Leaving Las Vegas (1995)

2054 stemmen

Drama / Romantiek

geregisseerd door Mike Figgis
met Nicolas Cage, Elisabeth Shue en Julian Sands

Ben (Nicolas Cage), een gefaalde screenwriter uit Hollywood, is een onverbeterlijke alcoholist. Wanneer hij zijn gezin, zijn baan en ieder toekomstperspectief verliest, besluit hij z'n schepen achter zich te verbranden. Hij vertrekt naar Las Vegas waar hij in een lange uitbarsting van drank en zelfdestructie zijn einde tegemoet wil gaan. Dan ontmoet hij de prostituee, Sera (Elisabeth Shue), die wanhopig op zoek is naar liefde en op de vlucht is voor haar pooier. Ben en Sera raken verwikkeld in een relatie en vinden hierin enig respijt in hun tot dan toe uitzichtloze leven.

avatar van DragQueen
Een klasse film, met een prima verhaal. alles wordt op een mooie manier gebracht, en ik werd wel in de film mee gezogen. bovendien is het acteerwerk van cage en shue erg sterk te noemen. ik vind hem 4 sterren waard.

avatar van Nicolage Rico
Ik merk dat veel mensen het alcoholgebruik van alcoholisten onderschatten. En als het om Ben gaat; hij wil zich nog dooddrinken ook. Dan gaan er aardig wat flessen doorheen.

Alhoewel Nicolas Cage en vooral Elisabeth Shue het goed deden in deze film vond ik het toch maar een saaie bedoeling. Na 60 minuten minuten had ik al zoiets van gooi je voor een trein want dan is deze film tenminste afgelopen.

Theunissen schreef:
want dan is deze film tenminste afgelopen.

Dat had ik nou bij Stalingrad.

avatar van Gattopardo
Een film met voor mij twee gezichten.
Op sommige momenten ijzersterk, andere momenten overdreven en zelfs ongeloofwaardig.

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik allerminst een Nicolas Cage fan ben...

Toch hebben de sterke momenten de overhand.

De muziek van Sting is erg mooi en geeft het geheel extra glans.

Remi
en zelfs ongeloofwaardig..

Wat vind je ongeloofwaardig, dan?

avatar van Spetie
Wat een positieve recensies hier allemaal, nou ik kan er vrij weinig mee moet ik zeggen. Een hele matige film, die vooral het eerste uur uitermate vervelend is en niet weet te boeien. Het laatste half uur is dan wel wat beter, maar ook bij lange na niet goed genoeg om een dikke onvoldoende te voorkomen. Cage en Sue spelen best goed, maar daarnaast valt er op een enkele scene na vrij weinig te genieten. Ik kreeg geen feeling met de personages, mis enige vorm van sfeer en vond het een zeer lange zit. Muziek vond ik ook niet altijd even goed, heb Sting weleens beter gehoord. Nee totaal geen film voor mij dit blijkbaar.

Zeer meeslepende dramafilm waarin Cage uitstekend zijn rol van een volledig in de goot geraakte alcoholist neerzet. Behalve de priemende vraag waarom iemand zo vastbesloten kan zijn zichzelf dood te gaan drinken in Las Vegas, heeft de film geen manco's. Ook Shue zet een prima rol neer als gewetensvol hoertje. Het einde is droevig.

avatar van Bottleneck
Boeiend thema. Cage speelt de rol perfect als je hem steeds verder weg ziet zakken in de shit, en toch (of beter gezegd: daardóór) een bepaalde charme en aantrekkingskracht op vrouwen heeft. Vrouwen vallen toch op vastberaden mannen met een doel in het leven? Zeker als ze wat charisma en een verhaal hebben.

De groeiende relatie met Shue is treffend. Hier en daar is het wat aangedikt, maar het werkt goed om je in te leven in zijn situatie. De sfeer draagt daar ook goed aan bij.

Wat betreft het alcoholgebruik, een zware alcoholist kan twee flessen sterke drank per dag wegtikken, kotst daarna z'n darmen omhoog, en gaat de volgende dag weer verder met een sterk glaasje ontbijt. Laat staan een alcoholist die zich ten doel stelt zich kapot te drinken in korte tijd, en de verspilling van drank die daarmee gepaard gaat. Dan krijg je een mooie collectie lege flessen.

Wat ik mis is meer het perspectief vanuit Cage wanneer die in staat van delirium is, je ziet het in mijn beleving teveel vanuit de derde persoon. Juist de 'eersterangsbeelden' van mensen in een roes (of een trip of psychose) kunnen ontzettend veel meerwaarde hebben. Denk bijvoorbeeld aan Fear and Loathing (totaal andere film, maar het gaat om het idee) die daar helemaal aan is opgehangen.

Toch zeker een film die ik voor een derde zal kijken als het op t.v. langskomt.

avatar van goongumpa
Ik waardeer het dat Figgis een gedurfde prent wou maken. In 'Leaving Las Vegas' geeft hij ons een kijkje achter de façade die Las Vegas is. De film schetst een realistisch beeld van een alcoholist en is soms behoorlijk hard en confronterend.
Toch vind ik hem niet goed geslaagd, en daar zijn meerdere redenen voor. De muziek is met momenten best goed (jazz, ambient), maar als Sting erdoor komt blèren heb ik ontzettend veel zin om het geluid van mijn televisie af te zetten. Daarnaast vind ik dat Figgis de kijker er iets té hard van langs geeft. De tiende stomp doet lang niet zoveel pijn als de eerste.
Het ergste minpunt vind ik echter de pseudo-documentaire stukjes waarin Sera de gevoelens en motieven van zichzelf en Ben bespreekt. Dit terwijl deze voor iedere oplettende en weldenkende kijker al lang duidelijk zijn... Een enorm zwaktebod van een regisseur, vind ik. Jammer genoeg gebeuren dit soort dingen veel te vaak, ook grote cineasten bezondigen zich er soms aan (de voice-over van Jeanne Moreau bij 'L'Ascenseur pour l'Échafaud' bijvoorbeeld).
Figgis haalde zijn technische trukendoos boven en maakte visueel een erg mooie film. De stad is prachtig in beeld gebracht en het gebruik van slow- en fast-motion, vaak in louter door muziek begeleide montagesequenties, zijn een genot om naar te kijken.
Nicolas Cage zet een bijzonder sterke rol neer. Het is eigenlijk toch wel een getalenteerd acteur die vooral in de eerste tien jaar van zijn carrière een paar interessante rollen uitkoos. Jammer dat hij na deze film de actieheld begon uit te hangen.

Ik heb interessante dingen gezien, maar ook te veel slechts. 'Leaving Las Vegas' is vooral een film die erg goed had kunnen zijn. En ik verkies een interessante, geïnspireerde mislukking zoals deze boven een film die alleen in middelmatigheid uitblinkt.

avatar van Tomson_
Vandaag na lange tijd deze film weer eens opgezet. Ik vond het een bijzonder sterke film. Twee sterk spelende acteurs, erg goede muziek, en visueel sterk. Nicolas Cage laat hier zien dat het een uitstekend acteur is. Het is daarom inderdaad jammer dat hij regelmatig rollen uitkiest waar hij dit niet kan laten zien.

avatar van brabusRUS
Beetje depressief sfeertje in deze film.
Goed geacteerd door beide hoordrolspelers, alleen kon het verhaal mij niet echt boeien. De Russische crimineel, gespeeld door Julian Sands, vond ik mega slecht gedaan. Zijn Russisch was gewoon niet te verstaan, behalve 'Job twoyu mat' wat 'Neuk je moeder' betekent. Verder kwam hij totaal niet overtuigend over bij mij.

Elisabeth Shue was heerlijk!

avatar van niethie
Tijden het zappen kwam ik er langs vannacht, hij begon net en ben dus maar even blijven hangen. Vond het een erg ontroerend filmpje. De sfeer in combinatie met de score van Sting was geweldig, weergaf ook echt perfect het neerslachtige dat de film zou moeten uitstralen. Acteerwerk was ook prima in orde, Shue deed het geweldig, een erg mooie vrouw ook trouwens. Cage speelde dan weer wat overdreven, oke hij moest een alcoholist neerzetten maar deed dat (net zoals in bijna al zijn films) wel erg over de top. Denk ook eerder dat ik meer moeite had met het typetje dat hij neerzette. Vond hem nogal onsympathiek, maar aangezien we zijn hele voorgeschiedenis niet kennen en er als het ware zo inrollen wil ik dat de film wel vergeven, het zou zo immers wel heel makkelijk zijn om hem als loser te bestempelen. Verder vond ik het hele concept over twee mensen wiens destructieve levenstijlen elkaar tegenstaan maar toch van elkaar houden erg mooi, al is het lang niet de beste in zijn genre. Het meesterwerk dat de meeste er hier in zien was het dan ook niet voor mij...

3,5 sterren

avatar van JDSsmetje
Het verhaal van een alcoholist en een hoer, toch een zeer boeiend thema eigenlijk. Verder is dit de beste rol van Cage tot nu toe en vind ik Shue ook heel goed acteren. Ook de muziek is zeer goed, toch mis ik een vorm van sfeer en originaliteit.

avatar van SnakeDoc
Gister avond gezien,

Opzich een leuke film, alleen bleef ik met wat teveel vragen achter.

Met wie praat Sera de hele tijd over Ben en hun relatie?
Is Ben nou daadwerkelijk dood?
Hij schreeuwde iets over zijn zoon in het casino, waarom werd dat niet uitgelicht.

Verder wel ongelovelijk goed geacteerd van Cage. Kan begrijpen dat hij daar een Oscar voor heeft gekregen destijds!

En wat is die Elisabeth Shue een o n g e l o v e l i j k lekker stuk.
Niet normaal!

avatar van moviemafketel
Zware kost en laat nou niet echt een vrolijk gevoel achter.
Cage en Shue hebben een goede chemie samen. 2 losers die elkaar vinden en proberen om elkaar er bovenop te helpen, maar wat nagenoeg onmogelijk is door alles wat ze meemaken. Je leeft echt met ze mee en krijgt zo nu en dan een brok in je keel. Wordt tijd dat ik hem weer eens ga herzien, is te lang geleden.

Goede dramatische film met een sublieme Nicolas Cage en een even goede Elisabeth Shue.
Dat Nicolas Cage voor deze rol een Oscar heeft gekregen is zeer terecht, want het is zijn beste rol ooit, hoewel hij al in ontelbare filmen heeft gespeeld sindsdien heeft hij nooit beter gedaan als hier.
Ook het scenario is werkelijk prachtig, om maar niet te spreken van de prachtige muziek, waarvan vele nummers gezongen worden door Sting... zeer mooi...
Enige minpunt aan de film, soms is het allemaal wat te donker in beeld gebracht.

avatar van Semsoethot
Zeer goede film van Cage en Shue. Het begin moest ik even doorkomen, maar toen de film op gang was gekomen hebben mijn collega's en ik geboeid gekeken naar dit bijzonder mooie drama. Enkele kleine foutjes daargelaten (de door de prostituee van de vinger "gepijpte" trouwring zat enkele shots later weer even om de vinger van Ben liep de film als een trein. En, inderdaad Tarkus, soms een tikkeltje te donker maar met zeer fraaie muziek.

avatar van Fuentes
Mooie film over ware liefde, hoe ongeloofwaardig het verhaal ook is. Misschien moet ik het zien als een (mannen)sprookje, in de trant van: je kunt er als man nog zo beroerd aan toe zijn, maar je kunt altijd nog een engel ontmoeten die zich over je ontfermt, in de gedaante van een natte droom - een prachtige, jonge, intelligente, vrolijke, lieve hoer (heeft ze eigenlijk wel slechte eigenschappen?... toch nogal een 1-dimensionaal personage...).

Waarom blijft Sera tippelen terwijl Nicolas net zijn auto heeft verkocht? Oké, van een alcoholverslaving kun je iemand niet zomaar afbrengen, maar tippelen is toch geen verslaving? Is dit de eerste hoer op aarde die van haar hobby haar beroep heeft gemaakt ofzo?

De vrijscène op het eind vond ik erg overbodig. Zo van: nu ze het op het nippertje nog even doen, is de relatie toch nog helemaal compleet.

Vergeef me de vergelijking, maar ik moest toch even denken aan Pretty Woman, ook een hoer met bovenstaande eigenschappen, al valt Julia Roberts op een succesnummer en deze dame op het tegenovergestelde.

Mooie beelden. Nicolas Cage en Shue spelen prachtig. Daarom toch 3*

avatar van Clubber Lang
Ik vond deze erg tegen vallen. Waarschijnlijk waren de verwachtingen te hoog na de positieve reacties hier.

Het einde, dat Ben dood gaat is wel verassend, maar dit maakt de film nog niet goed. Ik heb ook zo mijn bedenkingen waarom blijft ze 'de hoer uithangen' ? Geld moet niet het probleem zijn wordt in de loop van de film wel duidelijk.

Ik weet niet wat deze film zo goed zou maken, ik zie het er niet in.

avatar van Leo1954
Prachtige romantische en realistische film. Het alcoholisme en doodswens wordt zonder franje uitgebeeld. Elisabeth Shue speelt echt de sterren van de hemel, Nicolas Cage speelde toen nog goed of gebruikte zijn beperkte acteertalent heel goed. Film al meerdere malen gezien en voor mij is het een klassieker.

kramersietse
Wat een aanfluiting om die Nicolas Cage te vragen voor de rol van dronkenlap. Ik geloofde geen enkele keer dat ie maar iets in zijn rol zat. Had hoge verwachtingen van deze film, moest een soort Lost in Translation zijn vertelden ze mij, bij lange na niet zeg. Dat vrouwtje van Cage in deze film speelde wel uitstekend, maar wat een onzinnig verhaal ook eigenlijk. [Die keer in de casino dat Cage zgn ladderzat van de drank moest worden weggedragen, zo niet echt hee]

Realistisch vond ik de film dus helemaal niet he! Had snel weer Bill Murray ervoor samen met een briljante Scarlett Johansson, die laten even zien hoe je wel zo'n soort rol kan neerzetten. Iets minder dramatiek maar o zo veel beter spel.

avatar van moviemafketel
Ik vind ook dat een acteur echt dronken op de set moet rondlopen.
Dat is de enige manier om dronkenschap echt over te laten komen. Anders wordt het meestal lachwekkend.

kramersietse
We zijn het soms wel eens he maatje! Kijk naar Billy Bob in Bad Santa, die geloof ik namelijk wel.

avatar van moviemafketel
Ja Billy BOB is DE levende reclamezuil van dronkenschap!

kramersietse schreef:

Ik kan het niet oneenser zijn.

kramersietse
Ben toch al maatjes met Moviemafketel kan jou er niet meer bij hebben ook hoor Nicolage Rico, die naam zegt het ook al een beetje he dat je fan van Cage bent.

kramersietse
Het spijt me van mijn uitlatingen Nicolage, jij bent zo te zien een die hard fan van Leaving Las Vegas. Ben soms niet zo tactvol hahahahahaha

kramersietse schreef:

Ben geen fan van Cage. Wel een fan van Cage in deze film (en nog een paar andere). Cage heeft het talent om de meest nutteloze rollen uit te kiezen. Rollen waar hij een 13-in-een-dozijn-acteur is. Erg jammer, want in films, zoals deze en in Adaptation. bv., laat hij zien dat hij wel degelijk kan acteren. En hoe.

avatar van jimmydl
Prachtig en aangrijpend drama.

Vanaf het moment dat de hoofdpersoon, Ben, in beeld is, wordt de kijker geconfronteerd met zelfdestructie en lust.
De destructie blijkt eigenlijk voortdurend wanneer Ben zichzelf door Las Vegas sleept met het doel zichzelf dood te drinken. Het rare hiervan is, is dat, hoe depressief de boodschap ook lijkt, het niet zo overkomt. Je ziet een verloren ziel maar wel eentje die zichzelf op een tevreden manier neerlegt bij zijn lot. Hoewel de aantrekkingskracht van Sera ten opzichte van Ben soms wat ongeloofwaardig is, is de lust (vooral van haar kant) om sex te hebben, overweldigend. De apotheose van deze lust komt mijn inziens bij het zien van de scene bij het zwembad aan het hotel in de woestijn.

Krijgt van mij 4 sterren