Domicile Conjugal (1970)

Frankrijk / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door François Truffaut
met Jean-Pierre Léaud, Claude Jade en Hiroko Berghauer

Vierde deel uit Truffaut's Antoine-Doinelserie. Antoine Doinel is nu 26 jaar en getrouwd met Christine, die in verwachting is. Hij wordt echter verliefd op zijn collega Kyoko, met wie hij een relatie begint.

avatar van Ramon K
Antoine Doinel schrijft een roman (over zijn jeugd) en brainstormt met een buurman over een eventuele titel.

Buurman: "Komt er een trompet voor in je roman?"
Doinel: "Nee"
Buurman: "Komt er dan een trommel voor in je roman?"
Doinel: "Nee"
Buurman: "Aha noem je roman dan Zonder trompet en trommel!

Het zijn vooral de heerlijke woordelijke en visuele grapjes die de Doinel-serie van Truffaut zo sieren. Ik kom weer op een dikke 3,5*.

avatar van Goodfella
Jos Stelling baseerde z`n No Trains No Planes op die anekdote.

Ook leuk om te weten

avatar van Querelle
Hebben jullie ook Jacques Tati ontdekt? Hij heeft een kleine gastrol als Hulot die op eigenaardige wijze een trein instapt. Erg grappig.

Haha ja! grappig was dat. Leaud doet het weer goed en de humor speelt ook een rol in deze film. Soms is er ook een soort trieste ondertoon, simpelweg omdat dat het leven is. Mooi.

avatar van Mug
Mug
Heerlijke tragi-komedie vol aartsflauwe grappen, zowel woordelijk als visueel.

Stukken beter te behappen dan de minder geslaagde voorloper Baisers Volés.

Niet alleen de trompet/trommel grap was een dijenkletser, ook de 'allo allo / moshi moshi' grap was hilarisch flauw. Hier kun je me voor wakker maken.

avatar van Spiekercoen
Gisteren maar weer eens gekeken, nu van een (overigens bar slechte) kopie in het Filmmuseum.

Wat een geweldige flauwe humor. Van de absurde baantjes die Antoine krijgt tot de heerlijke chaos op het pleintje voor het huis waar de geweldige Léaud en Jade wonen. Hoogtepunten te over, het zorgde ook bij een derde kijkbeurt voor een grijns voor de rest van de avond.

Heerlijke komedie van een ongetwijfeld erg speelse Truffaut. Beslist één van de betere uit deze serie van de Antoine Doinel-memoires. De typisch Franse volkse sfeer op het binnenpleintje, de rake schets van het prille huwelijk, de originele vondsten (de bloemen...), de allusies op toestanden en filmwereld (Mr Hulot,...), de vlotte dialogen en vooral het charmant, schichtig acteren van Jean-Pierre Léaud zijn heel grappig voorgesteld.
Plezierig en inhoudelijk.

Dartel en bijzonder grappig vervolg van de Doinel-serie, dat zijn komische hoogtepunt vindt in de verrassende cameo van Monsieur Hulot (Jacques Tati). Film is gevuld met leuke dialogen en geestige scènes, in het bijzonder de contacten met de buurtbewoners.

avatar van 93.9
Gewoon hele leuke film. In ieder shot zit wel iets origineels.

93.9 schreef:
In ieder shot zit wel iets origineels.
Maar vaak erg gezocht/geforceerd. En met een aaneenrijging van losse gezocht/geforceerd originele shots heb je voor mij nog geen goed film...

avatar van Metalfist
Getrouwde Doinel

Tot nu toe vond ik de Antoine Doinel reeks van François Truffaut het zwakste dat ik van de regisseur heb gezien. Les Quatre Cents Coups is de laagst gewaardeerde film langs mijn kant en de opvolger Baisers Volés was weliswaar wat beter, maar toch ook niet al te denderend. Vandaar dat het weer een tijd heeft geduurd vooraleer ik me eens aan een nieuwe etappe in het leven van Doinel waagde. Wat bleek echter gisteravond? Dat het schandalig is dat ik daar zolang mee heb gewacht.

Want Domicile Conjugal is één van Truffaut's leukste films. Een realistisch beeld van het getrouwde leven met zijn hoogtes en laagtes, flink wat humor (met onder andere een cameo van grootmeester Jacques Tati) en aimabele personages. De grootste kracht van de film zit hem dan ook ongetwijfeld in de twee hoofdpersonages. De kiem van de relatie tussen Antoine en Christine werd al in de voorganger geïntroduceerd en komt hier tot een climax. Toegegeven, de introductie van Kyoko had misschien wat beter gemogen (mocht ook een ietwat interessanter personage zijn, ik kon me in ieder geval moeilijk voorstellen waarom Antoine ooit Christine zou opgeven voor haar) maar het resulteert in misschien wel één van de beste scènes uit het oeuvre van Truffaut. De stop-motion scène met de bloemen oogt vandaag de dag wat lelijk, hoewel het idee wel tof was, maar wanneer Antoine binnenkomt en oog in oog komt te staan met Christine die zich à la Japonais heeft verkleed.. Heerlijk! Sowieso vond ik de openingsscène waarin Truffaut op Christine's benen focust ook nog wel leuk gedaan.

Ik blijf het ook wel tof vinden dat Jean-Pierre Léaud nog steeds de rol van Antoine op zich neemt. Hij was er al bij als kleine jongen in Les Quatre Cents Coups en de samenwerking tussen hem en de regisseur blijft interessant om te zien. Claude Jade is een erg charmante verschijning en de dynamiek die ze met Léaud heeft is ook erg mooi om te zien. Voor de rest een aantal leuke bijrollen waar vooral de buren van Antoine en Christine bovenuit steken. Zo'n typisch dagelijks geroezemoes waar iedereen iedereen kent en dat heeft zijn charme. Het zijn dan ook de dialogen die Truffaut introduceert tussen deze personages die de film echt leuk maken.

Moet dringend dan maar eens werk gaan maken van het laatste deel in de Doinel cyclus. Ik baal er nog steeds van dat mijn boxset Antoine et Colette uit L'Amour à Vingt Ans niet bevat. Ze hebben dat geprobeerd op te lossen door een nieuwe box uit te brengen met daarin Tirez Sur Le Pianiste en Vivement Dimanche (twee niet-Doinel films die reeds in de vorige box zaten) en dan enkel het segment Antoine et Colette, dus niet de volledige L'Amour, toe te voegen.. Idioten.

avatar van de grunt
Bed & Board op blu ray, nú voor de ridicule prijs van €4,79 (incl. verzending) bij Zavvi