Moon (2009)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Duncan Jones
met Sam Rockwell, Dominique McElligott en de stem van Kevin Spacey

Astronaut Sam Bell (Sam Rockwell) leeft al bijna drie jaar op de maan in opdracht van Lunar Industries. Hij leeft daar een eenzaam bestaan, heeft amper contact met zijn vrouw Tess en driejarige dochter Eve door een defecte satelliet. Zijn enige maatje aan boord is Gerty: een robot. Twee weken voordat hij naar Aarde mag terugkeren krijgt Sam gezondheidsproblemen waardoor hij een bijna fataal ongeluk krijgt. Als hij hiervan herstelt krijgt hij zeer onverwachts bezoek. Samen met de bezoeker doet Sam een grote ontdekking.

avatar van AC1
AC1
Billy-Pilgrim schreef:
Vrij teleurstellende film. Cinematografisch valt er weinig te genieten. De film is vrij conservatief geschoten met weinig interessante shots.

Dat viel mij ook zo tegen. Nadien las ik dat Jones de film opzettelijk saai in beeld had gebracht om zo de saaiheid van het bestaan van Sam Rockwell weer te geven. Allemaal goed mogelijk natuurlijk maar toen ik zag hoe oninteressant Source Code (ook van Duncan Jones) was gefilmd begon ik toch sterk te twijfelen aan de 'visie' van deze regisseur.

avatar van Velazques
Goed in beeld gebracht, geen cowboyfilm in de ruimte maar het oersaaie bestaan op een ruimte/maan station. Een zeer verrassende plot. Zeker een aanrader

Geweldige film! Ik heb 'Moon' gisteren gezien en het was spectaculair, vanaf de eerste minuut tot de laatste heb ik genoten. Het is een ingewikkeld plot, maar dat maakt het interessant. De film laat je echt denken, het leven van de man is oersaai en treurig, hij is eenzaam. Er zit een ongelooflijke rust in de film, waardoor je goed kan nadenken en het verhaal toch te volgen is. Het is een geweldige moderne sic-fi, die ik aan iedereen aanraad. In tegenstelling tot andere leden, ben ik wel overtuigd van deze film. Het verhaal is origineel, het is voortreffelijk gefilmd, de high tech accessoires zijn allemaal aanwezig. Fantastisch geacteerd, geweldig gecast. Deze film zit zeker in mijn top 10.

Ik ben erg onder de indruk van deze film en geef 'Moon' dan ook 4,5 ster.

Niet slecht!

avatar van panax
mooie film
bijzonder verhaal
mooie beelden

avatar van wihu61
Ik had gehoopt op eindelijk weer eens een goede SF, maar het viel een beetje tegen (beetje veel eigenlijk).

De overeenkomsten met 2001, Soljaris en Blade runner zijn overduidelijk, maar de film mist de lengte en de rust om dezelfde sfeer/spanning te creëren. Sommige thema's (paranoia, eenzaamheid, mens versus technologie e.d.) vragen nou eenmaal vaak een bepaalde lengte/traagheid in de film om de ontwikkeling van karakters duidelijk voelbaar te laten zijn.

Ook de shots van maan-aarde-heelal zijn duidelijk bedoeld á la 2001, maar absoluut onvergelijkbaar, idem wat betreft het gebruik v.d. de klassieke muziek. Het contrast klassiek-high tec in 2001 was gewild én effectief, bij Moon is het er gewoon met de haren bijgesleept. Soljaris had uiteindelijk alleen zijn planeetoppervlak, maar al het voorafgaande gaf dit toch een bepaalde dreiging. Moon blijft visueel zeer vlak.

Het geheel was enigszins "overacted" en soms onzinnig. Ik had opeens zelfs het idee naar "Midnight cowboy" te zitten kijken: een film waar overigens wél prima geacteerd wordt.

Met deze acteurs (en dit budget?) kun je waarschijnlijk geen meesterwerk als de 3 bovengenoemde neerzetten, probeer het dan ook niet, m.i. had deze film zich overigens ook gemakkelijk ergens op aarde kunnen afspelen in bijv. een soort Gattaca-achtige setting (ik noem maar iets).

Misschien een aardige Star Trek of Twilight zone o.i.d. (?) maar meer ook echt niet niet.

In één woord: prul

avatar van Bottleneck
Vind het een aardige scifi. Het gedoe met klonen en de praatcomputer liggen me niet, maar het redelijk mysterieuze karakter en de buiten-scènes met het voertuig zijn geslaagd. Niet groots allemaal, wel onderhoudend genoeg.

justforuse
SF van de bovenste plank.

Meer van dit !!!

avatar van centurion81
Jeetje wat is het lang geleden dat ik zo'n goede film zag. Hij beklijft echt. Het is spannend, mysterieus, weet zijn eigen sfeer goed neer te zetten, is minimalistisch, zet aan tot nadenken, kent een fantastische acteerprestatie...

Driewerf hulde!
Deze film is overigens te zien op Netflix Nederland!

justforuse
centurion81 schreef:

Driewerf hulde!
Deze film is overigens te zien op Netflix Nederland!

Yep, Netflix. Daar heb ik hem gisteravond even op bekeken.

avatar van SturyNijmegen
Leuk, er gebeurt niet zo gek veel allemaal maar het is wel onderhoudend, vermakelijk en ook verassend wat er op het eind gebeurt.

avatar van Flat Eric
Aardig verhaal. Een one man, one location show met Sam Rockwell.
Film kabbelt na de 'ontdekking' een beetje voort maar is prettig genoeg om af te kijken.

avatar van Daenelia
Het is niet zozeer een science fiction verhaal, hoewel wel met science fiction elementen, maar een verkenning van het drama wanneer iemand iets ontdekt wat zijn wereld op zijn kop zet. We gaan tenslotte allemaal uit van bepaalde zekerheden in het leven. Je houdt je daaraan vast als het moeilijk is. En er storten heel wat mensen in wanneer die zekerheden (baan, gezin, inkomen, geloof in iets) wegvallen.

Sam Rockwell rocked natuurlijk in deze film.

avatar van Hendrick99
Afgelopen avond deze film weer eens gezien op ARD. Dat Duitse gebabbel is aanvankelijk irritant, maar went snel. Een typische praatfilm, maar toch niet echt saai of vervelend te noemen. De sfeer is steeds een tikje dreigend en onbestemd. De ontwikkelingen op het einde van de film zijn voorspelbaar.

avatar van Donkerwoud
Misschien had ik het niet vlak na een visueel meesterstuk als There Will Be Blood moeten kijken, maar bij deze derde herziening voelde het ietwat flets aan. Visueel is het namelijk meer een statische en conventionele film dan de ongewone, cheesy set designs doen vermoeden. Wel blijf ik bij mijn mening zoals geformuleerd in mijn eerdere recensie: 'Filosofische mijmering over de redundantie van de mens in een wereld waarin de computer en de machine steeds meer de boventoon gaan voeren. Het mooiste is hoe er continu een gevoel van angst voor Gerty in het verhaal wordt gestopt, maar dat deze uiteindelijk juist degene is die de menselijke warmte deelt. Het is het systeem dat door mensen op wordt gezet dat de ware onmenselijkheid blootlegt.'

avatar van flaphead
Intrigerende sf-drama die zich geheel afspeelt op, jawel, de maan. Rockwell heeft een one-man-show en doet dat goed, maar niet verbluffend. De sfeer is vanzelfsprekend erg beklemmend, door de eenzaamheid en beperkte leefbaarheid van de hoofdpersoon. Dat dat uiteindelijk naar het psychologische gaat is te voorspellen. De vriendelijke robot met de monotome stem van Spacey is een prettige aanvulling. In dit kader is een vergelijking met 2001: A Space Oddesey natuurlijk erg snel gelegd.
De spanning en mysterie wordt subtiel opgebouwd en gaandeweg krijgt het verhaal meer body. Helaas lijken ook wat grote dingen vergeten te worden, want dat de terugkerende Sam 3 dagen in een capsule zou overleven is al ongeloofwaardig, maar hij zal op aarde uiteraard nooit in leven gehouden worden en daarmee wordt het laatste deel van de film eigenlijk onzinnig.
De film moet het vooral van sfeer en cinematografie hebben en dat doet het dan ook meer dan naar behoren.

avatar van SmackItUp
Redelijke dramafilm die zich enkel en alleen op de maan afspeelt. Het begon veelbelovend, het idee is prima en het verhaal kabbelde leuk door. De "twist" en met name het einde deden echter afbreuk aan de rest van de film. Hierdoor blijf ik een beetje met een leeg gevoel achter.

Werkelijk een hele intelligente sf.
Origineel concept en met een beperkt budget goed uitgewerkt.

Ik heb vroeger veel SF gelezen en vind dit een geweldige film.
SF als gedachte experiment over iets dat zou kunnen gebeuren.
Niet met veel poespas en bombarie, maar wel eng.

geweldige film zoals het in echt ook zo zou gaan. helium 3 is het gene wat veel grootmachten willen.
Wel film voor de liefhebber van science fiction of toekomst films.

Taaie zit.

Het gebeurt zelden dat ik een film in twee keer kijk. En zeker niet omdat er geen doorkomen is. Buiten drie of vier mooie shots en het puike spel van Rockwell heb ik verder heel weinig moois gezien/gehoord. Jones lijkt een beetje te ver te zijn gegaan om het eentonige, saaie leven van Sam te laten zien. Het gaat op den duur zelfs echt vervelen. Gelukkig is de tweede helft wel een stap in de goede richting, maar komt het helaas niet helemaal goed uit de verf. De verassing is verder ook weinig boeiend en zie je ook al wel aankomen en is nu al flink verouderd.

Een aantal mooie shots van de Maan, het rijden in de Rover en het erg fijne spel van Rockwell redden de film nog een klein beetje. Maar buiten dat kan ik er weinig positiefs uithalen.

Zwolle84

Ja, das even schrikken hè, Zwolle84

Zwolle84
DVD-T schreef:
Ja, das even schrikken hè, Zwolle84

Nogal! Ik zag je naam bij de updates staan en bereidde me al voor op 6,5*, minimaal.

avatar van John Milton
Ik kreeg ook een verknetterinkje op Letterboxd... My, my....

avatar van DVD-T
Ik wilde de film erg graag goed vinden en verwachtte er ook best veel van. Maar ik kon er gewoon heel weinig mee. Toch jammer, aangezien het wel onderwerpen en elementen bevat die ik normaal gesproken wel kan waarderen.

avatar van Donkerwoud
Maar je vond de fantastische solo-performance van Sam Rockwell niet voldoende?

Donkerwoud schreef:
Maar je vond de fantastische solo-performance van Sam Rockwell niet voldoende?

Hij doet het absoluut goed, alleen bleef de emotionele impact, die vooral van zijn spel moet komen, wat uit. Heeft zijn momenten. voor mij alleen niet genoeg voor een hoger cijfer.

avatar van baspls
Eerder had ik al Source Code van Duncan Jones gezien, dat was een prima Thriller.

Moon verteld het verhaal van Sam Bell. Een astronaut die al 3 jaar verblijft. Door een defect heeft hij amper contact met de aarde. Zijn gezondheid gaat achteruit en dan heeft hij een ongeluk. Als hij bijkomt op de ziekenboeg komt hij erachter dat hij niet alleen is...

Sam Rockwell speelt een sterke dubbelrol. Ter inspiratie heeft hij Dead Ringers van David Cronenberg bestudeerd. Moon doet een beetje denken aan 2001: A Space Odyssey. De robot Gerty praat precies zoals HAL-9000.

De film heeft een lekker mysterieus sfeertje en was bij vlagen best spannend. Met een vrij laag budget kun je zo toch nog een zeer degelijke film maken. Het concept vond ik erg goed gevonden, al hadden ze het mischien wel wat mysterieuze kunnen brengen, met een grotere twist. Ook was Gerty wel heel meegaand, als het niet aan de robot had gelegen had Sam nooit ontdekt dat hij een kloon is. Wel mooi hoe de wekker van Sam The One and Only afspeelt, wat natuurlijk op ironische manier verwijst naar het feit dat hij een kloon is.

De effecten en cinematografie waren prima. Het had alleen visueel wel wat interessanter gekund. Nergens wordt het echt bijzonder in dat opzicht.

Moon is prima Science-fiction/Mystery. Er had meer in gezeten, maar het is toch een vermakelijke film om gezien te hebben.