Driven (2001)

Verenigde Staten / Canada / Australië
Actie

geregisseerd door Renny Harlin
met Sylvester Stallone, Burt Reynolds en Kip Pardue

Indycar-kampioen Beau Brandenburg krijgt met Jimmy Bly een te duchten tegenstander voor de nieuwe wereldtitel. Joe Tanto, een renner wiens carrière door een zwaar ongeluk voortijdig werd afgebroken, krijgt de opdracht Jimmy klaar te stomen voor de strijd. Een strijd die overigens naast de omloop wordt verdergezet want Beau en Jimmy dingen ook om de gunsten van de weelderige Sophia.

avatar van eavymetal
Zucht!

avatar van m1chel
Ik hou niet van F1 racen ,de meeste mensen zeggen daarom tegen mij dat ik hem daarom goed vond. Ja ik weet dat deze film zwaar overdreven isvooral het einde hoe hij over de finish komt met geblokkeerde wielen en dat met die putdeksel zat vooral veel mensen dwars, maar ik vond hem echt heel vermakelijk. Geen topper wel 3*

avatar van Beertje45
Op een paar mooie race shots na, is dit een waardeloos werkje. Voor de echte race liefhebbers : Grand Prix van John Frankenheimer!

echt te slecht voor woorden, lachwekkend en om te huilen. Eerlijk waar. Niets maar dan ook niets in deze film komt ook maar dicht in de buurt van de waarheid. moet ja nagaan wat het was geworden als Bernie Ecclestone destijds wél akkoord was gegaan om een film over Formule 1 te maken....

avatar van cloffie
Toch jammer, te amerikaans verfilmd!
Door het aantal te spectaculaire ongelukken (over the top) keldert de geloofwaardigheid van de hele verfilming naar een dieptepunt.
Ik herinner me enkele shots vanuit de helm, waardoor het zicht troebel is.Met dergelijke snelheden zouden regendruppels door de snelheid naar opzij moeten waaien (dit is op een brommer al)! Dit is in de film vergeten (fail). Verder slecht acteerwerk van Til Schweiger en Burt Reynolds.
Voor race-fans erg teleurstellende film!
Max. 2* en veel te veel woorden aan vuil gemaakt.

You_bastard schreef:
Als je een formule 1 fan bent is het de moeite waard om naar deze film te gaan. De actie scenes zijn best aardig en orgineel.
Ik ben een trouwe formule 1 fan, maar vond de film, op race shots na, behoorlijk flauw en voorspelbaar. Herkende heel even Montoya, voormalig formule 1 rijder die verscheidene race's in die klasse won.

avatar van Beertje45
Net de film nog eens gezien, samen met mijn jongere broer. Mijn mening blijft echter ongewijzigd, het blijft een erg voorspelbare prul. Waardeloze acteerprestatie's, idiote dialogen en de race's waren niet bepaald opwindend.

avatar van alexspyforever
Deze film ging niet over F1 maar over Indy Cart. Hoe dan ook ik vond het zoals de meeste mensen waardeloos.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Films over snelle auto's kunnen best boeiend zijn. Dat bewezen films als Taxi, Transporter en natuurlijk de Fast & Furious franchise. Alleen bieden die wel meer dan enkel snelle wagens. En deze Driven lijkt dan ook een tweedelige film. Op de baan, wat niet meer dan een race is zonder echte spanning (tenzij je echt van F1 houdt, maar dan zal je door de fouten daar niet echt van kunnen genieten) en naast de baan dat ook niet meer biedt dan wat voorspelbare verhaallijnen en een brok romantiek. Jammer, want je zou met deze cast toch meer verwachten. Irritant is het niet, maar gewoon saai en vervelend.

Fed
Zoals elke film waar Stallone meer dan 3 woorden achter elkaar moet zeggen...WAARDELOOS. Ik ben een echte F1-fan maar deze film gaat niet eens over de F1...ik snap dan ook niet hoe men kan zeggen dat je deze film als F1 liefhebber "moet" hebben gezien. De acties met de bolides zijn dan ook zichtbaar met "een pc" bewerkt. Ik heb 2 woorden voor deze film over...WAARDELOZE "POEP".

avatar van avdj
Ondanks de lage beoordelingen heb ik mij toch gewaagd aan Driven. Hiervoor kan ik twee redenen noemen. Ten eerste omdat de auto/racefilms niet bepaald voor het oprapen liggen. Ten tweede, en belangrijker, omdat ik mij irriteer aan iedereen die dit een F1-film noemt. Het gaat om IndyCars en die staan net zo ver van Formule 1-wagens af als honkbal van voetbal.

Voor de film maakt het allemaal weinig uit. Iedere mogelijkheid om er iets van te maken wordt vakkundig de nek omgedraaid. Allereerst zijn de acteurs en het script belabberd. Het verhaaltje laat zich in drie regels vertellen en de ene bijrol is nog slechter dan de andere. Er wordt zelfs zó matig geacteerd dat Razziekoning Sylvester Stallone er zowaar positief uitschiet.

Maar het allerergste zijn de races zelfs. Het is duidelijk dat Stallone niets van autosport afweet want de ene scene is nog lachwekkender dan de andere. Het dubbeltjes zoeken met racebanden was al bespottelijk, maar het dieptepunt is waarschijnlijk het moment dat Jimmy Bly zijn auto omdraait om een tegenstander te hulp te schieten. Best logisch: tegen het verkeer inrijden met 400 km/h…. De special effects waren voor 2001 al niet om aan te zien en tegenwoordig ziet menige racegame er zelfs stukken beter uit. Lichtpuntjes zijn het aardige tempo en de appetijtelijke dames.

avatar van Metalfist
And faith, that is like believing in something, man that's like having a good disease

Ik ben de laatste tijd wat in een Sylvester Stallone fase. Nu ben ik sowieso altijd al wel fan geweest van hetgeen Sly op het scherm bracht, maar de laatste tijd begin ik meer en meer het gevoel te hebben dat hij niet het krediet krijgt dat hij verdient. Oké, als actiester heeft hij hoge toppen gescheerd maar ook als regisseur en scenarist heeft hij naar mijn gevoel best wel wat moois gemaakt. Naar Driven was ik al langere tijd benieuwd en een tijdje geleden de DVD gevonden. Uiteraard zo snel mogelijk opgezet.

Ik heb altijd een gemengd gevoel bij dit soort racefilms. Het is een sport die me eigenlijk bitter weinig zegt, maar toch vind ik het altijd wel fijn om er eens een film rond te zien. Er zijn in de loop der jaren dan ook een aantal geweldige films uitgebracht (Rush!) en het leek me wel wat om Stallone een film te zien maken rond het leven van Ayrton Senna. Althans, dat was toch oorspronkelijk het plan van Sly maar de uiteindelijke film concentreert zich op iets dat de Champ Car World Series wordt genoemd. Geen Formule 1 dus, maar veel maakt dat voor de leek zoals ik niet uit. Beetje jammer dat er compleet van de pot gerukte scènes inzitten (iedereen die in de zomer ooit al eens met een raampje open op de snelweg heeft gereden weet dat het wel erg moeilijk is om een chauffeur in een andere wagen te verstaan, laat staan dat je in een tunnel rijdt) maar dit is een erg vlotte wegkijker geworden. Een voorspelbaar plotje weliswaar, maar genoeg fun om dat met de mantel der liefde te bedekken.

Wanneer Stallone achter de schermen aan een film werkt, dan kun je er meestal prat op gaan dat hij er ook wel in meespeelt. Soms is het maar een cameo zoals in Staying Alive, maar in Driven geeft hij zichzelf een grotere rol. Een soort van vaderfiguur voor de jonge Jimmy Bly (gespeeld door Kip Pardue) en klankbord voor Carl Henry (een schmierende Burt Reynolds in een rolstoel). Iets wat hij best wel goed doet trouwens, maar Til Schweiger overtuigt als de norse Beau Brandenburg nog wel het meest in het racecircuit. Het is echter Stacy Edwards die als Lucretia (Luc voor de vrienden, in Amerika hebben ze niet door dat dat in sommige stukken van de wereld een mannennaam is) die de tenen doet krullen. Geen idee waarom Stallone het een slim idee vond om met haar een romantisch subplot op te bouwen, ze delen totaal geen chemie. Dan is voormalig synchroonzwemster Estella Warren (die haar vroegere beroep nog even mag tentoon stellen in de film) een betere keuze geweest als vrouwelijke bijrol.

Stallone zou dit later één van de films noemen waar hij zich liever niet aan had gewaagd, maar daarmee doet hij zichzelf toch wat te kort naar mijn gevoel. De 7 nominaties waarmee de film 'beloond' werd tijdens de Raspberry Awards zijn ook wat overdreven, zeker als je ziet wat voor rommel zoals Freddy Got Fingered er nog tussen zat, maar dat is film zeker? Iedereen ziet er iets anders in. Fijn filmpje, zolang je je niet teveel stoort aan de dichterlijke vrijheid die Stallone en co zich toe-eigenen met betrekking tot racing.

avatar van Brabants
Een onderwerp(racen) wat over de top wordt uitgewerkt met daarbij zo'n slecht acteerwerk dat het alles bij elkaar eigenlijk best grappig was. Heb me dus enigszins vermaakt met deze film en dat lag dus alles behalve aan de kwaliteit.

avatar van cinemanukerke
in memoriam : Burt Reynolds. Het ga je goed daarboven ...

De film zelf : Een film die dezelfde razende vaart heeft als de race wagens en dat is de verdienste van filmmaker Renny Harlin maar misschien is dit de enige verdienste – Natuurlijk is het scenario (van Stallone) oppervlakkig en cliché matig. Maar ik wil die film toch verdedigen. De mis-en-scene staat in clip modus met verschillende momenten van beelden en muziek – scenes die na 2 of 3 minuten reeds worden afgebroken, af en toe is er enkel een beeld (vd de ring op de tafel) dat voor zichzelf spreekt. Maar de adrenaline van de beelden werkt en er is wel degelijk entertainment. Mis-en-scene harmonieus met het onderwerp zoals ook de titel weergeeft nl driven is ook (naast voltooid deelwoord van rijden) een synoniem voor gedrevenheid.