna.

Was ook zowat vergeten hoe fris en cute Lohan ooit was.

Zwolle84

Dat is minstens twee punten te laag, John. Dit is een blauwdruk voor de high school comedy, geen zesje.

avatar van John Milton

John Milton

Maar ik haat high school comedies.

Dus dit is eigenlijk best wat, komend van mij... Beetje alsof Onderhond een zesje geeft voor een Hitchcock, moet je maar denken.

avatar van stefan dias

stefan dias

John Milton schreef:

Maar ik haat high school comedies.

…of voor 'n Scorcese.

avatar van Shadowed

Shadowed

Wel leuk.

Ik ben altijd wel in voor dit soort filmpjes, zeker om dat jonge koppie van Lohan te zien. Toen zag ze er pakweg toch echt een stuk leuker uit dan toen ze aan de drugs ging zitten. Jammer dat ze dat überhaupt heeft gedaan, ze is er absoluut niet mooier op geworden.

Lohan acteert leuk, evenals McAdams, Seyfried en Chabert. Alle 4 weten ze wel een bepaald charme uit te stralen die ze echt high schoolers maakt. Het verhaal is alles behalve sterk en behoorlijk voorspelbaar, maar wel prima om te volgen.

Geen topper, maar dit zijn typisch de films die af en toe weleens leuk zijn om te zien. Zo valt ook Mean Girls onder deze categorie en is zelfs een van de betere in zijn soort. Prima acteerwerk en een prima vlot verhaal.

avatar van arno74

arno74

Beter dan verwacht. Bij dit type film denk je snel aan een simpele tienerkomedie, die krijg je ook wel te zien maar het zit best goed in elkaar. Over het algemeen bevat het weinig cliché personages en cliché grappen. De personages zijn goed doordacht, geen typisch slechte of typisch goede personen maar meer echte tieners met bepaalde trekken. Ook de humor is best aardig, met een vrij hoge grapdichtheid. Een van de betere binnen het genre, prima luchtig vermaak. 3,5*

avatar van mjk87

mjk87

Geinig filmpje wel, leuke personages en het sfeertje op school is behoorlijk neergezet. Het verdere verloop is helaas weer wat voorspelbaar en er wordt ook weinig mee gedaan om er iets leuks van te maken, dan duren zelfs die 97 minuten voor mijn gevoel nog lang, al is dit ding best goed uit te zitten. 3,0*.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Leuke film en een must-see voor coming-of-age fans, maar boven zichzelf uitstijgen doet de film dan wel weer niet. Misschien is het concept in het verleden al meer en beter gedaan, maar het blijft al bij al een vermakelijke film die me wel ligt. Licht komisch, simpel verhaal, goede acteerprestaties.

Onderhond

Best geinig.

Eigenlijk probeer ik al jaren Clueless een keertje te zien, maar ik eindig blijkbaar altijd bij films die er wel wat op lijken. Toch maar een keer die titel proberen onthouden, of gewoon actief naar op zoek gaan. Wat deze Mean Girls betreft, een leuke toevalstreffer. Had er niet zoveel van verwacht, maar het viel erg goed mee.

Ik heb normaal niet zoveel op met de Amerikaanse high school bedoening, maar het maakt het wel wat leuker als er actief de draak gestoken wordt met de personages in die film. Niet dat het er zo dik bovenop ligt, maar het is toch net iets scherper dan de gemiddelde high school comedy. Met dank aan een paar geslaagde grappen en best aardig acteerwerk.

Het einde is wel een sof, plots moet het toch blijkbaar nog op een erg klassieke en makke manier aflopen. Pluspuntje is wel dat Orbital - Halcyon + On + On plots opduikt, al komt dat nummer écht wel uit het niets en past het niet eens zo goed in de film. Maar verder dus erg vermakelijk allemaal. Een leuk tussendoortje.

avatar van Basto

Basto

Best geestig!

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Black Math schreef:

Helemaal mee eens. Voor de humor geldt trouwens hetzelfde. De eerste drie a vier grapjes vond ik goed te pruimen, maar op een gegeven moment wordt het echt inspiratieloos.

avatar van gizzegiz

gizzegiz

Wat een flauwe zever! Misschien leuk voor pubers? Het enige pluspunt is dat er prachtige meisjes in spelen

avatar van Gish

Gish

Je kan deze film 10 x kijken, en nog blijft hij leuk. Toch een fenomeen.

Erg leuke humor, en een prachtige rol van Rachel McAdams als de iconische Regina George.

Mean Girls is geen meesterwerk, maar wel een regelrechte klassieker.

avatar van TMP

TMP

Degelijke high school film. Het acteerwerk is in orde en de film kijkt best aardig weg. Hier en daar wat aardige humor. Er spelen veel bekende gezichten in mee, vaak nog ergens aan het begin van hun carrière. Jammer dat de film naar het einde toe nogal voorspelbaar en zoetsappig wordt, dat had niet zo gehoeven.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De film nog eens terug gezien en ik moet zeggen dat het best wel genieten is. Mean Girls is ondertussen al een cultfilm geworden. En terecht met pittige humor en de nodige zelfspot. De clichés worden tegelijk bevestigd en ontkracht door ze wat overdreven naar voor te schuiven. De humor is ook wat zwart en niet allemaal melig gedoe. De cast is daarin perfect en het resultaat is een film die meer geeft dan je er van zou verwachten.

avatar van Metalfist

Metalfist

Oh my God, Karen, you can't just ask people why they're white

Er zijn zo van die films die je vreemd genoeg altijd wat ontgaan. Mean Girls heeft vandaag een grote fanbase en betekende de grote doorbraak bij een breder publiek voor Lindsey Lohan, maar ik had hem nog nooit gezien. Het was de eerste niet-Disney rol voor Lohan en hoewel het in de loop der jaren met haar carrière niet al te goed liep, een licht understatement dat gepaard wordt met veel drank en drugs, was de film alleszins een schot in de roos. In een interview uit 2020 met David Spade gaf Lohan aan dat ze een sequel op Mean Girls wel ziet zitten met de originele cast en dan werd het voor mij toch echt tijd om het origineel is te gaan zien.

In 2011 volgde trouwens al een sequel maar die lijkt iedereen het liefst te willen vergeten. In ieder geval is dit een typische higschool film die net een extra tandje bijsteekt waardoor het een erg genietbare film wordt. De evolutie van de ietwat schuchtere en wereldvreemde - alleszins toch op vlak van hoe ze zich moet gedragen op school - Cady naar de Queen Bee van de Plastics is gevuld met een aantal geweldige one-liners en situaties. Zeker de sporadische vergelijking met de jungle is een heerlijke zet en dat zorgt ervoor dat een aantal mindere scènes (de twist dat Regina wordt aangereden door een bus vind ik wel erg flauw) makkelijk vergeten kunnen worden. Verder gewoon een fijne dwarsdoorsnede van de Amerikaanse highschools waarin de nodige clichés niet ontweken worden maar dat is misschien niet zo verrassend. De film baseerde zich namelijk op een zelfhulpboek genaamd Queen Bees & Wannabees: Helping Your Daughter Survive Cliques, Gossip, Boyfriends, and Other Realities of Adolescence (zeg dat maar eens 10x na elkaar!) van Rosalind Wiseman en dat soort boeken durft wel eens vaker te vervallen in generalisaties en clichés. Lohan geeft dan wel aan dat ze een sequel ziet zitten, maar ik vraag me toch eerlijk gezegd af hoe ze dat exact zouden aanpakken. De film is nu toch echt wel een mooi afgerond geheel.

Lindsey Lohan dus. Hier nog jong en onschuldig en het zoveelste bewijs dat er echt wel zoiets bestaat als te vroeg beroemd worden. Lohan speelde in de loop der jaren nog wel flink wat rolletjes, maar geen enkele maakte een impact zoals Mean Girls dat deed. Terecht, want Lohan blijkt perfect te zijn voor de rol van Cady en weet beide kanten van het personage heerlijk te spelen. Rachel McAdams mag haar rolletje uit The Hot Chick lichtjes overdoen en doet dat op zich ook wel goed, al ben ik toch vooral blij dat ze later voor een ander soort rollen is gegaan. Mean Girls is meteen ook het debuut voor Amanda Seyfried die hier de leeghoofdige Karen mag spelen en hoewel haar personage wat onderbelicht blijft, bewijst Seyfried dat haar komische timing al goed zat. Het is echter ook in de volwassen rollen dat een aantal leuke figuren zitten. Tina Fey - die ook het script meeschreef - is leuk als Ms. Norbury, haar hartsvriendin Amy Poehler heeft ook nog een over the top rolletje gekregen als de moeder van Regina en Tim Meadows neemt ook nog een aantal leuke momenten voor zijn rekening.

Ja, hier kan ik wel wat mee! Mooi dat dit meer dan 15 jaar na datum nog altijd herkenbaar aanvoelt (of is dat misschien te wijten aan het feit dat ik toen rond dezelfde leeftijd als de hoofdpersonages draaide?) maar gewoon een aantal erg fijne personages en dito situaties. Die sequel uit 2011 ga ik sowieso laten schieten, dat kan enkel maar tegenvallen, maar een opvolger met de originele cast? Daar ben ik stiekem toch wat benieuwd naar. Ik vraag me af of het er ooit van zal komen.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Deze Mean girls meegepikt vanuit de idee dat hij nieuw binnengekomen is in de Top 1000 lijst van 2021. Al bij al blij verrast deze op het eerste zicht banale high school movie. Er zit duidelijk wel een idee achter de film. Bovendien werd alles redelijk uitgewerkt. OK, bij momenten wat karikaturaal, maar de boodschap was wel erg duidelijk. Afgunst, jaloezie, egocentrisme en erbij horen zijn centrale thema's die als rode draad doorheen de film lopen.

De rivaliteit tussen de meiden neemt zo'n hoge proporties aan tussen 2 kampen dat de ene dezelfde persoon wordt welk ze eigenlijk haat en zelf bestrijdt. Daarnaast, het moet gezegd, hier en daar best spitsvondig en grappig. Subtiele en expliciete humor wisselen elkaar af, maar het is best geslaagd.

Allemaal een beetje clichématig en opgeblazen natuurlijk, maar dat er diverse subgroepen zijn onder de jongeren is niet zo vreemd. Degelijke cast en acteerwerk ook. Best wel eens de moeite om te zien.