Moon (2009)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Duncan Jones
met Sam Rockwell, Dominique McElligott en de stem van Kevin Spacey

Astronaut Sam Bell (Sam Rockwell) leeft al bijna drie jaar op de maan in opdracht van Lunar Industries. Hij leeft daar een eenzaam bestaan, heeft amper contact met zijn vrouw Tess en driejarige dochter Eve door een defecte satelliet. Zijn enige maatje aan boord is Gerty: een robot. Twee weken voordat hij naar Aarde mag terugkeren krijgt Sam gezondheidsproblemen waardoor hij een bijna fataal ongeluk krijgt. Als hij hiervan herstelt krijgt hij zeer onverwachts bezoek. Samen met de bezoeker doet Sam een grote ontdekking.

lykathea schreef:

Er staat op de site dat die donderdag in premiere gaat, maar de tijden staan er niet. Enig idee hoe laat 'ie gaat draaien?

even denken, als ik het goed heb 4 uur en 10 uur dagelijks.

Montorsi schreef:

even denken, als ik het goed heb 4 uur en 10 uur dagelijks.

Dank je.

avatar van FrisoBoei
Komt deze wel in de Pathe bioscopen in NL?

avatar van Rmie
shit ver dorrie waarom maar in zo'n weinig zalen, niet eens in Den Haag.

FrisoBoei schreef:
Komt deze wel in de Pathe bioscopen in NL?

Nee, maar wel in Cinerama Rotterdam en Springhaver Utrecht (als je hem wil zien, je komt uit Gouda zie ik). Er is meer dan Pathé mensen.

Dank je.

Ik had het niet bepaald juist. Dagelijk half 8, donderdag en vrijdag ook half 2.

Pastichio Rocker
Verklapt de plotomschrijving niet een beetje te veel?

Ik heb net voor morgen deze film gereserveerd bij de Cinerama in Rotterdam.

Ben heel erg benieuwd hoe deze film gaat worden. Deze film zal trouwens ook mijn eerste film die ik ga kijken die uit 2009 komt.

avatar van canciser
Dan heb je nog een aantal films in te halen

canciser schreef:
Dan heb je nog een aantal films in te halen

Klopt

Die bekijk ik allemaal wel als ze in de videotheek komen.

avatar van Olivia
Klinkt interessant. Maar zo te horen videotheek....aangezien in woonachtig ben in het mooie, maar soms zo afgelegen Zeeland....

avatar van Redlop
Pastichio Rocker schreef:
Verklapt de plotomschrijving niet een beetje te veel?

Aangepast.

AC1
Als het teveel weten over het verhaaltje de film verknalt is het geen goede film. Denk daar maar eens over na.

AC1 schreef:

Wat een absurde en compleet verkeerde houding. Het verklappen van een enorm deel van het verhaal tast de spanningsboog enorm aan, iets waar élke film (of boek/toneelstuk/tv-serie etc) mee te maken heeft. En dat zit 'm niet alleen in het mysterie van het geheel, zelfs een film zonder dat heeft altijd te maken met een of andere vorm van spanningsopbouw.

Dat een film meer te bieden moet hebben dat alleen z'n "verhaaltje" (iets dat ik uit je woorden opmaak) is uiteraard wel waar, of althans, dat is wel een pré. Maar om te stellen dat het dus maar een slechte film is, als hij niet genietbaar is als het verhaal al verklapt wordt, is een drogreden van jewelste.

AC1
Nou, dan ben ik maar verkeerd en absurd. Maar ik blijf erbij, de reden waarom ik naar mijn favoriete films blijf kijken heeft niets met het verhaaltje te maken. Het heeft met visie en de kunst van het vertellen te maken. Een verhaaltje kan iedereen vertellen. Daar heb je geen uitzonderlijk talent voor nodig. Trouwens, Ik denk dat ik ondertussen wel elk verhaaltje gehoord heb. Ik denk zowiezo dat er niet zoveel verschillende verhaaltjes bestaan.

avatar van JTV-kijker
lykathea schreef:

Een 8.1 op imdb na bijna 8000 stemmen is niet genoeg reden?

hmm, daar had ik nog niet op gekeken
Eens rondvragen of er vrienden van mij geïnteresseerd zijn, dan ga ik em wel kijken denk ik

AC1 schreef:

Volgens mij bedoel je ongeveer hetzelfde als lykathea, alleen hij verwoord het wat duidelijker

avatar van Johan24
De film werd niet echt positief beoordeeld in het AD. Viel me toch tegen, had verwacht dat de film betere recensies zou krijgen. Helaas, maar blijf nieuwsgierig

?

De film krijgt over het algemeen zeer goede recenties. Sommige noemen het zelfs de beste sci-fi film van de laatste jaren. Ik ben razend nieuwschierig want ik heb sinds jaren geen echte goede science fiction film gezien.

omnius schreef:

Als dat waar is wat je denkt, dan heeft lykathea niet lang genoeg nagedacht over mijn stellingname.

avatar van Redlop
AC1 schreef:

Ah gelukkig, dan kunnen we eindelijk ophouden met die spoilertags.

AC1 schreef:

Wat een hoogmoedswaanzin, zeg. Ga nou eerst maar eens leren je mening beter te formuleren, en kom dan pas aankakken met dit soort berichtjes.

avatar van Lucsz
Viel mij ietsje tegen. Had vrij hoge verwachtingen over de film, maar ik vond vooral dat de periode nadat bekend was dat hij een van de vele clonen was en dat het al 15 jaar speelde vooral erg lang duurde. De film had voor mij wel mogen eindigen met die ontdekking.

Sam Rockwell zet een goede prestatie neer en Kevin Spacey is ook erg leuk als Gerty. Dat het de zoon van David Bowie is doet me eigenlijk niet zoveel, eerst maar eens zien of hij nog meer leuke films kan maken.

De film is wat mij betreft absoluut niet te vergelijken met 2001 en met Solyaris, wat ik in de media gelezen heb. Beide films zijn veel grootser van opzet en ook gewoon beter in verhaal, opbouw en beelden.

Onderhoudende sci-fi drama.

Ja drama, want erg veel thriller is er niet bij. Erg diep gaat het echter ook niet, en is wel wat aan de voorspelbare kant, maar de film is sfeervol, en het verhaal ingenieus genoeg om te kunnen boeien.
Jones leent wat elementen van klassieke science-fiction films, de vergelijking met Solyaris (de waanbeelden) en 2001 (de intelligente computer) is snel gemaakt, maar veel verder dan die losse elementen draagt de film niet. Moon is veel 'gewoner' en rechtlijniger dan eerdergenoemde films.

Het verhaal is zoals gezegd een beetje voorspelbaar, de suggestie van de aanwezigheid van kloons wordt al snel duidelijk, maar de uiteindelijke openbaring laat wat lang op zich wachten. Zelfde geldt eigenlijk voor de uitwerking van het einde, wat wel nagenoeg zo eindigt zoals je had verwacht. Maar het geheel en de ontwikkeling van het verhaal is verder ingenieus genoeg.

Verder vallen de designs en de effecten op, gezien het budget valt daar al helemaal niks op aan te merken. Erg sfeervolle en mooi opgezette locatie. Een soundtrack van Clint Mansell trekt verder sowieso wel mijn aandacht. Ook deze is mooi en erg sfeervol, maar de man heeft imponerendere composities afgeleverd.

Knappe film, wel een beetje wat ik er van verwacht had, waardige debuutfilm. 3.5*

avatar van fappie
Deze film draait niet in Doetinchem. Jammer .

avatar van Toinepel
Heel erg benieuwd...

avatar van Seamus
Toinepel schreef:
Heel erg benieuwd...

Idem maar bij ons (Vlaanderen) komt hij pas binnen enkele weken in de zalen

avatar van FrisoBoei
Montorsi schreef:

Ok bedankt, denk dat ik daar binnenkort ff ga kijken.

En ik snap dat er meer is dan Pathe, en dat veel goede films niet voorbijkomen in Pathe, maar ik heb zo'n nlimited pas dus ik ga het liefst daar naartoe!

avatar van VanRippestein
erg lekker filmpje. Rustig, lekker sfeertje, interessant plot, hoewel inderdaad wat voorspelbaar. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik kon wel weer een lekkere scifi gebruiken en dat is het.

FrisoBoei schreef:

Ok bedankt, denk dat ik daar binnenkort ff ga kijken.

Ja, dan is het wel logisch.