Split (2016)

Verenigde Staten / Japan
Thriller / Horror

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met James McAvoy, Anya Taylor-Joy en Betty Buckley

Hoewel Kevin 23 persoonlijkheden kent die zijn vertrouwde psychiater Dr. Fletcher heeft aangetoond, bezit hij er nog een die op het punt staat zich te ontwikkelen en alle andere over te nemen. Wanneer drie tienermeisjes zijn ontvoerd, komt het aan tot een gevecht om te overleven tussen de verschillende persoonlijkheden die in Kevin schuil gaan, alsmede voor iedereen die zich om hem heen bevinden.

192 BERICHTEN 44 MENINGEN
geplaatst: 18 april, 22:00 uur [permalink]
Soms is het allemaal een beetje langdradig, zijn de dialogen ruk en de meiden acteren ook niet allemaal even geweldig. Maar McAvoy redt deze film in zn eentje. Moet je toch even gezien hebben!

avatar van broncode
geplaatst: 21 april, 15:55 uur [permalink]
Na wat miskleunen is shayamalan helemaal terug als regisseur. Na de prima film the visit is dit ook weer een plezier om naar te kijken. James McAvoy speelt de pannen van het dak, maar iedere goede acteur had dit gekund, het draait meer om het scenario en timing van de scènes, en daarin blijkt Shyamalan een ware '' Hitchcock ''...

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 21 april, 20:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eigenlijk is dit alleen al goed door de intens heftige performance van McAvoy.
Ik heb me trouwens een tijdje verdiept in MPS en het word over het algemeen niet serieus genomen in de psychiatrie .
Dat terzijde .

Het is een goede thriller,tot het laatste half uur,,waarbij het enigszins ontspoord.
Maar de sterke regie,,en de treffende soundtrack maakt dat je wilt blijven kijken.
Wat wel erg kwalijk is dat op youtube en bijvoorbeeld hier o.a de Twist verraden word.
Ik wist dus al dat aan het einde bruce willis zou verschijnen met de de twist dat dit eigenlijk een spinoff is van unbreakable. Wat het plezier vermoed ik vergeleken bij als je blanco het verhaal ervaart zou kunnen verpesten,,wat bij mij in ieder geval zeker zo was.

Erg jammer,,,,,
Dat vond ik het mooie aan M. Night Shyamalan's debuut six sense dat iedereen zei: dit moet je zien,,en niemand het einde verraadde .
Dat vond ik zo gaaf.
Maar tja,,,het internet heeftook niet bepaald stil gestaan.

Dit was in ieder geval eentje die in Shyamalan's top 3 van WEL goede films past.
Net aan een goede voldoende .
3,5 mede door het puike en intense spel van James McAvoy.

tenslotte nog de eerlijke trailer,,,die weer erg sterk is .
Honest Trailers - Split - YouTube

avatar van Pim1993
geplaatst: 22 april, 11:13 uur [permalink]
Interessant affiche met alle lof voor James McAvoy. Hij speelt hier in mijn ogen een fantastische rol. Anya Taylor Joy doet het ook verdienstelijk maar de twee andere meiden zijn ronduit slecht.

Split is spannend en kent een gigantische aanloop naar een ietwat magere climax. Overall gebeurt er misschien net iets te weinig en ik zit dan toch met het gevoel van ''ik had dit als filmmaker anders aangepakt''.

Desalniettemin vond ik het een fascinerend verhaal met een verwijzing in de laatste seconden waar ik een glimlach van op m'n gezicht kreeg. Wellicht een mooi vooruitzicht.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 22 april, 20:10 uur [permalink]

geplaatst: 23 april, 10:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond de film goed genoeg. Weer eens iets anders. Wil er niet te veel op ingaan, omdat je altijd zaken prijs geeft, terwijl heb beter is om deze film zonder veel voorkennis te bekijken.

Toch blijft mijn conclusie dat alle persoonlijkheden en dus ook Kevin persoonlijkheden van Casey zijn. Ik hoor graag van jullie, waarom dit niet het geval zou zijn. Is het jullie opgevallen dat de tralies die door The Beest zijn verbogen opeens niet meer verbogen zijn? Casey had geen littekens en heeft ze nu wel (zelfverminking?). Het is een bekend fenomeen dat MPS relatief vaker voorkomt bij mensen die als kind (seksueel) zijn misbruikt.

avatar van SillyBilly23
geplaatst: 23 april, 16:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Boem, James McAvoy geeft z’n visitekaartje af in deze ijzersterke thriller van Shyamalan.
Hoe geweldig moet het zijn om als acteur zoiets te mogen doen. Ik vraag me af hoe de casting verlopen is. Zouden ze hem gevraagd hebben 10 persoonlijkheden te spelen en er dan de beste hebben uitgekozen? Want die kleine Hedwig is fantastisch Op den duur kan je er de trekjes wel uithalen en zien waarop de acteur heeft gefocust in zijn rolbeleving, maar het blijft toch een sterke prestatie.

De spanningsopbouw is uitstekend. Ook de gesprekken met de psychiater worden nooit saai of langdradig. De film wordt gecategoriseerd als deels horror en ik wist niet goed waaraan ik me kon verwachten op dit gebied. Ik verwachtte dat één van de meisjes vlug zou sterven of dat er expliciete dingen zouden gebeuren, maar men bouwt rustig voort op het mysterie van wat nog moet komen en dat maakt het nog spannender. Ook de muziekkeuze is zeer geslaagd.

Het laatste halfuur is teleurstellend. Ik weet niet waarom maar vond het bovennatuurlijke element niet echt passen in deze film. Je blijft lang in de veronderstelling dat ‘het beest’ gewoon een moordzuchtige gek is die wordt onderdrukt door de andere persoonlijkheden. Maar dus wel menselijk en geen bovennatuurlijk wezen dat als een demon stopt met kruipen over de muur wanneer zijn naam wordt geroepen. A little too much.

Ik snap het verhaal en de redenering erachter maar vond het ondanks een flauwe ontknoping (waarin het beest besluit Casey te laten leven nadat hij haar littekens ziet en veronderstelt dat ze al veel heeft geleden en dus waardig genoeg is). Ze wordt ook echt neergezet als ‘the special girl’ door haar geschiedenis die we te zien krijgen, en het is dan ook niet verwonderlijk dat ze als enige de terreur overleeft.

Zeker een kijkbeurt waard maar onvoldoende om een sterke indruk achter te laten.

avatar van james_cameron
geplaatst: 23 april, 21:22 uur [permalink]
Eindelijk weer eens een verdiend succesje voor regisseur M. Night Shyamalan. Zijn meer recente werk is amper de moeite waard, maar hier heeft hij de juiste koers weer te pakken. Split zit slim en spannend in elkaar en heeft met James McAvoy een prima hoofdrolspeler in huis. Hier en daar ook een aantal bijzonder aangename verrassingen. Kortom, dit is de film die Shyamalan na The Village had moeten maken. Dan waren die andere films ons bespaard gebleven.

avatar van ambrosini
geplaatst: 24 april, 10:51 uur [permalink]
In het weekend heb ik split gezien.. had hiervoor al de trailer bekeken. Als ik zie dat James hierin speelt dan is dat al een reden om naar te kijken. Maar ik voor mij is het helaas niet verder gekomen dan 3,5 sterren.

- Er is wel spanning, maar krijgt nooit z'n hoogtepunt
- Het einde is eenvoudig..
- Ik kreeg meer het gevoel dat het einde snel afgerond moest worden en dat ze daarom weinig aandacht aan hebben besteed.

avatar van tommykonijn
geplaatst: 24 april, 18:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Filmliefhebbers klagen vaak steen en been over het fenomeen M. Night Shyamalan: de regisseur die veelbelovend begon en vervolgens, volgens velen, een hoop troep maakte. The Sixth Sense heb ik pas geleden nog herzien en dat is nog steeds een fantastische film. Van het 'beruchte' riedeltje heb ik tot nu toe alleen After Earth mogen aanschouwen en ik moet toegeven dat dat inderdaad niet best was. Naar Split ben ik echter gegaan zonder überhaupt te weten wie de regisseur was of hoe de film ontvangen was...

Een verrassing dus. Het enige wat ik wist was dat ik ging kijken naar een film over iemand met meerdere persoonlijkheden. De film neemt de tijd om op gang te komen, maar weet wel al meteen vrij goed een onderhuidse spanning te creëren wanneer de drie meiden zitten opgesloten. De film weet deze spanning ook op effectieve wijze vast te houden met name door Kevin's onvoorspelbaarheid. James McAvoy zet zijn verschillende persoonlijkheden overigens meesterlijk neer. Of hij nu Hedwig, Patricia of 'The Beast' speelt, hij weet ze allemaal behoorlijk overtuigend te brengen. De meiden deden wat van hen verwacht werd (de schreeuwerige tieners uithangen), maar ik moet wel toegeven dat ik ze, op Anya Taylor-Joy na, redelijk vervelend vond.

De film laat weinig steken vallen, maar gaat wel op een gegeven moment (wanneer Kevin's nieuwe persoonlijkheid aan de oppervlakte komt) behoorlijk ver en verliest daarmee bijna alle geloofwaardigheid. De film lijkt zich gaandeweg lichtjes naar het fantasy genre te verplaatsen. Tegelijkertijd is zo'n scène waar Casey in de kooi zit echt geweldig. Mooi om te zien hoe McAvoy zich daar uitleeft. Ook knap hoe de film meerdere genres met elkaar verweeft. In essentie is dit een thriller, maar er zijn ook elementen van horror en zelfs humor in terug te vinden.

Ik vond Split een beetje een vreemde film toen hij net afgelopen was. Dit komt met name door wat we nog allemaal op het einde te zien krijgen (lang geleden dat ik Unbreakable gezien heb), maar als ik op het geheel terugkijk, zie ik toch wel een geslaagde thriller die de aandacht gemakkelijk heeft weten vast te houden. Ik kan ook niet zeggen dat ik dit een meesterwerk vond, maar het doet me iig een After Earth heel snel vergeten. Sterker nog, dit is één van de weinige films waarbij ik een vervolg wel zie zitten.

avatar van Brabants
geplaatst: 24 april, 20:29 uur [permalink]
Deze psychologische horror thriller heeft een boeiend synopsis, waarbij mijn interesse zeker was gewekt. Helaas werd het tegendeel voor mij bewezen. Er is niet genoeg verhaal, creëert te weinig mysterie, echte karakterontwikkeling vindt nergens plaats en de flashbacks voelde gedwongen aan. Het optreden van James McAvoy wordt alom geprezen, maar het glimlachje bij een ieder van zijn persoonlijkheden was voor mij niet om doorheen te komen. Ik kan niet anders oordelen dan dat het een verspilling is van een potentieel goed verhaal.

avatar van Yugnav
geplaatst: 25 april, 16:22 uur [permalink]
Geweldige rol van McAvoy. Maar waarom moet Shyamalan het steeds weer verpesten aan het einde. Wat een irritant einde. Zonde...

geplaatst: 25 april, 18:46 uur [permalink]
Ik vond hem fantastisch en ik heb geruchten gehoorddat in 2020 er al getekend is voor split2 !!!! Met Bruce willis oa van unbreakable ook trouwens van M SHAYMALAN en daarom ook alle verwijzingen naar die film .

avatar van Left4Dead

geplaatst: 25 april, 19:47 uur [permalink]
HorrorFan007 schreef:

/Met Bruce Willis/
Nou daar zal je blij om moeten worden, gast maakt alleen nog maar bagger tegenwoordig.

geplaatst: 26 april, 17:44 uur [permalink]
Nee maar met shalmahyan word het misschien nog interresant

geplaatst: 27 april, 22:42 uur [permalink]
Weer gekeken. Briljante film. Zeker als je er meer in gaat verdiepen en op de details gaat letten. 2019 komt het vervolg. Aanrader ga na de film erover lezen op internet.

avatar van N00dles
geplaatst: 28 april, 21:12 uur [permalink]
Eigenlijk alleen maar een beetje leuk wegens James McAvoy, want de rest van de cast (met name de 3 meisjes) zijn om te huilen zo slecht.

De eerste helft van de film lijkt het nog wel iets te worden, met een soort Fritzl-kelder en de stoornis van de hoofdpersoon, maar al snel verwordt het tot een wat flauwe, zichzelf amper serieus nemende horrorthriller. Jammer, want het heeft wel potentieel en McAvoy weet de film prima te dragen. Shyamalan weet het alleen -zoals in al zijn recentere films- het nooit echt spannend of eng te maken. Maarja, Shyamalan heb ik nooit echt interessant gevonden. Na het destijds aardige The Sixth Sense heeft hij ook nooit meer iets van betekenis gemaakt.

geplaatst: 29 april, 00:34 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sjieve schreef:

Ik dacht ook hetzelfde de gehele film

avatar van IH88
geplaatst: 29 april, 12:50 uur [permalink]
“You are different from the rest. Your heart is pure! Rejoice! The broken are the more evolved. Rejoice.”

M. Night Shyamalan is back! Split is een originele en fantasierijke film met een ijzersterke McAvoy. Een gijzelingsdrama, een persoonlijke tragedie, een ijzingwekkende thriller, een puzzelfilm, een superheldenfilm, zelfs wat humor... Split is van alle markten thuis.

Naast McAvoy moet ik ook de jonge actrice Taylor-Joy een compliment geven want wat zij hier laat zien is fabelachtig. Met een persoon die verschillende personaliteiten heeft is het wel zaak om je aandacht erbij te houden, maar dan wordt je wel beloond met een film die al je zintuigen prikkelt. Met een razendspannend einde die precies op tijd komt. Want de verschillende personaliteiten die McAvoy speelt begonnen wat te vervelen. Gelukkig weet Shyamalan er op tijd een eind aan te brijen. Met zijn karakteristieke twist.

avatar van FlorisV
geplaatst: 3 mei, 22:48 uur [permalink]
Matige film die nergens echt boeiend of spannend wil worden. Het ligt niet aan de acteurs, de regie lijkt ook prima, maar de film heeft het gewoon niet als thriller of horror. Het had wat duidelijker naar een bepaalde, duidelijke dreiging toe kunnen werken. Een andere, serieuzere insteek had misschien wel beter gewerkt. Ook is de schizophrene hoofdpersoon niet uitgebreid genoeg uitgewerkt. En het klinkt misschien heel stoer als acteerprestatie, maar liefst 23 persoonlijkheden, maar er worden in de film maar 6 getoond.

Ik bedacht me tijdens de tweede helft dat ik nog maar eens naar Unbreakable wilde gaan kijken. Toen Shyamalan beter in vorm was. En aan het einde van de film werden er zowaar referenties aan gemaakt!

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 9 mei, 22:40 uur [permalink]
Ik geef elke film van Shyamalan een eerlijke kans, maar alles na Signs uit 2002 heb ik met onvoldoendes beoordeeld, sommige zelfs gigantisch onvoldoende. Elke keer hoop ik dat de volgende week beter wordt, zoals het magnifieke The Sixth Sense en in mindere mate Signs, maar het zit er vermoedelijk niet meer in. Split is echt niet slecht, goede regie en prima camerawerk. Ook op de cast is er weinig aan te merken. De film probeert van alles te zijn, maar het is allemaal steeds net niet. De verhalen van Shyamalan boeien gewoon niet meer. In het laatste half uur ontspoort zijn film zoals al zijn films bijna ontsporen en de twist was ook niet echt aan mij besteed. Ach ja, op naar zijn volgende matige project. Wederom geen voldoende.

avatar van Thomas83
geplaatst: 13 mei, 21:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Teleurstellend. Ik had goede hoop naar Shyamalans comeback met The Visit, maar hier vliegt hij toch weer ouderwets uit de bocht door veel te veel te willen. Wat aanvankelijk vooral een film is die heel goed de spanning opbouwt en weet vast te houden, vooral dankzij onheilspellend camerawerk dat je nerveus maakt, wordt uiteindelijk een net iets te knotsgekke en bovennatuurlijke film naar mijn smaak. De film begon mij al een beetje te verliezen na de zoveelste praterige scène met de psychiater en haar theorie. Het voelt allemaal wel wat pretentieus en wordt ook nooit echt intelligent.

Het lijkt er zelfs op alsof Shyamalan ordinair de superheldenkant op wil gaan. Unbreakable was destijds nog gigantisch origineel, nu aankomen met superheldenmeuk is behoorlijk afgezaagd. Taylor-Joy en McAvoy maken de film nog wel de moeite waard. Alleen al doordat je vanaf het begin al voelt dat die personages ontrafeld zullen worden, en het voelt alsof het de moeite waard is. Vond dat plotje over incest erg griezelig.

McAvoy is echt super boeiend om naar te kijken met zijn enorme toewijding en energie. Veel van zijn personages zijn misschien cliché met van die typische eruit springende karaktertrekken als compulsief gedrag en lispelen, maar McAvoy maakt er echt wat van. Ik kom trouwens steeds lofuitingen tegen voor de manier waarop McAvoy zijn verschillende personages zo verschillend neerzet, maar dat is wel makkelijker als het zulke uiteenlopende en uitvergrote typetjes zijn. 2.5* ruim.

avatar van Antonev
geplaatst: 19 mei, 09:18 uur [permalink]
Dit leek toch een behoorlijk sterke thriller te gaan worden, maar helaas verzandt het in matigheid. Het verhaal is toch behoorlijk origineel en McAvoy geeft vanaf minuut één zijn visitekaartje af. Jammer genoeg is dat niet voldoende en weet men de spanning niet op te bouwen (ik had nou niet bepaald het gevoel dat het echt menens was voor de dames in gevangenschap) en vliegt het op een aantal momenten een beetje uit de bocht. Een klein beetje diepgang met betrekking tot "Kevin" had misschien ook wel wat toegevoegde waarde gehad.

Van de jongedames weet eigenlijk alleen Anya Taylor-Joy zichzelf staande te houden. De andere twee zakken behoorlijk door het ijs.

avatar van memento12
geplaatst: 19 mei, 21:41 uur [permalink]
echt goed man shyamalan is back

avatar van Noodless
geplaatst: 22 mei, 00:18 uur [permalink]
M. Night Shyamalan is inderdaad back met deze prima opgebouwde thriller die kan buigen op een sfeervolle naargeestige locatie en een bizar gegeven dat zich op het einde aan de kijker kenbaar maakt ( voor sommige een afknapper). Typisch iets voor Shyamalan om toch het verhaal een andere invalshoek te geven. Maar het is vooral ook de twee protagonisten van het verhaal die de film een niveau hoger weten te brengen. Na wat ontgoochelingen en een degelijk werk nl. The Visit is de regisseur terug op het pad van weleer. 8/10

avatar van baspls
geplaatst: 25 mei, 10:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Kevin lijdt aan een meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Op een dag ontvoerd hij drie tienermeisjes. De 25 persoonlijkheden die in hem huizen voeren onderling strijd. Twee van hen denken dat Kevin kan veranderen in een bovennatuurlijk wezen dat de meisjes als voedsel nodig heeft.

James McAvoy speelde een sterke rol als Kevin. Hij wist goed onderscheid te brengen in de verschillende persoonlijkheden, al vond ik sommige wel een beetje typisch vertolkt. Anya Taylor-Joy (The VVitch) speelde een goede hoofdrol als Casey. Haley Lu Richardson en Jessica Sula waren toch stukken minder, maar dat kwam ook door het script dat niet helemaal optimaal was.

De film is goed opgenomen, de cinematografie is dan ook verzorgd door Mike Gioulakis (It Follows). Met name bij de ontvoering werd op een slimme manier gebruik gemaakt van long takes en Point-of-view-shots. Goede muziek ook van West Dylan Thordson.

Mindere aspecten van Split vond ik dat we slechts een paar van de 23 persoonlijkheden te zien krijgen en dan meestal ook dezelfde. . Ook ergens mischien jammer dat de film van een suspensevol ontvoeringsdrama naar een bovennatuurlijke horror omslaat, want dit had ook zonder bovennatuurlijke elementen een erg spannende Thriller kunnen zijn.

Het einde waar we een korte cameo van Bruce Willis te zien krijgen bevestigt dat Split zich in het zelfde universum als Unbreakable afspeelt. M. Night Shyamalan heeft ook gezegd dat hij nog een vervolg wil maken op Split waarin de personages van Unbreakable ook een rol hebben.

Split is de best gewaardeerde film van M. Night Shyamalan sinds zijn successen met The Sixth Sense en Unbreakable. Hopelijk blijft de regisseur deze stijgende lijn volgen. Ik vond het in ieder geval een vermakelijke en spannende film met interessante elementen. Vind het een fascinerend gegeven hoe een persoon meerdere persoonlijkheden kan bezitten, waarvan er dan één ontspoort. Niet perfect, maar wel weer een prima film van Shyamalan.

geplaatst: 27 mei, 18:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik had gehoopt op eindelijk (na 15 jaar of zo?) weer eens een goede Shyamalan, maar ik moet toch tot de conclusie komen dat dit soort onzin me niet meer kan boeien (is ook een kwestie van het genre denk ik, horror is echt niet mijn ding en bij thrillers weten alleen de heel erg goede me te boeien).

Maar goed, hier heb ik eigenlijk bijna twee uur zitten kijken naar iets dat me eigenlijk geen moment kon boeien op het acteerwerk van McAvoy na. Dat is heel erg solide al zijn een aantal van de karakters die hij neerzet vreselijk irritant om naar te kijken. Anya Taylor-Joy is ook nog wel aardig maar de andere twee meisjes bakken er niet veel van en het script laat het totaal na om hun karakters uit te bouwen of interessante dialogen te geven..het voelt allemaal erg oppervlakkig en middelmatig.

En dan het plot zelfs..tsja...ik weet niet wat ik ermee aan moet. Zo lang de film nog min of meer realistisch probeert te zijn is en in ieder geval nog de hoop op leuke ontwikkelingen of een goede twist. Helaas verzandt de derde akte in weinig overtuigend bovennatuurlijk gedoe. Ondanks het originele uitgangspunt van de film blijven daarna de echt interessante vondsten of wendingen achterwege en uiteindelijk vond ik het allemaal nogal vergezocht en behoorlijk saai (spannend wordt het namelijk ook al geen moment).

Samenvattend valt te zeggen dat ik weinig kon met deze saaie, niet spannende en behoorlijk onovertuigende film

geplaatst: 28 mei, 22:44 uur [permalink]
Best een goede film, maar ik vind het jammer dat Marcia njiet wat vaker in beeld kwam. Mooie meid.

geplaatst: 31 mei, 11:06 uur [permalink]
The split.

Wat een film, zulke mogen wat mij betreft meer gepubliceerd worden. Wat een creeps lopen er rond op deze wereld. Woorden schieten me tekort, over de film zelf.
een psychologie met een serieus onderwerp waar weinig aandacht aan word besteed. is dat de verborgen boodschap? Vul het zelf maar in.

Het ene moment stond ik stom verbaasd met open mond toe te kijken en het andere moment kon ik mn lach niet inhouden. De film schommelt tussen duister en doorgedraaid , wat erg merkwaardig is. In elk opzicht is de film origineel. Het speelt in op de verschillende karakters van de meiden en dat was mooi om te zien want zo bekeek je het verhaal niet van èèn perspectief maar van alle drie en wat betreft "de man" ( Barry, Hedwig, Kevin or whatever his name is) van 24 kanten als het ware. Bijzonder is het woord,wat de film omschrijft.

Het genre horror is niet echt toepasselijk. Hoewel het voor sommige wel zo ervaren kan worden. Deze film wekt veel verschillende meningen op en dat zegt niks over jou blik op de film. Ik zou zeggen kijk hem,verdiep jezelf erin en maak jezelf lekker gek.

avatar van macrobody
geplaatst: 4 juni, 13:57 uur [permalink]
Dit is best een goede film. Die 23 persoonlijkheden was misschien wat overbodig want de film laat er tenslotte ook maar een stuk of 7 zien, maar wat we te zien krijgen is zeer goed gedaan.
Goed verhaal met een spanning die toeneemt naar het einde.