Genre: Thriller / Drama
Speelduur: 115 minuten / 92 minuten (The Silent Army)
Alternatieve titel: The Silent Army
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Jean van de Velde
Met onder meer: Marco Borsato, Thekla Reuten en Peter Van den Begin
IMDb beoordeling:
5,9 (1.235)
Gesproken taal: Nederlands en Engels
Releasedatum: 11 december 2008
On Demand:
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Wit Licht
"A Father. A Missing Child. A Mission."
Eduard Zuiderwijk (Marco Borsato) heeft zijn dromen gerealiseerd in Afrika. Zijn droom wordt echter ruw verstoord als zijn vrouw bij een ongeluk overlijdt en niet veel later de politieke situatie in het Afrikaanse land instabiel wordt. Na een gewelddadige overval op een nabij gelegen dorp wordt het beste vriendje van zijn zoon ontvoerd en met harde hand opgeleid tot kindsoldaat. Verlies en onmacht, hoop en woede, angst en overtuiging staan vanaf dat moment centraal in het leven van Eduard Zuiderwijk.
Externe links
Acteurs en actrices
Eduard Zuiderdijk
Valerie
Anna Zuiderwijk
Agnes van Dam
François Lama
Video's en trailers
Reviews & comments
recoiller
-
- 12 berichten
- 2 stemmen
Dat was meer 'innen'
Heel mooi voorbeeld van een ander niet iets gunnen. Zooo 'Nederlands".
Een ander onderneemt iets, loopt risico, pakt het zo aan dat het (financieel) goed uit pakt en dan krijg je dit soort reacties. Puur jaloezie.
Hoef ik verder niets aan te te voegen..
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
wat is het eigenlijk? een soort warchild promotiefilmpje?
Een speelfilm met marco borsato, je moet er toch niet aan denken...
recoiller
-
- 12 berichten
- 2 stemmen
deze film lijkt me trouwens helemaal niks met marco borsato. ik hou der niet van als een zanger die nooit acteerd in een keer gaat acteren
Sorry, maar ik heb hier goed om kunnen lachen, dank je.. Blij dat je 'zoon' ajaxfan bent.. ahum...
Ik denk dat zowel Borsato en Van de Velde oprecht gehandeld hebben en dat ze zich beiden nergens voor hoeven te schamen. Dat de critici daar anders over oordelen, is jammer. Nu afwachten wat het publiek ervan vindt.
Mee eens..
Waarom? Het kan zijn dat dit geen film is waar recensenten voor warmlopen. Zegt weinig over het publiek.
De film mag dan zijn afgekraakt door alle kranten; ik denk dat de lezers van die stukken niet dezelfde groep is als de Borsato-fans.
Denk dat de film dus evengoed goed zal lopen.
Maar hij is toch ook de hoofdpersoon? Las dat hij negentig procent van de tijd in beeld is
Ook mee eens. Dat Borsato 90% van de tijd in beeld is is wel overtrokken. Het is overigens wel veel.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
deze film lijkt me trouwens helemaal niks met marco borsato. ik hou der niet van als een zanger die nooit acteerd in een keer gaat acteren
recoiller
-
- 12 berichten
- 2 stemmen
De score begint al steeds meer ergens op te lijken,marco kan gewoon niet acteren en haalt de hele film naar beneden
De kranten hebben ook egt gelijk over deze film deze film is leuk voor de borsato fans oh nee de Indiana borsato fans

Commentaar terwijl ze het nog niet eens gezien hebben. Overigens lijkt het ook wel erg moeilijk om een beetje normaal Nederlands te schijven..
swollenaer68
-
- 247 berichten
- 777 stemmen
Ik heb de film nog niet gezien, maar de stemmenverdeling slaat natuurlijk nergens op. Of een 5 of een 0,5. Een tussenweg bestaat nauwelijks. Ik hoop dat er ook nog mensen serieus gaan stemmen want hier kan ik niets mee.
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Heel mooi voorbeeld van een ander niet iets gunnen. Zooo 'Nederlands".
Een ander onderneemt iets, loopt risico, pakt het zo aan dat het (financieel) goed uit pakt en dan krijg je dit soort reacties. Puur jaloezie.
Hoef ik verder niets aan te te voegen..
Wat is dit nu weer voor kul...je kent me niet eens man, hoe weet je dan dat ik een ander niets zou gunnen. Zooooo Nederlands om zoooo snel conclusies te trekken...
Mijn reactie was echt niet bedoeld als 'Borsato is een zakkenvuller'...het was puur gericht op het nummer Binnen waarmee ik niet vond dat hij 'financieel risicovol' bezig was. Was vooral meer van hetzelfde. Vandaar ook het woord 'innen'. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Rood dat muzikaal vernieuwend en uitdagen voor hem was, maar waar hij ook risico mee liep.
hub_011
-
- 323 berichten
- 0 stemmen
Commentaar terwijl ze het nog niet eens gezien hebben. Overigens lijkt het ook wel erg moeilijk om een beetje normaal Nederlands te schijven..
Nou ik heb die klote film dus wel gezien zeker een Indiana Borsato fan?
%%%%%%
-
- 2543 berichten
- 1234 stemmen
Heeft iemand eens een goeie recentie ?
Heeft de film wat de trailer doet vermoeden scene's van Blood diamond zo een beetje over gekopieerd ?
Jason28
-
- 222 berichten
- 116 stemmen
Volgens mij heeft Recoiller aandelen in Marco Borsatan B.V. wat inmiddels is uitgegroeid tot een commercieel bedrijf. Helaas zijn het niet meer dan zwendelpraktijken alleen al vanwege het feit dat Mr. Borsatan himself zijn eigen liedjes niet eens kan schrijven. Zijn platen verkopen vervolgens niet zo goed omdat het kwaliteit is maar omdat de zgn. Guantanamo Bay methode wordt gebruikt. Bindt iemand vast op een stoel en zet hetzelfde liedje telkens op repeat, na een paar weken ben je gebrainwashed, dit doet radio 538, veronica en alle andere zenders.. nee er is zelfs geen ontkomen aan op de nederlandse radio, binnen elk uur moet er een Borsatan liedje langs komen. Is dus hetzelfde als stront eten, na een jaar denk je dat je het lekker vindt. Die vent is echt een aanfluiting en een film met die vent erin is gewoon bij voorbaat ook een aanfluiting. Ik stem er niet eens op omdat ik een 0,5 al te veel vind.
deTuinman
-
- 1186 berichten
- 0 stemmen
Commentaar terwijl ze het nog niet eens gezien hebben. Overigens lijkt het ook wel erg moeilijk om een beetje normaal Nederlands te schijven..
Je bent kansloos bezig om deze film te gaan verdedigen met dooddoennertjes.
Marco Borsato iets gunnen? Ik heb meer respect voor iemand die gewoon een donatie doet in plaats er ook zelf beter van te worden.
Helemaal als je een semi-zangertje bent die muziek en tekst laat schrijven.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Je bent kansloos bezig om deze film te gaan verdedigen met dooddoennertjes.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Je bent kansloos bezig om deze film te gaan verdedigen met dooddoennertjes.
Marco Borsato iets gunnen? Ik heb meer respect voor iemand die gewoon een donatie doet in plaats er ook zelf beter van te worden.
Helemaal als je een semi-zangertje bent die muziek en tekst laat schrijven.
Grappig aangezien Borsato de opbrengst van een aantal singles en zijn paycheck aan War Child heeft geschonken.
Voor War Child werd het nummer 'De Speeltuin' geschreven; inmiddels een ode aan de vrede voor kinderen.
Borsato heeft zich op vele manieren ingezet om de situatie van oorlogskinderen en het werk van War Child onder de aandacht te brengen. Zo reisde hij in februari 2004 naar Afghanistan voor opnames van een documentaire. In juni 2004 legde hij tijdens zijn 16 optredens in De Kuip en in het Sportpaleis in Antwerpen de show stil om aandacht te vragen voor War Child. Daarnaast was hij ook een belangrijke kracht achter de organisatie van het Friends for War Child concerten in Ahoy. Samen met Ali B was hij verantwoordelijk voor de hitsingle 'Wat zou je doen?', waarvan de opbrengsten ten goede kwamen aan War Child.
Wanneer was jouw laatste donatie aan een goed doel?
Misschien moet je je eens verdiepen in wat War Child allemaal doet, in plaats van hier zo kansloos af te geven op Borsato. Artiesten willen tenslotte ook allemaal een goed belegde boterham en van hun hobby hun beroep maken. En om zoiets te bewerk-
stelligen moet je plaatjes verkopen, en plaatjes verkopen doe je door promotie. Veel promotie. En voor films geldt precies hetzelfde.
Echt een dooddoener zo'n reactie. Getuigt van totaal geen benul van hoe de (commerciele muziek)wereld in elkaar steekt.
En er zijn zoveel artiesten die hun eigen teksten/muziek niet schrijven.
Tip: onderbouw je bullshit eens.
deTuinman
-
- 1186 berichten
- 0 stemmen
Het is ook zo veel werk natuurlijk. Ambassadeur zijn.
Het gaat er niet om wat War Child doet, maar wat Marco Borsato doet.
Het is nou eenmaal een handleiding voor een 'ster' om bij een organisatie te vestigen ter zieltjes werving.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
En het dan al langer dan tien jaar vol te houden, veel werk te verrichten en wanneer ze op pad gaan voor het gehele team de kosten te betalen? Nee inderdaad, dan voel je je er niet bij betrokken ...
deTuinman
-
- 1186 berichten
- 0 stemmen
Het is een schnabbel, als je veel geld hebt moet je zorgen voor een verzekering. Commercie ten top.
Ik zou het ook wel 10 jaar vol kunnen houden. Het geld stroomt binnen en voor ieder jaar is er wel weer een zieltjes winnende manier van publiciteit.
hub_011
-
- 323 berichten
- 0 stemmen
Het is een schnabbel, als je veel geld hebt moet je zorgen voor een verzekering. Commercie ten top.
Ik zou het ook wel 10 jaar vol kunnen houden. Het geld stroomt binnen en voor ieder jaar is er wel weer een zieltjes winnende manier van publiciteit.
Met alles wat je hier zegt ben ik het eens 
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Dat zegt nog steeds niks over de film zelf. Allemaal bijzaak die dingen waar jullie zo prat op gaan. Getuigt ook van grote onwetendheid over hoe de film- en muziekindustrie in elkaar steekt. Arrogantie ten top.
'Marco verdient veel geld op een manier die wij niet steunen, dus dit beinvloedt ook zijn prestaties in de film en we zullen dan ook niet schromen om hem en de film daarop af te rekenen'.
Te idioot voor woorden dit soort gedachtenspinsels.
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Heren deTuinman en hub_011: jullie hebben films in je top10 staan waarvan acteurs die daarin spelen per film een veelvoud krijgen van wat Marco Borsato in z'n hele carriere bij elkaar gezongen heeft. Hoe kun je dan in godesnaam de commercie veroordelen. Hier walg ik van.
Geef toch gewoon toe dat het puur een kwestie is die met het 'hekel hebben aan de persoon Borsato' te maken heeft en niks met het onnozele moralistische geriedel van jullie.
En hub_011, waarom heb je eigenlijk de moeite genomen nu al naar de bioscoop te gaan als je zo'n hekel hebt aan de beste man???

deTuinman
-
- 1186 berichten
- 0 stemmen
Uhm ik heb een hekel aan popsterren. En de film zelf is nou eenmaal wat de verwachting oogt.
De zoveelste zanger die een rol krijgt.
In mijn top10 zitten geen schnabbelende popsterretjes.
stylianos
-
- 5 berichten
- 116 stemmen
ongelofelijk is dit,
ik wil gewoon weten of deze film het waard is om in de bioscoop te bekijken, en het enige wat ik lees is gezeur, gezeik en gezever over marco borsato, goede doelen en andere inhoudsloze argumenten.
uit deze reacties kan ik dus totaal niet opmaken of deze film ergens in de buurt komt van Blood Diamond of dat het echt troep is.
De helft die 0,5 geeft en de andere helft die 5,0 geeft is niet echt geloofwaardig stemgedrag.
maar goed, ik zoek het wel op een andere manier uit
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
in de buurt komt van Blood Diamond of dat het echt troep is.
Blood Diamond = echt troep
Daarnaast hebben hier meerdere links naar recensies gestaan waaruit wel degelijk iets op te maken is.
starbright boy (moderator films)
-
- 22416 berichten
- 5124 stemmen
Ik vind niet dat dit als recensie zou moeten worden aangevinkt. Copy en pasten kan iedereen tenslotte.
Quido is de schrijver van de bovenste recensie.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Ah, okee. Maar dan nog. Post 'm dan in zijn geheel.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1388 stemmen
Kunnen de mods hier ingrijpen. Een topic "zingende acteurs" of "ik haat marco borsato" aanmaken o.i.d.?
Het laatste nieuws

Romantisch drama serie 'From Scratch' is een kijktip voor Netflix-abonnees: ‘Je voelt gewoon alles’

Hoe Netflix altijd weer unieke beelden weet te bemachtigen

Spaanse film 'Through My Window' is nog altijd een kijkcijferhit op Netflix

'Lead Children' op Netflix al af? Met deze 'schandalige' series blijf je in dezelfde sfeer
Bekijk ook

The Lady
Drama / Biografie, 2011
32 reacties

TBS
Thriller / Misdaad, 2008
755 reacties

Bride Flight
Drama / Romantiek, 2008
330 reacties

Süskind
Oorlog / Biografie, 2012
175 reacties

Ciske de Rat
Drama, 1984
207 reacties

Alles Is Liefde
Komedie / Romantiek, 2007
1.014 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.


